Чому лікар не може переглянути медичні дані пацієнта, які вніс інший медичний працівник (лікар, медсестра/брат)?

Іноді в процесі лікування виникають ситуації, коли лікар не бачить певних записів про лікування пацієнта з ЦБД ЕСОЗ. Часто лікарі повʼязують цю проблему з тим, що такі дані були внесені іншим закладом або через іншу МІС, а тому їх неможливо переглянути.

Спростовуємо цей міф, адже вся інформація, внесена до ЦБД ЕСОЗ, зберігається централізовано і за певними правилами доступ до даних можуть отримати медичні працівники незалежно від: 

  • МІС, через яку вони були внесені 
  • Області, форми власності закладу 
  • Спеціальності лікаря, який їх вносив 
  • тощо

Раніше ми розповідали про можливі причини, чому користувач може “не бачити” певні записи.  Детальніше про це 👉тут

Одна з основних причин – відсутність доступу до перегляду таких даних. Сьогодні ми розповімо детальніше, як подати запит на отримання доступу до необхідних даних пацієнта.

Важливим аспектом в отриманні доступу до даних пацієнта є метод аутентифікації пацієнта, який може бути трьох типів: 

  • за номером телефону
  • за документами
  • через третю особу (законний представник)

Детальніше про методи автентифікації йшлося на вебінарі, який можна переглянути за .

Чому важливий метод автентифікації? 

У залежності від типу методу автентифікації та його актуальності пацієнт може або не може підтвердити запит на доступ до його даних або до даних його підопічного. 

Так, наприклад, якщо метод автентифікації за номером телефону, на такий номер прийде одноразовий чотиризначний код, назвавши який, пацієнт підтверджує доступ до його даних. Відповідно якщо номер телефону неактуальний, тоді треба оновити інформацію про метод автентифікації з актуальним на поточний момент номером телефону.

А якщо метод автентифікації за документами, то пацієнт має надати такий документ для підтвердження дії медичного працівника, який у свою чергою завантажить скан-копію такого документу. Але при використанні даного методу автентифікації пацієнта не має можливості дистанційно управляти цим доступом. Тому радимо використовувати як метод автентифікації саме метод за номером телефону.

Як отримати доступ до необхідних медичних даних пацієнта?

Для того, щоб отримати доступ до медичних даних пацієнта:

  1. Переконайтеся, що метод автентифікації в ЕСОЗ актуальний.
  2. Оберіть електронні медичні записи, до яких необхідний доступ. Зауважте, що у лікаря є можливість запросити доступ до усіх медичних записів пацієнта відразу (окрім чутливих)
  3. Відправте запит на доступ до ЦБД ЕСОЗ з зазначенням рівня доступу: на читання або редагування. Визначте, який саме доступ вам потрібно отримати. Більше про можливі доступи читайте тут.
  4. Після цього пацієнт має підтвердити доступ до своїх даних наявним методом автентифікації, надавши код з СМС або документи. 
  5. Підтвердіть запит, зазначивши код верифікації або завантаживши документ.
  6. Після цього якщо пацієнт надав доступ – ви маєте можливість працювати з цими даними. 

Процес отримання доступу може дещо відрізнятися в залежності від того, на що потрібно отримати доступ, зокрема:

👉Для отримання доступу на групи (чутливі групи або групи діагнозів/сервісів), необхідно обрати відповідну групу.

👉Для отримання доступу до пацієнта, необхідно обрати відповідного пацієнта.

Як лікар може отримати доступ до чутливих даних пацієнта? 

Будь-які медичні дані є конфіденційними та охороняються законом, однак є низка інформації, яка охороняється більш суворо. Такими даними є інформація в контексті психіатрії та ВІЛ статусу.

Якщо електронні медичні записи містять дані про стан, інтервенції тощо, які відносяться до чутливих – доступ надається виключно за дозволом пацієнта.

👉За замовчуванням доступ до таких даних має виключно їх автор. Однак, за потреби інші лікарі можуть отримати доступ до чутливих даних. 

У процесі комунікації з пацієнтом поясніть йому клінічну потребу в необхідності ознайомлення з чутливими даними, отримайте на це письмову згоду пацієнта, після чого зареєструйте такий дозвіл на доступ до групи чутливих даних в ЕСОЗ.

👉 Так, якщо у пацієнта метод автентифікації за номером телефону, то пацієнт отримає окремий вид смс – щодо доступу до групи чутливих даних з кодом. 

Пацієнт повідомляє цей код вам як підтвердження того, що він згоден надати доступ  до своїх чутливих даних. 

👉Ввівши код, лікар підтверджує дозвіл пацієнта на доступ до групи чутливих даних. Після цього ви можете працювати з цими даними в ЕСОЗ.

Тому на відміну від паперової медичної документації (доступ до якої іноді не контролюється зовсім і будь-хто з фізичним доступом до паперової картки може мати несанкціонований доступ), дані, які зберігаються в ЦБД ЕСОЗ, є, безумовно, більш захищеними завдяки політикам та заходам контролю доступу, зокрема, з боку пацієнта. 

Також рекомендуємо
11 Липня 2022
З серпня 2022 року лікарі, які працюють з електронною системою охорони здоровʼя, почнуть виписувати пацієнтам електронний рецепт на антибактеріальні препарати за власні кошти пацієнта. Це перший етап у впровадженні електронного рецепта на всі рецептурні препарати в Україні та перший крок у розв’язанні проблеми неконтрольованого вживання лікарських засобів.
Нововведення почне працювати в рамках перехідного періоду в медичних закладах, що працюють з електронною системою охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
🔵 Заклади, які на разі ще не приєдналися до ЕСОЗ, на період дії перехідного періоду зможуть виписувати паперовий рецепт на відповідному бланку за формою ф-1.
🔵 Електронний рецепт можна буде отримати у будь-якого лікаря, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Проте необхідною умовою є реєстрація в електронній системі охорони здоров’я. Кожен пацієнт може це зробити або уклавши декларацію з сімейним лікарем, або зареєструвавшись у системі на прийомі в будь-якого іншого лікаря.
🔵 Аптечні заклади, підключені до ЕСОЗ, зможуть погасити рецепт у МІС, що встановлена у закладі. А якщо пацієнт отримав електронний рецепт, проте в аптеки, до якої він звернувся, немає технічної можливості відпуску рецептурного препарату в ЕСОЗ, аптечний працівник може здійснити відпуск препарату шляхом використання інформаційної довідки.
🔵 Також, за рецептом пацієнт буде самостійно ухвалювати рішення про вибір торгової назви препарату, що містить призначену діючу речовину, орієнтуючись на власний бюджет.
Функціонал виписки е-рецептів знайомий для лікарів, які вже виписують е-рецепти своїм пацієнтам у рамках програми реімбурсації “Доступні ліки”. Разом з тим, він також буде простим і зрозумілим для тих, хто тільки починає роботу з електронною системою охорони здоровʼя. Щобільше, невдовзі стануть доступними навчальні матеріали по роботі з електронними рецептами від Академії НСЗУ.
Наразі тривалість перехідного періоду визначено до кінця року. Протягом цього періоду медичні та аптечні заклади мають підготуватися до повноцінного переходу на виписку рецептурних лікарських засобів виключно за електронним рецептом, а саме – обрати медичну інформаційну систему та зареєструватися в ЕСОЗ. Далі планується повноцінний запуск електронного рецепта на антибіотики, рішення про що ухвалюватиметься з урахуванням ситуації в країні.
19 Червня 2023

А що робити, якщо СМС із кодом рецепту не надійшло? – запитують пацієнти. Тимчасова незручність, яку можна легко виправити, знаючи про три можливі причини. Переглядайте і шукайте одну зі знайомих ситуацій.

👉Можливі причини:

📍Якщо при реєстрації пацієнт вказав неправильний номер телефону або ж втратив доступ до цього номеру телефону. 

В такому разі необхідно змінити метод автентифікації в ЕСОЗ. Це можна зробити, подавши заявку на зміну метода аутентифікації в ЕСОЗ до НСЗУ через онлайн-форму на сайті.

📍Якщо при реєстрації пацієнт обрав офлайн-метод автентифікації (тобто через документи)

В такому разі лікар має надрукувати пацієнту інформаційну памʼятку до рецепта, яка містить номер рецепта та код його погашення. Разом з тим пацієнт також може змінити метод автентифікації через відповідну заявку в НСЗУ, щоби СМС-повідомлення від системи (зокрема і рецепти) приходили йому на телефон.

📍Якщо є затримка чи інша технічна помилка. 

В такому разі лікар має відправити смс повторно, але не більше 3-х разів.

👉А ще може трапитися і так, що пацієнт випадково видалив СМС із кодом рецепта. І що ж робити? 

Якщо після отримання е-рецепта ви випадково видалили смс із номером рецепта та кодом його погашення, необхідно звернутися до лікаря, який зробив вам призначення для того, щоб лікар повторно сформував запит на смс на ваш номер. Це можна зробити, наприклад, зателефонувавши лікареві, або написавши йому в доступний месенджер.

🔗Щоб тримати руку на пульсі новин про цифрову медицину та швидко отримувати роз’яснення про медичні е-інновації, підписуйтеся на нашу фейсбук-сторінку.

22 Квітня 2021
Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!
З метою оптимізації та покращення продуктивності системи ЕСОЗ, проводимо планові технологічні роботи.
Задля мінімізації можливих незручностей для користувачів, регламентні роботи відбуватимуться з 21:00 22.04.2021 та до 22:00 22.04.2021.
Дякуємо за розуміння!
25 Липня 2023

Електронна система охорони здоров’я є найбільшою ІТ-системою країни. Вона стрімко розвивається, дозволяє позбутися паперових медичних карток та легко зберігати й аналізувати всю необхідну медичну інформацію. Цього тижня кількість внесених електронних медичних записів в ЕСОЗ для близько 35 млн пацієнтів сягнула 2 мільярдів!

Усі електронні медичні записи, які вносять про пацієнта медичні працівники, зберігаються у його електронній медичній картці. Відтак, медична інформація щодо діагнозів хронічних, інфекційних та неінфекційних хвороб пацієнта, проведених консультацій, щеплень, обстежень, перенесених операцій та госпіталізацій, проведеної діагностики тощо зберігається в єдиному захищеному місці. 

Завдяки цифровізації медичні записи, внесені до ЕСОЗ, до прикладу про вакцинацію, неможливо втратити чи загубити, натомість їх можна в будь-який момент відновити, звернувшись до сімейного лікаря.

За потреби та дозволу пацієнта лікар завжди може отримати дані, необхідні для призначення ефективного лікування. До того ж завдяки електронній медичній картці забезпечується багаторівневий захист медичної інформації про пацієнта, яку неможливо повноцінно забезпечити для паперових медичних карток.  

Сьогодні увесь обʼєм електронних медичних записів включає зокрема 62,7 млн е-рецептів, 1,8 млн планів лікування, 19,7 млн медичних висновків про тимчасову непрацездатність та інше. 

Найбільше електронних медичних записів створили у місті Києві – 203,1 млн, Дніпропетровській – 195,3 млн і  Харківській областях – 154,3 млн. До електронних медичних записів відносяться також і електронні направлення. На сьогодні створено понад 342 млн направлень, з яких 42,2 млн сформовано у м. Києві. 

Відкрита статистика ведення електронних медичних записів дозволяє власникам та керівникам закладів охорони здоров’я бачити реальну картину щодо попиту на відповідні медичні послуги та послуги окремих лікарів. 

У майбутньому функціонал ЕСОЗ буде доповнюватися новими цифровими інструментами, що безумовно покращить якість послуг і доступ до важливої медичної інформації.