Пацієнт має право відкликати наданий доступ до даних про ВІЛ в ЕСОЗ: як це зробити?

Пацієнт має право відкликати наданий дозвіл на доступ у будь-який момент. Навіть після того, як медичний працівник, що отримав такий дозвіл, ознайомився з медичними записами потрібними йому для надання медичної допомоги (для встановлення діагнозу, забезпечення лікування або надання медичних послуг).

Для того, щоб відкликати наданий дозвіл на доступ пацієнт може звернутися до:

– медичного працівника, якому такий дозвіл було надано. Такий медичний працівник має право деактивувати дозвіл, автором якого він є.
– лікаря первинної медичної допомоги, з якими пацієнт уклав декларацію (його сімейний лікар). Такий медичний працівник має право деактивувати дозвіл, який пацієнт надав будь — якому іншому медичному працівнику.

Також хочемо зазначити, що дозвіл на доступ має визначений час активності. Після завершення цього терміну дозвіл перестає діяти, а отже, за потреби переглянути медичну інформацію медичний працівник, який колись мав до неї доступ, повинен створити новий дозвіл.

Джерело: НСЗУ

Також рекомендуємо
18 Квітня 2023
Після впровадження е-рецепта на лікарські препарати все більше аптек починають працювати в Електронній системі охорони здоровʼя. Адже це дозволяє пацієнтам придбавати ліки у сучасний та зручний спосіб.

Передусім нагадаємо, що на перехідному етапі пацієнт сам може обрати тип рецепта – електронний чи паперовий – відповідно до того, яким із них йому зручніше скористатись. Коли пацієнт обирає електронний рецепт, він отримує номер рецепта та унікальний код його погашення у вигляді смс-повідомлення. Для того, щоб придбати ліки в аптеці за рецептом, достатньо лише повідомити ці дані фармацевту.

📌 Знайти найближчу до вас аптеку, яка відпускає ліки за електронним рецептом, можна на спеціальному дашборді. Для цього:

1️⃣ Відкрийте дашборд «Електронна карта місць відпуску лікарських засобів за еРецептом».
2️⃣ Оберіть область, тип та назву населеного пункту, в якому ви проживаєте.
3️⃣ Зверніть увагу, що якщо ви отримали рецепт на наркотичні (психотропні) ліки, необхідно позначити відповідну програму («Програма еРецепта» – «Наркотичні (психотропні) ліки») – тоді вам стане доступним перелік аптек, які мають необхідну ліцензію.

4️⃣ Після цього на дашборді зʼявиться карта з позначками доступних аптек, а також перелік адрес аптек, які відпускають ліки за е-рецептом. Оберіть аптеку, яка буде найбільш зручною для вас.

📌 Що важливо знати перед придбанням ліків за е-рецептом:

1️⃣ Придбати ліки за е-рецептом може як сам пацієнт, так і його родич чи соціальний працівник. Для цього лише потрібно передати номер рецепта та код його погашення людині, яка буде купувати ліки.
2️⃣ В аптеці фармацевт запропонує пацієнту наявні лікарські засоби, які містять активну речовину, що призначив лікар. Так можна придбати не конкретну торгову назву препарату, а й інші його аналоги, керуючись власним вибором та бюджетом.
3️⃣ Пацієнт може погасити рецепт частково, тобто придбати меншу кількість ліків, аніж призначив лікар. При цьому повторно отримувати рецепт для придбання залишку ліків не потрібно.
19 Березня 2025

Повідомлення від ЕСОЗ надходять пацієнту (законному представнику) на номер телефону, що зазначений в Реєстрі пацієнтів, через СМС або Viber (за наявності).  

Проте інколи трапляється так, що повідомлення не надходять – чому так стається і що в таких випадках робити? 

Розглянемо найбільш поширені причини та пояснимо, як діяти у таких ситуаціях.

Причина #1: При реєстрації в ЕСОЗ пацієнт обрав метод автентифікації не за номером телефону

Якщо при реєстрації в ЕСОЗ або під час оновлення своїх даних ви обрали метод автентифікації з типом “за документами”, то не отримуватимете сповіщення від ЕСОЗ на свій номер телефону. Також ви не зможете підтверджувати доступ медичного працівника до ваших медичних даних.

Рекомендуємо вам змінити свій метод автентифікації на метод з типом “за номером телефону” – так сповіщення та коди підтвердження будуть надходити на ваш номер телефону.

Що робити? 

Щоб змінити свій метод автентифікації, зверніться до лікаря, щоб він вніс ваш номер телефону до системи. Для підтвердження такої дії на ваш номер телефону надійде повідомлення з 4-значним кодом.

Якщо ви не маєте сімейного лікаря (терапевта, педіатра), то фахівці НСЗУ можуть актуалізувати ваш номер у системі за відповідним зверненням. 

Причина #2: У пацієнта змінився номер телефону або номер внесено з помилкою

Якшо ви не отримали сповіщення від ЕСОЗ ні на свій номер, ні на Viber або ж якщо ви з певних причин перестали отримувати сповіщення – разом з лікарем перевірте актуальність свого номера телефону. 

Зверніть увагу! Повідомлення від ЕСОЗ надходять на той номер телефону, який ви вказали при реєстрації в ЕСОЗ. Якщо ви змінили цей номер або номер внесений із помилкою, то потрібно актуалізувати його.

Що робити? 

Якщо ви придбали додатковий номер телефону і хочете отримувати повідомлення від ЕСОЗ саме на нього, то зверніться до вашого лікаря або будь-якого лікаря, в якого будете на прийомі для зміни номеру телефону в системі. Для підтвердження такої дії на старий номер телефону надійде 4-значний код. 

Якщо ви втратили доступ до вашого номеру телефону, який зазначено в системі або повідомлення надходять на невідомий вам номер чи з будь-якої іншої причини, через яку ви не можете отримати код підтвердження, вам потрібно звернутися до НСЗУ через онлайн-форму за посиланням

Після виконання вашого запиту зверніться до лікаря для реєстрації в системі нового номеру телефону. 

Детальніше про те, як змінити номер телефону в ЕСОЗ за посиланням.

Причина #3: Повідомлення надійшло у Viber

Пацієнти вже звикли отримувати повідомлення від ЕСОЗ у вигляді СМС на телефон. А віднедавна сповіщення почали надходити у Viber на номер, який вказаний в Реєстрів пацієнтів.

Проте, якщо Viber не встановлений – ви, як і раніше, отримаєте СМС-повідомлення. 

Що робити? 

Якщо ви не отримали смс-повідомлення від ЕСОЗ на телефон і ваш номер телефону зареєстровано у Viber, перевірте наявність повідомлення саме там. 

Зауважимо, що лікар не обирає спосіб доставки повідомлень. Система робить це автоматично. 

Причина #4: У записі пацієнта вказаний номер когось із родичів

Під час реєстрації в ЕСОЗ деякі пацієнти не надають значення номеру телефону, який вказують у своєму записі. Так дехто замість свого номеру, вказує номер телефону родича або іншої особи.

Відповідно так пацієнт не зможе отримувати смс-повідомлення від ЕСОЗ, адже вони надходять на номер іншої особи, який вказаний у системі. А особа, номер якої зазначений, може зловживати такою довірою. 

Що робити? 

Якщо ви вказали номер іншої особи при реєстрації, то потрібно внести зміни у ваш запис в ЕСОЗ та встановити свій власний номер. 

Для цього виконайте дії, описані в причині #2.

Зазначимо, що відсутність номеру телефону чи смартфону не є перешкодою для отримання медичної допомоги. При реєстрації в ЕСОЗ ви можете обрати зручний для вас метод автентифікації і канал інформування від ЕСОЗ. Все ж для зручності рекомендуємо обирати як метод автентифікації саме “за номером телефону”, на який будуть надходити сповіщення від системи. Раніше ми розповідали про те, коли надходять повідомлення від ЕСОЗ та що вони означають.

3 Січня 2023

Міністерство охорони здоров’я України разом із Медичними закупівлями України запустили пілот системи обліку ліків та медичних виробів «e-Stock». Головний споживач функціоналу – заклади охорони здоров’я. Через систему «e-Stock» вони подаватимуть запити щодо необхідних ліків та медичних виробів, що закуповуватимуться за державний кошт. Це дозволить оптимізувати процес збору потреб, зробити його якіснішим та більш системним. 

💊 На першому етапі запрацювали модулі збору запитів та управління користувачами. 

🔬 Мета пілоту – протестувати та у випадку необхідності доопрацювати функціонал збору необхідних ліків та медвиробів, аби в подальшому він покривав всі медичні товари, які закуповуватиме Україна пацієнтів. 

📦 З початку року запрацювали два модулі: збору потреби та керування користувачами. Е-Stock забиратиме інформацію про потребу доставку, наявність медичних препаратів в лікарні, їх використання та утилізацію.   

🏥 Наразі у системі 162 лікарні, що подають потребу у напрямах «доросла онкологія», «ендопротези» та «набори для трансплантації». На основі відгуків медиків система буде допрацьована. Повноцінно запрацювати Е-Stock має до кінця року.

24 Листопада 2023

Антибіотикорезистентність – процес набуття бактеріями стійкості до антибіотикотерапії. Іншими словами, антибіотики та інші протимікробні препарати стають все менш ефективними, а інфекціям стає все складніше та навіть неможливо протидіяти. 

У рамках Всесвітнього тижня обізнаності про антибактеріальні лікарські засоби (World Antimicrobial Awareness Week 2023), який щорічно проводиться за ініціативи ВООЗ, розповідаємо, як цифрові інструменти стримують розвиток стійкості бактерій до антибіотиків. 

Експерти ВООЗ визначають однією з причин хвилі антибіотикорезистентності у світі безконтрольне застосування антибіотиків пацієнтами без призначення лікаря. Так, у всьому світі одним із основних інструментів стримування антибіотикорезистентності є призначення та відпуск ліків за електронним рецептом.

Саме тому з серпня минулого року відпуск антибіотиків в Україні почав здійснюватися за е-рецептом – це один із кроків у боротьбі з нераціональним вживанням рецептурних лікарських засобів, зокрема антибіотиків.

На сьогодні електронний рецепт – це не просто цифровий інструмент, який сприяє прозорому та контрольованому відпуску рецептурних препаратів в аптеці, але й перспективний інструмент моніторингу та превенції.

Наразі в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) уже сформовано понад мільйон е-рецептів на антибактеріальні ліки! 

Надалі дані про ці призначення дозволять аналізувати, за яких діагнозів та на яких етапах найчастіше застосовуються антибіотики, – тим самим оцінювати якість та ефективність надання медичної допомоги лікарями. 

І що не менш важливо – відстежувати в динаміці рівень споживання антибіотиків, прогнозувати та запобігати кризам на основі аналізу тенденцій та за потреби обмежувати застосування того чи іншого антибіотика в ситуаціях, де це становить громадську загрозу.

Нагадаємо, що отримати е-рецепт можна у будь-якого лікаря, незалежно від наявності декларації. На перехідному періоді пацієнт може обрати, який тип рецепта є для нього більш зручним – електронний чи паперовий. 

Придбати необхідні ліки за рецептом можна у будь-якій аптеці. Для цього достатньо лише предʼявити фармацевту паперовий бланк чи озвучити номер рецепта, який надійде пацієнту в смс-повідомленні.