Новини

15 Жовтня 2020
Охорона здоров’я – один із найбільших секторів в латвійській економіці та становить 4,0% ВВП.
Проте, наразі населення надає перевагу приватній медицині і 42% громадян Латвії самостійно оплачують послуги в галузі охорони здоров’я. Саме тому уряд країни збільшив страхове покриття, що надається державою для просування приватних лікарських послуг.
Сьогодні завдяки електронному здоров’ю в Латвії пацієнти можуть легко отримати доступ до власних медичних записів за допомогою державного порталу електронних послуг (завірені усі медичні документи електронними підписами). Пацієнтам надаються послуги відповідно до медичних пакетів. Найпопулярнішими електронними пакетами медичних послуг є: «Моя державна платна послуга охорони здоров’я»; «Мій лікар загальної практики»; «Дані моїх новонароджених дітей»; «Мої дані в реєстрі хворих на цукровий діабет».
Сучасна система електронного здоров’я Латвії складається з трьох основних рівнів:
Перший рівень – для бізнес-користувачів, які розробляють та створюють медичні системи;
Другий рівень – це державна система, що об’єднує усі ключові компоненти;
Третій рівень – це національна інфраструктура електронного врядування для обміну даними з реєстрами та відповідними структурами.
Концепцію електронної медицини розпочали розробляти в 2015 му році і з січня 2018 року перехід на систему eHealth став обов’язковим для всіх медичних працівників Латвії. Медики, які використовують систему eHealth, одразу відзначили її ключові переваги: ​​вона дозволяє їм відстежувати історію хвороби пацієнта, включаючи минулі обстеження та тести, та допомагає уникнути дублювання.
Усі лікарні, майже всі аптеки та половина лікарів загальної практики в Латвії наразі уклали контракти на впровадження системи електронного здоров’я.
Також зібрали для вас цікавий матеріал про досвід впровадження #eHealth_у_світі:
🔵 Швеції –
🔵 Фінляндії-
🔵 Данії –
🔵 Естонія –
🔵 Велика Британія –
🔵 Австралія –
🔵 Іспанія –
🔵 Німеччина –
🔵 Польща –
🔵 Індія – https://bit.ly/2C2PGUA
🔵 Норвегія – https://bit.ly/2NRtSy7
🔵 Канада – https://bit.ly/3h4CGgc
6 Жовтня 2020

Іванка Небор –Український блогер-лікар отоларинголог на дослідницькій позиції у госпіталі Цинциннаті, США. Засновник та керівник медичної платформи INgenius. 

Іванка уже рік стажується в Американському госпіталі та навчається у американському коледжі на програмі для лікарів Clinical Research, University of Cincinnati College of Medicine.

В інтерв’ю eHealth Іванка розповіла як працює електронна система охорони здоров’я в Америці та що особливого в роботі лікаря з eHealth в Штатах

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Америці.

 

В основному у великих лікарнях встановлена система “EPIC”. Значна частина лікарів працює саме в ній. Проте, лікарі які відкривають власну практику та утримують невеликі лікарні, найчастіше не можуть дозволити встановити “EPIC”. Вони обирають дешевшу програму. Ось до прикладу: 5 лікарів-лорів зібрались і відкрили свою приватну практику. З самого старту їм не вистачить коштів одразу купити “EPIC” і вони надають перевагу дешевшому варіанту. 

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Америці?

 

Тарифи лікарів встановлюються виключно згідно їх спеціалізації і кількості випадків, які лікує певний лікар. 

 В більшості випадків все лікування пацієнтів здійснюється за страхуванням. Є різні види державного та приватного страхування. Ось програма державного субсидування Medicaid покриває дуже дорогі процедури. До прикладу кохлеарну імплантацію (операція, яку роблять при втраті слуху- встановлюють імплант, який замінює звуковий апарат). Але якщо якісь послуги не передбачені страховою виплатою пацієнта, їх можуть надати відповідно до окремого договору. 

 

  • Чи  визначаються загальні правила та норми електронної медицини? Чи є якийсь орган який ними опікується? 

 

Загальної основної структури, як міністерства тут немає. Але кожен штат встановлює свої певні правила ліцензування. До прикладу, під час пандемії дуже розвинулась телемедицина. Часто лікарі надають консультації колегам з інших регіонів. Але в тот час і виникли проблеми з впровадженням телемедицини, тому що кожен штат повинен надати ліцензію на цей вид послуг. Ось теледзвінок не можуть з Огайо провести в Каліфорнії, тому що лікарні, яка його проводить потрібно мати ліцензію на кожен штат.  

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система в лікарні?

 

Програму вибирає адміністрація. Це в основному не лікарі. Адже кожна лікарня в Америці – це окрема бізнес структура. Також обслуговують систему секретарі та відповідні менеджери. В Україні, як я проходила інтернатуру – зі страховими компаніями повинні зв’язуватися напряму лікарі або інтерни. В Америці ж усі фінансові питання, страхування, вирішують не медики, а відповідні фахівці. Лікар документує усі щоденики та описи хворих, але дуже мало займається організаційними моментами, оскільки це дорого дуже обійдеться лікарні.

 

  • Чи долучаються приватні компанії до розробки функціоналу американського еHealth чи він лише державний?

 

 Так, увесь функціонал в основному приватний. Взагалі, вважаю, що приватні інвестиції та структури – основа розвитку, будь-якої, медицини. 

 

  • Усі лікарі перед початком роботи проходять навчання з користування електронної системи охорони здоров’я?

 

 В мене були тренінги в січні. Я записалася на курс. Збирається клас медичних працівників і кожен тиждень проводять навчання. Коли навчали працювати в системі, створювали окремий учнівський кабінет, де ми одразу могли спробувати використати весь необхідний функціонал. На самому початку стажування кожен обов’язково мав пройти тренінг з безпеки. На тренінгу пояснили усі правила роботи з програмою та захисту інформації пацієнтів. В Америці виділяється дуже багато часу та ресурсів для захисту приватної інформації громадян. Навіть після проходження курсу потрібно усі матеріали, що були роздруковані, викинути в окремий контейнер для утилізації, інакше можна отримати штраф.

 

  • Які основні проблеми з якими зіштовхуються лікарі при роботі з системою?

 

Часто трапляються проблеми при передачі даних з різних медичних систем. Наприклад КТ, МРТ- це окрема електронна система. Якщо пацієнт зробив їх в лікарні, де немає договору з “EPIC”, тоді або лікарня надсилає запит, щоб отримати знімки і це займає певний час, або пацієнт сам звертається в цей центр щоб отримати копію і на наступну консультацію приносить цей знімок. Але зачасту у великих університетських клініках завжди є свій діагностичний центр, де роблять КТ та МРТ.

 

  • В системі “ЕРІС” ви зареєстровані, як “дослідник”. Розкажіть, будь ласка, детальніше, що це означає та які є ролі в системі електронного здоров’я?

 

Для медиків це 3 основних позиції: лікар, медсестра і дослідник. В мене наразі позиція “дослідник”. Кожна позиція має свій рівень доступу до медичних даних пацієнта. Коли входиш в систему- видно дані, які тобі доступні, але якщо є потреба в додатковій інформації, ти можеш надіслати запит і тобі підтвердять доступ до документів. 

До прикладу: лікарю не потрібні щодня в користуванні форми медсестри, але якщо виникне потреба, в системі запитується доступ до файлу і після підтвердження він надсилається. 

 

  • Які заходи безпеки передбачені в системі?

 

Наразі, я працюю з дому і кожному, хто працює в системі, у лікарні видали окремий ноутбук для роботи в електронній системі з серійним номером та встановленими програмами захисту. Спочатку при його ввімкненні потрібно ввести логін і пароль, далі через попередньо встановлений спеціальний VPN додаток потрібно буде повторно ввести окремий логін і пароль. І при вході  в саму систему “EPIC” вводиш ще одну унікальну пару логіна та пароля . 

Коли безпосередньо працюєш з програмою в  лікарні, потрібно здійснити лише вхід в систему “EPIC”. Користувачі завжди повинні виходити з додатку. Не можна просто залишити комп’ютер з запущеною системою, тоді програма фіксує що ти в ній не працюєш, сама виходить і блокує доступ на декілька годин або на добу. 

Одного разу в лікарні трапилось, що я не вийшла з облікового запису і цілу добу не мала доступу до системи. 

 

  • А пацієнти мають змогу безпосередньо взаємодіяти з системою?

 

Пацієнти мають свій окремий доступ до системи, де можуть подивитись на власні дані, а також за потреби мають змогу створити чат з лікарем. В Америці пацієнти зовсім не мають номерів лікарів і віддалено проконсультуватись з ними можуть виключно через систему. 

 

  • Як справи з інтероперабельністю систем: якщо пацієнт, змінить заклад, чи місце проживання, чи взаємодіють системи в закладах між собою і чи обмінюються даними про пацієнтів?

 

Пацієнт може отримувати будь-де лікарську допомогу, головне страховка, яка в нього оформлена. “EPIC” досі найпопулярніша система, в більшості клінік встановлена вона. Тоді зазвичай не виникає проблем, адже одна медична картка від народження в пацієнта і видно все від алергій які були в дитинстві до актуальних діагнозів. Немає випадків, коли пацієнт мав алергію, але забув про неї повідомити. 

В емігрантів, які пізніше, а не з народження реєструються в системі можуть бути не всі актуальні дані, адже тут відповідно записується більшість інформації з їх слів. 

 

  • Є якісь особливості в роботи лікаря в Америці порівняно з українською практикою, які б хотілось відмітити?

 

В коментарях мені писали лікарі, що мають проблеми з функціонуванням еHealth в Україні. Що після роботи витрачають свій час, сидять і заповнюють все необхідне.

Звісно, ніхто не любить зміни і пристосуватись до нової роботи лікарю в будь-якому випадку важко. 

В Америці теж лікарі закінчують свою зміну і залишаються заповнювати документацію. А паперової роботи ще більше ніж в Україні. Всім важко, ніхто не любить змін. Але всі звиклися і все буде добре!

 

23 Вересня 2020
Щодня перед лікарями постають нові виклики в лікуванні пацієнтів.
Підібрали для Вас YouTube канали з освітніми темами для медиків, на яких можна швидко знайти відповіді на актуальні запитання.
1. YouTube канал лікаря Наджіба (Dr Najeeb lectures). Короткі відео лекції, де лікар Наджіб пояснює матеріал та паралельно ілюструє все доступно на дошці. Його лекції прості та легко сприймаються слухачами. Як правило, автор надає перевагу темам з анатомії, ембріології, біохімії, мікробіології, фармакології, фізіології та патології-
2. YouTube канал Армандо Хасудунгана (Armando Hasudungan lectures). Армандо Хасудунган публікує на своєму каналі короткі ролики на різні теми з медицини та біології, найчастіше з фізіології та патології. Особливістю цих лекцій є те, що вони графічні (автор малює все, про що розповідає) та дуже схематичні, що дозволяє йому послідовно розкривати тему, а читачам – легко сприймати та класифікувати інформацію-
3. Лекції на YouTube каналі “One Minute Medical School” – кращі пояснення медичних тем за 1 хвилину-
4. На YouTube каналі провідного світового вузу Ви можете переглянути лекції та відео матеріали від найкращих світових спікерів-
5. YouTube канал Національної служби здоров’я України, де пояснюються проблемні питання в роботі лікарів і ЕСОЗ –
🔗Ще підібрали для Вас цікаві подкасти для медиків і не тільки – та рекомендації неформальної освіти для лікарів –
13 Серпня 2020

Офіс Глобального партнерства Державного департаменту США та Інститут суспільного бізнесу та Конкордія Університету Вірджинії оголосили українську урядову програму “Доступні ліки” фіналістом нагороди 2020P3 Impact (https://bit.ly/3kFPAEa). Премія P3 Impact відзначає 5 державно-приватних партнерств, які спрямовані на вирішення нагальних проблем у сферах економічного росту та розвитку, сталого розвитку та глобального здоров’я. Суддівський комітет відзначає фіналістів, виходячи з оперативної структури партнерства номінантів, вимірювання соціального впливу, фінансової стійкості, інноваційності та масштабованості.

Функціонал е-рецепту за урядовою програмою “Доступні ліки” запрацював у квітні 2019 року. Завдяки впровадженню е-рецепту розвиток програми вийшов на новий рівень. Держава отримала інструмент, який дозволив прозоро та ефективно розпоряджатися коштами та керувати урядовою програмою. Це стало можливим завдяки впровадженню технічної частини проекту під керівництвом провідного бізнес-аналітика eHealth Nickolay Kolotov, детальною проробкою бізнес-процесів з командою НСЗУ Національна служба здоров’я України, зокрема з Олександром Жигінасом та Іриною Ліштабою, адмініструванням та технічною підтримкою проекту командою ДП “Електронне здоров’я”.

З цього часу було виписано понад 19 мільйонів електронних рецептів, із них більше 16 млн погашено фармацевтами в 6000+ аптек.
Понад 2 мільйони українців регулярно отримують ліки за програмою “Доступні ліки”. Лише за останні 24 години 1879 пацієнтів вперше отримали ліки за е-рецептом. Щоденно е-Рецепт отримує в середньому 2000 нових пацієнтів, щотижнево – 8000. Більше:https://bit.ly/2Y0hdyi

Урядова програма реімбурсації “Доступні ліки” розпочата у 2017 році, вона передбачає, що пацієнти з серцево-судинними захворюваннями, бронхіальною астмою чи діабетом ІІ типу можуть отримати ліки безоплатно або з незначною доплатою. Сьогодні в електронній системі eHealth доступний функціонал виписки е-рецепту (“Робоче місце лікаря ПМД”), а також модуль роботи для аптечних закладів із функцією погашення е-рецепту (“Робоче місце фармацевта”).

25 Липня 2019

Державне підприємство «Електронне здоров’я» та IT Ukraine Association,
членами якої є провідні міжнародні та українські ІТ-компанії, підписали
Меморандум про співпрацю, метою якого є сприяння сторін в сфері
інформатизації охорони здоров’я.

ДП «Електронне здоров’я», яке адмініструє центральну базу даних eHealth,
тепер зможе спільно з провідними ІТ-компаніями розглядати ініціативи у
сфері інформатизації охорони здоров’я, матиме професійну підтримку в
оцінці можливостей підприємства та долучатиме провідних ІТ-спеціалістів
до стратегічного планування розвитку системи, консультацій щодо
архітектури та формування Big Data. Для IT-спеціалістів це унікальна
можливість долучитися до процесу трансформації системи охорони здоров’я та застосувати свій досвід та експертизу у розробці eHealth в Україні.

Сторони підписали меморандум 25 липня, відразу окресливши перші
подальші кроки. Учасники заходу обговорили створення технічної ради та
можливість популяризації державного сектору для членів асоціації – а це 58 компаній-розробників програмного забезпечення, які сукупно формують 50% всієї виручки галузі в країні. Крім того, IT Ukraine Association представляє інтереси компаній-учасників у міжнародних індустріальних об’єднаннях та організаціях, серед яких DIGITALEUROPE, WITSA, EMOTA.

«Залучення провідних ІТ-фахівців до державного сектору – це наступний
етап нашої співпраці з ІТ-спільнотою. У найближчі роки вся система охорони здоров’я має працювати на основі електронних даних. Досвід і ідеї фахівців найбільших IT-компаній України допоможуть нам побудувати якісну та безпечну систему eHealth для лікарів та пацієнтів», – зазначив виконуючий обов’язки генерального директора ДП «Електронне здоров’я» Андрій Сучик.

Костянтин Васюк, виконавчий директор Асоціації “ІТ Україна” підтвердив
зацікавленість соціальною складовою такої колаборації:

«Співпраця з адміністратором Центральної бази даних eHealth – не тільки
цікавий досвід для ІТ-фахівців, але й можливість бути частиною інформатизації державних процесів і певною мірою увійти в історію. В будь-якому разі співпраця з державою – це новий етап якісного розвитку ІТ-сфери України».

 

31 Травня 2019

Шановні партнери та користувачі eHealth!

Інформуємо вас, що протягом кількох годин електронна система охорони здоров’я буде не доступна для користувачів.

Це пов’язано з профілактичними роботами, оновленням системи та усуненням деяких помилок в її роботі.

Найближчим часом повідомимо вам про відновлення роботи.

Приносимо свої вибачте за тимчасові незручності та дякуємо за розуміння

23 Квітня 2019

Відповідно до умов програми реімбурсації “Доступні ліки”, МІС розробляють модуль для видачі електронного рецепту, або модуль погашення електронного рецепту, чи модулі видачі і погашення електронного рецепту одночасно.

До систем, які пройшли тестування відповідності функціоналу виписки електронних рецептів лікарями та функціонал погашення е-рецептів фармацевтами, приєдналися МІС, “Поліклініка без черг”, “ДокторЕлекс”, “MedCard Plus”.

Медичні інформаційні системи, “MEDICS”, “Askep.net”,  “МедІнфоСервіс”, “Health24”, “МедЕйр”, “MEDSTAR”, “EMCIMEД” успішно пройшли тестування функціоналу виписки електронних рецептів.

Тестування функціоналу погашення електронного рецепту пройшли МІС “Скарб”, “еАптека”, “nHealth”, “SimplexMed”.

Тестування функціоналу для аптечних закладів триває!

ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .

 

 

28 Березня 2019

Відповідно до умов програми реімбурсації “Доступні ліки”, МІС розробляють модуль для видачі електронного рецепту, або модуль погашення електронного рецепту, чи  модуль видачі і погашення електронного рецепту одночасно.

МІС “Helsi” пройшла тестування відповідності функціоналу виписки електронних рецептів лікарями та функціонал погашення е-рецептів фармацевтами.

Helsi (helsi.me)
Оператор ТОВ “Хелсі ЮА”
ЄДРПОУ 40436197

 

Також, МІС “Доктор Елекс” успішно пройшла тестування функціоналу виписки електронних рецептів.

Доктор Елекс (https://doctor.eleks.com)

ТОВ “ДОКТОР ЕЛЕКС”

Код ЄДРПОУ 38582529

Тестування функціоналу для аптечних закладів триває! ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .

27 Березня 2019

До переліку медичних інформаційних систем, які успішно пройшли тестування адміністративного модуля для аптечних закладів долучилася “еАптека”.

еАптека (https://pharmbase.com.ua/uk/)

ТОВ “СОФТІНФОРМ”

Код ЄДРПОУ 30633680

 

До функціоналу який тестується, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

 

Тестування функціоналу триває! ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .

21 Березня 2019

Медична інформаційна система “SimplexMed” успішно пройшла тестування адміністративного модуля для аптечних закладів.

SimplexMed (https://simplex-med.com)

ТОВ “АСТУМ”

Код ЄДРПОУ 38590681

До функціоналу який тестується, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

 

ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС або АІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .

15 Березня 2019

Вітаємо МІС “Доктор Елекс”, яка успішно пройшла тестування адміністративного модуля для аптечних закладів.

Доктор Елекс (https://doctor.eleks.com)

ТОВ “ДОКТОР ЕЛЕКС”

Код ЄДРПОУ 38582529

До функціоналу який тестується, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС або АІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .

13 Березня 2019

Сьогодні до переліку інформаційних систем, які успішно пройшли тестування адміністративного модуля для аптечних закладів, долучилися МІС Helsi та Скарб.

 

Helsi (helsi.me)

Оператор ТОВ “Хелсі ЮА”

ЄДРПОУ 40436197

 

Скарб (skarb.ua)

Оператор ТОВ “Скарб-Софт”

ЄДРПОУ 41675801

 

До функціоналу який тестується, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС або АІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .