Новини

24 Жовтня 2024

В українській медицині електронне направлення (е-направлення) – одне із найбільш популярних цифрових сервісів. Так, за весь період роботи електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) в Україні створено понад 635,9 млн е-направлень. З них найбільше у Києві – 75,3 млн та Дніпровській області – 63,2 млн. Переглянути повну статистику можна на дашборді за посиланням.

Е-направлення формується лікарем в ЕСОЗ, а пацієнту, який зареєструвався у системі з номером телефону, надходить смс-повідомлення від системи з номером е-направлення. Якщо пацієнт зареєстрований в ЕСОЗ без номеру телефону – тоді інформаційну памʼятку про е-направлення можна отримати у роздрукованому вигляді або іншим способом, який узгодили лікар та пацієнт. 

Деякі пацієнти переконані, що лікар видає е-направлення на медпослуги (консультацію, аналізи чи інструментальні обстеження) до конкретного медичного закладу чи лабораторії і тому е-направлення має містити назву медичного закладу, в який пацієнт має звернутись по призначену медичну послугу. Однак це стосується лише тих випадків, коли пацієнта переводять зі стаціонару у стаціонар, а також при проведенні неонатального скринінгу новонароджених. Для всіх інших е-направлень надавач медичних послуг – не зазначається. Таким чином пацієнт самостійно обирає, де він хоче отримати послугу.

Сьогодні детальніше розкажемо, як формується е-направлення, яка інформація у ньому зазначається та як ним скористатися. 

Звертаємо увагу, що паперова інформаційна довідка видається виключно на прохання пацієнта. Надавачі медичних послуг не повинні її вимагати, адже уся необхідну інформацію можна переглянути у системі за номером е-направлення. Інфодовідка НЕ є документом. Е-направлення зберігається в ЦБД ЕСОЗ як електронний документ і перевірити його можна тільки через МІС.

Який лікар може створити е-направлення?

Е-направлення створюється лікарем, який призначив медичну послугу пацієнтові. Технічна можливість його створення наявна у лікарів закладів всіх форм власності (комунальні, державні, ТОВ, ФОП, тощо) та незалежно від їх посади чи спеціальності (хіруг, травматолог, інфекціоніст, зав. відділенням, тощо).

Е-направлення є медичним документом. Можливість призначення необхідної медичної послуги пацієнтові не залежить від наявності договору з Національною службою здоровʼя України. Тобто навіть лікар вашої улюбленої приватної лікарні може видати вам е-направлення.

Нагадуємо, що отримати е-направлення можна без наявності декларації про вибір сімейного лікаря.

Зауважимо!
Якщо лікар призначає вам консультацію, дослідження, лабораторний аналіз чи будь-яку іншу послугу, то саме він і має створити вам е-направлення в ЕСОЗ. Зазначення переліку послуг у паперовій документації чи деінде без створення е-направлення є порушенням порядку, затвердженого наказом МОЗ від 28.02.2020 № 586.
Якщо лікар спеціаліст відправляє вас за отриманням направлення до сімейного лікаря – вимагайте від нього\неї формування е-направлення одразу під час візиту.

Яка інформація зазначається в е-направленні?

Джерело фінансування

Кожне е-направлення містить інформацію про те, хто оплачуватиме надану послугу. В друкованій памʼятці це можна побачити в графі – медична програма.

Якщо в направленні зазначено – Програма державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, то така послуга є безоплатною для пацієнта, якщо він звернеться до лікарні, яка має договір з НСЗУ. Перелік надавачів з договором можна переглянути за посиланням.

Якщо в направленні зазначено – Інші джерела фінансування медичного обслуговування, то за таку послугу сплачуватиме пацієнт, страхова компанія тощо.

Важливо!

Пріоритетно лікар має вказати програму, за якою послуги надаються безоплатно для пацієнта, тобто Програму державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Номер е-направлення

Після створення е-направлення в ЕСОЗ пацієнту надходить смс-повідомлення (якщо він зареєстрований з номером телефону) з 16-значним номером направлення у форматі “Ваше направлення: 6495-7332-1362-2361”. Детальніше про те, чому важливо вказувати актуальний номер телефону в ЕСОЗ, переглядайте тут

Як видно з прикладу – смс містить груповий номер е-направлення. Пояснюємо, що це таке.

Припустимо, що лікар призначив вам три аналізи крові, УЗД-дослідження та консультацію ендокринолога. В ЕСОЗ для фіксації таких призначень лікар створить п’ять е-направлень, але всі вони матимуть один груповий номер. Тобто при зверненні до лабораторії та при записі на консультацію достатньо назвати цей номер, а лікар чи адміністратор перевірить за цим номером інформацію безпосередньо в ЕСОЗ.

Також для зручності опрацювання друкованої памʼятки направлення вона містить штрих-код, в якому і міститься груповий номер. Працівник реєстратури чи рецепції може відсканувати його сканером за наявності, що пришвидшує обслуговування пацієнтів.

Послуга 

Коли лікар фіксує призначення, він обирає необхідну послугу з каталогу, який містить код та назву необхідної послуги. Так, наприклад та ж консультація буде мати наступний вигляд: T67002, Консультація Ендокринолога.

Однак існують випадки, коли ініціатор направлення не може однозначно визначити, яка саме послуга має бути проведена, тому він може обрати групу послуг з каталогу, а вже виконавець направлення зазначить, яку саме послугу з цієї групи було виконано.

Крім коду та назви послуги чи групи послуг, в направленні також може бути зазначено кількість таких послуг. Тобто якщо, наприклад, лікар призначає курс лікувального масажу, який складається з 15 сеансів, то лікарю не потрібно створювати 15 направлень, а достатньо створити одне та вказати необхідну кількість. 

Термін дії направлення

Скористатися медпослугою за е-направленням можна впродовж року з дня його формування. Однак варто пам’ятати, що залежно від медичних послуг деякі з них важливо зробити у визначений термін, який визначає лікар. У таких випадках термін дії самого направлення – 1 рік, але пацієнту варто зважати на той термін використання направлення, який рекомендує лікар. 

Про інші питання стосовно використання е-направлень читайте в наступних публікаціях. 

8 Жовтня 2024

Від правильного формування МВТН залежить створення е-лікарняного, на основі якого пацієнту (якщо він застрахований) нараховуються виплати. Сьогодні детальніше розглянемо найбільш поширені випадки, про які запитують лікарі. Зокрема, як коректно сформувати медичний висновок про тимчасову непрацездатність, або МВТН пацієнту, який в рамках єдиного випадку непрацездатності лікувався і на “первинці”, і на “вторинці”. 

Або ж що робити, якщо впродовж цього періоду пацієнт захворів чи травмувався і втратив непрацездатність за іншим випадком – як фіксувати ці два різні випадки у МВТН?  

Тож сьогодні розглянемо детальніше особливості оформлення МВТН на різних ланках. 

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується тим лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності. Це може зробити як сімейний лікар, так і лікар-спеціаліст.

Хто може створювати МВТН? 

➡️МВТН може бути сформованим лікарем “первинки” або лікарем “вторинки” як на амбулаторному лікуванні, так і під час госпіталізації для надання меддопомоги в стаціонарних умовах. 

➡️МВТН можуть створювати лише лікарі, які зареєстровані та авторизовані в ЕСОЗ. 

Оскільки середній та молодший персонал не можуть проводити експертизи, то і не мають повноважень створювати МВТН. 

➡️У лікаря є можливість створювати МВТН, якщо він працює у ЗОЗ, що має чинну ліцензію на медичну практику і якщо заклад зареєстрований та верифікований НСЗУ в ЕСОЗ.  

➡️Форма власності закладу та наявність договору з НСЗУ не впливає на право створювати МВТН. 

💡ОДНЕ З ПРАВИЛМВТН створюється та підписується саме тим лікарем, який у процесі надання меддопомоги провів відповідну експертизу з тимчасової непрацездатності і прийняв рішення про наявність у пацієнта (або особи, яка буде за ним доглядати) тимчасової непрацездатності.  

Як створюється МВТН на “первинці”?

Уявімо ситуацію, що 30-річний пацієнт Михайло, який офіційно працевлаштований, захворів. Лікар провів огляд та експертизу, встановив діагноз, який є загальним захворюванням, за потреби призначив додаткове обстеження і призначив лікування. 

Відповідні електронні медичні записи вніс в ЕСОЗ і на їх основі створив МВТН. Всі записи в ЕСОЗ лікар засвідчує своїм електронним підписом.  

➡️При формуванні МВТН лікар відразу вказує дату, з якої він засвідчив непрацездатність та дату до наступного огляду пацієнта або до прогнозованого відновлення працездатності. 

➡️В електронному листку непрацездатності буде вказаний період непрацездатності, який відповідатиме саме цим датам, отриманим з МВТН. 

Припустимо, що стан Михайла впродовж прогнозованого періоду закриття МВТН (20 днів) погіршився. Після повторної консультації лікар визначив, що внаслідок ускладнень Михайло потребує госпіталізації. На основі своїх висновків лікар сформував е-направлення на госпіталізацію, з яким пацієнт звернувся до закладу охорони здоров’я спеціалізованої допомоги.

Як створюється МВТН на період госпіталізації? 

Під час госпіталізації лікуючий лікар Михайла внесе до ЕСОЗ медичні записи щодо його стану на момент госпіталізації та сформує МВТН на термін від дати госпіталізації до прогнозованої дати виписки у зв’язку з завершенням лікування. 

Оскільки звернення пацієнта є продовженням того ж раніше засвідченого випадку непрацездатності, то при формуванні МВТН при госпіталізації новий лікуючий лікар пацієнта не встановлює відмітку про початок нового випадку. ЕСОЗ самостійно визначить, що попередні МВТН пов’язані з новим, формуючи єдиний ланцюг медичних висновків у межах єдиного безперервного випадку непрацездатності. 

Варто зауважити, що відповідний зв’язок між такими медичними висновками встановлюється лише в межах однієї категорії медичного висновку та за наявності перетину дат початку та завершення періоду непрацездатності. 

💡ВАЖЛИВА УМОВА – відсутність відмітки про початок нового випадку тимчасової непрацездатності. 

Уявімо іншу ситуацію, коли Микола перебуває на лікарняному за першим випадком непрацездатності, наприклад, загальне захворювання, і в цей час травмує руку. Відповідно його госпіталізують до того, як завершився прогнозований  лікарем термін МВТН за першим випадком непрацездатності. У цьому випадку лікуючий лікар пацієнта в стаціонарі мав би встановити відповідну відмітку при формуванні МВТН про початок нового випадку непрацездатності, який не пов’язаний із поточним захворюванням. Тобто тепер у Михайла б з’явилися два МВТН за різними випадками непрацездатності. 

Отже, МВТН однієї категорії, які перетинаються по часу, формуючи безперервний випадок непрацездатності, можуть формуватися різними лікуючими лікарями у різних медичних закладах. Щоб зареєструвати початок нового випадку непрацездатності (у разі початку нового, не пов’язаного з попереднім, захворюванням або травми), лікуючому лікарю необхідно встановити в медичному висновку відповідну відмітку. 

4 Жовтня 2024

Виготовлення та відпуск таких ліків буде фіксуватися в електронній системі обліку обігу медичного канабісу (ЕСОРК) та здійснюватиметься виключно на підставі е-рецепта в електронній системі охорони здоров’я. Відповідні цифрові рішення вже розроблені. Тож незабаром пацієнти, які цього потребують, зможуть отримати ліки на основі медичного канабісу.

Безпосередній відпуск ліків в аптеках розпочнеться, коли на український ринок будуть завезені відповідні рослинні субстанції для виготовлення ліків в умовах аптеки чи готові лікарські засоби.

Усі операції, які здійснюватимуться з медичним канабісом, будуть фіксуватися в ЕСОРК. Це централізована платформа для обліку, моніторингу та контролю обігу конопель для медичних цілей, в якій фіксуватиметься понад 35 видів операцій щодо 13 видів об’єктів обліку. Електронна система створена на платформі Дія.Engine.

В ЕСОРК реєструватимуться всі суб’єкти господарювання (юридичні особи, ФОП), які здійснюватимуть діяльність з обігу медичного канабісу.

Наприклад, це:

  • аптеки, які планують виготовляти лікарські засоби з рослинної субстанції канабісу;
  • лікувально-профілактичні заклади, які планують використовувати у своїй медичній практиці готові лікарські засоби чи лікарські засоби, виготовлені в умовах аптеки з медичного канабісу;
  • імпортери, які планують ввозити на територію України насіння чи садивний матеріал конопель для медичних цілей, рослинну субстанцію канабісу для виробництва (виготовлення) лікарських засобів чи готові лікарські засоби з медичного канабісу тощо.

Призначення та відпуск готових чи екстемпоральних ліків (тобто виготовлених в аптеці) буде здійснюватися виключно на підставі е-рецепта. Як і зазвичай, е-рецепт зможе виписати лікуючий лікар пацієнта (як первинної, так і спеціалізованої медичної допомоги). Придбати ліки за е-рецептом буде можливо лише в аптеці, яка має відповідну ліцензію на право провадження господарської діяльності у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.

“Усі операції з медичним канабісом будуть контролюватися – від початкових етапів ввезення (імпорту) конопель для медичних цілей в Україну до кінцевого відпуску лікарських засобів. Розроблені електронні рішення дозволять інтегрувати всіх учасників у єдину інформаційну екосистему та забезпечать автоматизацію процесів”, – зазначає Марія Карчевич, заступниця міністра охорони здоров’я з питань цифрового розвитку.

Положення про електронну інформаційну систему обліку вирощених рослин конопель для медичних цілей, переміщення таких рослин, продуктів їхньої переробки, рослинної субстанції канабісу, вироблених (виготовлених) із них лікарських засобів на всіх етапах обігу та порядок її функціонування, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 р. № 857, містить детальний опис видів об’єктів та операцій, які підлягають обліку у системі.

25 Вересня 2024

На вебінарі “Верифікація даних пацієнта за ДРФО: запитання та відповіді” представники НСЗУ розкажуть, як відбувається верифікація даних пацієнтів в ЕСОЗ з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ДРФО) та нададуть відповіді на поширені запитання.

Щоб отримати відповідь на ваше питання під час вебінару, залиште його у реєстраційній формі

Дата та час вебінару: 27 вересня, 14:00.

🧑‍⚕️ Для кого цей вебінар: для лікарів та керівників медичних закладів первинної ланки, а також лікарів спеціалізованої медичної допомоги.

Трансляція відбудеться на:

🔸Платформі Zoom

🔸YouTube каналі НСЗУ

Нагадаємо, що на сьогодні в ЕСОЗ всього 3,5% пацієнтів потребують оновлення персональних даних. Інформацію про пацієнтів, дані яких за результатом верифікації з ДРФО необхідно оновити, надіслано усім керівникам законтрактованих закладів у їх електронні кабінети в Інформаційній системі НСЗУ на базі SAP.

🔥 Запис вебінару буде доступний на платформі YouTube. Просимо поширити це повідомлення серед колег та профільних груп!

25 Вересня 2024

На платформі  Академії НСЗУ оновили онлайн-курс “Виписування е-рецептів на тест-смужки пацієнтам з діабетом першого типу за програмою реімбурсації”. 

Так, вже з 20 вересня 2024 року у лікарів з’являється можливість створювати призначення ПЛАНУ ЛІКУВАННЯ не лише на лікарські засоби та послуги, але і на медичні вироби. Ця опція доступна для лікарів-ендокринологів за програмою “Медичні вироби для визначення рівня глюкози в крові” в рамках призначення пацієнтам тест-смужок. 

Наразі наявність призначень у ПЛАНІ ЛІКУВАННЯ є опційною, проте у 2025 році обов’язковою умовою виписування е-рецепта на тест-смужки стане створений лікарем-ендокринологом ПЛАН ЛІКУВАННЯ та відповідне призначення медичних виробів.

Цей курс важливо пройти: 

  • лікарям-ендокринологам (у т.ч. дитячим) на рівні амбулаторної спеціалізованої медичної допомоги;
  • лікарям, які надають первинну медичну допомогу.

Повністю з оновленим курсом можна ознайомитися на платформі Академії НСЗУ за посиланням  

Оновлений курс розроблено фахівцями НСЗУ та ДП “Електронне здоров’я”. Разом ми можемо покращити якість життя людей, які стикаються з діабетом!

24 Вересня 2024

У результаті проведеної верифікації даних пацієнтів з Податковою службою України встановили, що дані 3,5% пацієнтів мають статус “Неуспішна верифікація” – їх треба оновити. Лише після цього відбудеться їх повторна верифікація. У випадку якщо дані не будуть оновлені і верифіковані Державним реєстром фізичних осіб-платників податків (ДРФО) — за декларації таких пацієнтів не буде оплати.

Зазначимо, що в центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ) впроваджено напрям верифікації записів про пацієнтів в рамках електронного обміну даними реєстрів ЦБД ЕСОЗ з ДРФО.

Автоматична верифікація пацієнтів — це процес, який  відбуватиметься безперервно на постійній основі. За його результатами  заклади охорони здоров’я будуть періодично отримувати інформацію від НСЗУ щодо пацієнтів, які мають статус “Неуспішна верифікація”.

НСЗУ протягом поточного року вела розʼяснювальну роботу для медзакладів щодо алгоритму верифікації пацієнтів, яким присвоєно  статус “Неуспішна верифікація” та уникнення надавачами фінансових санкцій.

Закликаємо надавачів відстежувати статуси верифікації своїх пацієнтів та активно долучатися до процесу актуалізації їх даних з метою уникнення застосування коригувального коефіцієнту 0 за обслуговування пацієнтів  без статусу “Успішна верифікація”.

Медзакладам до електронних кабінетів в Інформаційній системі НСЗУ на базі  SAP надіслано інформацію про пацієнтів, яким за результатом верифікації з ДРФО присвоєно статус “Неуспішна верифікація”. Актуальний статус по верифікації повинні надавати МІСи.

Щодо питань, які надходять від надавачів стосовно пацієнтів-дітей, які не пройшли верифікацію ЦБД ЕСОЗ з ДРФО у зв’язку з відсутністю індивідуального податкового номеру,  НСЗУ напрацювала зміни до постанови № 1394 “Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році” в частині верифікації пацієнтів, що мають укладені декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу. Запропоновані зміни стосуються можливості не  застосовувати нульовий коефіцієнт до таких пацієнтів-дітей.

Нагадаємо, що відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році з 1 жовтня 2024 року до базової капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта, що подав декларацію, застосовується коригувальний коефіцієнт 0, якщо такий пацієнт не має статусу “Успішна верифікація” в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я. Втім, після встановлення статусу “Успішна верифікація” декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

24 Вересня 2024

Команда НСЗУ напрацювала чіткий алгоритм та рекомендації для закладів первинної медичної допомоги, як актуалізувати дані пацієнтів з метою присвоєння їм статусу “Успішна верифікація”, а також як діяти, коли у пацієнта статус “Неуспішна верифікація”. 

Нагадаємо, що відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році з 1 жовтня 2024 року до базової капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта, що подав декларацію, застосовується коригувальний коефіцієнт 0, якщо такий пацієнт не має статусу “Успішна верифікація” в Реєстрі пацієнтів в Центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ).

Втім, після встановлення статусу “Успішна верифікація” декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Такі зміни вступають в дію після того, як в ЦБД ЕСОЗ впровадили верифікацію записів про пацієнта на основі співставлення інформації з реєстрів ЦБД ЕСОЗ та Податковою службою (Державним реєстром фізичний осіб – платників податків, або ДРФО). Верифікація з ДРФО відбувається в автоматичному режимі.

Автоматична верифікація пацієнтів — це процес, який  відбуватиметься безперервно на постійній основі. За його результатами  заклади охорони здоров’я будуть періодично отримувати інформацію від НСЗУ щодо пацієнтів, які мають статус “Неуспішна верифікація”.

Які дані пацієнта підлягають верифікації:
– прізвище, ім’я та по батькові;
– дата народження;
– індивідуальний податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платника податків, РНОКПП);
– серія і номер документа, що посвідчує особу (для пацієнтів, які відмовилися від РНОКПП).

За результатом проведення верифікації записам про пацієнтів присвоюються відповідні статуси верифікації по ДРФО:
– “Успішна верифікація”  свідчить про те, що всі дані є вірними і актуальними.
– “Неуспішна верифікація”  інформує  про те, що дані запису пацієнта, наприклад, ПІБ, дата народження чи  індивідуальний податковий номер не збігаються з інформацією, зазначеною в ДРФО.
– Статус “Потребує верифікації” сигналізує про очікування в черзі на відправку для проведення верифікації. В останньому випадку жодних дій від лікаря не вимагається.

Алгоритм дій закладу чи лікаря щодо актуалізації даних пацієнта зі статусом  “Неуспішна верифікація” передбачає 4  кроки:
1. Зв’язатися з пацієнтом будь-яким доступним способом для уточнення даних, які проходили верифікацію.
2. Співставити наявні дані пацієнта з даними, які містяться в ЕСОЗ і які не пройшли верифікацію.
3. Самостійно виправити дані через МІС у випадку виявлення розбіжностей. При цьому необхідно перевірити дані на предмет наявності в них латинських літер, додаткових пробілів і т.д.
4. Якщо розбіжностей не виявлено, рекомендувати пацієнту звернутися для уточнення даних до територіальних підрозділів Державної податкової служби.

Якщо помилка допущена в РНОКПП – необхідно спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ

Після встановлення статусу “Успішна верифікація”, декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Медзакладам до електронних кабінетів в Інформаційній системі НСЗУ на базі  SAP надіслано інформацію про пацієнтів, яким за результатом верифікації з ДРФО присвоєно статус “Неуспішна верифікація”. Актуальний статус по верифікації повинні надавати МІСи.

Наразі заклади первинної медичної допомоги  отримали всю необхідну інформацію та покроковий алгоритм дій для можливості верифікувати пацієнтів зі статусом “Неуспішна верифікація” та уникнути застосування нульового  коефіцієнту за обслуговування такого пацієнта.

Наголошуємо, що у разі внесення змін лікарем до запису про пацієнта, подання нової декларації про вибір сімейного лікаря, педіатра чи терапевта, або її переукладання не потрібне.

Важливо! Пацієнту зі статусом “Неуспішна верифікація” не може бути заблоковано доступ до медичної допомоги.

20 Вересня 2024

З 20 вересня 2024 року лікарі-ендокринологи матимуть можливість вносити призначення тест-смужок в плани лікування. Це означає, що у роботі з планами лікування зʼявляється новий тип призначень – на медичні вироби. До кінця року наявність призначення тест-смужок у плані лікування буде не обов’язковим. Проте у 2025 році призначення тест-смужок з посиланням на план лікування  стане обов’язковою умовою при створенні електронного рецепта за програмою реімбурсації. 

Лікарі-ендокринологи матимуть змогу завчасно внести тест-смужки в плани лікування, щоб пацієнти вже у 2025 році могли безперебійно отримати електронні рецепти на тест-смужки. А лікарі первинної медичної допомоги матимуть змогу виписувати електронні рецепти на тест-смужки на основі призначення лікаря-ендокринолога в плані лікування.

Для лікарів, які уже працюють з призначеннями на лікарські засоби в межах програми “Інсуліни”, процес роботи з призначеннями на медичні вироби знайомий та практично не відрізнятиметься. За потреби можна звернутися до підтримки вашої медичної інформаційної системи (МІС) за додатковими розʼясненнями. 

Як створити первинне призначення на тест-смужки у плані лікування пацієнта?

Створити первинне призначення на тест-смужки для пацієнтів із цукровим діабетом І типу може виключно лікуючий лікар-ендокринолог.

Для цього необхідно:

  1. Здійснити пошук відповідного плану лікування або створити новий (у разі його відсутності).
  2. Створити первинне призначення.
  3. При заповненні інформації первинного призначення вказати:
  • програму –  Медичні вироби для визначення рівня глюкози в крові 
  • тип призначення – медичний виріб
  • тип медичного виробу – Глюкоза IVD (діагностика in vitro), реагент
  • кількість медичного виробу;
  • запланований період виконання призначення;
  • додаткові параметри за потреби.

4. Підписати призначення власним КЕП для його відправки в ЦБД ЕСОЗ.

Як сформувати призначення (е-рецепт) на медичні вироби (тест-смужки) в ЕСОЗ: алгоритм лікаря

Електронний рецепт на тест смужки виписуються пацієнтам з встановленим і внесеним в ЕСОЗ діагнозом цукровий діабет першого типу (група діагнозів з кодом “E10” за МКХ-10 або код “Т89” за ICPC2)

  1. Здійсніть пошук відповідного плану лікування.
  2. Здійсніть пошук призначення на медичний виріб та створіть електронний рецепт на основі первинного призначення лікаря-ендокринолога.
  3. Проінформуйте пацієнта про те, що безоплатно чи з доплатою отримати за рецептом можливо лише ті вироби, які включені до переліку медичних виробів, які підлягають реімбурсації. Це означає, що пацієнт має бути уважним при виборі в аптеці та обрати саме ті тест-смужки, що відповідають  глюкометрам визначених моделей та виробників.   
  4. Наступний крок – оберіть тип медичного виробу за найменуванням “Глюкоза IVD (діагностика in vitro), реагент” (за Національним класифікатором 024:2023 – 53307). Вкажіть його кількість відповідно до наявного переліку.
  5. Підтвердіть призначення та переконайтеся, що пацієнт отримав номер рецепта та код його погашення. 
  6. За потреби чи на прохання пацієнта можна роздрукувати інформаційну довідку та видати її пацієнту. Інформаційна довідка не прирівнюється до рецепта, то ж її не потрібно засвідчувати підписом та печаткою лікаря.

Нагадаємо, наразі тест-смужки  для вимірювання в амбулаторних умовах рівня цукру в крові за програмою реімбурсації отримують пацієнти  з встановленим діагнозом  “Цукровий діабет першого типу” за електронним рецептом як від лікаря-ендокринолога (зокрема і дитячого), так і лікаря первинної медичної допомоги. На окупованих територіях та в зоні бойових дій – за паперовими рецептами. 

19 Вересня 2024

Електронна система охорони здоров’я є однією із найбільших ІТ-систем в Україні. Вона постійно вдосконалюється, з’являються нові або покращуються поточні технічні можливості, розширюються функціональності системи.
Сьогодні ознайомимо з акцентами оновлення ЦБД ЕСОЗ.

Робота зі Взаємодіями

👉Можливість фіксувати тривалість роботи з пацієнтом у Взаємодії

Ця зміна вводиться для обліку тривалості надання медичних послуг (наприклад, консультування, проведення інтервенції, реабілітаційна допомог та ін.). 

Зазначена зміна є наближенням до міжнародного стандарту обліку електронних медичний записів.

📢Звертаємо увагу, що зазначена зміна передбачає, що облік дати взаємодії відтепер буде неможливий.

💡Розʼяснення для медиків: Розʼяснення зміни щодо обліку взаємодії

Робота з Планами лікування та Призначеннями

👉Фіксування періоду виконання Призначень Плану лікування

Для створення нових призначень в межах плану лікування за програмами лікар має обовʼязково зазначити кінець запланованого виконання призначення. 

Це дозволить оптимізувати управління термінами призначень в межах плану лікування.

👉Можливість фіксувати проміжні огляди лікарів у Плані лікування

Відтепер фахівці з реабілітації можуть фіксувати проміжні огляди пацієнтів у Плані лікування.

Зміна дозволить оптимізувати контроль та моніторинг за станом пацієнта та виконанням реабілітаційних процедур.

👉Зʼявляється можливість планувати потребу пацієнтів у тест-смужках

Відтепер ендокринологи зможуть працювати з призначеннями на медичні вироби (тест-смужки).

У 2024 році цей функціонал є опційним, проте з 2025 року це стане обовʼязковою вимогою для призначення пацієнтам тест-смужок в межах програми реімбурсації.

В межах плану лікування лікар зможе переглядати, яка кількість тест-смужок залишилася у призначенні пацієнта.

За потреби лікар зможе позначати призначення на медичний виріб помилковим.

💡Матеріали до використання:

Робота з е-рецептами на лікарські засоби та медичні вироби

👉 Виписати е-рецепт можна буде лише в рамках взаємодій за певними правилами

Раніше лікар міг обирати уже існуючу взаємодію (створену не більше 7 днів тому) та на її основі формувати е-рецепт. Це означає, що лікар міг не створювати нову взаємодію для виписки е-рецепта, якщо від часу останнього прийому чи консультації пацієнта не минуло 7 днів.

Відтепер електронний рецепт має бути виписаний у той самий день, коли була створена взаємодія з пацієнтом. Тобто лікар спочатку має зареєструвати нову взаємодію, і лише після цього він може сформувати е-рецепт. Важливо зазначити, що лікар, який виписує е-рецепт, повинен використовувати саме свою взаємодію.

13 Вересня 2024

Доволі часто пацієнти звертаються до лікарів із питаннями, як перевірити, чи створено електронний лікарняний, або е-лікарняний (електронний листок непрацездатності), чи можна вважати смс-повідомлення від ЕСОЗ про формування медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН) отриманням лікарняного і хто відповідає за його формування. 

МВТН і е-лікарняний часто плутають, вважаючи, що вони формуються одночасно. Відтак, не завжди знають, до кого звернутися з питаннями, коли, до прикладу, повідомлення про МВТН надійшло, а про е-лікарняний — немає. 

Сьогодні розкажемо детальніше про різницю між МВТН та е-лікарняним і як та ким формуються ці документи. 

Чим МВТН відрізняється від е-лікаряного? 

Насамперед варто зауважити, що МВТН та е-лікарняний – це два різні документи. 

МВТН – це електронний документ, що формується на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ), містить висновок лікаря про тимчасову втрату працездатності та є однією з підстав для формування електронного листка непрацездатності. 

👉МВТН формується лікуючим лікарем в ЕСОЗ, а е-лікарняний – автоматично Пенсійним фондом України

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне, проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності. 

Право формувати МВТН є як в лікарів первинної, так і спеціалізованої медичної допомоги. Тобто якщо, наприклад, лікар-хірург визначив, що пацієнт є непрацездатним, то саме він самостійно і формує МВТН.

Е-лікарняний формується автоматично в Електронному реєстрі листків непрацездатності (ЕРЛН) Пенсійного фонду України на підставі МВТН для застрахованої непрацездатної особи. Системи (ЕСОЗ та ЕРЛН) обмінюються необхідною інформацією автоматично без залучення лікарів чи чиновників. 

На основі отриманої автоматично інформації ЕРЛН перевірить, чи можна сформувати непрацездатному е-лікарняний та створить його за такої можливості.  Електронний листок непрацездатності вважається виданим з моменту реєстрації інформації про тимчасову непрацездатність у реєстрі ПФУ. 

👉МВТН – медичний документ, е-лікарняний – фінансовий

МВТН буде видано лікарем у випадку наявності непрацездатності незалежно від того, чи матиме особа право на компенсацію втраченого заробітку чи допомогу по вагітності та пологам. Цей електронний документ засвідчує, що особа втратила працездатність та пройшла експертизу тимчасової непрацездатності. Він може бути також предʼявлений, наприклад, до навчального закладу чи суду як підтвердження. 

е-Лікарняний же формується вужчому колу осіб (тобто тим особам, що мають право на “виплати”) і використовується для підрахунку обсягу “виплат”, повідомлення роботодавця (страхувальника) про відсутність на роботі з обґрунтованих причин, тощо.

👉МВТН є підставою для створення е-лікарняного, але не гарантією його отримання 

Лікар лише засвідчує тимчасову непрацездатність пацієнта на підставі висновку та електронних записів в ЕСОЗ, але не відповідає за видачу е-лікарняного, на основі якого можна отримати “виплати”. Листок непрацездатності формується особі, яка одночасно є непрацездатною та застрахованою, тобто підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню. 

Співставлення непрацездатного з його роботодавцем відбувається автоматично Електронним реєстром листків непрацездатності. 

👉МВТН створюється саме пацієнту, а е-лікарняний може бути створений особі, яка за ним доглядає 

Зауважимо, що є суттєва різниця між поняттями “пацієнт”, “непрацездатний”, “застрахований”. Так, пацієнт – це особа, яка хворіє і якій надають медичну допомогу. Непрацездатний – це той, хто не може працювати, зокрема і через догляд за хворим. У більшості випадків пацієнт та непрацездатна особа збігаються. Якщо ж пацієнт потребує догляду, тоді непрацездатним буде той, хто за ним доглядає. Застрахована особа – це та, яка має право на виплати. 

МВТН створюється виключно пацієнту, якому надається медична допомога. У ньому завжди зазначається непрацездатна особа. Зокрема, у випадку коли пацієнт потребує стороннього догляду – йому створюють МВТН і як непрацездатну особу можуть вказати людину, яка буде здійснювати догляд за ним. 

Відповідна допомога на підставі МВТН та електронного листка непрацездатності може бути виплачена лише тій людині, яка має статус застрахованої особи. Застрахована особа – особа, яка підлягає загальнообов’язковому соціальному страхуванню. 

👉Про формування МВТН пацієнт дізнається від лікаря, а про формування е-лікарняного – від ПФУ

Як тільки лікар створює МВТН і підпише його своїм електронним підписом,  пацієнт за наявності методу автентифікації за номером телефону отримує смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером медичного висновку у форматі 1А2B-3В4G-5D6Е-7C8T. Якщо смс не прийшло – надайте лікарю актуальний номер телефону для зміни методу автентифікації.

Повідомлення про створення електронного листка непрацездатності пацієнт отримує автоматично через смс-повідомлення, якщо вже надав ПФУ дозвіл на інформування у такий спосіб. 

Інформація про створення електронного листка непрацездатності також буде доступна у його кабінеті застрахованого на сайті ПФУ. 

Повідомлення про видачу е-лікарняного також отримує роботодавець у своєму кабінеті страхувальника. 

📌Алгоритм дій пацієнта при отриманні е-лікарняного – переглядайте тут.

📌Переглянути свої е-лікарняні можна в особистому кабінеті застрахованої особи на Порталі пенсійного фонду.

📌Перевірити медичний висновок можна на порталі “Дія”. 

💡Якщо у пацієнтів виникають питання щодо лікарняних, за консультацією можна звертатися на гарячу лінію Контакт-центру Пенсійного фонду України: 0-800-503-753, 044-281-08-70, 044-281-08-71.  

💡Якщо виникають питання щодо МВТН, звертатися треба до НСЗУ за номером: 1677

13 Вересня 2024

Нові проєкти цифрової охорони здоров’я презентували на першому eHealth Summit 2024, який відбувся 11 вересня і обʼєднав лідерів медичної та IT-індустрії, представників державних органів влади, місцевого самоврядування, громадських організацій, бізнесу та міжнародних партнерів.

Попри численні виклики, які стоять перед країною, сфера охорони здоров’я активно поповнюється новими цифровими інструментами та сервісами. eHealth Summit 2024 став платформою для обміну досвідом, підбиття проміжних підсумків та обговорення майбутніх кроків у цифровізації української охорони здоров’я.

Серед ключових проєктів, які анонсував Міністр охорони здоровʼя Віктор Ляшко – електронні рішення для обліку обігу медичного канабісу в Україні, електронне призначення допоміжних засобів реабілітації, електронні медичні висновки для процесів усиновлення та  для отримання водійського посвідчення, нові модулі системи управління запасами лікарських засобів та медичних виробів eStock, електронна черга на ендопротезування, а також запуск нових систем і реєстрів.

І важливою подією у сфері цифрового здоровʼя, яка очікує українців цьогоріч, є запуск особистого кабінету пацієнта. На першому етапі всі користувачі кабінету зможуть переглянути декларацію про вибір лікаря, а також за потреби – переподати її та знайти нового спеціаліста. Крім того, можна буде в разі необхідності змінити свої персональні дані (до прикладу, прізвище після одруження чи номер телефону).

Міністр подякував усім партнерам за підтримку цифрових реформ: “Цифровізація – це найперше про спрощення процедур для пацієнтів. Але водночас це значний крок до більшої прозорості, відповідальності та доступності медичної допомоги загалом. Україна впевнено демонструє, що навіть в умовах війни готова впроваджувати нові технології для розвитку медичної системи”.

На заході були представлені і ключові досягнення у сфері електронної охорони здоров’я, зокрема:

  • вже реалізовані інформаційні системи (електронна система охорони здоров’я, електронні системи епіднагляду та безперервного професійного розвитку, системи e-Stock та MedData, Єдиний вебпортал вакантних посад у закладах охорони здоров’я та ін.), які обʼєднують мільйони українців, сотні тисяч медичних працівників та десятки тисяч закладів охорони здоровʼя;
  • цифрові інструменти – електронні направлення та рецепти, медичні висновки для е-лікарняних, медичні висновки про народження, COVID-сертифікати та ін;
  • 12 систем та реєстрів даних в охороні здоровʼя, побудованих на платформі Дія Engine. 

“Цифровізація української системи охорони здоров’я відбувається вже протягом останніх семи років. Якщо порівнювати з розвиненими країнами світу, то у них ці процеси відбуваються десятиліттями. Ми цей шлях проходимо набагато швидше”, — зазначив під час виступу на eHealth Summit 2024 директор Департаменту розвитку електронної системи охорони здоров’я НСЗУ Дмитро Черниш.

На сьогодні ЕСОЗ є найбільшою державною ІТ-системою в Україні і серед багатьох країн Європи. Система зберігає дані про здоров’я 35 млн українців. До системи внесено 3,3 млрд медичних записів, 80 млн е-рецептів та 590 млн електронних направлень. Щоденно з системою працює 19 тис. закладів охорони здоров’я, а щосекунди системою обробляється до 1.7 тис. запитів. Адміністрування системи такого рівня є справжнім викликом.

При впровадженні будь-яких цифрових рішень в сфері охорони здоров’я ми використовуємо міжнародні довідники та міжнародні стандарти, до прикладу HL7 Fire. Ми також використовуємо принципи GDPR. Це робить наші системи більш інтероперабельними і наближає нас на шляху до євроінтеграції. Також варто не забувати про інтеграцію в середині країни між різними державними системами та реєстрами”, — зазначив Дмитро Черниш.

Робін Марц, Директорка Офісу охорони здоров’я USAID в Україні відзначила значний прогрес української eHealth та подякувала ключовим її учасникам:

Сьогодні українська система охорони здоров’я не лише показує стійкість та винахідливість, але і значний прогрес у цифровій трансформації медицини. Це дає можливість робити процес лікування ефективним та прозорим, а також дозволяє краще справлятися  та відновитися після втрат внаслідок російського вторгнення, при цьому розвиваючи цифрові сервіси для людей в Україні та тих, хто за її межами. З 2016 USAID з гордістю підтримує становлення і ріст електронної системи охорони здоров’я в Україні. Ця ІТ-система є однією з найбільших в Україні. До неї внесено вже понад 3 млн електронних медичних записів. В ЕСОЗ зареєстровані понад 35 млн українців. Система обробляє 1700 запитів за секунду. Ми горді співпрацею з МОЗ, ДП “Електронне здоров’я” та НСЗУ. Уряд США та міжнародні партнери продовжуватимуть підтримку України в процесі цифровізації сфери охорони здоров’я”.

Під час саміту виступили також директор Європейського регіонального бюро ВООЗ Ганс Клюге, голова парламентського Комітету з питань здоров’я Михайло Радуцький, Віцепрем’єр-міністр України з питань цифровізації Михайло Федоров, міжнародні партнери. Вони висвітлили важливість реформ та цифрових проєктів у сфері охорони здоров’я.

Захід відбувався за підтримки “Проєкту підтримки Дія”, що Програма розвитку ООН в Україні реалізує за фінансування Швеції.

“Програма розвитку ООН прагне підтримувати українців у просуванні цифровізації, зокрема у сфері охорони здоров’я. Ми твердо віримо, що цифрові інновації — це не лише інструмент для модернізації, це — порятунок у ці складні часи. Разом із нашими партнерами продовжуватимемо тісно співпрацювати з Урядом у напрямі розробки нових цифрових рішень, щоб усі в Україні – чоловіки, жінки та діти мали доступ до якісної медичної допомоги, на яку вони заслуговують”, — підкреслив заступник Постійного представника ПРООН в Україні Христофорос Політіс. 

eHealth Summit 2024 демонструє, що цифровізація охорони здоров’я в Україні динамічно розвивається. Продовжуємо працювати над впровадженням нових технологій, які допомагають українцям бути здоровішими.

Переглянути запис події можна за посиланням.

3 Вересня 2024

Національна служба здоров’я України затвердила нову, 30-ту редакцію технічних вимог до медичних інформаційних систем (МІС) для їх підключення до ЦБД ЕСОЗ.

Про це йдеться в Наказі НСЗУ №514 від від 29.08.2024.

Невдовзі в ЕСОЗ будуть впроваджені зміни для всіх користувачів системи, зокрема – нові функціональні можливості, окремі виправлення та оптимізація поточних процесів. Відповідні оновлення вже відображені у технічних вимогах до медичних інформаційних систем та невдовзі будуть інтегровані у роботу користувачів.

Розповімо детальніше, що змінюють нові технічні вимоги до МІС для медичних працівників.

✅Верифікація даних медичних працівників та пацієнтів

Доповнено вимоги в частині онлайн-верифікації  даних медичних працівників та пацієнтів в ЕСОЗ.

Нагадаємо, що під час верифікації співставляються дані Реєстру пацієнтів та Реєстру медичних працівників ЕСОЗ з даними з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків (ДРФО).

На черзі – верифікація даних з Державним реєстром актів цивільного стану громадян (ДРАЦСГ). Відповідні зміни впроваджуються і на стороні МІС.

Детальніше про верифікацію 👉

✅Робота зі взаємодіями

Як було:  до моменту затвердження нової редакції технічних вимог діяв перехідний період, який допускав облік в ЕСОЗ або дати взаємодії, або її періоду. 

Що змінюється: цими змінами перехідний період закінчується. Після перетестування медичних інформаційних систем в МІС облік взаємодії буде здійснюватися виключно з зазначенням періоду взаємодії. Зазначати дату взаємодії в ЕСОЗ уже буде неможливо.

Детальніше: Розʼяснення зміни щодо обліку взаємодії

Робота з планами лікування

Як було: раніше кінцева дата призначення була опційна для заповнення лікарями.

Що змінюється: для створення нових призначень в межах плану лікування за програмами лікар має обовʼязково зазначити кінець запланованого виконання призначення. 

Це дозволить оптимізувати управління термінами призначень в межах плану лікування.

✅Робота з призначеннями на медичні вироби

Як було: раніше в межах роботи з планами лікування можна було створювати призначення лише на лікарські засоби та медичні послуги.

Що змінюється: тепер в планах лікування можна буде планувати потребу пацієнта в медичних виробах, зокрема в тест-смужках для вимірювання рівня цукру в крові.

Наразі така можливість є опційною, просте з часом така це стане обовʼязковою вимогою для призначення пацієнту тест-смужок в межах програми реімбурсації. 

Слідкуйте за детальнішими  розʼясненнями від команди НСЗУ та ЕСОЗ.

Нагадуємо, що також нещодавно відбувся вебінар, присвячений роботі з планами лікування в ЕСОЗ. Переглянути вебінар.