Новини

24 Вересня 2024

Команда НСЗУ напрацювала чіткий алгоритм та рекомендації для закладів первинної медичної допомоги, як актуалізувати дані пацієнтів з метою присвоєння їм статусу “Успішна верифікація”, а також як діяти, коли у пацієнта статус “Неуспішна верифікація”. 

Нагадаємо, що відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році з 1 жовтня 2024 року до базової капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта, що подав декларацію, застосовується коригувальний коефіцієнт 0, якщо такий пацієнт не має статусу “Успішна верифікація” в Реєстрі пацієнтів в Центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ).

Втім, після встановлення статусу “Успішна верифікація” декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Такі зміни вступають в дію після того, як в ЦБД ЕСОЗ впровадили верифікацію записів про пацієнта на основі співставлення інформації з реєстрів ЦБД ЕСОЗ та Податковою службою (Державним реєстром фізичний осіб – платників податків, або ДРФО). Верифікація з ДРФО відбувається в автоматичному режимі.

Автоматична верифікація пацієнтів — це процес, який  відбуватиметься безперервно на постійній основі. За його результатами  заклади охорони здоров’я будуть періодично отримувати інформацію від НСЗУ щодо пацієнтів, які мають статус “Неуспішна верифікація”.

Які дані пацієнта підлягають верифікації:
– прізвище, ім’я та по батькові;
– дата народження;
– індивідуальний податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платника податків, РНОКПП);
– серія і номер документа, що посвідчує особу (для пацієнтів, які відмовилися від РНОКПП).

За результатом проведення верифікації записам про пацієнтів присвоюються відповідні статуси верифікації по ДРФО:
– “Успішна верифікація”  свідчить про те, що всі дані є вірними і актуальними.
– “Неуспішна верифікація”  інформує  про те, що дані запису пацієнта, наприклад, ПІБ, дата народження чи  індивідуальний податковий номер не збігаються з інформацією, зазначеною в ДРФО.
– Статус “Потребує верифікації” сигналізує про очікування в черзі на відправку для проведення верифікації. В останньому випадку жодних дій від лікаря не вимагається.

Алгоритм дій закладу чи лікаря щодо актуалізації даних пацієнта зі статусом  “Неуспішна верифікація” передбачає 4  кроки:
1. Зв’язатися з пацієнтом будь-яким доступним способом для уточнення даних, які проходили верифікацію.
2. Співставити наявні дані пацієнта з даними, які містяться в ЕСОЗ і які не пройшли верифікацію.
3. Самостійно виправити дані через МІС у випадку виявлення розбіжностей. При цьому необхідно перевірити дані на предмет наявності в них латинських літер, додаткових пробілів і т.д.
4. Якщо розбіжностей не виявлено, рекомендувати пацієнту звернутися для уточнення даних до територіальних підрозділів Державної податкової служби.

Якщо помилка допущена в РНОКПП – необхідно спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ

Після встановлення статусу “Успішна верифікація”, декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Медзакладам до електронних кабінетів в Інформаційній системі НСЗУ на базі  SAP надіслано інформацію про пацієнтів, яким за результатом верифікації з ДРФО присвоєно статус “Неуспішна верифікація”. Актуальний статус по верифікації повинні надавати МІСи.

Наразі заклади первинної медичної допомоги  отримали всю необхідну інформацію та покроковий алгоритм дій для можливості верифікувати пацієнтів зі статусом “Неуспішна верифікація” та уникнути застосування нульового  коефіцієнту за обслуговування такого пацієнта.

Наголошуємо, що у разі внесення змін лікарем до запису про пацієнта, подання нової декларації про вибір сімейного лікаря, педіатра чи терапевта, або її переукладання не потрібне.

Важливо! Пацієнту зі статусом “Неуспішна верифікація” не може бути заблоковано доступ до медичної допомоги.

20 Вересня 2024

З 20 вересня 2024 року лікарі-ендокринологи матимуть можливість вносити призначення тест-смужок в плани лікування. Це означає, що у роботі з планами лікування зʼявляється новий тип призначень – на медичні вироби. До кінця року наявність призначення тест-смужок у плані лікування буде не обов’язковим. Проте у 2025 році призначення тест-смужок з посиланням на план лікування  стане обов’язковою умовою при створенні електронного рецепта за програмою реімбурсації. 

Лікарі-ендокринологи матимуть змогу завчасно внести тест-смужки в плани лікування, щоб пацієнти вже у 2025 році могли безперебійно отримати електронні рецепти на тест-смужки. А лікарі первинної медичної допомоги матимуть змогу виписувати електронні рецепти на тест-смужки на основі призначення лікаря-ендокринолога в плані лікування.

Для лікарів, які уже працюють з призначеннями на лікарські засоби в межах програми “Інсуліни”, процес роботи з призначеннями на медичні вироби знайомий та практично не відрізнятиметься. За потреби можна звернутися до підтримки вашої медичної інформаційної системи (МІС) за додатковими розʼясненнями. 

Як створити первинне призначення на тест-смужки у плані лікування пацієнта?

Створити первинне призначення на тест-смужки для пацієнтів із цукровим діабетом І типу може виключно лікуючий лікар-ендокринолог.

Для цього необхідно:

  1. Здійснити пошук відповідного плану лікування або створити новий (у разі його відсутності).
  2. Створити первинне призначення.
  3. При заповненні інформації первинного призначення вказати:
  • програму –  Медичні вироби для визначення рівня глюкози в крові 
  • тип призначення – медичний виріб
  • тип медичного виробу – Глюкоза IVD (діагностика in vitro), реагент
  • кількість медичного виробу;
  • запланований період виконання призначення;
  • додаткові параметри за потреби.

4. Підписати призначення власним КЕП для його відправки в ЦБД ЕСОЗ.

Як сформувати призначення (е-рецепт) на медичні вироби (тест-смужки) в ЕСОЗ: алгоритм лікаря

Електронний рецепт на тест смужки виписуються пацієнтам з встановленим і внесеним в ЕСОЗ діагнозом цукровий діабет першого типу (група діагнозів з кодом “E10” за МКХ-10 або код “Т89” за ICPC2)

  1. Здійсніть пошук відповідного плану лікування.
  2. Здійсніть пошук призначення на медичний виріб та створіть електронний рецепт на основі первинного призначення лікаря-ендокринолога.
  3. Проінформуйте пацієнта про те, що безоплатно чи з доплатою отримати за рецептом можливо лише ті вироби, які включені до переліку медичних виробів, які підлягають реімбурсації. Це означає, що пацієнт має бути уважним при виборі в аптеці та обрати саме ті тест-смужки, що відповідають  глюкометрам визначених моделей та виробників.   
  4. Наступний крок – оберіть тип медичного виробу за найменуванням “Глюкоза IVD (діагностика in vitro), реагент” (за Національним класифікатором 024:2023 – 53307). Вкажіть його кількість відповідно до наявного переліку.
  5. Підтвердіть призначення та переконайтеся, що пацієнт отримав номер рецепта та код його погашення. 
  6. За потреби чи на прохання пацієнта можна роздрукувати інформаційну довідку та видати її пацієнту. Інформаційна довідка не прирівнюється до рецепта, то ж її не потрібно засвідчувати підписом та печаткою лікаря.

Нагадаємо, наразі тест-смужки  для вимірювання в амбулаторних умовах рівня цукру в крові за програмою реімбурсації отримують пацієнти  з встановленим діагнозом  “Цукровий діабет першого типу” за електронним рецептом як від лікаря-ендокринолога (зокрема і дитячого), так і лікаря первинної медичної допомоги. На окупованих територіях та в зоні бойових дій – за паперовими рецептами. 

19 Вересня 2024

Електронна система охорони здоров’я є однією із найбільших ІТ-систем в Україні. Вона постійно вдосконалюється, з’являються нові або покращуються поточні технічні можливості, розширюються функціональності системи.
Сьогодні ознайомимо з акцентами оновлення ЦБД ЕСОЗ.

Робота зі Взаємодіями

👉Можливість фіксувати тривалість роботи з пацієнтом у Взаємодії

Ця зміна вводиться для обліку тривалості надання медичних послуг (наприклад, консультування, проведення інтервенції, реабілітаційна допомог та ін.). 

Зазначена зміна є наближенням до міжнародного стандарту обліку електронних медичний записів.

📢Звертаємо увагу, що зазначена зміна передбачає, що облік дати взаємодії відтепер буде неможливий.

💡Розʼяснення для медиків: Розʼяснення зміни щодо обліку взаємодії

Робота з Планами лікування та Призначеннями

👉Фіксування періоду виконання Призначень Плану лікування

Для створення нових призначень в межах плану лікування за програмами лікар має обовʼязково зазначити кінець запланованого виконання призначення. 

Це дозволить оптимізувати управління термінами призначень в межах плану лікування.

👉Можливість фіксувати проміжні огляди лікарів у Плані лікування

Відтепер фахівці з реабілітації можуть фіксувати проміжні огляди пацієнтів у Плані лікування.

Зміна дозволить оптимізувати контроль та моніторинг за станом пацієнта та виконанням реабілітаційних процедур.

👉Зʼявляється можливість планувати потребу пацієнтів у тест-смужках

Відтепер ендокринологи зможуть працювати з призначеннями на медичні вироби (тест-смужки).

У 2024 році цей функціонал є опційним, проте з 2025 року це стане обовʼязковою вимогою для призначення пацієнтам тест-смужок в межах програми реімбурсації.

В межах плану лікування лікар зможе переглядати, яка кількість тест-смужок залишилася у призначенні пацієнта.

За потреби лікар зможе позначати призначення на медичний виріб помилковим.

💡Матеріали до використання:

Робота з е-рецептами на лікарські засоби та медичні вироби

👉 Виписати е-рецепт можна буде лише в рамках взаємодій за певними правилами

Раніше лікар міг обирати уже існуючу взаємодію (створену не більше 7 днів тому) та на її основі формувати е-рецепт. Це означає, що лікар міг не створювати нову взаємодію для виписки е-рецепта, якщо від часу останнього прийому чи консультації пацієнта не минуло 7 днів.

Відтепер електронний рецепт має бути виписаний у той самий день, коли була створена взаємодія з пацієнтом. Тобто лікар спочатку має зареєструвати нову взаємодію, і лише після цього він може сформувати е-рецепт. Важливо зазначити, що лікар, який виписує е-рецепт, повинен використовувати саме свою взаємодію.

13 Вересня 2024

Доволі часто пацієнти звертаються до лікарів із питаннями, як перевірити, чи створено електронний лікарняний, або е-лікарняний (електронний листок непрацездатності), чи можна вважати смс-повідомлення від ЕСОЗ про формування медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН) отриманням лікарняного і хто відповідає за його формування. 

МВТН і е-лікарняний часто плутають, вважаючи, що вони формуються одночасно. Відтак, не завжди знають, до кого звернутися з питаннями, коли, до прикладу, повідомлення про МВТН надійшло, а про е-лікарняний — немає. 

Сьогодні розкажемо детальніше про різницю між МВТН та е-лікарняним і як та ким формуються ці документи. 

Чим МВТН відрізняється від е-лікаряного? 

Насамперед варто зауважити, що МВТН та е-лікарняний – це два різні документи. 

МВТН – це електронний документ, що формується на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ), містить висновок лікаря про тимчасову втрату працездатності та є однією з підстав для формування електронного листка непрацездатності. 

👉МВТН формується лікуючим лікарем в ЕСОЗ, а е-лікарняний – автоматично Пенсійним фондом України

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне, проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності. 

Право формувати МВТН є як в лікарів первинної, так і спеціалізованої медичної допомоги. Тобто якщо, наприклад, лікар-хірург визначив, що пацієнт є непрацездатним, то саме він самостійно і формує МВТН.

Е-лікарняний формується автоматично в Електронному реєстрі листків непрацездатності (ЕРЛН) Пенсійного фонду України на підставі МВТН для застрахованої непрацездатної особи. Системи (ЕСОЗ та ЕРЛН) обмінюються необхідною інформацією автоматично без залучення лікарів чи чиновників. 

На основі отриманої автоматично інформації ЕРЛН перевірить, чи можна сформувати непрацездатному е-лікарняний та створить його за такої можливості.  Електронний листок непрацездатності вважається виданим з моменту реєстрації інформації про тимчасову непрацездатність у реєстрі ПФУ. 

👉МВТН – медичний документ, е-лікарняний – фінансовий

МВТН буде видано лікарем у випадку наявності непрацездатності незалежно від того, чи матиме особа право на компенсацію втраченого заробітку чи допомогу по вагітності та пологам. Цей електронний документ засвідчує, що особа втратила працездатність та пройшла експертизу тимчасової непрацездатності. Він може бути також предʼявлений, наприклад, до навчального закладу чи суду як підтвердження. 

е-Лікарняний же формується вужчому колу осіб (тобто тим особам, що мають право на “виплати”) і використовується для підрахунку обсягу “виплат”, повідомлення роботодавця (страхувальника) про відсутність на роботі з обґрунтованих причин, тощо.

👉МВТН є підставою для створення е-лікарняного, але не гарантією його отримання 

Лікар лише засвідчує тимчасову непрацездатність пацієнта на підставі висновку та електронних записів в ЕСОЗ, але не відповідає за видачу е-лікарняного, на основі якого можна отримати “виплати”. Листок непрацездатності формується особі, яка одночасно є непрацездатною та застрахованою, тобто підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню. 

Співставлення непрацездатного з його роботодавцем відбувається автоматично Електронним реєстром листків непрацездатності. 

👉МВТН створюється саме пацієнту, а е-лікарняний може бути створений особі, яка за ним доглядає 

Зауважимо, що є суттєва різниця між поняттями “пацієнт”, “непрацездатний”, “застрахований”. Так, пацієнт – це особа, яка хворіє і якій надають медичну допомогу. Непрацездатний – це той, хто не може працювати, зокрема і через догляд за хворим. У більшості випадків пацієнт та непрацездатна особа збігаються. Якщо ж пацієнт потребує догляду, тоді непрацездатним буде той, хто за ним доглядає. Застрахована особа – це та, яка має право на виплати. 

МВТН створюється виключно пацієнту, якому надається медична допомога. У ньому завжди зазначається непрацездатна особа. Зокрема, у випадку коли пацієнт потребує стороннього догляду – йому створюють МВТН і як непрацездатну особу можуть вказати людину, яка буде здійснювати догляд за ним. 

Відповідна допомога на підставі МВТН та електронного листка непрацездатності може бути виплачена лише тій людині, яка має статус застрахованої особи. Застрахована особа – особа, яка підлягає загальнообов’язковому соціальному страхуванню. 

👉Про формування МВТН пацієнт дізнається від лікаря, а про формування е-лікарняного – від ПФУ

Як тільки лікар створює МВТН і підпише його своїм електронним підписом,  пацієнт за наявності методу автентифікації за номером телефону отримує смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером медичного висновку у форматі 1А2B-3В4G-5D6Е-7C8T. Якщо смс не прийшло – надайте лікарю актуальний номер телефону для зміни методу автентифікації.

Повідомлення про створення електронного листка непрацездатності пацієнт отримує автоматично через смс-повідомлення, якщо вже надав ПФУ дозвіл на інформування у такий спосіб. 

Інформація про створення електронного листка непрацездатності також буде доступна у його кабінеті застрахованого на сайті ПФУ. 

Повідомлення про видачу е-лікарняного також отримує роботодавець у своєму кабінеті страхувальника. 

📌Алгоритм дій пацієнта при отриманні е-лікарняного – переглядайте тут.

📌Переглянути свої е-лікарняні можна в особистому кабінеті застрахованої особи на Порталі пенсійного фонду.

📌Перевірити медичний висновок можна на порталі “Дія”. 

💡Якщо у пацієнтів виникають питання щодо лікарняних, за консультацією можна звертатися на гарячу лінію Контакт-центру Пенсійного фонду України: 0-800-503-753, 044-281-08-70, 044-281-08-71.  

💡Якщо виникають питання щодо МВТН, звертатися треба до НСЗУ за номером: 1677

13 Вересня 2024

Нові проєкти цифрової охорони здоров’я презентували на першому eHealth Summit 2024, який відбувся 11 вересня і обʼєднав лідерів медичної та IT-індустрії, представників державних органів влади, місцевого самоврядування, громадських організацій, бізнесу та міжнародних партнерів.

Попри численні виклики, які стоять перед країною, сфера охорони здоров’я активно поповнюється новими цифровими інструментами та сервісами. eHealth Summit 2024 став платформою для обміну досвідом, підбиття проміжних підсумків та обговорення майбутніх кроків у цифровізації української охорони здоров’я.

Серед ключових проєктів, які анонсував Міністр охорони здоровʼя Віктор Ляшко – електронні рішення для обліку обігу медичного канабісу в Україні, електронне призначення допоміжних засобів реабілітації, електронні медичні висновки для процесів усиновлення та  для отримання водійського посвідчення, нові модулі системи управління запасами лікарських засобів та медичних виробів eStock, електронна черга на ендопротезування, а також запуск нових систем і реєстрів.

І важливою подією у сфері цифрового здоровʼя, яка очікує українців цьогоріч, є запуск особистого кабінету пацієнта. На першому етапі всі користувачі кабінету зможуть переглянути декларацію про вибір лікаря, а також за потреби – переподати її та знайти нового спеціаліста. Крім того, можна буде в разі необхідності змінити свої персональні дані (до прикладу, прізвище після одруження чи номер телефону).

Міністр подякував усім партнерам за підтримку цифрових реформ: “Цифровізація – це найперше про спрощення процедур для пацієнтів. Але водночас це значний крок до більшої прозорості, відповідальності та доступності медичної допомоги загалом. Україна впевнено демонструє, що навіть в умовах війни готова впроваджувати нові технології для розвитку медичної системи”.

На заході були представлені і ключові досягнення у сфері електронної охорони здоров’я, зокрема:

  • вже реалізовані інформаційні системи (електронна система охорони здоров’я, електронні системи епіднагляду та безперервного професійного розвитку, системи e-Stock та MedData, Єдиний вебпортал вакантних посад у закладах охорони здоров’я та ін.), які обʼєднують мільйони українців, сотні тисяч медичних працівників та десятки тисяч закладів охорони здоровʼя;
  • цифрові інструменти – електронні направлення та рецепти, медичні висновки для е-лікарняних, медичні висновки про народження, COVID-сертифікати та ін;
  • 12 систем та реєстрів даних в охороні здоровʼя, побудованих на платформі Дія Engine. 

“Цифровізація української системи охорони здоров’я відбувається вже протягом останніх семи років. Якщо порівнювати з розвиненими країнами світу, то у них ці процеси відбуваються десятиліттями. Ми цей шлях проходимо набагато швидше”, — зазначив під час виступу на eHealth Summit 2024 директор Департаменту розвитку електронної системи охорони здоров’я НСЗУ Дмитро Черниш.

На сьогодні ЕСОЗ є найбільшою державною ІТ-системою в Україні і серед багатьох країн Європи. Система зберігає дані про здоров’я 35 млн українців. До системи внесено 3,3 млрд медичних записів, 80 млн е-рецептів та 590 млн електронних направлень. Щоденно з системою працює 19 тис. закладів охорони здоров’я, а щосекунди системою обробляється до 1.7 тис. запитів. Адміністрування системи такого рівня є справжнім викликом.

При впровадженні будь-яких цифрових рішень в сфері охорони здоров’я ми використовуємо міжнародні довідники та міжнародні стандарти, до прикладу HL7 Fire. Ми також використовуємо принципи GDPR. Це робить наші системи більш інтероперабельними і наближає нас на шляху до євроінтеграції. Також варто не забувати про інтеграцію в середині країни між різними державними системами та реєстрами”, — зазначив Дмитро Черниш.

Робін Марц, Директорка Офісу охорони здоров’я USAID в Україні відзначила значний прогрес української eHealth та подякувала ключовим її учасникам:

Сьогодні українська система охорони здоров’я не лише показує стійкість та винахідливість, але і значний прогрес у цифровій трансформації медицини. Це дає можливість робити процес лікування ефективним та прозорим, а також дозволяє краще справлятися  та відновитися після втрат внаслідок російського вторгнення, при цьому розвиваючи цифрові сервіси для людей в Україні та тих, хто за її межами. З 2016 USAID з гордістю підтримує становлення і ріст електронної системи охорони здоров’я в Україні. Ця ІТ-система є однією з найбільших в Україні. До неї внесено вже понад 3 млн електронних медичних записів. В ЕСОЗ зареєстровані понад 35 млн українців. Система обробляє 1700 запитів за секунду. Ми горді співпрацею з МОЗ, ДП “Електронне здоров’я” та НСЗУ. Уряд США та міжнародні партнери продовжуватимуть підтримку України в процесі цифровізації сфери охорони здоров’я”.

Під час саміту виступили також директор Європейського регіонального бюро ВООЗ Ганс Клюге, голова парламентського Комітету з питань здоров’я Михайло Радуцький, Віцепрем’єр-міністр України з питань цифровізації Михайло Федоров, міжнародні партнери. Вони висвітлили важливість реформ та цифрових проєктів у сфері охорони здоров’я.

Захід відбувався за підтримки “Проєкту підтримки Дія”, що Програма розвитку ООН в Україні реалізує за фінансування Швеції.

“Програма розвитку ООН прагне підтримувати українців у просуванні цифровізації, зокрема у сфері охорони здоров’я. Ми твердо віримо, що цифрові інновації — це не лише інструмент для модернізації, це — порятунок у ці складні часи. Разом із нашими партнерами продовжуватимемо тісно співпрацювати з Урядом у напрямі розробки нових цифрових рішень, щоб усі в Україні – чоловіки, жінки та діти мали доступ до якісної медичної допомоги, на яку вони заслуговують”, — підкреслив заступник Постійного представника ПРООН в Україні Христофорос Політіс. 

eHealth Summit 2024 демонструє, що цифровізація охорони здоров’я в Україні динамічно розвивається. Продовжуємо працювати над впровадженням нових технологій, які допомагають українцям бути здоровішими.

Переглянути запис події можна за посиланням.

3 Вересня 2024

Національна служба здоров’я України затвердила нову, 30-ту редакцію технічних вимог до медичних інформаційних систем (МІС) для їх підключення до ЦБД ЕСОЗ.

Про це йдеться в Наказі НСЗУ №514 від від 29.08.2024.

Невдовзі в ЕСОЗ будуть впроваджені зміни для всіх користувачів системи, зокрема – нові функціональні можливості, окремі виправлення та оптимізація поточних процесів. Відповідні оновлення вже відображені у технічних вимогах до медичних інформаційних систем та невдовзі будуть інтегровані у роботу користувачів.

Розповімо детальніше, що змінюють нові технічні вимоги до МІС для медичних працівників.

✅Верифікація даних медичних працівників та пацієнтів

Доповнено вимоги в частині онлайн-верифікації  даних медичних працівників та пацієнтів в ЕСОЗ.

Нагадаємо, що під час верифікації співставляються дані Реєстру пацієнтів та Реєстру медичних працівників ЕСОЗ з даними з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків (ДРФО).

На черзі – верифікація даних з Державним реєстром актів цивільного стану громадян (ДРАЦСГ). Відповідні зміни впроваджуються і на стороні МІС.

Детальніше про верифікацію 👉

✅Робота зі взаємодіями

Як було:  до моменту затвердження нової редакції технічних вимог діяв перехідний період, який допускав облік в ЕСОЗ або дати взаємодії, або її періоду. 

Що змінюється: цими змінами перехідний період закінчується. Після перетестування медичних інформаційних систем в МІС облік взаємодії буде здійснюватися виключно з зазначенням періоду взаємодії. Зазначати дату взаємодії в ЕСОЗ уже буде неможливо.

Детальніше: Розʼяснення зміни щодо обліку взаємодії

Робота з планами лікування

Як було: раніше кінцева дата призначення була опційна для заповнення лікарями.

Що змінюється: для створення нових призначень в межах плану лікування за програмами лікар має обовʼязково зазначити кінець запланованого виконання призначення. 

Це дозволить оптимізувати управління термінами призначень в межах плану лікування.

✅Робота з призначеннями на медичні вироби

Як було: раніше в межах роботи з планами лікування можна було створювати призначення лише на лікарські засоби та медичні послуги.

Що змінюється: тепер в планах лікування можна буде планувати потребу пацієнта в медичних виробах, зокрема в тест-смужках для вимірювання рівня цукру в крові.

Наразі така можливість є опційною, просте з часом така це стане обовʼязковою вимогою для призначення пацієнту тест-смужок в межах програми реімбурсації. 

Слідкуйте за детальнішими  розʼясненнями від команди НСЗУ та ЕСОЗ.

Нагадуємо, що також нещодавно відбувся вебінар, присвячений роботі з планами лікування в ЕСОЗ. Переглянути вебінар.

27 Серпня 2024

СМС-повідомлення від ЕСОЗ – це найбільш поширений варіант підтвердження дії чи інформування в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). 

Перше смс-повідомлення від ЕСОЗ пацієнт отримує при реєстрації у системі або при поданні декларації лікарю “первинки”. Надалі за фактом наступних звернень до надавачів медичних послуг можуть надходити повідомлення, наприклад, про е-направлення, е-рецепт, МВТН тощо. 

Сьогодні детальніше розглянемо, у яких випадках надходять смс-повідомлення від ЕСОЗ, що вони означають та що робити, якщо повідомлення не надходять?

Які смс-повідомлення надходять від ЕСОЗ?

👉Всі СМС-повідомлення від ЕСОЗ надсилаються виключно від імені “E-health”.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при реєстрації пацієнта в системі або оновленні персональних даних

СМС-повідомлення від E-health надходять пацієнтам, зареєстрованим у системі. Наразі реєстрація пацієнтів виконується виключно медиками. Однак невдовзі в Україні запрацює особистий кабінет пацієнта, завдяки якому пацієнти зможуть обрати сімейного лікаря, терапевта чи педіатра та самостійно подати йому декларацію онлайн.

Перше повідомленням надходить під час реєстрації і містить 4-значний код, називаючи який пацієнт підтверджує лікарю правильність реєстраційних даних та приналежність номеру телефона пацієнтові.

Також при реєстрації в ЕСОЗ пацієнт обирає один із методів автентифікації в системі – за документами, через законного представника або за номером телефону. При виборі останнього варіанту сповіщення від ЕСОЗ будуть надходити саме на цей номер телефону. 

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при поданні декларації лікарю

Коли пацієнт подає декларацію сімейному лікарю, йому також на телефон надійде повідомлення з кодом підтвердження. Називаючи одноразовий чотиризначний код з повідомлення, пацієнт схвалює подання декларації з лікарем. 

Подання декларації в ЕСОЗ відбувається виключно за особистої присутності пацієнта після її власноручного підписання.

☝️Лікарі не телефонують пацієнтам з метою дізнатись код,  пацієнт особисто називає його лікарю.

☝️Не повідомляйте код, вказаний у смс невідомим особам, що вам телефонують.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при отриманні е-направлення

Пацієнт також отримує повідомлення від ЕСОЗ з номером е-направлення. Так, якщо наприклад, лікар-кардіолог призначає консультацію лікаря-невролога чи лікаря-ендокринолога, після формування е-направлення та якщо в пацієнта зазначено номер телефону при реєстрації – йому у повідомленні надходить 16-значний номер направлення в форматі “Ваше направлення: 6495-7332-1362-2361”. 

З цим е-направленням пацієнт може звернутися у будь-який медзаклад та до будь-якого медичного спеціаліста відповідного профілю на власний вибір відповідно до призначення. 

☝️Номер е-направлення, яке прийшло в повідомленні від ЕСОЗ, пацієнт називає в реєстратурі обраного медзакладу або лікарю безпосередньо під час запису або перед прийомом. 

☝️Виконавець е-направлення не має права вимагати паперову памʼятку про е-направлення. Вся необхідна інформація може бути отримана за номером е-направлення.

Зауважимо, що е-направлення дає можливість отримати медпослуги безоплатно у закладах, які мають укладені договори з НСЗУ за відповідним пакетом послуг Програми медичних гарантій. 

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при виписуванні е-рецепта

Частина лікарських засобів відпускається в аптеках лише при наявності е-рецепту. Цей медичний цифровий документ створює лікар, а пацієнту на номер телефону надходить смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером е-рецепта та кодом погашення для отримання ліків в аптеці. У повідомленні зазначається: «Ваш рецепт: ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ». 

Пацієнт повідомляє номер е-рецепту фармацевту, за яким він здійснює пошук необхідного лікарського засобу. Якщо відповідні ліки є в аптеці у необхідній кількості, та торгова назва і її вартість влаштовують пацієнта, то він надає фармацевту код підтвердження для відпуску ліків. 

Е-рецепт у деяких випадках можна отримати дистанційно без візиту до лікаря, а пацієнтові прийде СМС-повідомлення з новим номером е-рецепту.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ з кодом підтвердження згоди на доступ до медичних даних

Маючи зазначений номер телефону в системі – пацієнт може управляти доступом до власних медичних даних. Так, якщо у лікаря відсутній доступ, він сформує запит на перегляд певних даних.

Пацієнту надходить смс-повідомлення від ЕСОЗ з 4-значним кодом підтвердження доступу. Лікар зможе переглянути дані пацієнта лише після введення цього коду в систему. 

Таким чином саме пацієнт керує доступом до своїх медичних даних, зокрема, чутливих і при потребі може відкликати свою згоду на доступ

💡Що робити, якщо повідомлення від ЕСОЗ раніше надходили, а тепер – ні? 

Зверніть увагу, що смс-повідомлення від ЕСОЗ будуть надходити на той номер телефону, який ви вказали при реєстрації в ЕСОЗ. Якщо ви змінили цей номер, то потрібно відповідні зміни внести і в системі, вказавши актуальний номер телефону. 

В залежності від того, чи маєте ви доступ до старого номеру телефону, оновити дані в ЕСОЗ можна або через сімейного лікаря чи будь-якого іншого лікаря, або ж через НСЗУ. Детальніше про те, як змінити номер телефону в ЕСОЗ за посиланням.

💡Що робити, якщо надходять повідомлення від ЕСОЗ, але до лікаря ви не зверталися? 

Якщо Вам прийшла смс, а до лікаря Ви не звертались, швидше за все лікар допустився помилки. Могло статися так, що при введенні номеру телефону лікар помилився і вказав комбінацію, яка співпадає із вашим номером. 

Варто з’ясувати, хто виписує ці направлення. Таку інформацію можна знайти у вашому пацієнтському кабінеті в медичній інформаційній системі (МІС), якою користується медзаклад, де ви укладали декларацію із сімейним лікарем.

Що рекомендовано зробити:

1️⃣Зверніться до сімейного лікаря і попросіть його переглянути в пацієнтському кабінеті в МІС інформацію про візити, яких не було.

2️⃣Звернутися до медзакладу, де вказаний візит. Головний лікар зобовʼязаний зʼясувати, з яких причин такий запис був внесений та забезпечити його позначення у системі як “помилковий”

3️⃣Або ж ви можете звернутися до Національної служби здоровʼя України з офіційною скаргою через форму у розділі “Громадянам” на сайті НСЗУ або за телефоном 16-77.

Зверніть увагу! смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером е-направлень, номером МВТН, номером е-рецептів та кодів їх погашення надходять на той номер телефону, який вказаний в Реєстрі пацієнтів. Номер телефону – це зручний канал отримання сповіщень від ЕСОЗ. Тому рекомендуємо при реєстрації в системі обирати метод авторизації “за номером телефону”. 

Стежте за його актуальність і якщо змінюєте, відразу оновлюйте і в ЕСОЗ. За наявності номеру телефону пацієнт зможе не лише самостійно управляти доступом до своїх медичних та чутливих даних, але й буде в курсі щодо дій з такими даними. Якщо хтось захоче отримати доступ до даних пацієнта, то без 4-значного коду з СМС такий доступ не буде видано або ж якщо хтось створить пацієнту е-направлення, то система оперативно його про це повідомить. 

22 Серпня 2024

За весь період дії е-рецепту українці вже змогли переконатися в зручності цього цифрового сервісу порівняно з паперовим аналогом. Якщо раніше для отримання кожного наступного рецепту треба було йти до лікаря, то тепер завдяки е-рецепту це можна зробити дистанційно. 

Електронний рецепт (е-рецепт) – це цифровий медичний документ, що формується в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) на підставі внесених медичних записів про стан здоровʼя пацієнта та містить призначення лікаря пацієнтові на певний лікарський засіб.

Зручністю цього цифрового сервісу на сьогодні скористалися майже 5 млн пацієнтів. Загалом в ЕСОЗ сформовано 77,65 млн е-рецептів. 2023-й рік навіть номінували роком е-рецепту, адже тоді е-рецепт запрацював на цілу низку нових категорій лікарських засобів на доповнення паперовому рецепту і це був один із найбільш активних періодів його розвитку. 

Однак війна в Україні  значно вплинула на процес впровадження е-рецепту. Через воєнний стан зміни втілюються поступово, аби пацієнти, медичні та аптечні заклади могли адаптуватися до нових умов. Як же працює е-рецепт під час війни?  

“Перехідний період” для медзакладів та аптек 

Загальна обов’язковість на використання рецепту (як паперового, так і електронного) зберігається, однак на період воєнного стану діють так звані тимчасові пом’якшення вимог застосування е-рецепту для медзакладів, аптек і пацієнтів загалом. 

Умови встановлюються залежно від регіону розташування аптеки, технічної можливості і доступу до ЕСОЗ, способу фінансування та залежно від виду лікарських засобів, на які виписується рецепт. 

 

➡️Виключно за е-рецептом призначаються та відпускають в аптеках наркотичні (психотропні) лікарські засоби та ті лікарські засоби, що відшкодовуються частково або повністю державою, зокрема “Доступні ліки”. 

👉Винятки, коли можна за паперовим рецептом

Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій, обов’язковість е-рецепту на наркотичні лікарські засоби та “Доступні ліки” не застосовується у випадках, коли це неможливо зробити (технічна неспроможність, блекаути). Лікарі мають право призначати ці категорії лікарських засобів за паперовим рецептом.

➡️Використовувати е-рецепт або паперовий рецепт на вибір пацієнта можна для всіх рецептурних (не наркотичних (психотропних)) лікарських засобів за кошти пацієнта

Під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ. У таких випадках лікарі можуть використовувати форми паперового рецепту, коли немає технічної можливості сформувати е-рецепт в ЕСОЗ.
👉Винятки, коли можна отримати ліки без рецепту

Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій відпуск всіх рецептурних ліків за власний кошт пацієнта (за винятком наркотичних/психотропних, отруйних та сильнодіючих лікарських засобів) – допускається і без рецепту лікаря. Така можливість забезпечується з огляду на обмежений чи ускладнений доступ до медичних послуг.

Також закуповувати ліки для потреб фронту у дистриб’юторів без рецепта можуть волонтери та волонтерські організації. 

Нагадуємо, що “рецептурними” є лікарські засоби, які потребують додаткового контролю щодо їх застосування, тому кожна інструкція до такого лікарського засобу містить інформацію щодо умов відпуску, тобто “за рецептом”. Перевірити, чи необхідний вам лікарський засіб є рецептурним можна в Державному реєстрі лікарських засобів або в інших сервісах таких, як наприклад, веб-сайти або чат-боти.

Які переваги е-рецепту у порівнянні з паперовим рецептом?

Додамо, що відпуск рецептурних ліків завжди здійснювався за призначенням лікаря. Ця вимога не є новою, натомість з квітня 2022 року лише додався зручний цифровий інструмент – електронний рецепт.

Використання е-рецептів сприяє прозорому та контрольованому відпуску рецептурних препаратів в аптеці, допомагає боротися з неконтрольованим застосуванням всіх рецептурних ліків, зокрема і антибіотиків, що є важливим кроком, зокрема, у запобіганні розвитку антибіотикорезистентності.

Попри можливість обирати між паперовим та е-рецептом, все ж варто звернути увагу на низку переваг цього цифрового сервісу. Саме завдяки доступу лікаря до медичної картки пацієнта в ЕСОЗ  лікар зможе лікувати вас ефективніше, а саме:  

  • переглянути історичні медичні дані пацієнта;
  • враховувати дані про ваші супутні захворювання, інші ліки, які ви приймаєте;
  • відслідковувати результати лікування та за потреби – створити план лікування;
  • та навіть уникнути можливих помилок у призначенні.
  • За наявності хронічних захворювань формувати е-рецепт дистанційно без зайвої трати часу 

“Використання е-рецепту дозволить не тільки визначати прогнозовані обсяги потреби в лікарських засобах, але й виключити випадки допущення технічних помилок при виписуванні рецептів і головне сприятиме розвитку раціонального призначення лікарських засобів та покращенню якості надання медичної допомоги, – зазначає Олександр Гріценко, в.о. начальника Фармацевтичного управління МОЗ України. 

Е-рецепт також є важливим інструментом реалізації програми реімбурсації, яка дозволяє пацієнтам отримувати доступні ліки безкоштовно або з невеликою доплатою. 

Використання е-рецептів у програмі “Доступні ліки” забезпечує прозорість і контроль за відпуском медикаментів, що сприяє більш ефективному використанню бюджетних коштів та покращує доступ пацієнтів до необхідних ліків з першого дня функціонування програми”, – додає Наталія Гнатюк, начальник відділу розвитку програми реімбурсації Департаменту стратегії універсального охоплення населення медичними послугами НСЗУ.

Щоб перевірити, які лікарські препарати входять до програми “Доступні ліки” та дізнатися, в якій найближчій аптеці – можна скористатися чат-ботом “Спитай Гриця”.

💊Перелік лікарських засобів, які входять до Програми реімбурсації.
💊Перелік медвиробів.

Запровадження е-рецепту як долучення до світових стандартів

Е-рецепт є важливим кроком у модернізації системи охорони здоров’я України і  долучення України до світових стандартів. Зазначимо, що впровадження цього цифрового інструменту є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.

Прозорий відпуск рецептурних ліків – одне з “домашніх завдань”, яке Україна має виконати на своєму інтеграційному шляху до європейської спільноти. У низці країн е-рецепт успішно функціонує як метод превенції та моніторингу у сфері громадського здоров’я. Зараз у світі активно розвивається транскордонний обмін даними, що дозволяє придбати ліки за е-рецептом в іншій країні ЄС. Україна також планує долучитися до цього проєкту”, – зазначає Марія Карчевич, заступник міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку. 

Нагадаємо, що у 2019 році стартувала Програма реімбурсації за е-рецептом, яка постійно розвивається і додаються нові напрямки. З серпня 2022 року запрацював е-рецепт на антибіотики за кошти пацієнта, а з листопада 2022 року – на наркотичні (психотропні) лікарські засоби за кошти пацієнта. У 2023 році е-рецепт поширився на всі рецептурні ліки за кошти пацієнта, а також на медвироби.

16 Серпня 2024

В Україні розпочав роботу Єдиний вебпортал вакантних посад у закладах охорони здоров’я.

Законодавство вимагає використовувати його для проведення добору на вакансії у державних та комунальних медзакладах, зокрема, при проведенні конкурсу на посаду керівника.

Водночас вимога не поширюється на заклади охорони здоров’я приватної форми власності, заклади охорони здоров’я МВС, Міноборони, військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення.

Єдиний вебпортал доступний за посиланням: medvacancy.moz.gov.ua.
Завдяки його функціоналу можна розміщувати оголошення про вакансії у
медзакладах, шукати роботу, подаватися на оприлюднені позиції, розміщувати оголошення про результати проведених конкурсів тощо.

Розміщувати інформацію на порталі можуть керівники та уповноважені особи закладів охорони здоров’я, члени конкурсної комісії, до складу яких входять представники органів управління. Ці особи мають пройти процедуру електронної ідентифікації та автентифікації та створити особистий кабінет. Зареєструватися на сайті також можуть і кандидати на посади.

Користування вебпорталом – безоплатне.
Інформацію про вакантну посаду до Єдиного вебпорталу заклади охорони
здоров’я мають подавати протягом 10 робочих днів із дня її утворення або вивільнення.

Єдиний вебпортал призначений для цифровізації процесу пошуку вакансій у закладах охорони здоров’я.

Переваги використання порталу:
1. Підвищується зручність працевлаштування та доступність вакансій. Працівники сфери охорони здоров’я зможуть легко знайти актуальні вакансії, а заклади охорони здоров’я – якісно і швидко задовольнити свої кадрові потреби.
2. Зменшуються час та зусилля, необхідні для працевлаштування.
3. Підвищується контроль якості та прозорості підбору кадрів.
4. Зменшується дефіцит кадрів у сфері охорони здоров’я.
5. Оптимізується процес визначення кадрової потреби та формування обсягів держзамовлення на підготовку спеціалістів сфери охорони здоров’я.
6. Усуваються чинні корупційні ризики на етапі працевлаштування до медзакладів та мінімізуються прояви корупції у відносинах в колективі.

Адміністратором Єдиного вебпорталу є державне підприємство «Електронне здоров’я», що, зокрема, забезпечує його технічну підтримку та консультує з технічних питань.
У разі виникнення питань можна звертатися за адресою: [email protected].

Інформаційні матеріали та інструкції для різних категорій користувачів Єдиного вебпорталу розіслано керівникам органів та закладів охорони здоров’я.

Переглянути презентацію Єдиного вебпорталу вакансій у державних та комунальних закладах охорони здоров’я можна за посиланням.

8 Серпня 2024

Усі учасники вебінару “Основи роботи з планами лікування в ЕСОЗ” мають змогу отримати сертифікат та 1 бал БПР за проходження навчання.

❓Що для цього потрібно?

1.Перейдіть на платформу Академії НСЗУ за посиланням.

2. За необхідності – перегляньте запис вебінару ще раз та ознайомтеся із презентацією доповідача.

3. Пройдіть короткий тест по змісту вебінару.

4. У разі успішного проходження – завантажте сертифікат та отримайте додатковий бал БПР.

5. Підпишіться на канал eHealth Україна та дізнавайтеся про більше можливостей для медиків.

Переглянути матеріали з вебінару можна тут: 
👉 Отримати 1 бал БПР

👉 Матеріали вебінару

👉 Питання, які не увійшли у вебінари

26 Липня 2024
Розглянемо поширені питання про документування процесу надання реабілітаційної допомоги на основі Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ).
❓Які національні класифікатори використовуються при складанні ІРП?
✅ При складанні ІРП використовуються наступні національні класифікатори:
▪️030:2022 «Класифікатор функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я»;
▪️025:2021 «Класифікатор хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я»;
▪️026:2021 «Класифікатор медичних інтервенцій».
❓Яким чином можна виправити попередні випадки реабілітації, адже всі випадки йдуть по електронних направленнях, що унеможливлює його виправлення, оскільки направлення вже було погашене?
✅ Усі фіксації фактів внесення помилкових даних в ЕСОЗ та їх анулювання, особливо засвідчених ЕЦП членів МДРК, виконуються за загальними правилами ведення електронних медичних записів у системі. Ніяких особливостей ведення медзаписів реабілітаційних — немає. Помилкові записи не скасовуються. їх статус змінюється, наприклад, на “Внесено помилково”, і створюються відповідно коректні медичні записи.
ℹ️ Більше інформації про облік та документування реабілітаційних послуг ви можете дізнатися в онлайн-курсі “Документування процесу надання реабілітаційної допомоги на основі Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ)”, який доступний за посиланням.
Стежте за новинами на каналах Академії НСЗУ, де ви дізнаєтеся про нові курси та матеріали:
Джерело: НСЗУ
22 Липня 2024

Після впроваджених змін в ЕСОЗ у педіатрів з’явилася можливість переглянути діагностичний звіт про результати неонатального скринінгу новонароджених дітей, а також інформацію про щеплення, проведені у пологовому будинку. 

Це стало можливим після відповідних оновлень в системі, коли створені електронні медичні записи про неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта об’єднали в єдиний запис.

Так, у пологовому будинку новонароджену дитину реєструють в ЕСОЗ як неідентифікованого пацієнта, і в його електронну медичну картку вносять результати проведеного неонатального скринінгу та щеплень в пологовому будинку.

Після видачі свідоцтва про народження дитину реєструють як ідентифікованого пацієнта, і відповідно об’єднують із раніше створеною карткою неідентифікованого пацієнта.

Відтак, у педіатрів з’являється можливість переглянути медичні дані про результати скринінгу. Така інформація доступна в розділі приєднаних записів. Зауважимо, що назва функціональності може відрізнятися залежно від реалізації інтерфейсу кожної МІС.

Зазначимо, що обов’язок інформувати батьків про результати дослідження покладений на регіональний центр скринінгу. При цьому з батьками зв’язуються лише у випадку підозри на орфанне захворювання.

Зазвичай це відбувається в найкоротший термін з моменту отримання результатів, але не пізніше місяця з моменту забору крові. Якщо впродовж зазначеного терміну повідомлень не було, це означає, що дитина здорова. 

За необхідності педіатри можуть переглянути результати неонатального скринінгу (як негативні, так і позитивні), проведеного немовлятам у пологовому стаціонарі, а також  переглянути, які щеплення провели новонародженому у пологовому будинку та інші медичні записи за потреби. 

Нагадаємо: лікар первинної медичної допомоги з активною декларацією з пацієнтом може повноцінно переглядати медичні дані пацієнта, навіть якщо деякі з них були створені на інші записи про пацієнта (як для ідентифікованого, так і для неідентифікованого).

Усі інші лікарі можуть переглянути такі записи за умови отримання дозволу на доступ (approval) на пацієнта. 

Можливість перегляду повних медичних даних за цими правилами буде доступною за умови, якщо неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта було звʼязано з основним записом про пацієнта.