Як формується е-направлення та яка інформація в ньому зазначається?

В українській медицині електронне направлення (е-направлення) – одне із найбільш популярних цифрових сервісів. Так, за весь період роботи електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) в Україні створено понад 635,9 млн е-направлень. З них найбільше у Києві – 75,3 млн та Дніпровській області – 63,2 млн. Переглянути повну статистику можна на дашборді за посиланням.

Е-направлення формується лікарем в ЕСОЗ, а пацієнту, який зареєструвався у системі з номером телефону, надходить смс-повідомлення від системи з номером е-направлення. Якщо пацієнт зареєстрований в ЕСОЗ без номеру телефону – тоді інформаційну памʼятку про е-направлення можна отримати у роздрукованому вигляді або іншим способом, який узгодили лікар та пацієнт. 

Деякі пацієнти переконані, що лікар видає е-направлення на медпослуги (консультацію, аналізи чи інструментальні обстеження) до конкретного медичного закладу чи лабораторії і тому е-направлення має містити назву медичного закладу, в який пацієнт має звернутись по призначену медичну послугу. Однак це стосується лише тих випадків, коли пацієнта переводять зі стаціонару у стаціонар, а також при проведенні неонатального скринінгу новонароджених. Для всіх інших е-направлень надавач медичних послуг – не зазначається. Таким чином пацієнт самостійно обирає, де він хоче отримати послугу.

Сьогодні детальніше розкажемо, як формується е-направлення, яка інформація у ньому зазначається та як ним скористатися. 

Звертаємо увагу, що паперова інформаційна довідка видається виключно на прохання пацієнта. Надавачі медичних послуг не повинні її вимагати, адже уся необхідну інформацію можна переглянути у системі за номером е-направлення. Інфодовідка НЕ є документом. Е-направлення зберігається в ЦБД ЕСОЗ як електронний документ і перевірити його можна тільки через МІС.

Який лікар може створити е-направлення?

Е-направлення створюється лікарем, який призначив медичну послугу пацієнтові. Технічна можливість його створення наявна у лікарів закладів всіх форм власності (комунальні, державні, ТОВ, ФОП, тощо) та незалежно від їх посади чи спеціальності (хіруг, травматолог, інфекціоніст, зав. відділенням, тощо).

Е-направлення є медичним документом. Можливість призначення необхідної медичної послуги пацієнтові не залежить від наявності договору з Національною службою здоровʼя України. Тобто навіть лікар вашої улюбленої приватної лікарні може видати вам е-направлення.

Нагадуємо, що отримати е-направлення можна без наявності декларації про вибір сімейного лікаря.

Зауважимо!
Якщо лікар призначає вам консультацію, дослідження, лабораторний аналіз чи будь-яку іншу послугу, то саме він і має створити вам е-направлення в ЕСОЗ. Зазначення переліку послуг у паперовій документації чи деінде без створення е-направлення є порушенням порядку, затвердженого наказом МОЗ від 28.02.2020 № 586.
Якщо лікар спеціаліст відправляє вас за отриманням направлення до сімейного лікаря – вимагайте від нього\неї формування е-направлення одразу під час візиту.

Яка інформація зазначається в е-направленні?

Джерело фінансування

Кожне е-направлення містить інформацію про те, хто оплачуватиме надану послугу. В друкованій памʼятці це можна побачити в графі – медична програма.

Якщо в направленні зазначено – Програма державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, то така послуга є безоплатною для пацієнта, якщо він звернеться до лікарні, яка має договір з НСЗУ. Перелік надавачів з договором можна переглянути за посиланням.

Якщо в направленні зазначено – Інші джерела фінансування медичного обслуговування, то за таку послугу сплачуватиме пацієнт, страхова компанія тощо.

Важливо!

Пріоритетно лікар має вказати програму, за якою послуги надаються безоплатно для пацієнта, тобто Програму державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Номер е-направлення

Після створення е-направлення в ЕСОЗ пацієнту надходить смс-повідомлення (якщо він зареєстрований з номером телефону) з 16-значним номером направлення у форматі “Ваше направлення: 6495-7332-1362-2361”. Детальніше про те, чому важливо вказувати актуальний номер телефону в ЕСОЗ, переглядайте тут

Як видно з прикладу – смс містить груповий номер е-направлення. Пояснюємо, що це таке.

Припустимо, що лікар призначив вам три аналізи крові, УЗД-дослідження та консультацію ендокринолога. В ЕСОЗ для фіксації таких призначень лікар створить п’ять е-направлень, але всі вони матимуть один груповий номер. Тобто при зверненні до лабораторії та при записі на консультацію достатньо назвати цей номер, а лікар чи адміністратор перевірить за цим номером інформацію безпосередньо в ЕСОЗ.

Також для зручності опрацювання друкованої памʼятки направлення вона містить штрих-код, в якому і міститься груповий номер. Працівник реєстратури чи рецепції може відсканувати його сканером за наявності, що пришвидшує обслуговування пацієнтів.

Послуга 

Коли лікар фіксує призначення, він обирає необхідну послугу з каталогу, який містить код та назву необхідної послуги. Так, наприклад та ж консультація буде мати наступний вигляд: T67002, Консультація Ендокринолога.

Однак існують випадки, коли ініціатор направлення не може однозначно визначити, яка саме послуга має бути проведена, тому він може обрати групу послуг з каталогу, а вже виконавець направлення зазначить, яку саме послугу з цієї групи було виконано.

Крім коду та назви послуги чи групи послуг, в направленні також може бути зазначено кількість таких послуг. Тобто якщо, наприклад, лікар призначає курс лікувального масажу, який складається з 15 сеансів, то лікарю не потрібно створювати 15 направлень, а достатньо створити одне та вказати необхідну кількість. 

Термін дії направлення

Скористатися медпослугою за е-направленням можна впродовж року з дня його формування. Однак варто пам’ятати, що залежно від медичних послуг деякі з них важливо зробити у визначений термін, який визначає лікар. У таких випадках термін дії самого направлення – 1 рік, але пацієнту варто зважати на той термін використання направлення, який рекомендує лікар. 

Про інші питання стосовно використання е-направлень читайте в наступних публікаціях. 

Також рекомендуємо
11 Січня 2019

Відтепер з’явилася технічна можливість укладати декларації з лікарями первинної медичної допомоги понад рекомендовану кількість, затверджену МОЗ.

Нагадаємо, оптимальний обсяг практики  для терапевта – 2000 декларацій, для сімейного лікаря – 1800, для педіатра – 900. Оптимальний обсяг практики – кількість пацієнтів, яка з одного боку – дозволить пацієнту отримати якісні медичні послуги, а з іншого – забезпечить лікарю гідну оплату його роботи.

З 10 січня 2019 року лікарі матимуть технічну можливість укладати декларації понад оптимальну кількість. Для декларацій понад оптимальний обсяг як інструмент балансу вводяться коригувальні коефіцієнти.  

Ці зміни були внесені до електронної системи відповідно до Постанови КМУ від 18 грудня 2018 року. Ознайомитися з деталями та порядком застосування коефіцієнтів можна за посиланням: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1117-2018-%D0%BF).

25 Січня 2024

Перед початком роботи з пацієнтом потрібно впевнитися, хто перед вами. Для цього треба провести ідентифікацію – впевнитися, що в документі, що посвідчує особу, людина, яка перед вами. Документи, які посвідчують особу, передбачені в пункті 1 статті 13 Закону України “Про Єдиний державний демографічний реєстр”. Візьміть до уваги! Якщо пацієнт показує документи з Дії, то без сканування QR-коду, перевірка не є дійсною. 

Наступним кроком після ідентифікації є пошук пацієнта в ЕСОЗ за відомостями з документів, які він надав. Важливо зауважити, що пошук треба виконувати саме в ЦБД ЕСОЗ, а не локально в медичній інформаційній системі, якою користується ваш медзаклад. У медичній інформаційній системі медзакладу відображаються дані лише тих пацієнтів, які зверталися за послугами у той час, як в ЦБД ЕСОЗ зберігаються дані усіх зареєстрованих пацієнтів (наприклад, пацієнта міг звертатися до іншого закладу з іншої МІС та оновити дані пацієнта в Реєстрі пацієнтів, тому локальна інформація у вашій МІС може бути неактуальною).

Найпоширеніші документи, за якими можна ідентифікувати пацієнта: 

  • паспорт (книжечка, біометричний чи закордонний)
  • посвідчення водія
  • посвідка на постійне чи тимчасове проживання
  • посвідчення біженця
  • тимчасове посвідчення громадянина України

Хто може шукати пацієнта в ЕСОЗ?

Виконати пошук пацієнта в ЕСОЗ може лише зареєстрований та авторизований користувач:

  • Лікар ПМД 
  • Лікар СМД
  • Середні медичні працівники
  • Працівник «реєстратури»

Лікарі первинної та вторинної ланки мають рівноправний доступ до Реєстру пацієнтів, тому як одні, так і інші можуть безпосередньо проводити процедуру пошуку, реєстрації та оновлення персональних даних пацієнта. 

Лікарі за потреби можуть делегувати завдання з пошуку пацієнта в ЕСОЗ медичним сестрам чи братам. Таким чином середні медичні працівники допомагають лікарю в організації процесу прийому пацієнта. 

За якими даними можна знайти пацієнта?

Обов’язковими даними для пошуку пацієнта в ЕСОЗ є: 

  • Прізвище
  • Ім’я
  • Дата народження

Це мінімально необхідний перелік даних, який необхідний для пошуку пацієнта в ЦБД ЕСОЗ. Якщо ви виконуєте пошук лише за одним із параметрів без вимоги заповнення трьох обов’язкових полів, це означає, що пошук здійснюється локально в МІС, а не в ЦБД ЕСОЗ. 

Додаткові необовʼязкові поля, за якими можна здійснювати/уточнювати пошук:

  • По-батькові
  • РНОКПП
  • Реквізит свідоцтва про народження (для дітей)
  • Номер телефону

Саме ці дані допоможуть звузити пошук пацієнтів серед тих, які можуть мати однакову  дату народження та/або схожі  ім’я, прізвище. 

ВАЖЛИВО! Якщо за результатами пошуку навіть за додатковими параметрами немає жодного запису, значить, такого пацієнта немає в ЦБД ЕСОЗ, і можна перейти до його реєстрації. 

Щоб дізнатися більше про ідентифікацію, пошук, реєстрацію та зміну персональних даних пацієнта в ЕСОЗ, переглядайте вебінар.

3 Грудня 2024

Шановні користувачі електронної системи охорони здоровʼя!

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

Відповідно до наказу Адміністратора від 18.11.2024 №52 та поданої заяви Оператора (БО “Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ/СНІД”) електронної медичної інформаційної системи про добровільне відключення електронну медичну інформаційну систему “Лабораторна інформаційна менеджмент система (ЛІМС)” буде відключено від центральної бази даних ЕСОЗ з 15 грудня 2024 року.

Нагадуємо, що у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, користувачі МІС мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я іншу МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;

– розірвати договір з Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

21 Серпня 2023

Учасниці Лідерської програми для жінок, залучених до цифрової трансформації в українських міністерствах, ознайомлювалися із британським досвідом побудови державних цифрових послуг під час 3-денного навчального туру в Лондоні.

З 1 по 3 серпня 15 жінок, які займають ключові ролі в українських відомствах, обмінювалися досвідом та брали участь в лекціях про світові кейси державної цифровізації, інклюзивний дизайн державних послуг, трансформацію всіх послуг і мереж соціального захисту на прикладі Universal Credit, а також відвідали урядову організацію Government Digital Service (GDS), яка відповідає за цифрову трансформацію у Великій Британії.
 «Причина, чому GDS існує, полягає в тому, щоб максимально спростити взаємодію з урядом та громадянами для кінцевих користувачів», — розповів учасницям CEO GDS Том Рід.

Одним із найбільш масштабних проєктів GDS стало створення єдиної платформи із електронними послугами GOV.UK у 2012 — вона замінила 1800 різних сайтів, що існували досі.
Колишній високопосадовий представник Government Digital Service Ендрю Грінвей також поділився своїм досвідом та висновками із реалізації цифрових проєктів. Свого часу він, наприклад, очолював команди, які розробили перший у країні стандарт цифрових послуг та посібник із дизайну.

Говорили також про GOV.UK pay — це послуга з безпечних онлайн-платежів для державних і громадських організацій. А також цифрову ідентифікацію та дизайн, орієнтований на користувача. Організація керується 10 принципами дизайну, що допомагають командам створювати та запускати нові державні послуги. Найперший з них — про користувачів: «Розумійте користувачів та їхні потреби».


Окрема увага — доступності. Вона лежить в основі усіх розробок, адже «кожна послуга — для кожного». А «доступний дизайн — хороший дизайн».

Представниці з Мінцифри також поділилися з британськими колегами досвідом української цифровізації та державних послуг у Дія.  На завершення усі учасниці змогли познайомитися із місцевим самоврядування та говорили про лідерство і роботу у міждисциплінарних командах під час кризи.

«Такі навчальні тури, по-перше, – це прекрасний час для нетворкінгу, а по-друге, можливість збагатити досвід цифрової трансформації, перейнявши певні практики від колег та поділившись своїми цінними кейсами. Усі, хто працює у цій сфері погодиться, що цифрова трансформація — це не змінити сайт урядової установи, а змінити, як саме вона працює», – зазначає Юлія Задеряка, керівник відділу комунікацій та розвитку ДП «Електронне здоров’я», яка була однією із учасниць візиту.

Підсумовуючи теми обговорень з міжнародними колегами, вона зауважила, що під час створення державних послуг на першому місці мають бути потреби громадян, а не зручність для уряду: «Визначальна якість, якої треба дотримуватися у процесі змін, – це доступність, адже для всіх громадян треба забезпечити інклюзивний доступ до державних послуг. Щоб досягати успіху і працювати на результат, а не просто заради процесу, у першу чергу треба пам’ятати про клієнтоорієнтований підхід – збирати фідбеки, досліджувати досвід взаємодії із послугами і вдосконалювати їх на основі цих відгуків».

Навчальний візит до Лондона став частиною Лідерської програми для жінок, залучених до цифрової трансформаціі в українських міністерствах. Їх організували у межах «Проєкту підтримки Дія», що Програма розвитку ООН в Україні реалізує за фінансової підтримки Уряду Швеції.