Чому договір з МІС важливий: рекомендації для медичних закладів та аптек

Деколи у працівників виникають труднощі з реєстрацією в ЕСОЗ або оновленням паролю або ж інші питання, пов’язані з роботою у системі. У всіх цих випадках медзаклади та аптеки можуть звертатися до медичних інформаційних систем, які їх обслуговують, адже підтримка, консультування та навчання медпрацівників роботи в ЕСОЗ входить до послуг, які МІС надає закладам охорони здоров’я. Як визначитися із переліком необхідних послуг від МІС та де це можна переглянути, розповідаємо детальніше. 

Для початку нагадаємо, що медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я лише через медичні інформаційні системи, які відповідають технічним вимогам держави та підключені до ЦБД ЕСОЗ. 

МІС – це рішення для автоматизації охорони здоров’я, адже саме завдяки медичним інформаційним системам відбувається обмін інформацією між медзакладами та аптеками з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Перш ніж працювати з МІС, заклади охорони здоров’я вивчають, які саме функціональності для взаємодії з ЕСОЗ пропонує медична інформаційна система і чи покриває обсяг цих функціональностей потреби закладу. Перевірити, чи володіє МІС відповідними функціональностями, можна на спеціальному дашборді Статуси тестування функціоналу МІС

Коли медзаклад чи аптека визначаються із МІС, яка найбільше покриває потреби закладу, то зобов’язані укласти відповідний договір про умови співпраці (згідно з Постановою КМУ №411 від 25.04.2018). Саме договір є інструментом взаємодії закладу охорони здоров’я з оператором МІС і передбачає обсяг та якість послуг, які медична інформаційна система зобов’язана надавати закладу. Зокрема, у такому договорі може обумовлюватися режим роботи служби підтримки, доступність такої підтримки у вихідні, також передбачається консультування та навчання медпрацівників і відповіді на всі питання чи проблеми, пов’язані з роботою в ЕСОЗ. 

Рекомендації: на що звернути увагу закладам охорони здоров’я, укладаючи договір з МІС?

Задля належної співпраці між закладами охорони здоров’я і МІС у договорі варто передбачити, зокрема такі умови. 

Забезпечення безперебійної роботи МІС

Договір повинен передбачати, що МІС має забезпечувати доступ до її функціональних можливостей та можливостей ЦБД ЕСОЗ в режимі 24/7. При цьому планова недоступність (час, протягом якого функціональні можливості онлайн сервісу МІС можуть бути недоступні) має становити не більше, ніж 4% часу звітного періоду.

Забезпечення навчальними матеріалами

Передбачте в договорі, що оператор МІС має розробити та забезпечити вас постійним доступом до інструкцій та навчальних матеріалів, які пояснюють, як користуватися функціональними можливостями МІС, наприклад, покрокова інструкція, як виписати е-рецепт або як зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ. 

Робота служби підтримки МІС

У договорі має бути визначено, як, у який термін та в якому режимі роботи служба підтримки МІС надає консультації та допомагає вирішити проблеми, запити, пов’язані з роботою МІС та ЕСОЗ.

Вчасне повідомлення про інциденти та помилки в роботі МІС

Проблеми в роботі можуть виникати як в роботі МІС, так і в роботі ЦБД ЕСОЗ. Детальніше про розподіл зон відповідальності читайте за посиланням.

Так, щодо проблем в роботі ЦБД ЕСОЗ ми інформуємо користувачів шляхом публікації повідомлень через сторінку Моніторингу працездатності ЦБД ЕСОЗ.

Тому для розуміння, як працює ваша МІС рекомендуємо передбачити порядок інформування вас як замовника послуг щодо проблем саме в роботі МІС. 

Дотримання термінів реагування на збої

Для усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, держава висуває вимоги щодо того, як швидко збої і проблеми мають бути усунені. Так, відповідно до умов договору між МІС та державою зазначено, що збої мають бути виправлені в термін від 4 годин до 3-х діб залежно від складності такого збою. Ці та інші умови, які держава висуває до МІС, можна переглянути у Договорі про підключення електронної медичної інформаційної системи до ЦБД ЕСОЗ та передбачити у вашому з МІС Договорі також. 

Забезпечення доступу до функціональності ЕСОЗ 

Усі можливості ЕСОЗ поділені на функціональні частини, на які тестуються та підключаються МІС. Ви як замовник можете передбачати, яка функціональність необхідна саме вам, тому рекомендуємо передбачити перелік такої функціональності як складову закупівлі та договору відповідно. 

На момент укладення договору МІС має бути протестована на таку функціональність та мати позитивний висновок за результатами тестувань. Перевірити, чи протестована МІС, яка подала вам пропозиції, можна на дашборді Статуси тестувань функціоналу МІС.

Оновлення функціональних можливостей МІС відповідно до розвитку ЕСОЗ

Врахуйте, що ЕСОЗ постійно розвивається, змінює існуючу функціональність та створює нові. Тому у договорі, який ви укладаєте з МІС, має бути однозначно передбачено умови, за яких МІС надає оновлення програмного забезпечення, щоб ваш заклад міг отримати всі можливості, які передбачає електронна система охорони здоров’я. 

Забезпечення відповідальності за порушення договору

Якщо ви передбачили певні умови послуг та їх якості (зокрема, які ми навели вище) з МІС, яка є важливою складовою вашої діяльності, рекомендуємо передбачати певну відповідальність за порушення таких умов. Наприклад, санкціями за порушення умов договору може бути зменшення вартості надання послуг або штрафи тощо.

Рекомендації, які ми навели вище, допоможуть вам зорієнтуватися, на які моменти варто звернути увагу, укладаючи договір з МІС. Рекомендуємо медичним закладам та аптекам уважно ознайомлюватися із переліком функціональностей для взаємодії з ЕСОЗ та додатковими сервісами для організації роботи в закладі, які зазначені в договорі. 

Якщо ви потребуєте додаткових можливостей, обов’язково обговоріть це з медичною інформаційною системою, перш ніж укласти договір. Комфортна та ефективна робота в ЕСОЗ починається з моменту визначення необхідних потреб закладу та вибору медичної інформаційної системи, яка найкраще покриває ці потреби. 

📌Ознайомитися із переліком усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, можна за посиланням.

📌Технічна підтримка медичних інформаційних систем

Також рекомендуємо
15 Листопада 2021

Що таке Телемедицина?
Як сьогодні телемедичні технології роблять медичні послуги доступнішими
Телемедицина – це комплекс дій, технологій та заходів, що застосовуються під час надання медичної допомоги з використанням засобів дистанційного зв’язку для обміну інформацією. Крім цього, телемедичний напрям включає діджитал-освіту лікарів та пацієнтів, медичні інформаційні послуги та самообслуговування через цифрові комунікаційні технології.
🔷 Телемедицина допомагає зв’язати не тільки пацієнта та лікаря, але й надає можливість лікарям спілкуватися, навчатися та обмінюватися досвідом.
🔷 Наразі перспективним напрямком у телемедицині є телеконсультації у віддалених містах та селах, за допомогою яких фахівці можуть надавати профільні рекомендації колегам та консультувати пацієнтів.
🔷 Учора пройшов Всесвітній день боротьби з цукровим діабетом. З цієї нагоди пропонуємо розглянути, як сьогодні телемедичні технології у світі можуть допомогти пацієнтам, до прикладу, з цукровим діабетом. Зазвичай, пацієнти з таким діагнозом мають вдома свій глюкометр. Проаналізувавши аналіз крові за допомогою пристрою, можна сповістити лікаря зручним засобом зв’язку про результати та домовитись з ним про відео-консультацію. Впродовж відео-консультації пацієнт може отримати відповідні рекомендації та характеристику свого стану здоров’я. Після консультації лікар може скласти відповідні призначення та надіслати їх пацієнту.
🔷 Сервіси, що впроваджуються в електронній системі здоров’я в Україні, також допомагають зробити медичні послуги більш доступними. Так, електронний рецепт значно спрощує процес виписки та отримання препаратів інсуліну.
Пацієнт може звернутися до ендокринолога для створення індивідуального плану лікування в електронній системі охорони здоров’я.
Перший е-рецепт на інсулін виписує лікар-ендокринолог, який приймає амбулаторно.
Повторний рецепт зможе також виписати сімейний лікар. До кого звертатись за повторним рецептом – пацієнт обирає самостійно.
👉🏻 Таким чином, електронний інструмент усуває необхідність для пацієнта, що проживає у віддаленій місцевості, регулярно відвідувати ендокринолога задля отримання необхідних призначень.

27 Липня 2022

Уже з серпня українські лікарі, які працюють з електронною системою охорони здоровʼ я, почнуть виписувати електронні рецепти на антибіотики. 

Усі інші медичні працівники протягом перехідного періоду мають підготуватися та освоїти навички, потрібні для формування призначень на антибіотики в ЕСОЗ.

Для початку роботи з електронним рецептом користувачам необхідно освоїти базові навички та функціонал ЕСОЗ, а саме вміти: реєструвати пацієнта в системі, здійснювати пошук пацієнта в МІС та на ЦБД, оновлювати дані про пацієнта, а також вносити та редагувати медичні записи. 

Для виписки е-рецепта безпосередньо в інтерфейсі медичної інформаційної системи лікарю необхідно:

1. Перш за все провести ідентифікацію пацієнта. 

Ідентифікація пацієнта необхідна для того, щоб встановити особу, яка отримуватиме медичну послугу, та для пошуку або реєстрації пацієнта в ЕСОЗ.

2. Далі – необхідно здійснити пошук пацієнта. 

Пошук пацієнта в ЕСОЗ здійснюється за такими обов’язковими параметрами:

  • прізвище та ім’я пацієнта;
  • дата народження пацієнта.

Додатково можна застосувати інші параметри пошуку: РНОКПП, номер телефону пацієнта та ін.

3. Якщо пацієнт незареєстрований у системі – зареєструвати пацієнта як ідентифікованого.

З детальною інформацією про реєстрацію пацієнта, оновлення його реєстраційних даних ви можете ознайомитися за посиланням на вебінар НСЗУ:  https://bit.ly/3vg0ojr

4. Створити медичний епізод.

Після успішної реєстрації пацієнта в ЕСОЗ можна сформувати новий візит та внести дані про візит пацієнта до його медичної картки.

Навчальні вебінари НСЗУ про внесення медичних записів до ЕСОЗ:

5. Сформувати електронний рецепт.

Внести інформацію про призначення, обравши міжнародну непатентовану назву препарату, джерело фінансування, кількість препарату, дозування, тривалість лікування та спосіб вживання лікарського препарату.

Навчання по виписці електронного рецепта уже також доступне на платформі Академії НСЗУ, пройти його ви можете після реєстрації за посиланням: https://bit.ly/3o7qZLG

6. Видрукувати інформаційну довідку та видати її пацієнту.  

Нагадуємо, що інформаційна довідка обов’язково має бути завірені особистим підписом та печаткою лікаря.

27 Березня 2019

До переліку медичних інформаційних систем, які успішно пройшли тестування адміністративного модуля для аптечних закладів долучилася “еАптека”.

еАптека (https://pharmbase.com.ua/uk/)

ТОВ “СОФТІНФОРМ”

Код ЄДРПОУ 30633680

 

До функціоналу який тестується, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

 

Тестування функціоналу триває! ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .

31 Липня 2023

З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я ДП “Електронне здоровʼя” здійснює регулярні заходи з тестування всіх без винятку електронних медичних інформаційних систем щодо їх відповідності актуальним технічним вимогам.

Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.

У ході попередньо ініційованих Адміністратором тестувань електронної медичної інформаційної системи РІМС “Медстар” було виявлено невідповідність 8 функціональних модулів вказаної МІС:

  • Модуль 3.1.2 Вимоги до реєстрації та оновлення НМП, реєстрації керівників НМП; 
  • Модуль 3.1.6 Вимоги до перегляду декларацій про вибір лікаря ПМД в НМП ПМД;
  • Модуль 3.2.1 Вимоги до роботи з деклараціями;
  • Модуль 3.3.2 Вимоги до пакету даних діагностичного звіту;
  • Модуль 3.6 Вимоги до отримання доступу до медичних даних;
  • Модуль 3.7.1 Вимоги до роботи з записами про ідентифікованих пацієнтів в Системі;
  • Модуль 3.10 “План лікування”;
  • Модуль 3.17 Вимоги до роботи з електронними направленнями.

Встановлення цієї невідповідності було безумовною підставою для відключення медичної інформаційної системи від центральної бази даних ЕСОЗ. Згідно з цим 28 червня 2023 року було ухвалено рішення про відключення РІМС “Медстар” від центральної бази даних електронної системи охорони здоровʼя 28 серпня 2023 року. 

При цьому зауважимо, що впродовж 60 днів з моменту прийняття рішення, оператор МІС мав можливість провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування на відповідність технічним вимогам. Так станом на 26.07.2023 оператор РІМС “Медстар” успішно пройшов тестування зазначених модулів та отримав підтверджуючі висновки про позитивний результат тестування. 

У звʼязку з цим, враховуючи результати тестування Адміністратором прийнято рішення щодо продовження функціонування електронної медичної інформаційної системи РІМС «Медстар» в електронній системі охорони здоровʼя задля подальшої взаємодії надавачів медичної допомоги з ЦБД ЕСОЗ.