Як отримати е-рецепт на антибіотики?

е-рецепт на антибіотики

Впровадження електронного рецепта – один із кроків у боротьбі з нераціональним вживанням антибіотиків, що призводить до розвитку антибіотикорезистентності.

У всьому світі одним із основних інструментів стримування антибіотикорезистентності є рецептурне призначення ліків та їх відпуск з аптек. Одним із зручних інструментів забезпечення рецептурного обігу антибактеріальних ліків є електронний рецепт.

Саме тому з серпня минулого року в Україні відпуск антибіотиків почав здійснюватися за е-рецептом. Втім ця норма не є новою, додався лише новий цифровий інструмент – електронний рецепт.

Нагадаємо, що на перехідному періоді пацієнт може сам обрати, який тип рецепта є для нього більш зручним – електронний чи паперовий. 

Як отримати е-рецепт на ліки та в якій аптеці його погасити – детальніше в розʼясненні МОЗ:

  1. Рішення щодо призначення рецептурних ліків приймає лікар. Тому, щоб отримати рецепт на рецептурний препарат необхідно звернутися до лікаря.
  2. Якщо вам потрібно вживати рецептурний препарат, лікар запропонує обрати електронний чи паперовий рецепт. Якщо ж ви обрали електронний рецепт, то лікар сформує е-рецепт в ЕСОЗ, вказавши діючу речовину, дозування, тривалість курсу та інструкції з прийому ліків.
  3. Після цього ви отримаєте СМС-повідомлення з номером електронного рецепта та унікальним кодом його погашення. А в разі, якщо при реєстрації в ЕСОЗ ви обрали метод автентифікації не за телефоном, а за документами, лікар роздрукує вам інформаційну довідку, яка міститиме необхідні реквізити. Звертаємо увагу, що кожен пацієнт має право отримати інформаційну довідку. Якщо вам вона потрібна – скажіть про це лікарю.
  4. Знайти аптеку, яка відпускає ліки за електронним рецептом можна, скориставшись , який підкаже адресу найближчої для вас аптеки. Для цього достатньо ввести чи обрати з переліку в пошуковому рядку назву вашого населеного пункту.
  5. Ви можете придбати ліки за електронним рецептом в аптеці протягом 90 днів. А якщо вам призначено ліки на пільгових умовах чи за програмами реімбурсації, то строк таких рецептів складає 30 днів, а для наркотичних (психотропних) ліків – 10 днів.
  6. Для того, щоб придбати ліки, достатньо повідомити фармацевту потрібні реквізити з СМС чи інформаційної довідки – номер рецепта та код погашення.
  7. Фармацевт запропонує вам наявні в аптеці лікарські засоби, які містять діючу речовину у визначеному дозуванні та формі випуску, що призначив вам лікар – так ви зможете обрати ліки відповідно до вашого бюджету. Лікуйтеся свідомо та будьте здорові!

Нагадаємо, що військові адміністрації, підрозділи Збройних сил, а також залучені волонтерські та благодійні організації можуть закуповувати антибактеріальні лікарські засоби оптово безпосередньо у дистрибʼюторів для потреб воєнного часу без рецепта.

А також аптеки, що перебувають у зоні проведення бойових дій або в тимчасовій окупації, оточенні, на час дії воєнного стану, зможуть і далі відпускати пацієнтам рецептурні антибактеріальні лікарські засоби без рецепта лікаря.

Також рекомендуємо
2 Липня 2024

Державно-приватне партнерство (ДПП або англ.: PPP) є співпрацею між державними установами та приватним сектором, яка спрямована на реалізацію спільних проектів з метою покращення інфраструктури та послуг. У межах ДПП держава надає юридичну та адміністративну підтримку, а приватний сектор – фінансові ресурси та експертизу. Таке партнерство дозволяє зменшити фінансове навантаження на державний бюджет і забезпечити більш ефективне використання ресурсів.

Основні переваги ДПП включають залучення інноваційних рішень від приватних компаній, прискорення темпів реалізації проектів та підвищення якості послуг. Наприклад, у сфері транспорту ДПП може сприяти будівництву нових доріг, модернізації аеропортів або впровадженню нових технологій у громадському транспорті. Приватні інвестори, зі свого боку, отримують можливість заробити на довгострокових контрактах і отримати стабільний дохід.

ДПП також сприяє розвитку економіки, створюючи нові робочі місця та підвищуючи конкурентоспроможність країни на міжнародному ринку. Завдяки спільним зусиллям держави та бізнесу, громадяни отримують доступ до кращих послуг та інфраструктури, що покращує їхнє життя та підвищує рівень довіри до державних інституцій. Важливою умовою успішності ДПП є прозорість та відповідальність обох сторін, що забезпечує довготривалі вигоди для суспільства.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ як основа державно-приватного партнерства

Зауважимо, що електронна система охорони здоровʼя побудована за принципом державно-приватного партнерства, є двокомпонентною і складається  з центральної бази даних (ЦБД – державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватний компонент).

При цьому держава відповідає за розробку політики та нормативно-правової бази, забезпечує роботу та розвиток тільки центральної бази даних ЕСОЗ, формує технічні вимоги до функціональності та безпеки, забезпечує збереження та захист даних на національному рівні, гарантує безпеку системи загалом. Своєю чергою бізнес (медичні інформаційні системи) відповідальний за впровадження необхідної функціональності згідно з технічними вимогами, забезпечення безпеки (в тому числі даних) на рівні МІС та надання інших сервісів користувачам, які вони обрали відповідно до своїх потреб.  

Медичні інформаційні системи – це інформаційно-комунікаційні системи, які дозволяють лікарням та аптекам автоматизувати свою роботу та взаємодіяти з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) лише через МІС, яка протестована і підключена державою до ЦБД ЕСОЗ і з якою заклад уклав договір

Іншими словами, завдяки ЕСОЗ через МІС медичні та фармацевтичні працівники і фахівці з реабілітації можуть додавати, переглядати та обмінюватися структурованою інформацією. 

На початок липня 2024 року до ЕСОЗ підключені 36 МІС (їх перелік можна знайти на сайті системи). 

У деяких користувачів ЕСОЗ постає запитання, чому існує таке різноманіття медичних інформаційних систем і чому не можна створити єдину державну МІС? Сьогодні детальніше розглянемо, ДПП в контексті ЕСОЗ.

Залучення бізнесу зберігає стабільність системи незалежно від політичної ситуації в країні. Держава визначає політику і стратегію, працює як партнер з бізнесом для цифровізації системи охорони здоров’я в Україні.

Модель державно-приватного партнерства є ефективною, дозволяє уніфікувати стандарти та якість електронних сервісів та водночас розвивати ринок цифрових послуг в охороні здоровʼя. Розвиток ЕСОЗ у рамках такої моделі має низку переваг:

Прискорення реалізації проектів

Завдяки співпраці з приватними компаніями цифрові проєкти у сфері охорони здоров’я можна реалізувати швидше. Адже приватні партнери зазвичай мають досвід і ресурси для оперативного виконання робіт, що скорочує час розробки та імплементації. 

Медичні інформаційні системи адаптують свої сервіси під потреби конкретних напрямків – первинної медичної допомоги, стоматології тощо. Відповідно медичний заклад може обрати серед переліку МІС саме ту, яка найбільше покриває його потреби і таким чином оплачує лише ті сервіси, у яких дійсно є необхідність. Тобто кожен платить за те, що обирає. 

Залучення приватного капіталу

ДПП дозволяє залучити приватні інвестиції для фінансування проектів, що зменшує фінансове навантаження на державний бюджет. Це особливо важливо для великих інфраструктурних проектів, які потребують значних коштів.

Реалізувати цілі у сфері цифрової трансформації медицини виключно за рахунок державного бюджету не завжди вдається. Здебільшого треба залучати позабюджетне фінансування. До того ж ефективна розробка масштабних проєктів у сфері ЕСОЗ можлива завдяки участі великої кількості фахівців із експертизою у різних ІТ-напрямках. 

Участь бізнесу у розбудові ЕСОЗ покриває дефіцит ресурсу в державі шляхом розподілу відповідальностей: держава розробляє політики і стежить за відповідністю дотримання стандартів і займається розробкою центрального компоненту, а бізнес – займається розробкою інтерфейсу і відповідає за кінцевий сервіс. Таким чином з одного боку державі вдається зменшити тягар витрат бюджету на реалізацію нових функціональностей, а з іншого — ефективно реалізовувати свої функції регулювання і моніторингу технічних вимог, яких повинні дотримуватися медичні інформаційні системи як приватний компонент ЕСОЗ. 

Крім того, українські ІТ-компанії мають великий досвід у використанні нових технологій, наданні підтримки клієнтам, що однозначно справляє позитивний вплив і на ЕСОЗ вцілому. 

Завдяки різноманітності медичних інформаційних систем з’явилася можливість вирішувати специфічні проблеми користувачів, що було б неможливо реалізувати лише в межах державного ресурсу.

Економічний розвиток та створення робочих місць

Реалізація проектів в рамках ДПП сприяє економічному зростанню, створюючи нові робочі місця та стимулюючи розвиток бізнесу. Це позитивно впливає на економіку країни вцілому, підвищуючи її конкурентоспроможність на міжнародному ринку.

Підвищення якості послуг завдяки інноваціям

Приватний сектор часто має доступ до новітніх технологій та інноваційних рішень, що дозволяє підвищити ефективність реалізації проектів. Це може включати використання передових методів розвитку, управління та обслуговування. Спільні проекти часто призводять до підвищення якості наданих послуг саме завдяки використанню передових технологій та методів управління. 

Різноманіття МІС дозволяє конкурувати у якості надання послуг та розробляти інноваційні рішення. Відтак, державно-приватне партнерство стимулює ринок розвиватися та конкурувати в зручності сервісів, комфортністю інтерфейсів, корисними функціями для пацієнта. Вільна конкуренція заохочує медичні інформаційні системи покращувати свої сервіси, що в наслідку веде до покращення ринку цифрових послуг в сфері охорони здоровʼя. А від цього виграють кінцеві користувачі – медики та отримувачі послуг та допомоги – пацієнти. Це позитивно впливає на рівень життя громадян та сприяє розвитку суспільства.

Уніфікація стандартів якості електронних сервісів

Усі медичні інформаційні системи, які підключилися або планують підключитися до ЦБД ЕСОЗ, розробляли функціональність для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ відповідно до єдиних технічних вимог, які затверджуються НСЗУ. Знайти чинні технічні вимоги ви можете за посиланням.

Так, держава розширює можливості ЦБД ЕСОЗ, надає документацію та консультаційну підтримку в реалізації необхідної функціональності, а МІС, враховуючи свій досвід та запит користувачів, створюють рішення, які допомагають закладу в його роботі. 

Крім можливості роботи в ЦБД ЕСОЗ, оператори МІС пропонують додаткові цифрові сервіси як для закладів охорони здоров’я, так і для пацієнтів. Наприклад, це може бути бухгалтерський модуль, система обліку запасів ліків, рейтингування та відгуки про лікарів чи лікарні або ж відома багатьом – система запису на прийом до лікаря. Такі додаткові сервіси функціонують незалежно від ЕСОЗ – держава не втручається у таку функціональність і відповідно не контролює якість. Заклад самостійно обирає додаткові сервіси під власні потреби.

Більше про сервіси МІС, які перевіряються і не перевіряються державою, можна дізнатися за посиланням.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ має переваги як для користувачів системи, так і для бізнесу. 

Чому розробка єдиної МІС наразі неможлива?

Зараз користувачами ЕСОЗ тільки в медичному напрямку є майже 27 тис лікарів ПМД, понад 120 тис лікарів СМД, близько 200 тис середнього медичного персоналу, додатково до користувачів фармацевтичного напрямку. Усіх цих користувачів необхідно навчити користуватися системою та підтримувати під час їх роботи, пояснювати нововведення тощо. 

Навчання, підтримка, розробка, комунікації і інші напрямки виконуються людьми, отже, необхідна команда, яка зможе закривати всі потреби медичної спільноти. Тож якби працівники усіх МІС, які наразі підключені до ЕСОЗ, працювали б на одну державну МІС – уявімо витрати на таку команду. І окрім команди, пам’ятаймо про потреби в інфраструктурі, яка мала б забезпечувати безперервну, цілодобову та швидку роботу усіх цих користувачів. Заглибившись в деталі ідеї “державної МІС”, можемо наразі тільки осягнути обсяги необхідних постійних витрат публічних коштів, які є нашими з вами податками та однозначно не є доступними в нинішній час. 

Натомість конкурентний ринок МІС інвестує приватні кошти в забезпечення потреб користувачів. До того ж в умовах конкуренції шанси на інноваційність значно зростають, адже кожна із команд розробників українських ІТ-компаній намагається запропонувати найкращий продукт та сервіс для споживача. А це один із важливих принципів ринкової економіки. Пропозиція формується під впливом запитів від користувачів ЕСОЗ. Бізнес постійно удосконалює свої сервіси, а держава розробляє політики, технічні вимоги, встановлює стандарти якості для функціональностей в межах ЕСОЗ та відповідає за безпеку системи. Тож модель державно-приватного партнерства є максимально ефективною для українських реалій, адже підсилює державні стратегічні цілі шляхом залучення потенціалу приватних компаній. 

10 Січня 2022

Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!

З метою оптимізації та покращення продуктивності системи ЕСОЗ, проводимо планові технологічні роботи.

Задля мінімізації можливих незручностей для користувачів, регламентні роботи відбуватимуться з 22:00 10.01.2022 та до 22:40 10.01.2022  .

Дякуємо за розуміння!

13 Грудня 2023

Час від часу до нас надходять запити від пацієнтів щодо формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та е-лікарняних. Зокрема, цікавляться, хто може створити МВТН та як отримати МВТН для подальшого формування е-лікарняного. 

Перш за все варто нагадати, що МВТН та е-лікарняний – це два різні цифрові документи. 

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність, або МВТН – електронний документ, що формується в електронній системі охорони здоровʼя  та засвідчує тимчасову непрацездатність пацієнта та є підставою для створення е-лікарняного.

З 1 жовтня 2021 року в Україні впровадили формування електронних лікарняних. Для лікарів головною відмінністю при проведенні експертизи втрати тимчасової непрацездатності стало фактична відмова від видачі паперових бланків листків непрацездатності та перехід до процесу формування електронних медичних висновків про тимчасову непрацездатність.

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується тим лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності. Це може зробити як сімейний лікар, так і лікар-спеціаліст.

Алгоритм дій пацієнта при отриманні е-лікарняного

Сьогодні хочемо нагадати про значення цих двох цифрових сервісів та роз’яснити алгоритм отримання е-лікарняного: 

  1. Необхідно звернутися до лікаря, який на підставі огляду сформує медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Зауважимо, що МВТН не містить  медичних та персональних даних.
  2. Після того як лікар підпише МВТН своїм електронним підписом , пацієнт за наявності методу автентифікації за номером телефону отримує смс-повідомлення від “E-health” з номером медичного висновку у форматі 1А2B-3В4G-5D6Е-7C8T. Якщо смс не прийшло – надайте лікарю актуальний номер телефону для зміни методу автентифікації.
  3. Після цього медичний висновок автоматично надсилається в електронний реєстр листків непрацездатності, де на підставі наявних даних може бути сформований е-лікарняний. Наприклад, е-лікарняний не формується для незастрахованих осіб.
  4. Пацієнт отримає смс-повідомлення від Пенсійного фонду з номером лікарняного в форматі № 9123131-2017190732-1. Якщо смс не прийшло – зареєструйтеся на Порталі пенсійного фонду (або у додатку) та увімкніть спосіб інформування через смс-повідомлення в особистому кабінеті.
  5. Поінформуйте свого роботодавця про період непрацездатності, зателефонувавши або надіславши йому номер лікарняного. Своєю чергою, роботодавець у кабінеті страхувальника на порталі ПФУ перегляне листок непрацездатності та матиме можливість сплатити його.
  6. Переглянути свої е-лікарняні можна в особистому кабінеті застрахованої особи на Порталі пенсійного фонду.

Де можна перевірити свій медичний висновок про тимчасову непрацездатність?

Перевірити медичний висновок можна на порталі “Дія”. У результаті перевірки ви миттєво отримаєте дані про: тип медичного висновку; дату його створення, номер документа, заклад охорони здоров’я, що видав висновок, а також термін, протягом якого документ є дійсним (термін непрацездатності).

23 Червня 2025

ДП “Електронне здоров’я” затвердило нову редакцію договору про підключення медичних інформаційних систем (МІС) до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ). Укладення такого договору є обов’язковим для будь-якої МІС, що підключається до ЦБД ЕСОЗ.

Зокрема, було оновлено умови надання послуг МІС для медичних та аптечних закладів. Також змінено умови припинення доступу МІС до ЦБД ЕСОЗ у разі непройденого повторного або додаткового тестування, розширено перелік документів, який подається разом із заявою про приєднання МІС до ЦБД ЕСОЗ, а також уточнено гарантований рівень технічної підтримки користувачів. 

Основні зміни: 

➡️Якість сервісу МІС для кінцевого користувача мають бути не гірші, ніж визначені в договорі про підключення

Відтепер договір між МІС і медзакладом чи аптекою повинен обов’язково явно визначати умови щодо технічної та інформаційної підтримки користувачів. При цьому умови надання підтримки мають бути не гірші, ніж визначені у договорі про підключення МІС. 

Нагадуємо, що МІС має забезпечити веб-сайт, на якому розміщуються інструкції та навчальні матеріали для користувачів МІС, контакти служби підтримки. 

Також звернення до служби підтримки МІС мають обов’язково реєструватися через відповідну систему (наприклад, JIRA helpdesk тощо), яка обліковуватиме проблему чи питання, рішення, час звернення та відповіді тощо. 

➡️Посилили вимоги до підзвітності роботи оператора МІС 

Оператор МІС зобов’язаний надавати інформацію, пояснення, документи на запит технічного адміністратора (ДП “Електронне здоровʼя”) впродовж 5 робочих днів з дати його отримання (якщо інший термін не встановлено у запиті).

➡️Оновили вимоги щодо безперебійної роботи МІС 

У договорі визначено чіткий перелік мінімальних умов для роботи МІС впродовж доби. Так, МІС має працювати 96% часу за добу (без урахування планової недоступності роботи МІС та недоступності у зв’язку із зовнішніми факторами).

Детальніше переглядайте умови нового  договору підключення за посиланням.

Нова редакція договору набирає чинності 14 липня 2025 року.