Що змінюється при відпуску психотропних ліків у рамках програм місцевих бюджетів?

Невдовзі відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці почне здійснюватися виключно на підставі електронного рецепта. Ця вимога визначена наказом МОЗ від 21.07.2023 № 1333 «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360». 

Наразі відповідний наказ пройшов державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України. Щойно відповідний наказ набере чинності (орієнтовно середина вересня) ми додатково проінформуємо вас про входження змін у дію.

Звертаємо вашу увагу, що ця зміна передбачає зокрема і те, що призначення та відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з ПКМУ від 17.08.1998 №1303, здійснюватиметься також виключно за електронним рецептом

Для цього в електронній системі охорони здоровʼя буде реалізовано відповідну програму Наркотичні та психотропні препарати на пільгових умовах за постановою КМУ від 17.08.1998 №1303”. 

Винятки діятимуть лише для:

  • лікарських засобів екстемпорального виготовлення, 
  • у разі виникнення технічних питань у роботі ЕСОЗ, який унеможливлює виписування електронних рецептів, 
  • або у випадку призначення таких препаратів на територіях, де тривають активні бойові дії, або тимчасово окупованих рф, що визначені відповідним наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309. 

У таких випадках призначення та відпуск ліків може здійснюватися за паперовим рецептом.

Просимо вас завчасно врахувати ці зміни в роботі та бути готовими почати виписувати/погашати виключно в електронному вигляді рецепти на ліки, вартість  яких повністю чи частково відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів  згідно з ПКМУ від 17.08.1998 №1303.

При цьому звертаємо вашу увагу, що МОЗ не змінює порядок та політики відшкодування лікарських засобів на пільгових умовах в межах програм місцевих бюджетів. Натомість лише впроваджується електронний інструмент (е-рецепт) для відпуску наркотичних (психотропних) груп ліків. 

Це рішення сприятиме попередженню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини. Разом з тим пацієнти, які проходять складне лікування та потребують знеболення, зможуть отримувати рецепт на такі ліки у більш зручний для них спосіб. 

Що змінюється для лікарів та фармацевтів

Відпуск психотропних ліків

Маршрут лікаря

  • Як призначати наркотичні (психотропні) лікарські засоби, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів: 

    1. Тепер електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми №1 та №3 для призначення наркотичних ліків у рамках програм місцевих бюджетів.
    2. ❗️Оберіть відповідну програму в ЕСОЗ – “Наркотичні та психотропні препарати на пільгових умовах за постановою КМУ від 17.08.1998 №1303” 
    3. Наступний крок – внесіть інформацію про рецепт, обравши лікарський засіб за міжнародною непатентованою назвою, його кількість, дозування, тривалість лікування та спосіб вживання.
  • ❗️Додатково до способу вживання/застосування ліків вкажіть у полі “Сигнатура”:
  • відсоток відшкодування вартості ліків (50% чи 100% – тобто безоплатно).
  • ЄДРПОУ та найменування закладу, його місцезнаходження,
  • власне прізвище та ініціали.
  1. Підтвердіть рецепт та переконайтеся, що пацієнт отримав номером рецепта та код його погашення. 

За потреби чи на прохання пацієнта можна роздрукувати інформаційну довідку та видати її пацієнту. Зауважте, інформаційна довідка не прирівнюється до рецепта, то ж її не потрібно засвідчувати підписом та печаткою лікаря.     

Маршрут фармацевта

  • Як відпускати наркотичні (психотропні) лікарські засоби, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів: 

  1. Тепер електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми №1 та №3 для призначення наркотичних ліків у рамках програм місцевих бюджетів.
  2. Пацієнт на прийомі в лікаря отримає електронний рецепт, а зокрема – номер рецепта та код його погашення та за потреби інформаційну довідку. 
  3. Фармацевт може просканувати штрих-код, що міститься на інформаційній довідці, сканером або ввести 16-значний код до МІС вручну;
  4. ❗️У полі “СИГНАТУРА” фармацевт може знайти всю необхідну інформацію для обліку відпуску наркотичних (психотропних) ліків, що відпускаються в межах програм місцевих бюджетів. Зокрема отримати інформацію про:

 

  • відсоток відшкодування (50% чи 100%), 
  • ЄДРПОУ закладу,
  • найменування закладу та його місцезнаходження,
  • прізвище та ініціали лікаря.

 

  1. В інтерфейсі МІС з’явиться перелік торгових назв ліків, що доступні до відпуску згідно з даними Державного реєстру лікарських засобів.
  2. Наступним кроком пацієнт обирає серед запропонованих варіантів торгову назву препарату, керуючись власним вибором та фінансовими можливостями.
  3. Для завершення відпуску ліків в ЕСОЗ необхідно ввести код підтвердження та накласти КЕП працівника аптеки.

Зауважте, що наразі інформаційна довідка не прирівнюється до електронного рецепта, отже, вимагати її для відпуску ліків не потрібно. Зберігати інформаційну довідку в аптеці також не потрібно, як і не потрібно робити жодних позначок на ній.

👉 на наркотичні лікарські засоби в рамках місцевих бюджетів

Також рекомендуємо
27 Квітня 2022
За інформацією Київська міська державна адміністрація – КМДА з початку війни у Києві зробили майже 23 000 щеплень від COVID-19.
✔️ Не забувайте про обов’язкову вакцинацію. Пандемія COVID-19 досі існує. Як і з нашим основним ворогом, з нею теж потрібно боротись спільними зусиллями.
Усі українці, які перебувають у безпечному місці, можуть отримати вакцинацію у наступних пунктах –
✔️ Також нагадуємо, що отримати щеплення ви можете також і у сімейного лікаря. Сьогодні для консультації у сімейного лікаря декларація з ним не обов’язкова.
❗З 5-го квітня 2022 року урядом було прийнято рішення щодо продовження терміну відображення COVID-сертифікатів в “Дії” – 545 днів від дати щеплення. Це дозволить українцям, які перебувають за кордоном, підтвердити наявність щеплення і завершити курс вакцинації за потреби.
23 Лютого 2021
Нещодавно відбулась онлайн-конференція “Davos Agenda” Всесвітнього економічного форуму (ВЕФ), у якій взяли участь керівники держав та представники бізнесу. Однією з ключових тем форуму стала цифрова трансформація охорони здоров’я та її роль у посиленні доступу до медичної допомоги.
На форумі презентували 3 сучасних кейси у сфері цифрового здоров’я, вирішення яких змінить сучасні погляди на медицину:
✅ Пандемія COVID-19 показала, що частину звичних консультацій можуть замінити консультації в онлайн форматі.
Замість того, щоб повертатися до традиційної моделі надання медичної допомоги, після пандемії, важливо продовжувати розвивати телемедицину. Розвиток телемедицини створить стабільність для пацієнтів у короткостроковій і довгостроковій перспективі та підвищить готовність до будь-яких майбутніх викликів.
✅ Забезпечення стабільної медичної допомоги.
Завдання, які необхідно вирішити всім країнам для забезпечення стійкої моделі охорони здоров’я — побудова єдиної IT-інфраструктури, що пов’язує усіх учасників ринку, а також завдяки ефективним комунікаціям підсилює впровадження технологій.
✅Технології дозволяють підвищити доступність медичної допомоги в країнах з низьким рівнем доходу.
Багато з них вже випереджають решту світу в масштабуванні моделей цифрової допомоги.
Наприклад, в Нігерії додаток для смартфонів на основі штучного інтелекту вже використовується для точної діагностики асфіксії при народженні, яка часто не діагностується і не лікується. У Бразилії одна з перших інтегрованих національних платформ штучного інтелекту передбачає спалаху денге за 30 днів до їх виникнення.
23 Квітня 2021
Шановні користувачі електронної системи охорони здоров’я!
23.04.2021 в роботі дата-центру, в якому функціонує ЕСОЗ, відбувся технічний збій. Спеціалісти ДП “Електронне здоров’я спільно зі технічною командою НСЗУ успішно відновили працездатність центрального компоненту системи.
Невдовзі обробка запитів буде проходити у звичному режимі.
Перепрошуємо за можливі спричинені труднощі у роботі!
2 Липня 2024

Державно-приватне партнерство (ДПП або англ.: PPP) є співпрацею між державними установами та приватним сектором, яка спрямована на реалізацію спільних проектів з метою покращення інфраструктури та послуг. У межах ДПП держава надає юридичну та адміністративну підтримку, а приватний сектор – фінансові ресурси та експертизу. Таке партнерство дозволяє зменшити фінансове навантаження на державний бюджет і забезпечити більш ефективне використання ресурсів.

Основні переваги ДПП включають залучення інноваційних рішень від приватних компаній, прискорення темпів реалізації проектів та підвищення якості послуг. Наприклад, у сфері транспорту ДПП може сприяти будівництву нових доріг, модернізації аеропортів або впровадженню нових технологій у громадському транспорті. Приватні інвестори, зі свого боку, отримують можливість заробити на довгострокових контрактах і отримати стабільний дохід.

ДПП також сприяє розвитку економіки, створюючи нові робочі місця та підвищуючи конкурентоспроможність країни на міжнародному ринку. Завдяки спільним зусиллям держави та бізнесу, громадяни отримують доступ до кращих послуг та інфраструктури, що покращує їхнє життя та підвищує рівень довіри до державних інституцій. Важливою умовою успішності ДПП є прозорість та відповідальність обох сторін, що забезпечує довготривалі вигоди для суспільства.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ як основа державно-приватного партнерства

Зауважимо, що електронна система охорони здоровʼя побудована за принципом державно-приватного партнерства, є двокомпонентною і складається  з центральної бази даних (ЦБД – державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватний компонент).

При цьому держава відповідає за розробку політики та нормативно-правової бази, забезпечує роботу та розвиток тільки центральної бази даних ЕСОЗ, формує технічні вимоги до функціональності та безпеки, забезпечує збереження та захист даних на національному рівні, гарантує безпеку системи загалом. Своєю чергою бізнес (медичні інформаційні системи) відповідальний за впровадження необхідної функціональності згідно з технічними вимогами, забезпечення безпеки (в тому числі даних) на рівні МІС та надання інших сервісів користувачам, які вони обрали відповідно до своїх потреб.  

Медичні інформаційні системи – це інформаційно-комунікаційні системи, які дозволяють лікарням та аптекам автоматизувати свою роботу та взаємодіяти з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) лише через МІС, яка протестована і підключена державою до ЦБД ЕСОЗ і з якою заклад уклав договір

Іншими словами, завдяки ЕСОЗ через МІС медичні та фармацевтичні працівники і фахівці з реабілітації можуть додавати, переглядати та обмінюватися структурованою інформацією. 

На початок липня 2024 року до ЕСОЗ підключені 36 МІС (їх перелік можна знайти на сайті системи). 

У деяких користувачів ЕСОЗ постає запитання, чому існує таке різноманіття медичних інформаційних систем і чому не можна створити єдину державну МІС? Сьогодні детальніше розглянемо, ДПП в контексті ЕСОЗ.

Залучення бізнесу зберігає стабільність системи незалежно від політичної ситуації в країні. Держава визначає політику і стратегію, працює як партнер з бізнесом для цифровізації системи охорони здоров’я в Україні.

Модель державно-приватного партнерства є ефективною, дозволяє уніфікувати стандарти та якість електронних сервісів та водночас розвивати ринок цифрових послуг в охороні здоровʼя. Розвиток ЕСОЗ у рамках такої моделі має низку переваг:

Прискорення реалізації проектів

Завдяки співпраці з приватними компаніями цифрові проєкти у сфері охорони здоров’я можна реалізувати швидше. Адже приватні партнери зазвичай мають досвід і ресурси для оперативного виконання робіт, що скорочує час розробки та імплементації. 

Медичні інформаційні системи адаптують свої сервіси під потреби конкретних напрямків – первинної медичної допомоги, стоматології тощо. Відповідно медичний заклад може обрати серед переліку МІС саме ту, яка найбільше покриває його потреби і таким чином оплачує лише ті сервіси, у яких дійсно є необхідність. Тобто кожен платить за те, що обирає. 

Залучення приватного капіталу

ДПП дозволяє залучити приватні інвестиції для фінансування проектів, що зменшує фінансове навантаження на державний бюджет. Це особливо важливо для великих інфраструктурних проектів, які потребують значних коштів.

Реалізувати цілі у сфері цифрової трансформації медицини виключно за рахунок державного бюджету не завжди вдається. Здебільшого треба залучати позабюджетне фінансування. До того ж ефективна розробка масштабних проєктів у сфері ЕСОЗ можлива завдяки участі великої кількості фахівців із експертизою у різних ІТ-напрямках. 

Участь бізнесу у розбудові ЕСОЗ покриває дефіцит ресурсу в державі шляхом розподілу відповідальностей: держава розробляє політики і стежить за відповідністю дотримання стандартів і займається розробкою центрального компоненту, а бізнес – займається розробкою інтерфейсу і відповідає за кінцевий сервіс. Таким чином з одного боку державі вдається зменшити тягар витрат бюджету на реалізацію нових функціональностей, а з іншого — ефективно реалізовувати свої функції регулювання і моніторингу технічних вимог, яких повинні дотримуватися медичні інформаційні системи як приватний компонент ЕСОЗ. 

Крім того, українські ІТ-компанії мають великий досвід у використанні нових технологій, наданні підтримки клієнтам, що однозначно справляє позитивний вплив і на ЕСОЗ вцілому. 

Завдяки різноманітності медичних інформаційних систем з’явилася можливість вирішувати специфічні проблеми користувачів, що було б неможливо реалізувати лише в межах державного ресурсу.

Економічний розвиток та створення робочих місць

Реалізація проектів в рамках ДПП сприяє економічному зростанню, створюючи нові робочі місця та стимулюючи розвиток бізнесу. Це позитивно впливає на економіку країни вцілому, підвищуючи її конкурентоспроможність на міжнародному ринку.

Підвищення якості послуг завдяки інноваціям

Приватний сектор часто має доступ до новітніх технологій та інноваційних рішень, що дозволяє підвищити ефективність реалізації проектів. Це може включати використання передових методів розвитку, управління та обслуговування. Спільні проекти часто призводять до підвищення якості наданих послуг саме завдяки використанню передових технологій та методів управління. 

Різноманіття МІС дозволяє конкурувати у якості надання послуг та розробляти інноваційні рішення. Відтак, державно-приватне партнерство стимулює ринок розвиватися та конкурувати в зручності сервісів, комфортністю інтерфейсів, корисними функціями для пацієнта. Вільна конкуренція заохочує медичні інформаційні системи покращувати свої сервіси, що в наслідку веде до покращення ринку цифрових послуг в сфері охорони здоровʼя. А від цього виграють кінцеві користувачі – медики та отримувачі послуг та допомоги – пацієнти. Це позитивно впливає на рівень життя громадян та сприяє розвитку суспільства.

Уніфікація стандартів якості електронних сервісів

Усі медичні інформаційні системи, які підключилися або планують підключитися до ЦБД ЕСОЗ, розробляли функціональність для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ відповідно до єдиних технічних вимог, які затверджуються НСЗУ. Знайти чинні технічні вимоги ви можете за посиланням.

Так, держава розширює можливості ЦБД ЕСОЗ, надає документацію та консультаційну підтримку в реалізації необхідної функціональності, а МІС, враховуючи свій досвід та запит користувачів, створюють рішення, які допомагають закладу в його роботі. 

Крім можливості роботи в ЦБД ЕСОЗ, оператори МІС пропонують додаткові цифрові сервіси як для закладів охорони здоров’я, так і для пацієнтів. Наприклад, це може бути бухгалтерський модуль, система обліку запасів ліків, рейтингування та відгуки про лікарів чи лікарні або ж відома багатьом – система запису на прийом до лікаря. Такі додаткові сервіси функціонують незалежно від ЕСОЗ – держава не втручається у таку функціональність і відповідно не контролює якість. Заклад самостійно обирає додаткові сервіси під власні потреби.

Більше про сервіси МІС, які перевіряються і не перевіряються державою, можна дізнатися за посиланням.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ має переваги як для користувачів системи, так і для бізнесу. 

Чому розробка єдиної МІС наразі неможлива?

Зараз користувачами ЕСОЗ тільки в медичному напрямку є майже 27 тис лікарів ПМД, понад 120 тис лікарів СМД, близько 200 тис середнього медичного персоналу, додатково до користувачів фармацевтичного напрямку. Усіх цих користувачів необхідно навчити користуватися системою та підтримувати під час їх роботи, пояснювати нововведення тощо. 

Навчання, підтримка, розробка, комунікації і інші напрямки виконуються людьми, отже, необхідна команда, яка зможе закривати всі потреби медичної спільноти. Тож якби працівники усіх МІС, які наразі підключені до ЕСОЗ, працювали б на одну державну МІС – уявімо витрати на таку команду. І окрім команди, пам’ятаймо про потреби в інфраструктурі, яка мала б забезпечувати безперервну, цілодобову та швидку роботу усіх цих користувачів. Заглибившись в деталі ідеї “державної МІС”, можемо наразі тільки осягнути обсяги необхідних постійних витрат публічних коштів, які є нашими з вами податками та однозначно не є доступними в нинішній час. 

Натомість конкурентний ринок МІС інвестує приватні кошти в забезпечення потреб користувачів. До того ж в умовах конкуренції шанси на інноваційність значно зростають, адже кожна із команд розробників українських ІТ-компаній намагається запропонувати найкращий продукт та сервіс для споживача. А це один із важливих принципів ринкової економіки. Пропозиція формується під впливом запитів від користувачів ЕСОЗ. Бізнес постійно удосконалює свої сервіси, а держава розробляє політики, технічні вимоги, встановлює стандарти якості для функціональностей в межах ЕСОЗ та відповідає за безпеку системи. Тож модель державно-приватного партнерства є максимально ефективною для українських реалій, адже підсилює державні стратегічні цілі шляхом залучення потенціалу приватних компаній.