Що змінюється при відпуску психотропних ліків у рамках програм місцевих бюджетів?

Невдовзі відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці почне здійснюватися виключно на підставі електронного рецепта. Ця вимога визначена наказом МОЗ від 21.07.2023 № 1333 «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360». 

Наразі відповідний наказ пройшов державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України. Щойно відповідний наказ набере чинності (орієнтовно середина вересня) ми додатково проінформуємо вас про входження змін у дію.

Звертаємо вашу увагу, що ця зміна передбачає зокрема і те, що призначення та відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з ПКМУ від 17.08.1998 №1303, здійснюватиметься також виключно за електронним рецептом

Для цього в електронній системі охорони здоровʼя буде реалізовано відповідну програму Наркотичні та психотропні препарати на пільгових умовах за постановою КМУ від 17.08.1998 №1303”. 

Винятки діятимуть лише для:

  • лікарських засобів екстемпорального виготовлення, 
  • у разі виникнення технічних питань у роботі ЕСОЗ, який унеможливлює виписування електронних рецептів, 
  • або у випадку призначення таких препаратів на територіях, де тривають активні бойові дії, або тимчасово окупованих рф, що визначені відповідним наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309. 

У таких випадках призначення та відпуск ліків може здійснюватися за паперовим рецептом.

Просимо вас завчасно врахувати ці зміни в роботі та бути готовими почати виписувати/погашати виключно в електронному вигляді рецепти на ліки, вартість  яких повністю чи частково відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів  згідно з ПКМУ від 17.08.1998 №1303.

При цьому звертаємо вашу увагу, що МОЗ не змінює порядок та політики відшкодування лікарських засобів на пільгових умовах в межах програм місцевих бюджетів. Натомість лише впроваджується електронний інструмент (е-рецепт) для відпуску наркотичних (психотропних) груп ліків. 

Це рішення сприятиме попередженню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини. Разом з тим пацієнти, які проходять складне лікування та потребують знеболення, зможуть отримувати рецепт на такі ліки у більш зручний для них спосіб. 

Що змінюється для лікарів та фармацевтів

Відпуск психотропних ліків

Маршрут лікаря

  • Як призначати наркотичні (психотропні) лікарські засоби, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів: 

    1. Тепер електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми №1 та №3 для призначення наркотичних ліків у рамках програм місцевих бюджетів.
    2. ❗️Оберіть відповідну програму в ЕСОЗ – “Наркотичні та психотропні препарати на пільгових умовах за постановою КМУ від 17.08.1998 №1303” 
    3. Наступний крок – внесіть інформацію про рецепт, обравши лікарський засіб за міжнародною непатентованою назвою, його кількість, дозування, тривалість лікування та спосіб вживання.
  • ❗️Додатково до способу вживання/застосування ліків вкажіть у полі “Сигнатура”:
  • відсоток відшкодування вартості ліків (50% чи 100% – тобто безоплатно).
  • ЄДРПОУ та найменування закладу, його місцезнаходження,
  • власне прізвище та ініціали.
  1. Підтвердіть рецепт та переконайтеся, що пацієнт отримав номером рецепта та код його погашення. 

За потреби чи на прохання пацієнта можна роздрукувати інформаційну довідку та видати її пацієнту. Зауважте, інформаційна довідка не прирівнюється до рецепта, то ж її не потрібно засвідчувати підписом та печаткою лікаря.     

Маршрут фармацевта

  • Як відпускати наркотичні (психотропні) лікарські засоби, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів: 

  1. Тепер електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми №1 та №3 для призначення наркотичних ліків у рамках програм місцевих бюджетів.
  2. Пацієнт на прийомі в лікаря отримає електронний рецепт, а зокрема – номер рецепта та код його погашення та за потреби інформаційну довідку. 
  3. Фармацевт може просканувати штрих-код, що міститься на інформаційній довідці, сканером або ввести 16-значний код до МІС вручну;
  4. ❗️У полі “СИГНАТУРА” фармацевт може знайти всю необхідну інформацію для обліку відпуску наркотичних (психотропних) ліків, що відпускаються в межах програм місцевих бюджетів. Зокрема отримати інформацію про:

 

  • відсоток відшкодування (50% чи 100%), 
  • ЄДРПОУ закладу,
  • найменування закладу та його місцезнаходження,
  • прізвище та ініціали лікаря.

 

  1. В інтерфейсі МІС з’явиться перелік торгових назв ліків, що доступні до відпуску згідно з даними Державного реєстру лікарських засобів.
  2. Наступним кроком пацієнт обирає серед запропонованих варіантів торгову назву препарату, керуючись власним вибором та фінансовими можливостями.
  3. Для завершення відпуску ліків в ЕСОЗ необхідно ввести код підтвердження та накласти КЕП працівника аптеки.

Зауважте, що наразі інформаційна довідка не прирівнюється до електронного рецепта, отже, вимагати її для відпуску ліків не потрібно. Зберігати інформаційну довідку в аптеці також не потрібно, як і не потрібно робити жодних позначок на ній.

👉 на наркотичні лікарські засоби в рамках місцевих бюджетів

Також рекомендуємо
13 Травня 2022
Медичні сестри та брати зможуть вносити дані про вакцинацію до електронної системи охорони здоровʼя.
В електронній системі охорони здоровʼя в межах модулю «Робоче місце середнього медичного персоналу» стане доступною функція внесення даних про вакцинацію. Такі зміни дозволять медсестрам та медбратам бути повноцінними учасниками лікувального процесу в ЕСОЗ.
Функціональний модуль для медичних братів та сестер став доступним в ЕСОЗ на початку року та дозволяє користувачам:
– реєструватися в ЕСОЗ та отримувати відповідні права доступу;
– здійснювати пошук електронних медичних записів;
– формувати пакети діагностичних звітів;
– фіксувати лікувальні процедури;
– перевіряти, обробляти та погашати е-направлення та ін.
Окрім іншого, медичні брати та сестри первинної ланки зможуть вносити дані про вакцинацію пацієнтів в ЕСОЗ, переглядати деталі проведеної маніпуляції та ін.
Робота середнього медичного персоналу в ЕСОЗ дозволяє не лише перерозподілити цифрове навантаження лікарів, але й забезпечити необхідний постійний доступ медбратів та медсестер до медичної інформації пацієнта, історії його лікування, проведених маніпуляцій тощо, а отже, бути більш ефективно залученими до лікувального процесу.
Наразі модуль «Робоче місце середнього медичного персоналу» доступний у 14 медичних інформаційних системах. Тестування розширеного функціонала, зокрема можливості внесення даних про вакцинацію, розроблено на боці центральної бази даних та наразі триває з боку медичних інформаційних систем.
Перевірити факт впровадження даного модулю у вашій МІС, а також статус його тестування можна за посиланням .
11 Серпня 2023

На час воєнного стану Міністерство охорони здоровʼя спростило процедуру формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність (МВТН) вагітним та породіллям, які вимушено залишили територію країни. Зокрема це можна зробити без особистого прийому в лікаря.

Сьогодні від лікарів та пацієнтів періодично надходить звернення щодо порядку та підстав формування МВТН у випадку, коли жінки перебувають за кордоном. 

Надаємо розʼяснення щодо ключових аспектів формування МВТН у цій категорії.

 

  • Лікарі можуть формувати МВТН для вагітних пацієнток, які перебувають за кордоном, без проведення особистого огляду.

 

На період дії воєнного стану медичний висновок про тимчасову непрацездатність у категорії “Вагітність та пологи” формується на підставі іноземних медичних документів, що засвідчують факт вагітності або пологів у жінки. 

З 30-го тижня вагітності жінка має право на формування листка непрацездатності та в результаті – отримати соціальні виплати. При цьому не має значення, чи перебувала жінка на обліку в Україні. 

 

  • МВТН у категорії “Вагітність та пологи” може сформувати як сімейний лікар, так і лікар-спеціаліст.

 

Для того, щоб отримати МВТН вагітні, які перебувають за кордоном, можуть звернутися до свого сімейного лікаря в Україні, з яким вони уклали декларацію.  

Водночас сформувати медичний висновок у відповідній категорії може не лише сімейний лікар, але й будь-який лікар, до якого звертається пацієнтка. 

Крім того, зауважимо, що право приймати рішення щодо формування МВТН у конкретних ситуації має саме лікар. Участь у цьому процесі представників лікарсько-консультативних комісій не передбачається.

 

  • МВТН формує український лікар на підставі іноземного документа, що засвідчує вагітність жінки.

 

Отже, зі зверненням пацієнтки лікарю не потрібно проводити власну експертизу щодо тимчасової втрати працездатності жінки, якщо її було засвідчено за кордоном, а виключно спиратися на експертизу іноземних колег. 

Своєю чергою, для формування МВТН вагітна має надіслати лікареві (поштою чи доступним месенджером) перекладені (за потреби) та нотаріально засвідчені іноземні медичні документи, в яких зазначено строк вагітності, на підставі яких український лікар має сформувати МВТН з датою настання 30 тижня вагітності пацієнтки.

У випадку пологів: український лікар сформує МВТН з дати пологів також на підставі даних іноземного медичного документа про пологи. 

Нагадаємо, що якщо у жінки за кордоном були ускладнені пологи або народилося декілька маленьких українців, лікар має сформувати породіллі МВТН не на 126, а на 140 календарних  днів. 

Нагадаємо покроковий алгоритм дій для вагітних українок, які перебувають за кордоном та продовжують сплачувати податки до українського бюджету самостійно або через офіційного роботодавця:

  1. Зверніться за медичною допомогою в країні перебування. На момент настання чи після 30 тижня вагітності отримайте іноземний медичний документ, в якому зазначено факт та термін вагітності.
  2. Рекомендуємо перекласти іноземний медичний документ українською та нотаріально завірити ці переклади.
  3. Зверніться до свого сімейного лікаря або ж іншого лікаря, якому ви надали право на перегляд медичної інформації в ЕСОЗ та повідомте про потребу у формуванні медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
  4. Передайте лікареві іноземні медичні документи з їх перекладом в узгоджений з лікарем спосіб – поштою чи месенджером.
  5. Переконайтеся, чи вдалося лікареві успішно сформувати медичний висновок.
  6. В особистому кабінеті Пенсійного фонду України перевірте успішність сформованого електронного лікарняного.
  7. Повідомте роботодавця про е-лікарняний та чекайте на отримання соціальних виплат.
24 Вересня 2024

Команда НСЗУ напрацювала чіткий алгоритм та рекомендації для закладів первинної медичної допомоги, як актуалізувати дані пацієнтів з метою присвоєння їм статусу “Успішна верифікація”, а також як діяти, коли у пацієнта статус “Неуспішна верифікація”. 

Нагадаємо, що відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році з 1 жовтня 2024 року до базової капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта, що подав декларацію, застосовується коригувальний коефіцієнт 0, якщо такий пацієнт не має статусу “Успішна верифікація” в Реєстрі пацієнтів в Центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ).

Втім, після встановлення статусу “Успішна верифікація” декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Такі зміни вступають в дію після того, як в ЦБД ЕСОЗ впровадили верифікацію записів про пацієнта на основі співставлення інформації з реєстрів ЦБД ЕСОЗ та Податковою службою (Державним реєстром фізичний осіб – платників податків, або ДРФО). Верифікація з ДРФО відбувається в автоматичному режимі.

Автоматична верифікація пацієнтів — це процес, який  відбуватиметься безперервно на постійній основі. За його результатами  заклади охорони здоров’я будуть періодично отримувати інформацію від НСЗУ щодо пацієнтів, які мають статус “Неуспішна верифікація”.

Які дані пацієнта підлягають верифікації:
– прізвище, ім’я та по батькові;
– дата народження;
– індивідуальний податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платника податків, РНОКПП);
– серія і номер документа, що посвідчує особу (для пацієнтів, які відмовилися від РНОКПП).

За результатом проведення верифікації записам про пацієнтів присвоюються відповідні статуси верифікації по ДРФО:
– “Успішна верифікація”  свідчить про те, що всі дані є вірними і актуальними.
– “Неуспішна верифікація”  інформує  про те, що дані запису пацієнта, наприклад, ПІБ, дата народження чи  індивідуальний податковий номер не збігаються з інформацією, зазначеною в ДРФО.
– Статус “Потребує верифікації” сигналізує про очікування в черзі на відправку для проведення верифікації. В останньому випадку жодних дій від лікаря не вимагається.

Алгоритм дій закладу чи лікаря щодо актуалізації даних пацієнта зі статусом  “Неуспішна верифікація” передбачає 4  кроки:
1. Зв’язатися з пацієнтом будь-яким доступним способом для уточнення даних, які проходили верифікацію.
2. Співставити наявні дані пацієнта з даними, які містяться в ЕСОЗ і які не пройшли верифікацію.
3. Самостійно виправити дані через МІС у випадку виявлення розбіжностей. При цьому необхідно перевірити дані на предмет наявності в них латинських літер, додаткових пробілів і т.д.
4. Якщо розбіжностей не виявлено, рекомендувати пацієнту звернутися для уточнення даних до територіальних підрозділів Державної податкової служби.

Якщо помилка допущена в РНОКПП – необхідно спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ

Після встановлення статусу “Успішна верифікація”, декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Медзакладам до електронних кабінетів в Інформаційній системі НСЗУ на базі  SAP надіслано інформацію про пацієнтів, яким за результатом верифікації з ДРФО присвоєно статус “Неуспішна верифікація”. Актуальний статус по верифікації повинні надавати МІСи.

Наразі заклади первинної медичної допомоги  отримали всю необхідну інформацію та покроковий алгоритм дій для можливості верифікувати пацієнтів зі статусом “Неуспішна верифікація” та уникнути застосування нульового  коефіцієнту за обслуговування такого пацієнта.

Наголошуємо, що у разі внесення змін лікарем до запису про пацієнта, подання нової декларації про вибір сімейного лікаря, педіатра чи терапевта, або її переукладання не потрібне.

Важливо! Пацієнту зі статусом “Неуспішна верифікація” не може бути заблоковано доступ до медичної допомоги.

30 Січня 2025

Дітям до 14 років не потрібно обов’язково отримувати Реєстраційний номер облікової картки платника податків для проходження верифікації. У соцмережах поширюється недостовірна інформація щодо необхідності отримати Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) дітям для проходження верифікації.

Вкотре нагадуємо лікарям та пацієнтам:

дітям до 14 років не потрібно обов’язково отримувати РНОКПП спеціально для проходження верифікації даних в Центральній базі даних Електронної системи охорони здоров’я з Державним реєстром фізичних осіб-платників податків. НСЗУ не висуває і не буде висувати такої вимоги.

Дітям до 14 років достатньо мати Свідоцтво про народження. В подальшому верифікація записів про дітей буде відбуватися саме по Свідоцтву про народження.

Нагадуємо, верифікації підлягають виключно:
• прізвище, ім’я та по батькові;
• дата народження;
• реєстраційний номер облікової картки платника, за наявності;
• серія і номер документа, що посвідчує особу (наприклад, свідоцтво про народження, паспорт тощо, для пацієнтів, які відмовилися від РНОКПП).

Наголошуємо! Пацієнту зі статусом “Неуспішна верифікація” НЕ може бути заблоковано доступ до медичної допомоги.

Незалежно від статусу верифікації пацієнта медичні послуги в закладах охорони здоровʼя, які мають договір з НСЗУ, надаються пацієнту БЕЗОПЛАТНО.

Нагадуємо, що автоматична верифікація пацієнтів Центральної бази даних електронної системи охорони здоровʼя  з Державним реєстром фізичних осіб — це процес, який відбуватиметься безперервно на постійній основі.