Нові технічні вимоги до МІС: 3 основні зміни для лікарів та фармацевтів

Електронна система охорони здоровʼя розширює свої масштаби! Так, окрім появи нових сервісів, у системі постійно вдосконалюються вже існуючі функціональності.

Усі зміни, які розробляються командою впровадження ЕСОЗ, завчасно відображаються в технічних вимогах до медичних інформаційних систем (МІС).

Так нещодавно Наказом Національної служби здоровʼя від 06.09.2023 №… була затверджена нова редакція технічних вимог до МІС, яка включає деякі зміни.

Сьогодні ми розповімо детальніше, що змінюється для медичних працівників з новою редакцією технічних вимог.

  1. Командою ДП “Електронне здоровʼя” розроблено вимоги до обліку електронних рецептів на медичні вироби надавачами медичних послуг, а також у аптечному закладі.

Невдовзі для користувачів ЕСОЗ зʼявиться функціонал виписування та погашення електронного рецепта на медичні вироби.

Нагадуємо, що вже у жовтні в програмі реімбурсації вперше з’являться медичні вироби – тест-смужки для визначення рівня глюкози в крові для індивідуального глюкометра.

Відпуск тест-смужок почне здійснюватися за електронним рецептом. Процес виписування та погашення електронних рецептів задля реімбурсації медичних виробів (тест-смужок) не відрізнятиметься від лікарських засобів та буде знайомий лікарям та фармацевтам, які вже працюють з іншими напрямками реімбурсації. 

  1. Оновлено вимоги до роботи з записами про ідентифікованих пацієнтів в ЕСОЗ.

Відповідні зміни усувають помилку, яка перешкоджала лікареві зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ за ID-карткою та невірним номером УНЗР.  Відтепер така можливість буде доступна.

  1. Оновлено вимоги до роботи з медичними висновками про тимчасову непрацездатність.

Також до вимог до роботи з медичними висновками про тимчасову непрацездатність були внесені зміни, які дозволять більш зручно та коректно працювати з МВТН. 

  • Перша зміна стосується зазначення терміну непрацездатності для категорії непрацездатності “Вагітність та пологи”. 

Тепер лікар матиме змогу після вказання “Дати початку непрацездатності” обрати один з передбачених законодавством термінів, що дозволятиме автоматично заповнити “Дату закінчення непрацездатності”. 

Це спростить роботу лікаря, оскільки тепер лікарю не потрібно самостійно вираховувати термін непрацездатності – тим самим мінімізується можливість здійснити помилку в терміні, а також скорочується час на формування медичного висновку зазначеної категорії. 

  • Друга зміна стосується автоматичного заповнення більшості даних при створенні уточнюючого МВТН. Ця зміна є особливо корисною, якщо уточненню підлягають кілька пов’язаних МВТН, створених для неідентифікованого пацієнта. 

Зауважимо, що ця зміна має рекомендаційний характер для МІС. Отже, якщо МІС на своєму боці впровадить цю доробку, то лікарю більше не потрібно буде в  уточнюючому МВТН вказувати дати початку та закінчення непрацездатності, а також додаткові відмітки у блоці розширених даних про МВТН у разі їх наявності (відмітки що непрацездатність пов’язана з нещасним випадком на виробництві, порушення режиму лікування, дату порушення режиму та ін.).

Ця зміна суттєво спростить роботу лікаря, а також мінімізує час на створення медичного висновку та можливість здійснення помилок.

Звертаємо вашу увагу, що усі зазначені зміни стануть доступними користувачам після успішного проходження МІС тестування відповідності актуальним технічним вимогам.

Відстежувати статус тестувань вашої МІС за новими змінами можна на сайті системи у розділах: 

  • Підключені до ЕСОЗ МІС:

 https://ehealth.gov.ua/pidklyucheni-do-ehealth-mis/

  • Статуси тестування функціоналу МІС на рівні ПМД:

 https://ehealth.gov.ua/pervynna-medychna-dopomoga/

  • Статуси тестування функціоналу МІС на рівні СМД:

 https://ehealth.gov.ua/spetsializovana-medychna-dopomoga/

Також рекомендуємо
21 Грудня 2022

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

 Відповідно до наказу Адміністратора від 20.12.2022 №76, ураховуючи виявлену невідповідність низки функціональних можливостей МІС актуальним технічним вимогам, прийнято рішення щодо відключення визначеного функціонала медичних інформаційних систем “HealthTech” та “МІТІС “ДНІПРО-МТ”у термін до 20.02.2023 від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я. 

Обсяг функціональних можливостей, який не відповідає технічним вимогам та буде відключений від ЦБД ЕСОЗ у МІС “HealthTech”:

  • 3.1.2 Вимоги до реєстрації та оновлення НМП, реєстрації керівників НМП;
  • 3.1.3 Вимоги до управління видами та місцями надання послуг НМП;
  • 3.1.7 Вимоги до управління ліцензіями НМП;
  • 3.7.4 Вимоги до статусу верифікації пацієнта;
  • 3.10 Модуль “План лікування”;
  • 3.13 Вимоги до роботи з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
  • 3.15 Вимоги до роботи з клінічними оцінками та категоріями пацієнтів.

Обсяг функціональних можливостей, який не відповідає технічним вимогам та буде відключений від ЦБД ЕСОЗ у МІС “МІТІС “ДНІПРО-МТ””:

  • 3.1.2 Вимоги до реєстрації та оновлення НМП, реєстрації керівників НМП;
  • 3.1.3 Вимоги до управління видами та місцями надання послуг НМП;
  • 3.1.6. Вимоги до перегляду декларацій про вибір лікаря ПМД в НМП ПМД (тип закладу “PRIMARY_CARE”);
  • 3.1.7 Вимоги до управління ліцензіями НМП;
  • 3.2.1. Вимоги до роботи з деклараціями;
  • 3.2.6 Вимоги до функціоналу перевірки та взяття в обробку ЕН НМП;
  • 3.2.7 Вимоги до погашення ЕН лікарем ПМД;
  • 3.7.4 Вимоги до статусу верифікації пацієнта;
  • 3.9 Модуль “Виписування електронного рецепту”;
  • 3.10 Модуль “План лікування”;
  • 3.11.6 Вимоги до роботи з епізодом медичної допомоги; 
  • 3.11.7 Вимоги до роботи із пакетом взаємодії;
  • 3.13 Вимоги до роботи з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
  • 3.15 Вимоги до роботи з клінічними оцінками та категоріями пацієнтів.

Так, у разі зменшення обсягу функціональних можливостей МІС від, якою користуються заклади охорони здоров’я, фізичні особи – підприємці, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (надалі – заклад охорони здоров’я), мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я інший МІС відповідно до алгоритму вибору МІС; 

– розірвати договір з Оператором МІС та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

27 Вересня 2022
Сьогодні функціональність електронної системи охорони здоровʼя розширюється стрімкими темпами.
Все більше послуг стають доступними пацієнтам.
Проте, трапляються й ситуації, коли реєстраційі дані пацієнта змінилися, або під час реєстрації пацієнта було допущено помилку. Розповідаємо, як діяти в таких випадках.
📌 У разі, якщо ваша контактна інформація змінилася, то при наступному візиті до лікаря, переконайтеся, що в системі відображаються ваша актуальна інформація.
Перевірте, чи у вашій декларації вказано ваше актуальне прізвище та інші дані. Лікар на прийомі може змінити цю інформацію відповідно до вашого запиту
📌 У разі, якщо ви змінили номер телеону, вказаний у декларації, ви можете самостійно подати заявку на зміну даних в ЕСОЗ через онлайн-форму на сайті на сайті НСЗУ: https://service.e-health.gov.ua/…/authentication-form
📌 А у разі, якщо виникла необхідність змінити медичні записи про пацієнта в ЕСОЗ – зверніться до представника закладу, який виконує роль “адміністратора медичних записів”. За потреби лікар може змінити ці дані у системі.
26 Жовтня 2018

Уже майже половина комунальних закладів, де надають первинну медичну допомогу, отримують оплати за медичні послуги від Національної служби здоров’я України. Більшість з них отримали значно більше грошей, аніж за субвенцією, і медики, які в них працюють, почали отримувати суттєво вищу зарплатню. Розповідаємо, від чого залежить підвищення платні медикам і скільки отримують лікарі в конкретних закладах.

ХТО ПРИЙМАЄ РІШЕННЯ ПРО ПІДВИЩЕННЯ ЗАРПЛАТИ МЕДИЧНИМ ПРАЦІВНИКАМ

У медичних закладах, що підписали договори з Нацслужбою здоров’я, діє гнучкий підхід до формування зарплат. Рішення щодо зарплатної політики у кожному конкретному медичному закладі ухвалює колектив. Тобто ні обласний департамент охорони здоров’я, ні Нацслужба здоров’я, ні МОЗ України ніяким чином не регулює зарплатну політику і не вказує закладам, як їм розпоряджатись заробленими коштами. Механізм обрахування зарплатні має бути прописаний у колективному договорі.

Розмір винагороди лікаря більше не прив’язаний до бюджетної сітки. Тож якщо заклад уклав договір з Нацслужбою здоров’я, має діючу ліцензію, лікар підписав значну кількість декларацій, а зарплатня залишилась на тому ж рівні – це привід задати питання головному лікарю, які критерії нарахування заробітної плати він планує впровадити та ініціювати збори колективу медзакладу.

 

ЯКІ ЗАРПЛАТИ ОТРИМАЛИ ЛІКАРІ У ЖОВТНІ

Ми поговорили з керівниками закладів, які підписали договір з Нацслужбою здоров’я у «другу хвилю» і в жовтні отримали перші оплати за новою моделлю фінансування. Не всі ще встигли підняти зарплати, але у найбільш ефективних медзакладів лікарі вже в жовтні матимуть вдвічі більший дохід. Звісно, йдеться не про всіх лікарів, а в про тих, хто підписав максимум декларацій, – для педіатрів це 900, для сімейних лікарів 1800, для терапевтів – 2000.

Бахмутський центр первинної медико-санітарної допомоги, Донецька область

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 2 845 847 грн. Це вдвічі більше, аніж вони отримували за медичною субвенцією.

Лікар-педіатр з оптимальною кількістю декларацій отримає 18 767 грн, тоді як раніше його зарплата була трохи більше 8 000 грн. Зарплата сімейного лікаря становитиме 17 887 грн, тоді як раніше – трохи більше 7 000 грн.

Мукачівський центр первинної медико-санітарної допомоги, Закарпатська область

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 3 363 тис грн, за субвенцією було 1 850 тис грн. 61% мешканців міста вже підписали декларації зі своїми лікарями.

Сімейний лікар, який підписав 1 450 декларацій, буде отримувати 17 000 грн (раніше він мав 7 800 грн). Зарплатню за новим колективним договором розраховують як відсоток від доходу, який приносить закладу лікар, – він залежить не лише від кількості підписаних декларацій, а і від вікового складу пацієнтів.

Центр первинної медико-санітарної допомоги «Центральний» Рівненської міської ради

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 3 493 568 грн, за субвенцією було 1,7 млн на місяць. 52% мешканців міста обрали лікарів.

Сімейний лікар, який підписав максимум декларацій, отримає цього місяця 16 800 грн. Раніше лікарі отримували 4-5 тис грн. Сума зарплатні розраховується як ставка плюс премія за підписані декларації – до 300% за максимальну кількість. Премії нарахували тим лікарям, які підписали понад 600 декларацій з пацієнтами.

Городенківський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Івано-Франківської області

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 1 972 500 грн, за субвенцією було 1 199 500 грн на місяць. 54% мешканців району підписали декларації.

Сімейний лікар, який підписав максимум декларацій, отримає в жовтні 18 500 грн. Раніше найбільш досвідчені лікарі отримували до 10 000 грн.

Вознесенський міський центр первинної медико-санітарної допомоги

Від НСЗУ у жовтні заклад отримав 1 483 933 грн, за субвенцією було 792 933 грн на місяць. 74,6% мешканців міста підписали декларації.

Лікарям у середньому нарахували по 13 260 грн зарплатні, максимально – 14 780 грн. Зарплатня лікаря залежить від кількості підписаних з ним декларацій та рейтингових показників за якість обслуговування (враховується онкопревенція, виявлення туберкульозу, профілактика серцево-судинних захворювань, рівень охоплення профілактичними щепленнями, виконання програми «Доступні ліки, відсутність скарг пацієнтів). Раніше платня лікаря становила в середньому 5 722 грн. Зросли і зарплати медсестер: тепер вони залежно від кількості декларацій, отримують від 8 475 грн до 9 923 грн, раніше середня зарплата медсестри становила 4 314 грн.

Джерело: moz.gov.ua

27 Грудня 2023

Іноді в процесі лікування виникають ситуації, коли лікар не бачить певних записів про лікування пацієнта з ЦБД ЕСОЗ. Часто лікарі повʼязують цю проблему з тим, що такі дані були внесені іншим закладом або через іншу МІС, а тому їх неможливо переглянути.

Спростовуємо цей міф, адже вся інформація, внесена до ЦБД ЕСОЗ, зберігається централізовано і за певними правилами доступ до даних можуть отримати медичні працівники незалежно від: 

  • МІС, через яку вони були внесені 
  • Області, форми власності закладу 
  • Спеціальності лікаря, який їх вносив 
  • тощо

Раніше ми розповідали про можливі причини, чому користувач може “не бачити” певні записи.  Детальніше про це 👉тут

Одна з основних причин – відсутність доступу до перегляду таких даних. Сьогодні ми розповімо детальніше, як подати запит на отримання доступу до необхідних даних пацієнта.

Важливим аспектом в отриманні доступу до даних пацієнта є метод аутентифікації пацієнта, який може бути трьох типів: 

  • за номером телефону
  • за документами
  • через третю особу (законний представник)

Детальніше про методи автентифікації йшлося на вебінарі, який можна переглянути за .

Чому важливий метод автентифікації? 

У залежності від типу методу автентифікації та його актуальності пацієнт може або не може підтвердити запит на доступ до його даних або до даних його підопічного. 

Так, наприклад, якщо метод автентифікації за номером телефону, на такий номер прийде одноразовий чотиризначний код, назвавши який, пацієнт підтверджує доступ до його даних. Відповідно якщо номер телефону неактуальний, тоді треба оновити інформацію про метод автентифікації з актуальним на поточний момент номером телефону.

А якщо метод автентифікації за документами, то пацієнт має надати такий документ для підтвердження дії медичного працівника, який у свою чергою завантажить скан-копію такого документу. Але при використанні даного методу автентифікації пацієнта не має можливості дистанційно управляти цим доступом. Тому радимо використовувати як метод автентифікації саме метод за номером телефону.

Як отримати доступ до необхідних медичних даних пацієнта?

Для того, щоб отримати доступ до медичних даних пацієнта:

  1. Переконайтеся, що метод автентифікації в ЕСОЗ актуальний.
  2. Оберіть електронні медичні записи, до яких необхідний доступ. Зауважте, що у лікаря є можливість запросити доступ до усіх медичних записів пацієнта відразу (окрім чутливих)
  3. Відправте запит на доступ до ЦБД ЕСОЗ з зазначенням рівня доступу: на читання або редагування. Визначте, який саме доступ вам потрібно отримати. Більше про можливі доступи читайте тут.
  4. Після цього пацієнт має підтвердити доступ до своїх даних наявним методом автентифікації, надавши код з СМС або документи. 
  5. Підтвердіть запит, зазначивши код верифікації або завантаживши документ.
  6. Після цього якщо пацієнт надав доступ – ви маєте можливість працювати з цими даними. 

Процес отримання доступу може дещо відрізнятися в залежності від того, на що потрібно отримати доступ, зокрема:

👉Для отримання доступу на групи (чутливі групи або групи діагнозів/сервісів), необхідно обрати відповідну групу.

👉Для отримання доступу до пацієнта, необхідно обрати відповідного пацієнта.

Як лікар може отримати доступ до чутливих даних пацієнта? 

Будь-які медичні дані є конфіденційними та охороняються законом, однак є низка інформації, яка охороняється більш суворо. Такими даними є інформація в контексті психіатрії та ВІЛ статусу.

Якщо електронні медичні записи містять дані про стан, інтервенції тощо, які відносяться до чутливих – доступ надається виключно за дозволом пацієнта.

👉За замовчуванням доступ до таких даних має виключно їх автор. Однак, за потреби інші лікарі можуть отримати доступ до чутливих даних. 

У процесі комунікації з пацієнтом поясніть йому клінічну потребу в необхідності ознайомлення з чутливими даними, отримайте на це письмову згоду пацієнта, після чого зареєструйте такий дозвіл на доступ до групи чутливих даних в ЕСОЗ.

👉 Так, якщо у пацієнта метод автентифікації за номером телефону, то пацієнт отримає окремий вид смс – щодо доступу до групи чутливих даних з кодом. 

Пацієнт повідомляє цей код вам як підтвердження того, що він згоден надати доступ  до своїх чутливих даних. 

👉Ввівши код, лікар підтверджує дозвіл пацієнта на доступ до групи чутливих даних. Після цього ви можете працювати з цими даними в ЕСОЗ.

Тому на відміну від паперової медичної документації (доступ до якої іноді не контролюється зовсім і будь-хто з фізичним доступом до паперової картки може мати несанкціонований доступ), дані, які зберігаються в ЦБД ЕСОЗ, є, безумовно, більш захищеними завдяки політикам та заходам контролю доступу, зокрема, з боку пацієнта.