Які дані доведеться вносити до ЕСОЗ в обовʼязковому порядку?

До 31 березня 2023 року всі заклади системи охорони здоровʼ я мають почати працювати в електронній системі охорони здоровʼя – ЕСОЗ.
📌 Ця вимога передбачена Ліцензійними вимогами провадження господарської діяльності з медичної практики та поширюється на всіх субʼєктів господарювання.
📌 Так, цифровізація охорони здоровʼя сприятиме формуванню єдиного медичного простору, у якому вся медична інформація про здоровʼя українців буде зберігатися централізовано та захищено.
📌 Чинними вимогами законодавства передбачено, що установи системи охорони здоровʼя мають вносити в електронному вигляді наступну медичну документацію:
1) медичні висновки про тимчасову непрацездатність;
2) медичні висновки про народження;
3) медичні записи осіб з підозрою на інфікування або з підтвердженим діагнозом COVID-19 (на період дії карантину, встановленого Кабміном, та протягом 30 днів з дня його скасування);
4) починаючи з квітня 2023 року – записи про рецепти на антибактеріальні, наркотичні (психотропні) та загалом всі рецептурні ЛЗ;
5) медичні записи про взаємодію з пацієнтом, на підставі яких формуються медичні висновки та електронні рецепти;
6) медичні записи, записи про направлення та рецепти щодо надання медичних послуг у рамках ПМГ або іншої програми, що фінансується з держбюджету;
7) медичні записи про направлення з метою проведення розширеного неонатального скринінгу новонароджених;
📌 інформацію про результати реабілітаційного обстеження, реабілітаційні втручання, зміни до медичних записів індивідуального реабілітаційного плану тощо.
📌 Інші медичні записи, не передбачені цим переліком як обовʼязкові, можуть вноситись до ЕСОЗ за рішенням закладу та за згодою пацієнта, отриманою відповідно до вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
📌 Водночас повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації буде відбуватися поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.
Також рекомендуємо
25 Липня 2023

Електронна система охорони здоров’я є найбільшою ІТ-системою країни. Вона стрімко розвивається, дозволяє позбутися паперових медичних карток та легко зберігати й аналізувати всю необхідну медичну інформацію. Цього тижня кількість внесених електронних медичних записів в ЕСОЗ для близько 35 млн пацієнтів сягнула 2 мільярдів!

Усі електронні медичні записи, які вносять про пацієнта медичні працівники, зберігаються у його електронній медичній картці. Відтак, медична інформація щодо діагнозів хронічних, інфекційних та неінфекційних хвороб пацієнта, проведених консультацій, щеплень, обстежень, перенесених операцій та госпіталізацій, проведеної діагностики тощо зберігається в єдиному захищеному місці. 

Завдяки цифровізації медичні записи, внесені до ЕСОЗ, до прикладу про вакцинацію, неможливо втратити чи загубити, натомість їх можна в будь-який момент відновити, звернувшись до сімейного лікаря.

За потреби та дозволу пацієнта лікар завжди може отримати дані, необхідні для призначення ефективного лікування. До того ж завдяки електронній медичній картці забезпечується багаторівневий захист медичної інформації про пацієнта, яку неможливо повноцінно забезпечити для паперових медичних карток.  

Сьогодні увесь обʼєм електронних медичних записів включає зокрема 62,7 млн е-рецептів, 1,8 млн планів лікування, 19,7 млн медичних висновків про тимчасову непрацездатність та інше. 

Найбільше електронних медичних записів створили у місті Києві – 203,1 млн, Дніпропетровській – 195,3 млн і  Харківській областях – 154,3 млн. До електронних медичних записів відносяться також і електронні направлення. На сьогодні створено понад 342 млн направлень, з яких 42,2 млн сформовано у м. Києві. 

Відкрита статистика ведення електронних медичних записів дозволяє власникам та керівникам закладів охорони здоров’я бачити реальну картину щодо попиту на відповідні медичні послуги та послуги окремих лікарів. 

У майбутньому функціонал ЕСОЗ буде доповнюватися новими цифровими інструментами, що безумовно покращить якість послуг і доступ до важливої медичної інформації. 

16 Жовтня 2023

Віднедавна наказом МОЗ були внесені зміни до Наказу МОЗ від 19.07.2005 № 360 «Про затвердження Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, Порядку відпуску лікарських засобів і медичних виробів з аптек та їхніх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків». 

Ці зміни покликані не лише спростити процес призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів за електронним рецептом, але й покращити доступ пацієнтів до кваліфікованої медичної допомоги й тим самим – мінімізувати прояви самолікування та нераціонального вживання рецептурних ліків серед українців.  

Сьогодні ми розповімо про 5 важливих змін, які обовʼязково необхідно враховувати лікарям та фармацевтам у повсякденній роботі. 

  1. Відтепер відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці почне здійснюватися виключно на підставі електронного рецепта

Це рішення сприятиме попередженню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини.

Разом з тим пацієнти, які проходять складне лікування та потребують знеболення, зможуть отримувати рецепт на такі ліки у більш зручний спосіб. Так, щоби отримати паперовий рецепт форми № 3 пацієнт чи його представник має що десять днів відвідувати лікарню, натомість з е-рецептом це можна зробити дистанційно (крім призначення препаратів для замісної підтримувальної терапії)!

Можливість призначення наркотичних (психотропних) лікарських засобів за паперовим рецептом діятиме лише для екстемпоральних препаратів,  у разі виникнення технічних питань в роботі центральної бази даних системи, які унеможливлюють виписування електронних рецептів, а також у випадку призначення таких препаратів на територіях, де тривають активні бойові дії.

2. Призначення та відпуск наркотичних (психотропних) ліків, вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів, теж здійснюватиметься за електронним рецептом

Звертаємо вашу увагу, що зазначена зміна передбачає зокрема і те, що призначення лікарем наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з Постановою КМУ від 17.08.1998 №1303, здійснюватиметься також виключно за електронним рецептом

Для цього в електронній системі охорони здоровʼя почала діяти відповідна програма “Наркотичні лікарські засоби за кошти місцевих бюджетів”. 

Так, електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми № 1 та № 3 для призначення таких ліків. При цьому при виписуванні електронного рецепта лікар має обовʼязково вказати інформацію про ЄДРПОУ закладу та власне прізвище, імʼя та по-батькові, а також відсоток відшкодування (безоплатно чи 50%) для того, щоби фармацевт міг облікувати такий е-рецепт при подальшій звітності.

Додатково звертаємо вашу увагу, що порядок звітування аптек щодо відпуску таких лікарських засобів не змінився.

3. Для виїзду за кордон з наркотичними (психотропними) ліками пацієнту необхідна друкована інформаційна довідка до рецепта

Разом із запровадженням зміни щодо відпуску наркотичних (психотропних) ліків виключно на підставі е-рецепта  передбачено, що з метою виїзду з території України для обгрунтування призначення таких ліків буде використовуватися інформаційна довідка до е-рецепта з підписом та печаткою лікаря. 

Отже, якщо пацієнт планує виїжджати за кордон і при цьому буде перевозити ліки з собою – при виписці е-рецепта лікар має надрукувати інформаційну довідку та засвідчити її власним підписом і печаткою лікаря.

4. Зміни щодо строку дії паперових та електронних рецептів на лікарські засоби

Відтепер строк дії рецептів на рецептурні ліки за власні кошти пацієнта становить 90 календарних днів (замість 30 днів). Це дозволить пацієнту не лише рідше відвідувати медичний заклад, щоб поновити рецепт, а й зручніше погашати рецепт, виписаний на повний курс лікування.

При цьому для рецептів на наркотичні лікарські засоби, лікарські засоби, які підлягають реімбурсації або відпускаються на пільгових умовах, строк дії рецептів залишається незмінним: 10 календарних днів – для наркотичних лікарських засобів, 30 календарних днів – для решти зазначених груп ліків, вартість яких покривається за бюджетні кошти.

5. Удосконалено процес дистанційного виписування електронних рецептів

Раніше виписування е-рецепта на рецептурні ліки було можливим лише при наявності у пацієнта гострих чи хронічних захворювань або за потреби продовжити лікування. При цьому в електронній медичній картці пацієнта мало бути обовʼязково зафіксований діагноз та призначення в плані лікування.

Відтепер ця вимога не є обовʼязковою. Так у випадку звернення пацієнта дистанційними засобами звʼязку лікар має право прийняти рішення про виписування електронного рецепта на ліки без проведення особистого прийому пацієнта (за винятком пацієнтів, які проходять замісну підтримувальну терапію).  

При цьому у своєму рішенні лікар має спиратися на отримані від пацієнта дані про його поточний стан, скарги, а також відомості з його первинної облікової медичної документації та з обов’язково внести медичні записи про таку взаємодію до електронної системи охорони здоров’я.

Також звертаємо вашу увагу, що рішення лікаря про дистанційне призначення ліків в жодному разі не повинно суперечити галузевим стандартам у сфері охорони здоров’я, затвердженим МОЗ. 

10 Листопада 2022
Цифровізація регіонів – важливий складник трансформації України. Попри повномасштабну війну, вона залишається незмінним пріоритетом. Адже це – ключ до покращення життя наших громадян та внесок у майбутнє країни. В умовах війни вона необхідна для забезпечення функціонування інфраструктури надання медичних послуг, покращення кібербезпеки та підтримки економічного фронту загалом.
На платформі Дія.Цифрова освіта з’явився новий освітній серіал для регіональних керівників із цифрової трансформації – заступників голів ОДА з цифровізації, цифрових лідерів та держслужбовців – про регіональну цифрову трансформацію.
Мета освітнього серіалу «Регіональна цифрова трансформація» – надати рекомендації щодо підходів до цифрової трансформації в громадах, а також розповісти про інструменти та технології, які можна використовувати для цифровізації, зокрема сфери охорони здоров’я.
Одна із серій цього серіалу присвячена темі цифрової медицини та змін і пріоритетів, які зараз впроваджуються в цьому напрямі в нашій країні.
Курс містить 18 серій тривалістю 12–20 хвилин, завдяки яким кожен дізнається важливі аспекти впровадження цифрової трансформації на місцях.
Зареєструватись на освітній курс можете за посиланням: https://osvita.diia.gov.ua/…/regional-digital…
6 Жовтня 2020

Іванка Небор –Український блогер-лікар отоларинголог на дослідницькій позиції у госпіталі Цинциннаті, США. Засновник та керівник медичної платформи INgenius. 

Іванка уже рік стажується в Американському госпіталі та навчається у американському коледжі на програмі для лікарів Clinical Research, University of Cincinnati College of Medicine.

В інтерв’ю eHealth Іванка розповіла як працює електронна система охорони здоров’я в Америці та що особливого в роботі лікаря з eHealth в Штатах

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Америці.

 

В основному у великих лікарнях встановлена система “EPIC”. Значна частина лікарів працює саме в ній. Проте, лікарі які відкривають власну практику та утримують невеликі лікарні, найчастіше не можуть дозволити встановити “EPIC”. Вони обирають дешевшу програму. Ось до прикладу: 5 лікарів-лорів зібрались і відкрили свою приватну практику. З самого старту їм не вистачить коштів одразу купити “EPIC” і вони надають перевагу дешевшому варіанту. 

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Америці?

 

Тарифи лікарів встановлюються виключно згідно їх спеціалізації і кількості випадків, які лікує певний лікар. 

 В більшості випадків все лікування пацієнтів здійснюється за страхуванням. Є різні види державного та приватного страхування. Ось програма державного субсидування Medicaid покриває дуже дорогі процедури. До прикладу кохлеарну імплантацію (операція, яку роблять при втраті слуху- встановлюють імплант, який замінює звуковий апарат). Але якщо якісь послуги не передбачені страховою виплатою пацієнта, їх можуть надати відповідно до окремого договору. 

 

  • Чи  визначаються загальні правила та норми електронної медицини? Чи є якийсь орган який ними опікується? 

 

Загальної основної структури, як міністерства тут немає. Але кожен штат встановлює свої певні правила ліцензування. До прикладу, під час пандемії дуже розвинулась телемедицина. Часто лікарі надають консультації колегам з інших регіонів. Але в тот час і виникли проблеми з впровадженням телемедицини, тому що кожен штат повинен надати ліцензію на цей вид послуг. Ось теледзвінок не можуть з Огайо провести в Каліфорнії, тому що лікарні, яка його проводить потрібно мати ліцензію на кожен штат.  

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система в лікарні?

 

Програму вибирає адміністрація. Це в основному не лікарі. Адже кожна лікарня в Америці – це окрема бізнес структура. Також обслуговують систему секретарі та відповідні менеджери. В Україні, як я проходила інтернатуру – зі страховими компаніями повинні зв’язуватися напряму лікарі або інтерни. В Америці ж усі фінансові питання, страхування, вирішують не медики, а відповідні фахівці. Лікар документує усі щоденики та описи хворих, але дуже мало займається організаційними моментами, оскільки це дорого дуже обійдеться лікарні.

 

  • Чи долучаються приватні компанії до розробки функціоналу американського еHealth чи він лише державний?

 

 Так, увесь функціонал в основному приватний. Взагалі, вважаю, що приватні інвестиції та структури – основа розвитку, будь-якої, медицини. 

 

  • Усі лікарі перед початком роботи проходять навчання з користування електронної системи охорони здоров’я?

 

 В мене були тренінги в січні. Я записалася на курс. Збирається клас медичних працівників і кожен тиждень проводять навчання. Коли навчали працювати в системі, створювали окремий учнівський кабінет, де ми одразу могли спробувати використати весь необхідний функціонал. На самому початку стажування кожен обов’язково мав пройти тренінг з безпеки. На тренінгу пояснили усі правила роботи з програмою та захисту інформації пацієнтів. В Америці виділяється дуже багато часу та ресурсів для захисту приватної інформації громадян. Навіть після проходження курсу потрібно усі матеріали, що були роздруковані, викинути в окремий контейнер для утилізації, інакше можна отримати штраф.

 

  • Які основні проблеми з якими зіштовхуються лікарі при роботі з системою?

 

Часто трапляються проблеми при передачі даних з різних медичних систем. Наприклад КТ, МРТ- це окрема електронна система. Якщо пацієнт зробив їх в лікарні, де немає договору з “EPIC”, тоді або лікарня надсилає запит, щоб отримати знімки і це займає певний час, або пацієнт сам звертається в цей центр щоб отримати копію і на наступну консультацію приносить цей знімок. Але зачасту у великих університетських клініках завжди є свій діагностичний центр, де роблять КТ та МРТ.

 

  • В системі “ЕРІС” ви зареєстровані, як “дослідник”. Розкажіть, будь ласка, детальніше, що це означає та які є ролі в системі електронного здоров’я?

 

Для медиків це 3 основних позиції: лікар, медсестра і дослідник. В мене наразі позиція “дослідник”. Кожна позиція має свій рівень доступу до медичних даних пацієнта. Коли входиш в систему- видно дані, які тобі доступні, але якщо є потреба в додатковій інформації, ти можеш надіслати запит і тобі підтвердять доступ до документів. 

До прикладу: лікарю не потрібні щодня в користуванні форми медсестри, але якщо виникне потреба, в системі запитується доступ до файлу і після підтвердження він надсилається. 

 

  • Які заходи безпеки передбачені в системі?

 

Наразі, я працюю з дому і кожному, хто працює в системі, у лікарні видали окремий ноутбук для роботи в електронній системі з серійним номером та встановленими програмами захисту. Спочатку при його ввімкненні потрібно ввести логін і пароль, далі через попередньо встановлений спеціальний VPN додаток потрібно буде повторно ввести окремий логін і пароль. І при вході  в саму систему “EPIC” вводиш ще одну унікальну пару логіна та пароля . 

Коли безпосередньо працюєш з програмою в  лікарні, потрібно здійснити лише вхід в систему “EPIC”. Користувачі завжди повинні виходити з додатку. Не можна просто залишити комп’ютер з запущеною системою, тоді програма фіксує що ти в ній не працюєш, сама виходить і блокує доступ на декілька годин або на добу. 

Одного разу в лікарні трапилось, що я не вийшла з облікового запису і цілу добу не мала доступу до системи. 

 

  • А пацієнти мають змогу безпосередньо взаємодіяти з системою?

 

Пацієнти мають свій окремий доступ до системи, де можуть подивитись на власні дані, а також за потреби мають змогу створити чат з лікарем. В Америці пацієнти зовсім не мають номерів лікарів і віддалено проконсультуватись з ними можуть виключно через систему. 

 

  • Як справи з інтероперабельністю систем: якщо пацієнт, змінить заклад, чи місце проживання, чи взаємодіють системи в закладах між собою і чи обмінюються даними про пацієнтів?

 

Пацієнт може отримувати будь-де лікарську допомогу, головне страховка, яка в нього оформлена. “EPIC” досі найпопулярніша система, в більшості клінік встановлена вона. Тоді зазвичай не виникає проблем, адже одна медична картка від народження в пацієнта і видно все від алергій які були в дитинстві до актуальних діагнозів. Немає випадків, коли пацієнт мав алергію, але забув про неї повідомити. 

В емігрантів, які пізніше, а не з народження реєструються в системі можуть бути не всі актуальні дані, адже тут відповідно записується більшість інформації з їх слів. 

 

  • Є якісь особливості в роботи лікаря в Америці порівняно з українською практикою, які б хотілось відмітити?

 

В коментарях мені писали лікарі, що мають проблеми з функціонуванням еHealth в Україні. Що після роботи витрачають свій час, сидять і заповнюють все необхідне.

Звісно, ніхто не любить зміни і пристосуватись до нової роботи лікарю в будь-якому випадку важко. 

В Америці теж лікарі закінчують свою зміну і залишаються заповнювати документацію. А паперової роботи ще більше ніж в Україні. Всім важко, ніхто не любить змін. Але всі звиклися і все буде добре!