МОЗ оновило перелік дозувань ліків на основі канабісу

Міністерство охорони здоров’я розширило Перелік дозувань лікарських засобів, які можуть виготовлятися в умовах аптеки з рослинної субстанції канабісу.

Відповідні зміни були затверджені наказом МОЗ України від 16.07.2025 № 1134 “Про внесення змін до Переліку дозувань лікарських засобів, які вносяться до центральної бази даних щодо лікарських засобів, які можуть виготовлятись в умовах аптеки з рослинної субстанції канабісу”.

Мета таких змін – розширити можливі варіанти призначення лікарських засобів на основі канабісу, які можуть виготовлятись в умовах аптеки, комбінованими ліками для підвищення доступності лікування пацієнтам, які цього потребують за медичними показами.

Оновлений перелік дозувань лікарських засобів на основі канабісу вже доступний для використання в ЕСОЗ. Ознайомитися з оновленим переліком можна на сайті міністерства: https://cutt.ly/frPIpUBj 

В оновленому переліку доступні 14 форм лікарських засобів на основі тетрагідроканнабінолу (ТГК) та 2 комбіновані форми (на основі тетрагідроканнабінолу (ТГК) та канабідіолу (КБД)).

Нагадаємо, що 16  лютого 2024 року був прийнятий  Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо державного регулювання обігу рослин роду коноплі (Cannabis)» №3528-IX. Відповідно до Закону, призначення та відпуск таких лікарських засобів обовʼязково фіксується в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) та здійснюється виключно на підставі е-рецепта.

Функціональність доступна для лікарів та фармацевтів в ЕСОЗ з 1 жовтня 2024 року. Е-рецепт на лікарські засоби на основі медичного канабісу можна виписати в ЕСОЗ за програмою “Екстемпоральні лікарські засоби, виготовлені з рослинної субстанції канабісу” (виключно для пацієнтів зі допустимими станами, визначеними МОЗ). Такі ліки наразі відпускаються в аптеці за власні кошти пацієнта.

Зауважимо, що використання паперових рецептурних бланків на екстемпоральні лікарські засоби з рослинної субстанції канабісу не передбачене законодавством.

 

Також рекомендуємо
6 Липня 2023

Після впровадження е-рецептів з’явилися міфи, пов’язані з підписанням декларацій. Сьогодні розвінчуємо найбільш поширені чутки. 

😢Міф: Для отримання е-рецепту треба мати декларацію

😊Реальність: Е-рецепт можна отримати на прийомі в будь-якого лікаря первинної чи спеціалізованої медичної допомоги, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Обовʼязковою є умова реєстрації в ЕСОЗ. Кожен пацієнт може це зробити або, уклавши декларацію з сімейним лікарем, або зареєструвавшись у системі на прийомі у будь-якого іншого лікаря. Отже, реєстрація в системі не дорівнює наявності декларації.

😢Міф: Е-рецепт може виписати тільки сімейний лікар

😊Реальність: Електронний рецепт на рецептурний препарат може виписати будь-який лікар незалежно від спеціальності чи форми власності закладу. Наявність декларації з сімейним лікарем не є обовʼязковою умовою для отримання рецепта. Важливо бути зареєстрованим у системі, тобто ваші медичні дані мають міститися у системі. Якщо лікар відмовляється виписати рецепт, посилаючись на те, що ви не уклали декларацію, зверніться до керівника закладу. Якщо проблему не вирішено, необхідно звернутися на гарячу лінію НСЗУ (1677).

Щоб зареєструватися в ЕСОЗ, треба мати такі документи

  •  документ, що посвідчує особу: внутрішній паспорт, посвідка тощо;
  •  для дітей, які не досягли 14 років – свідоцтво про народження;
  •  реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН): обовʼязково для всіх осіб, що досягли 14-річного віку, виключення – пацієнт відмовився від набуття такого номера, що підтверджується відповідною позначкою у паспорті пацієнта;
  • якщо реєстрація дитини – документи, що посвідчують особу  законного представника (батька чи матері).

Для підтвердження дій у системі (реєстрації, надання доступу до даних та ін.)  пацієнт має обрати метод автентифікації – це може бути номер телефону, завантаження скан-копій документів, автентифікація через унікальний код законного представника.

😢Міф: Якщо при подачі даних в ЕСОЗ зробиш помилку – це вже назавжди

😊Реальність: Виправити помилку, яку допустилися в подачі своїх персональних даних при реєстрації в ЕСОЗ, можна під час чергового звернення до лікаря. Те ж саме і з деклараціями. Якщо внесені некоректні дані, при наступному  візиті до вашого сімейного лікаря можна усе виправити. Якщо це стосується номера телефону, вказаного у декларації, ви можете подати заявку на зміну номера до НСЗУ через онлайн-форму на сайті.

4 Червня 2025

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року № 411 «Деякі питання електронної системи охорони здоров’я», НСЗУ забезпечує верифікацію даних пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я. Це — одна з визначених функцій, спрямована на підтримку достовірності та актуальності інформації в ЕСОЗ. У межах реалізації цієї функції впроваджено механізм верифікації даних пацієнтів віком до 18 років на підставі свідоцтва про народження.

Процес є аналогічним до верифікації пацієнтів за РНОКПП – перевірці підлягатимуть ПІБ пацієнта, дата його народження, а також серія та номер свідоцтва про народження. 

Більше дізнавайтесь у вебінарі 👉 https://cutt.ly/ArkgkTCn 

❓ Що робити, якщо пацієнт не пройшов верифікацію за свідоцтвом?

  1. Перевірте актуальність даних пацієнта: його ПІБ, дату народження пацієнта, номер та серію свідоцтва про народження;
  2. Якщо дані у свідоцтві про народження та ЕСОЗ збігаються, але дані пацієнта не верифіковано  – потрібно спрямувати батьків пацієнта до ДРАЦСГ для уточнення даних.

🔹 Що важливо памʼятати лікарям?

✔ Верифікація пацієнтів – це безперервний процес, який здійснюється при реєстрації чи щоразу  при оновленні даних пацієнта, а також із запланованою періодичністю.

✔ Автоматичній верифікації підлягатимуть всі неповнолітні пацієнти, які мають свідоцтво про народження українського зразка.

✔ Якщо у картці дитини замість “I” (англійською) вказано “І” (українською) чи навпаки – система автоматично унормує дані та це не вплине на результати верифікації. 

✔ Якщо у дитини є декілька свідоцтв – достатньо внести в ЕСОЗ хоча б одне з них;

✔ Дітям до 14 років не потрібно отримувати РНОКПП – для верифікації дитини буде достатньо Свідоцтва про народження.

✔ Пацієнту не може бути відмовлено в наданні медичної допомоги незалежно від результатів верифікації.

✔ Якщо персональні дані змінено, повторне подання декларації НЕ потрібне – достатньо оновити запис про пацієнта та відправити дані в ЕСОЗ.

❗️ Нагадаємо:

Кабінет Міністрів України вніс зміни до постанови №1503 від 24 грудня 2024 року, якими відтермінував застосування коригувального коефіцієнту для неверифікованих записів про дітей до 18 років, що мають укладені декларації з лікарями первинної медичної допомоги, до 1 липня 2025 року.

З 1 липня 2025 року до базової капітаційної ставки за обслуговування дітей, які не мають статусу “Успішна верифікація”, застосовуватиметься коригувальний коефіцієнт 0.

27 Червня 2024

Е-рецепт на “Доступні ліки” можна отримувати без повторного візиту до лікаря. Основна перевага цього інструменту в тому, що його можуть виписати дистанційно. 

Для цього завчасно домовтеся зі своїм сімейним лікарем, терапевтом або педіатром дитини про можливість отримати електронний рецепт без повторного візиту.

– Погодьте спосіб дистанційного зв’язку та уточніть, у який час краще телефонувати чи писати.
– Контролюйте кількість лікарського засобу, який залишається та звʼяжіться із лікарем до того, як ліки закінчаться:

– за 7 днів, якщо попередній рецепт розрахований на 21 і більше днів;
– за 3 дні, якщо ліків у попередньому рецепті  менш ніж на 21 день.

Коли лікар випише електронний рецепт, вам надійде СМС з потрібними реквізитами — номером рецепту та кодом підтвердження.

З цим потрібно звернутися в аптеку, яка відпускає ліки за програмою реімбурсації. Зазвичай такі аптеки мають на дверях наліпку “Тут є “Доступні ліки” та “+Інсуліни”.

Знайти аптеку з договором із НСЗУ можна через:
– контакт-центр НСЗУ за номером 16-77. Оператор підкаже, де найближча аптека, яка має договір та відпускає ліки за необхідним напрямом;

– дашборд на сайті НСЗУ. У меню зліва оберіть ваш населений пункт та потрібний напрям програми реімбурсації. Дашборд покаже аптеки, які відповідають вашому запиту, з адресами та контактами. Радимо попередньо зателефонувати в аптеку та уточнити, чи є в наявності потрібний вам лікарський засіб;

– чат-бот “Спитай Гриця”. Виконуйте вказівки чат-бота і він підкаже, де найближча аптека.

Докладніше про те, як працює програма реімбурсації можна прочитати у Гіді по програмі “Доступні ліки” для пацієнта за посиланням.

Джерело: НСЗУ

1 Лютого 2024

Пацієнт має право відкликати наданий дозвіл на доступ у будь-який момент. Навіть після того, як медичний працівник, що отримав такий дозвіл, ознайомився з медичними записами потрібними йому для надання медичної допомоги (для встановлення діагнозу, забезпечення лікування або надання медичних послуг).

Для того, щоб відкликати наданий дозвіл на доступ пацієнт може звернутися до:

– медичного працівника, якому такий дозвіл було надано. Такий медичний працівник має право деактивувати дозвіл, автором якого він є.
– лікаря первинної медичної допомоги, з якими пацієнт уклав декларацію (його сімейний лікар). Такий медичний працівник має право деактивувати дозвіл, який пацієнт надав будь — якому іншому медичному працівнику.

Також хочемо зазначити, що дозвіл на доступ має визначений час активності. Після завершення цього терміну дозвіл перестає діяти, а отже, за потреби переглянути медичну інформацію медичний працівник, який колись мав до неї доступ, повинен створити новий дозвіл.

Джерело: НСЗУ