Для чого необхідна регулярна автентифікація в ЕСОЗ?

Для чого час від часу доводиться змінювати пароль для входу і чому мене “викидає” із системи? З такими запитаннями звертаються користувачі, коли діляться досвідом роботи в ЕСОЗ. 

Щоб працювати в ЕСОЗ, користувачам дійсно час від часу необхідно змінювати пароль заради дотримання правил кібербезпеки. Це важливий крок, яким не можна нехтувати у жодному разі.

📍Детальніше про безпеку даних читайте тут: https://ehealth.gov.ua/…/bezpeka-esoz-dlya-chogo…/

👉Що ж таке автентифікація і чому вона важлива? 

З позицій інформаційної безпеки автентифікація – це процес перевірки і підтвердження ідентичності користувача для надання доступу на роботу в інформаційній системі. 

Автентифікація передує авторизації і проводиться з метою захисту даних, які містяться в електронній системі охорони здоров’я. 

На вході в систему користувачі проходять двоетапну автентифікацію: через встановлену МІС та безпосередньо вхід в ЕСОЗ, на рівні якого і визначаються права доступу користувача на дії в ЕСОЗ. 

Ці умови є необхідними для того, щоб доступ в ЕСОЗ надавався виключно ідентифікованим та автентифікованим користувачам.

👉Яка регулярність зміни паролів в МІС та в ЕСОЗ? 

Заради уникнення компрометації паролів для входу в ЕСОЗ, на рівні центральної бази даних передбачено, що лікарі повинні змінювати пароль авторизації в ЕСОЗ не рідше ніж раз в 90 днів. А необхідність авторизуватися повторно виникає у випадках, якщо активність користувача в медичній інформаційній системі відсутня впродовж години. 

Задля підтримки надійного рівня безпеки медичні інформаційні системи додатково встановлюють вимогу періодичної зміни паролів для локального входу. Радимо усім без винятку користувачам своєчасно змінювати свої паролі та забезпечувати надійність та захист своїх даних для входу в ЕСОЗ. Пароль в МІС і в ЕСОЗ мають бути різними.

👉Що робити, якщо система потребує повторної автентифікації кілька разів на день? 

Зауважте, якщо користувач авторизувався і впродовж години був неактивним у системі – доведеться повторно ввести пароль та логін для входу, щоб продовжити роботу. 

Звертаємо увагу, якщо у вас виникають проблеми із автентифікацією чи потребуєте детальніших роз’яснень щодо безпеки даних, ви завжди можете звернутися за допомогою до МІС, яка обслуговує ваш медичний заклад.

📍Дізнатися більше про рекомендації з безпеки даних для лікарів: https://ehealth.gov.ua/…/bezpeka-esoz-dlya-chogo…/

📍Переглядайте алгоритм дій, як змінити пароль авторизації в ЕСОЗ: https://www.facebook.com/ezdorovya/videos/1994633464225236/

Також рекомендуємо
11 Липня 2022
З серпня 2022 року лікарі, які працюють з електронною системою охорони здоровʼя, почнуть виписувати пацієнтам електронний рецепт на антибактеріальні препарати за власні кошти пацієнта. Це перший етап у впровадженні електронного рецепта на всі рецептурні препарати в Україні та перший крок у розв’язанні проблеми неконтрольованого вживання лікарських засобів.
Нововведення почне працювати в рамках перехідного періоду в медичних закладах, що працюють з електронною системою охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
🔵 Заклади, які на разі ще не приєдналися до ЕСОЗ, на період дії перехідного періоду зможуть виписувати паперовий рецепт на відповідному бланку за формою ф-1.
🔵 Електронний рецепт можна буде отримати у будь-якого лікаря, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Проте необхідною умовою є реєстрація в електронній системі охорони здоров’я. Кожен пацієнт може це зробити або уклавши декларацію з сімейним лікарем, або зареєструвавшись у системі на прийомі в будь-якого іншого лікаря.
🔵 Аптечні заклади, підключені до ЕСОЗ, зможуть погасити рецепт у МІС, що встановлена у закладі. А якщо пацієнт отримав електронний рецепт, проте в аптеки, до якої він звернувся, немає технічної можливості відпуску рецептурного препарату в ЕСОЗ, аптечний працівник може здійснити відпуск препарату шляхом використання інформаційної довідки.
🔵 Також, за рецептом пацієнт буде самостійно ухвалювати рішення про вибір торгової назви препарату, що містить призначену діючу речовину, орієнтуючись на власний бюджет.
Функціонал виписки е-рецептів знайомий для лікарів, які вже виписують е-рецепти своїм пацієнтам у рамках програми реімбурсації “Доступні ліки”. Разом з тим, він також буде простим і зрозумілим для тих, хто тільки починає роботу з електронною системою охорони здоровʼя. Щобільше, невдовзі стануть доступними навчальні матеріали по роботі з електронними рецептами від Академії НСЗУ.
Наразі тривалість перехідного періоду визначено до кінця року. Протягом цього періоду медичні та аптечні заклади мають підготуватися до повноцінного переходу на виписку рецептурних лікарських засобів виключно за електронним рецептом, а саме – обрати медичну інформаційну систему та зареєструватися в ЕСОЗ. Далі планується повноцінний запуск електронного рецепта на антибіотики, рішення про що ухвалюватиметься з урахуванням ситуації в країні.
6 Жовтня 2020

Іванка Небор –Український блогер-лікар отоларинголог на дослідницькій позиції у госпіталі Цинциннаті, США. Засновник та керівник медичної платформи INgenius. 

Іванка уже рік стажується в Американському госпіталі та навчається у американському коледжі на програмі для лікарів Clinical Research, University of Cincinnati College of Medicine.

В інтерв’ю eHealth Іванка розповіла як працює електронна система охорони здоров’я в Америці та що особливого в роботі лікаря з eHealth в Штатах

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Америці.

 

В основному у великих лікарнях встановлена система “EPIC”. Значна частина лікарів працює саме в ній. Проте, лікарі які відкривають власну практику та утримують невеликі лікарні, найчастіше не можуть дозволити встановити “EPIC”. Вони обирають дешевшу програму. Ось до прикладу: 5 лікарів-лорів зібрались і відкрили свою приватну практику. З самого старту їм не вистачить коштів одразу купити “EPIC” і вони надають перевагу дешевшому варіанту. 

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Америці?

 

Тарифи лікарів встановлюються виключно згідно їх спеціалізації і кількості випадків, які лікує певний лікар. 

 В більшості випадків все лікування пацієнтів здійснюється за страхуванням. Є різні види державного та приватного страхування. Ось програма державного субсидування Medicaid покриває дуже дорогі процедури. До прикладу кохлеарну імплантацію (операція, яку роблять при втраті слуху- встановлюють імплант, який замінює звуковий апарат). Але якщо якісь послуги не передбачені страховою виплатою пацієнта, їх можуть надати відповідно до окремого договору. 

 

  • Чи  визначаються загальні правила та норми електронної медицини? Чи є якийсь орган який ними опікується? 

 

Загальної основної структури, як міністерства тут немає. Але кожен штат встановлює свої певні правила ліцензування. До прикладу, під час пандемії дуже розвинулась телемедицина. Часто лікарі надають консультації колегам з інших регіонів. Але в тот час і виникли проблеми з впровадженням телемедицини, тому що кожен штат повинен надати ліцензію на цей вид послуг. Ось теледзвінок не можуть з Огайо провести в Каліфорнії, тому що лікарні, яка його проводить потрібно мати ліцензію на кожен штат.  

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система в лікарні?

 

Програму вибирає адміністрація. Це в основному не лікарі. Адже кожна лікарня в Америці – це окрема бізнес структура. Також обслуговують систему секретарі та відповідні менеджери. В Україні, як я проходила інтернатуру – зі страховими компаніями повинні зв’язуватися напряму лікарі або інтерни. В Америці ж усі фінансові питання, страхування, вирішують не медики, а відповідні фахівці. Лікар документує усі щоденики та описи хворих, але дуже мало займається організаційними моментами, оскільки це дорого дуже обійдеться лікарні.

 

  • Чи долучаються приватні компанії до розробки функціоналу американського еHealth чи він лише державний?

 

 Так, увесь функціонал в основному приватний. Взагалі, вважаю, що приватні інвестиції та структури – основа розвитку, будь-якої, медицини. 

 

  • Усі лікарі перед початком роботи проходять навчання з користування електронної системи охорони здоров’я?

 

 В мене були тренінги в січні. Я записалася на курс. Збирається клас медичних працівників і кожен тиждень проводять навчання. Коли навчали працювати в системі, створювали окремий учнівський кабінет, де ми одразу могли спробувати використати весь необхідний функціонал. На самому початку стажування кожен обов’язково мав пройти тренінг з безпеки. На тренінгу пояснили усі правила роботи з програмою та захисту інформації пацієнтів. В Америці виділяється дуже багато часу та ресурсів для захисту приватної інформації громадян. Навіть після проходження курсу потрібно усі матеріали, що були роздруковані, викинути в окремий контейнер для утилізації, інакше можна отримати штраф.

 

  • Які основні проблеми з якими зіштовхуються лікарі при роботі з системою?

 

Часто трапляються проблеми при передачі даних з різних медичних систем. Наприклад КТ, МРТ- це окрема електронна система. Якщо пацієнт зробив їх в лікарні, де немає договору з “EPIC”, тоді або лікарня надсилає запит, щоб отримати знімки і це займає певний час, або пацієнт сам звертається в цей центр щоб отримати копію і на наступну консультацію приносить цей знімок. Але зачасту у великих університетських клініках завжди є свій діагностичний центр, де роблять КТ та МРТ.

 

  • В системі “ЕРІС” ви зареєстровані, як “дослідник”. Розкажіть, будь ласка, детальніше, що це означає та які є ролі в системі електронного здоров’я?

 

Для медиків це 3 основних позиції: лікар, медсестра і дослідник. В мене наразі позиція “дослідник”. Кожна позиція має свій рівень доступу до медичних даних пацієнта. Коли входиш в систему- видно дані, які тобі доступні, але якщо є потреба в додатковій інформації, ти можеш надіслати запит і тобі підтвердять доступ до документів. 

До прикладу: лікарю не потрібні щодня в користуванні форми медсестри, але якщо виникне потреба, в системі запитується доступ до файлу і після підтвердження він надсилається. 

 

  • Які заходи безпеки передбачені в системі?

 

Наразі, я працюю з дому і кожному, хто працює в системі, у лікарні видали окремий ноутбук для роботи в електронній системі з серійним номером та встановленими програмами захисту. Спочатку при його ввімкненні потрібно ввести логін і пароль, далі через попередньо встановлений спеціальний VPN додаток потрібно буде повторно ввести окремий логін і пароль. І при вході  в саму систему “EPIC” вводиш ще одну унікальну пару логіна та пароля . 

Коли безпосередньо працюєш з програмою в  лікарні, потрібно здійснити лише вхід в систему “EPIC”. Користувачі завжди повинні виходити з додатку. Не можна просто залишити комп’ютер з запущеною системою, тоді програма фіксує що ти в ній не працюєш, сама виходить і блокує доступ на декілька годин або на добу. 

Одного разу в лікарні трапилось, що я не вийшла з облікового запису і цілу добу не мала доступу до системи. 

 

  • А пацієнти мають змогу безпосередньо взаємодіяти з системою?

 

Пацієнти мають свій окремий доступ до системи, де можуть подивитись на власні дані, а також за потреби мають змогу створити чат з лікарем. В Америці пацієнти зовсім не мають номерів лікарів і віддалено проконсультуватись з ними можуть виключно через систему. 

 

  • Як справи з інтероперабельністю систем: якщо пацієнт, змінить заклад, чи місце проживання, чи взаємодіють системи в закладах між собою і чи обмінюються даними про пацієнтів?

 

Пацієнт може отримувати будь-де лікарську допомогу, головне страховка, яка в нього оформлена. “EPIC” досі найпопулярніша система, в більшості клінік встановлена вона. Тоді зазвичай не виникає проблем, адже одна медична картка від народження в пацієнта і видно все від алергій які були в дитинстві до актуальних діагнозів. Немає випадків, коли пацієнт мав алергію, але забув про неї повідомити. 

В емігрантів, які пізніше, а не з народження реєструються в системі можуть бути не всі актуальні дані, адже тут відповідно записується більшість інформації з їх слів. 

 

  • Є якісь особливості в роботи лікаря в Америці порівняно з українською практикою, які б хотілось відмітити?

 

В коментарях мені писали лікарі, що мають проблеми з функціонуванням еHealth в Україні. Що після роботи витрачають свій час, сидять і заповнюють все необхідне.

Звісно, ніхто не любить зміни і пристосуватись до нової роботи лікарю в будь-якому випадку важко. 

В Америці теж лікарі закінчують свою зміну і залишаються заповнювати документацію. А паперової роботи ще більше ніж в Україні. Всім важко, ніхто не любить змін. Але всі звиклися і все буде добре!

 

6 Жовтня 2025

Під час роботи з електронними рецептами ви неодноразово звертали увагу на проблему: частина пацієнтів не могли знайти сповіщення про створений е-Рецепт у застосунку «Дія» чи в альтернативних каналах, а тому мали труднощі з їх використанням.

👉 Ми оновили порядок інформування пацієнтів про е-Рецепти, щоб усі могли знайти своє сповіщення зручніше.

Як було раніше – система автоматично визначала канал доставки повідомлення – спершу Дія, потім Viber, потім СМС. Лікарі не могли вплинути на цей процес.

Що змінюється – порядок інформування змінено – і саме лікар разом із пацієнтом визначає, яким каналом зручніше отримати сповіщення про е-Рецепт.

Як це працює:

  • Під час формування е-Рецепта лікар обов’язково запитує пацієнта, чи користується він застосунком Дія.
  • Якщо пацієнт це підтверджує — лікар формує е-Рецепт за звичним процесом і сповіщення автоматично надійде у Дію. Додаткових кроків не потрібно.
  • Якщо пацієнт не користується Дією / має при собі інший пристрій / не має доступу до мережі Інтернет — лікар може обрати метод автентифікації пацієнта у відповідному полі в МІС. У такому випадку повідомлення надійде через Viber або СМС.
  • Якщо у пацієнта встановлений Viber за цим номером – сповіщення надійде сюди. 
  • Якщо Viber немає або якщо телефон не підключений до мережі – пацієнт як і раніше отримає СМС.

‼️Звертаємо увагу, що такий алгоритм доставки наразі діє лише для електронних рецептів.

Якщо пацієнт користується застосунком Дія — це найкращий і зручний спосіб отримати повідомлення, а ще він безкоштовний і дозволяє зберігати кошти держави.

📲 Як і нині через Дію пацієнти отримують сповіщення про:

  • створення плану лікування;
  • створення е-рецепта (з номером та кодом погашення);
  • скасування е-рецепта лікарем;
  • створення е-направлення (з номером е-направлення).

Через Viber або СМС – усі інші типи сповіщень від ЕСОЗ.

19 Вересня 2024

Електронна система охорони здоров’я є однією із найбільших ІТ-систем в Україні. Вона постійно вдосконалюється, з’являються нові або покращуються поточні технічні можливості, розширюються функціональності системи.
Сьогодні ознайомимо з акцентами оновлення ЦБД ЕСОЗ.

Робота зі Взаємодіями

👉Можливість фіксувати тривалість роботи з пацієнтом у Взаємодії

Ця зміна вводиться для обліку тривалості надання медичних послуг (наприклад, консультування, проведення інтервенції, реабілітаційна допомог та ін.). 

Зазначена зміна є наближенням до міжнародного стандарту обліку електронних медичний записів.

📢Звертаємо увагу, що зазначена зміна передбачає, що облік дати взаємодії відтепер буде неможливий.

💡Розʼяснення для медиків: Розʼяснення зміни щодо обліку взаємодії

Робота з Планами лікування та Призначеннями

👉Фіксування періоду виконання Призначень Плану лікування

Для створення нових призначень в межах плану лікування за програмами лікар має обовʼязково зазначити кінець запланованого виконання призначення. 

Це дозволить оптимізувати управління термінами призначень в межах плану лікування.

👉Можливість фіксувати проміжні огляди лікарів у Плані лікування

Відтепер фахівці з реабілітації можуть фіксувати проміжні огляди пацієнтів у Плані лікування.

Зміна дозволить оптимізувати контроль та моніторинг за станом пацієнта та виконанням реабілітаційних процедур.

👉Зʼявляється можливість планувати потребу пацієнтів у тест-смужках

Відтепер ендокринологи зможуть працювати з призначеннями на медичні вироби (тест-смужки).

У 2024 році цей функціонал є опційним, проте з 2025 року це стане обовʼязковою вимогою для призначення пацієнтам тест-смужок в межах програми реімбурсації.

В межах плану лікування лікар зможе переглядати, яка кількість тест-смужок залишилася у призначенні пацієнта.

За потреби лікар зможе позначати призначення на медичний виріб помилковим.

💡Матеріали до використання:

Робота з е-рецептами на лікарські засоби та медичні вироби

👉 Виписати е-рецепт можна буде лише в рамках взаємодій за певними правилами

Раніше лікар міг обирати уже існуючу взаємодію (створену не більше 7 днів тому) та на її основі формувати е-рецепт. Це означає, що лікар міг не створювати нову взаємодію для виписки е-рецепта, якщо від часу останнього прийому чи консультації пацієнта не минуло 7 днів.

Відтепер електронний рецепт має бути виписаний у той самий день, коли була створена взаємодія з пацієнтом. Тобто лікар спочатку має зареєструвати нову взаємодію, і лише після цього він може сформувати е-рецепт. Важливо зазначити, що лікар, який виписує е-рецепт, повинен використовувати саме свою взаємодію.