Створено офіс координації розвитку електронної охорони здоровʼя

Проект Дослідження якості взаємодії медичних працівників з ЕСОЗ триває. За результатами попереднього етапу дослідження (проведення опитування та глибинних інтервʼю) командою впровадження ЕСОЗ спільно з експертами Київської школи економіки розроблено методологію для регулярного вимірювання індексу якості взаємодії користувача з ЕСОЗ. Також були надані рекомендації розробникам медичних інформаційних систем щодо покращень інтерфейсів.
З червня усі медичні фахівці, які щоденно працюють з електронною системою охорони здоровʼя, почали отримувати форму зворотного звʼязку щодо оцінювання поточного стану роботи ЕСОЗ.
Просимо вас і надалі брати активну участь в дослідженні та ділитися своєю оцінкою, запитами та потребами щодо роботи в ЕСОЗ.
Окрім конструктивних пропозицій також ми будемо вдячні, якщо ви надасте зворотний звʼязок щодо позитивних моментів взаємодії з системою. Це дозволить нам сформувати обʼєктивні результати дослідження.
За результатами червневого опитування було визначено ряд ключових питань та потреб, з якими регулярно зіштовхуються користувачі.
Серед них зокрема питання щодо:
- швидкості передачі даних та працездатності;
- відображення медичних даних про пацієнта у різних МІС;
- пошуку та визначення дозування/кількості лікарських засобів при створенні е-рецепта;
- оптимізації процесу реєстрації пацієнтів в ЕСОЗ;
- зручності та адаптивності інтерфейсів та ін.
Ці та інші питання вже знаходяться в опрацюванні технічної команди ЕСОЗ, про статус їх опрацювання, а також результати індексу ми будемо вас сповіщати на офіційних каналах.
Дякуємо за вашу небайдужість та активну позицію щодо розвитку цифрових інструментів у сфері охорони здоровʼя в Україні!
Понад мільйон е-рецептів на рецептурні ліки за власні кошти виписали пацієнтам менше ніж за рік, починаючи з серпня 2022 року. Це свідчить про те, що новий електронний інструмент запрацював у штатному режимі та є доступним для усіх лікарів та фармацевтів.
Про це розповідала Ірина Ліштаба, фармацевтична експертка, керівниця групи бізнес-аналізу проєкту «Електронний рецепт» ДП «Електронне здоров’я» під час панельної дискусії у рамках Конгресу «Аптеки світу 2023», який відбувся 8 червня.
Збільшення кількості рецептів не призвело до негативних наслідків для навантаження ЕСОЗ.
«Електронні інструменти – поширена практика у розвинених країнах. Система “папірець-штамп-підпис” вже давно у минулому. Тримаємо статус країни-лідера з цифровізації», – зауважила Ірина Ліштаба.
Нагадаємо, що у межах перехідного періоду пацієнти все ще можуть обирати, яким типом рецепту їм зручніше користуватися – паперовим чи електронним. Також на період дії воєнного стану лікарі можуть використовувати паперові рецептурні форми, коли не буде технічної можливості сформувати е-рецепт в ЕСОЗ. Крім того, паперовими рецептами все ще зможуть користуватися волонтери для придбання ліків для потреб медичного фронту.
ДП «Електронне здоров’я» постійно працює над вдосконаленням та впровадженням нових змін, аби електронні інструменти і е-рецепти зокрема, були більш зручними та ефективними.
Конгрес «Аптеки Світу 2023» – це подія для аптечного ринку, що об’єднує професіоналів фармацевтичного сегменту з усього світу. Серед організаторів: Proxima Research International, Моріон, Medical Data Management. Інформаційний партнер – щотижневик Apteka.UA.
Деколи у працівників виникають труднощі з реєстрацією в ЕСОЗ або оновленням паролю або ж інші питання, пов’язані з роботою у системі. У всіх цих випадках медзаклади та аптеки можуть звертатися до медичних інформаційних систем, які їх обслуговують, адже підтримка, консультування та навчання медпрацівників роботи в ЕСОЗ входить до послуг, які МІС надає закладам охорони здоров’я. Як визначитися із переліком необхідних послуг від МІС та де це можна переглянути, розповідаємо детальніше.
Для початку нагадаємо, що медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я лише через медичні інформаційні системи, які відповідають технічним вимогам держави та підключені до ЦБД ЕСОЗ.
МІС – це рішення для автоматизації охорони здоров’я, адже саме завдяки медичним інформаційним системам відбувається обмін інформацією між медзакладами та аптеками з центральною базою даних ЕСОЗ.
Перш ніж працювати з МІС, заклади охорони здоров’я вивчають, які саме функціональності для взаємодії з ЕСОЗ пропонує медична інформаційна система і чи покриває обсяг цих функціональностей потреби закладу. Перевірити, чи володіє МІС відповідними функціональностями, можна на спеціальному дашборді Статуси тестування функціоналу МІС.
Коли медзаклад чи аптека визначаються із МІС, яка найбільше покриває потреби закладу, то зобов’язані укласти відповідний договір про умови співпраці (згідно з Постановою КМУ №411 від 25.04.2018). Саме договір є інструментом взаємодії закладу охорони здоров’я з оператором МІС і передбачає обсяг та якість послуг, які медична інформаційна система зобов’язана надавати закладу. Зокрема, у такому договорі може обумовлюватися режим роботи служби підтримки, доступність такої підтримки у вихідні, також передбачається консультування та навчання медпрацівників і відповіді на всі питання чи проблеми, пов’язані з роботою в ЕСОЗ.
Рекомендації: на що звернути увагу закладам охорони здоров’я, укладаючи договір з МІС?
Задля належної співпраці між закладами охорони здоров’я і МІС у договорі варто передбачити, зокрема такі умови.
Забезпечення безперебійної роботи МІС
Договір повинен передбачати, що МІС має забезпечувати доступ до її функціональних можливостей та можливостей ЦБД ЕСОЗ в режимі 24/7. При цьому планова недоступність (час, протягом якого функціональні можливості онлайн сервісу МІС можуть бути недоступні) має становити не більше, ніж 4% часу звітного періоду.
Забезпечення навчальними матеріалами
Передбачте в договорі, що оператор МІС має розробити та забезпечити вас постійним доступом до інструкцій та навчальних матеріалів, які пояснюють, як користуватися функціональними можливостями МІС, наприклад, покрокова інструкція, як виписати е-рецепт або як зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ.
Робота служби підтримки МІС
У договорі має бути визначено, як, у який термін та в якому режимі роботи служба підтримки МІС надає консультації та допомагає вирішити проблеми, запити, пов’язані з роботою МІС та ЕСОЗ.
Вчасне повідомлення про інциденти та помилки в роботі МІС
Проблеми в роботі можуть виникати як в роботі МІС, так і в роботі ЦБД ЕСОЗ. Детальніше про розподіл зон відповідальності читайте за посиланням.
Так, щодо проблем в роботі ЦБД ЕСОЗ ми інформуємо користувачів шляхом публікації повідомлень через сторінку Моніторингу працездатності ЦБД ЕСОЗ.
Тому для розуміння, як працює ваша МІС рекомендуємо передбачити порядок інформування вас як замовника послуг щодо проблем саме в роботі МІС.
Дотримання термінів реагування на збої
Для усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, держава висуває вимоги щодо того, як швидко збої і проблеми мають бути усунені. Так, відповідно до умов договору між МІС та державою зазначено, що збої мають бути виправлені в термін від 4 годин до 3-х діб залежно від складності такого збою. Ці та інші умови, які держава висуває до МІС, можна переглянути у Договорі про підключення електронної медичної інформаційної системи до ЦБД ЕСОЗ та передбачити у вашому з МІС Договорі також.
Забезпечення доступу до функціональності ЕСОЗ
Усі можливості ЕСОЗ поділені на функціональні частини, на які тестуються та підключаються МІС. Ви як замовник можете передбачати, яка функціональність необхідна саме вам, тому рекомендуємо передбачити перелік такої функціональності як складову закупівлі та договору відповідно.
На момент укладення договору МІС має бути протестована на таку функціональність та мати позитивний висновок за результатами тестувань. Перевірити, чи протестована МІС, яка подала вам пропозиції, можна на дашборді Статуси тестувань функціоналу МІС.
Оновлення функціональних можливостей МІС відповідно до розвитку ЕСОЗ
Врахуйте, що ЕСОЗ постійно розвивається, змінює існуючу функціональність та створює нові. Тому у договорі, який ви укладаєте з МІС, має бути однозначно передбачено умови, за яких МІС надає оновлення програмного забезпечення, щоб ваш заклад міг отримати всі можливості, які передбачає електронна система охорони здоров’я.
Забезпечення відповідальності за порушення договору
Якщо ви передбачили певні умови послуг та їх якості (зокрема, які ми навели вище) з МІС, яка є важливою складовою вашої діяльності, рекомендуємо передбачати певну відповідальність за порушення таких умов. Наприклад, санкціями за порушення умов договору може бути зменшення вартості надання послуг або штрафи тощо.
Рекомендації, які ми навели вище, допоможуть вам зорієнтуватися, на які моменти варто звернути увагу, укладаючи договір з МІС. Рекомендуємо медичним закладам та аптекам уважно ознайомлюватися із переліком функціональностей для взаємодії з ЕСОЗ та додатковими сервісами для організації роботи в закладі, які зазначені в договорі.
Якщо ви потребуєте додаткових можливостей, обов’язково обговоріть це з медичною інформаційною системою, перш ніж укласти договір. Комфортна та ефективна робота в ЕСОЗ починається з моменту визначення необхідних потреб закладу та вибору медичної інформаційної системи, яка найкраще покриває ці потреби.
📌Ознайомитися із переліком усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, можна за посиланням.