Потурбуйтесь про себе змолоду.
У комітеті Верховної ради з питань охорони здоров’я публічно обговорили напрямки роботи міністерства у розвитку державно-приватного партнерства в охороні здоров’я. У дискусії взяло участь понад 170 представників органів місцевої влади, закладів охорони здоров’я, народні депутати, представники приватних та благодійних організацій.
“У зв’язку з реформою та автономізацією медзакладів важлива співпраця наших державних та комунальних медичних закладів з бізнесом. Бо як це було 25 років тому, так і нині – державних грошей не вистачає для надання пацієнту повного спектру сучасних медичних послуг. Наш сьогоднішній круглий стіл – це та платформа, де наші колеги можуть поділитися досвідом по співпраці у сфері державно-приватного партнерства саме в системі охорони здоров’я”, – зазначила Оксана Корчинська, перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я, народний депутат.
Заступник міністра Роман Ілик презентував основні напрямки, які стратегічно планує розвивати Міністерство охорони здоров’я у реалізації майбутнього державно-приватного партнерства.
“Окремою метою для нас є визначення попиту регіонів на проекти державно-приватного партнерства. Ми хочемо визначити та стратегічно виокремити основні пріоритетні види допомоги, що першочергово потребують залучення інвестицій з приватного бізнесу. Користуючись нагодою, хочу звернути увагу на саме на цю тематику. Це фінансова, технічна та експертна допомога для реалізації проектів державно-приватного партнерства в сфері охорони здоров’я. Сподіваюся, що завдяки співпраці з переможцями гранту та за підтримки команди МОЗ, вже у наступному році ми матимемо не лише приклади гарно підготовленої документації, але вже й початок реалізації успішних проектів в сфері охорони здоров’я”, – зазначив Роман Ілик.
Костянтин Яринич, народний депутат і член Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я підкреслив, що питання інвестицій у медицину зараз є вкрай актуальним.
“Зацікавленість як отримати інвестиції, так і інвестувати в медицину – є величезна. Попереду ще дуже багато роботи, але дійсно обнадіює, що міністерство зрушило з місця цей дуже складний та серйозний процес”, – сказав Костянтин Яринич.
В Україні в 2010 році був прийнятий закон про державно-приватне партнерство, однак у сфері охорони здоров’я цей процес починається лише зараз.
“Нині в Україні успішно реалізують близько 200 проектів державно-приватного партнерства у різних сферах. І я дуже б хотіла, щоб так само успішно розвивався і напрямок державно-приватного партнерства для медичних закладів”, – зазначила Ірина Сисоєнко, народний депутат, заступник голови Комітету з питань охорони здоров’я.
Наразі фахівці МОЗ України уже розробили методичні рекомендації, які допоможуть залучати інвестиції у модернізацію медзакладів.
“Ці методичні рекомендації будуть дуже корисними для ініціювання інвестиційних проектів. Хочу зазначити, що чим дорожчий проект, тим більше він має попиту у бізнесу. Тому раджу вам приймати участь в усіх заходах, які присвячені державно-приватному партнерству – і в українських, і в міжнародних. Це, так би мовити, майданчики для продажу своїх проектів, де потенційні інвестори їх шукають і знаходять. Хочу зазначити, що робоча група в МОЗ чекає на ваші питання. Ми готові на них постійно відповідати та консультувати ваші прагнення юридично та практично”, – сказала Марина Слободніченко, юридичний консультант МОЗ України.
Детальніше про грант для розвитку державно-приватного партнерства в сфері охорони здоров’я в регіонах можна ознайомитися за посиланням:
У прикріплених файлах є Методичні рекомендації з державно-приватного партнерства, а також Загальна процедура запуску проектів у сфері охорони здоров’я. Усі питання, побажання та рекомендації надсилайте на електронну адресу: [email protected]
Джерело: moz.gov.ua
За весь період дії е-рецепту українці вже змогли переконатися в зручності цього цифрового сервісу порівняно з паперовим аналогом. Якщо раніше для отримання кожного наступного рецепту треба було йти до лікаря, то тепер завдяки е-рецепту це можна зробити дистанційно.
Електронний рецепт (е-рецепт) – це цифровий медичний документ, що формується в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) на підставі внесених медичних записів про стан здоровʼя пацієнта та містить призначення лікаря пацієнтові на певний лікарський засіб.
Зручністю цього цифрового сервісу на сьогодні скористалися майже 5 млн пацієнтів. Загалом в ЕСОЗ сформовано 77,65 млн е-рецептів. 2023-й рік навіть номінували роком е-рецепту, адже тоді е-рецепт запрацював на цілу низку нових категорій лікарських засобів на доповнення паперовому рецепту і це був один із найбільш активних періодів його розвитку.
Однак війна в Україні значно вплинула на процес впровадження е-рецепту. Через воєнний стан зміни втілюються поступово, аби пацієнти, медичні та аптечні заклади могли адаптуватися до нових умов. Як же працює е-рецепт під час війни?
“Перехідний період” для медзакладів та аптек
Загальна обов’язковість на використання рецепту (як паперового, так і електронного) зберігається, однак на період воєнного стану діють так звані тимчасові пом’якшення вимог застосування е-рецепту для медзакладів, аптек і пацієнтів загалом.
Умови встановлюються залежно від регіону розташування аптеки, технічної можливості і доступу до ЕСОЗ, способу фінансування та залежно від виду лікарських засобів, на які виписується рецепт.
➡️Виключно за е-рецептом призначаються та відпускають в аптеках наркотичні (психотропні) лікарські засоби та ті лікарські засоби, що відшкодовуються частково або повністю державою, зокрема “Доступні ліки”.
👉Винятки, коли можна за паперовим рецептом
Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій, обов’язковість е-рецепту на наркотичні лікарські засоби та “Доступні ліки” не застосовується у випадках, коли це неможливо зробити (технічна неспроможність, блекаути). Лікарі мають право призначати ці категорії лікарських засобів за паперовим рецептом.
➡️Використовувати е-рецепт або паперовий рецепт на вибір пацієнта можна для всіх рецептурних (не наркотичних (психотропних)) лікарських засобів за кошти пацієнта.
Під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ. У таких випадках лікарі можуть використовувати форми паперового рецепту, коли немає технічної можливості сформувати е-рецепт в ЕСОЗ.
👉Винятки, коли можна отримати ліки без рецепту
Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій відпуск всіх рецептурних ліків за власний кошт пацієнта (за винятком наркотичних/психотропних, отруйних та сильнодіючих лікарських засобів) – допускається і без рецепту лікаря. Така можливість забезпечується з огляду на обмежений чи ускладнений доступ до медичних послуг.
Також закуповувати ліки для потреб фронту у дистриб’юторів без рецепта можуть волонтери та волонтерські організації.
Нагадуємо, що “рецептурними” є лікарські засоби, які потребують додаткового контролю щодо їх застосування, тому кожна інструкція до такого лікарського засобу містить інформацію щодо умов відпуску, тобто “за рецептом”. Перевірити, чи необхідний вам лікарський засіб є рецептурним можна в Державному реєстрі лікарських засобів або в інших сервісах таких, як наприклад, веб-сайти або чат-боти.
Які переваги е-рецепту у порівнянні з паперовим рецептом?
Додамо, що відпуск рецептурних ліків завжди здійснювався за призначенням лікаря. Ця вимога не є новою, натомість з квітня 2022 року лише додався зручний цифровий інструмент – електронний рецепт.
Використання е-рецептів сприяє прозорому та контрольованому відпуску рецептурних препаратів в аптеці, допомагає боротися з неконтрольованим застосуванням всіх рецептурних ліків, зокрема і антибіотиків, що є важливим кроком, зокрема, у запобіганні розвитку антибіотикорезистентності.
Попри можливість обирати між паперовим та е-рецептом, все ж варто звернути увагу на низку переваг цього цифрового сервісу. Саме завдяки доступу лікаря до медичної картки пацієнта в ЕСОЗ лікар зможе лікувати вас ефективніше, а саме:
- переглянути історичні медичні дані пацієнта;
- враховувати дані про ваші супутні захворювання, інші ліки, які ви приймаєте;
- відслідковувати результати лікування та за потреби – створити план лікування;
- та навіть уникнути можливих помилок у призначенні.
- За наявності хронічних захворювань формувати е-рецепт дистанційно без зайвої трати часу
“Використання е-рецепту дозволить не тільки визначати прогнозовані обсяги потреби в лікарських засобах, але й виключити випадки допущення технічних помилок при виписуванні рецептів і головне сприятиме розвитку раціонального призначення лікарських засобів та покращенню якості надання медичної допомоги, – зазначає Олександр Гріценко, в.о. начальника Фармацевтичного управління МОЗ України.
Е-рецепт також є важливим інструментом реалізації програми реімбурсації, яка дозволяє пацієнтам отримувати доступні ліки безкоштовно або з невеликою доплатою.
“Використання е-рецептів у програмі “Доступні ліки” забезпечує прозорість і контроль за відпуском медикаментів, що сприяє більш ефективному використанню бюджетних коштів та покращує доступ пацієнтів до необхідних ліків з першого дня функціонування програми”, – додає Наталія Гнатюк, начальник відділу розвитку програми реімбурсації Департаменту стратегії універсального охоплення населення медичними послугами НСЗУ.
Щоб перевірити, які лікарські препарати входять до програми “Доступні ліки” та дізнатися, в якій найближчій аптеці – можна скористатися чат-ботом “Спитай Гриця”.
💊Перелік лікарських засобів, які входять до Програми реімбурсації.
💊Перелік медвиробів.
Запровадження е-рецепту як долучення до світових стандартів
Е-рецепт є важливим кроком у модернізації системи охорони здоров’я України і долучення України до світових стандартів. Зазначимо, що впровадження цього цифрового інструменту є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.
“Прозорий відпуск рецептурних ліків – одне з “домашніх завдань”, яке Україна має виконати на своєму інтеграційному шляху до європейської спільноти. У низці країн е-рецепт успішно функціонує як метод превенції та моніторингу у сфері громадського здоров’я. Зараз у світі активно розвивається транскордонний обмін даними, що дозволяє придбати ліки за е-рецептом в іншій країні ЄС. Україна також планує долучитися до цього проєкту”, – зазначає Марія Карчевич, заступник міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку.
Нагадаємо, що у 2019 році стартувала Програма реімбурсації за е-рецептом, яка постійно розвивається і додаються нові напрямки. З серпня 2022 року запрацював е-рецепт на антибіотики за кошти пацієнта, а з листопада 2022 року – на наркотичні (психотропні) лікарські засоби за кошти пацієнта. У 2023 році е-рецепт поширився на всі рецептурні ліки за кошти пацієнта, а також на медвироби.
МКФ – «ключ» до розуміння функціонування та реабілітації. Відтепер усі фахівці мультидисциплінарних реабілітаційних команд мають унікальну можливість – навчатися, як використовувати інструменти МКФ для надання сучасної, активної, доказової реабілітаційної допомоги пацієнтам.
Задля цього можна реєструватися на спеціально розроблені онлайн-курси: «Базові засади застосування Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ)» і «Документування процесу надання реабілітаційної допомоги на основі МКФ».
Вже понад місяць на Платформі Академії НСЗУ відкритий онлайн-курс «Базові засади застосування Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ)». За цей час понад 3500 слухачів зареєструвалися на курс, 1059 з яких уже отримали свої сертифікати.
Курс розроблений для таких фахівців:
-
- Фахівців у сфері реабілітації (лікарям фізичної та реабілітаційної медицини, лікарям інших спеціальностей, які планують проходити або проходять курси спеціалізації з фізичної та реабілітаційної медицини, фізичним терапевтам, ерготерапевтам, асистентам фізичних терапевтів та ерготерапевтів, психологом, терапевтам мови та мовлення (логопедам), реабілітаційним медичним сестрам, ортезистам, протезистам)
- Лікарям загальної практики – сімейним лікарям
-
- Лікарям інших спеціальностей, які залучені до надання реабілітаційної допомоги пацієнтам (невпропатологам, ортопедам, травматологам, кардіологам, реваматологам, хірургам, анестезіологам, педіатрам, терапевтам та інші)
- Адміністраторам сфери охорони здоров’я
Учасники курсу ознайомлюються із основними принципами біопсихосоціальної моделі МКФ та як її застосовувати у роботі, вивчають структуру МКФ та взаємозв’язки між її компонентами, а також навчаються правилам кодування з використанням МКФ для документування функціонування пацієнтів, встановлення цілей та планування втручань. Крім того, вони мають змогу почути, як інші фахівці мультидисциплінарних команд використовують МКФ у своїй роботі.
Курс поєднує 6 тем, після завершення яких фахівці на глибшому рівні розумітимуть функціональні обмеження пацієнтів і зможуть більш якісно надавати пацієнтоорієнтовану допомогу. Відтак можна буде краще зрозуміти потреби людини, яка проходить реабілітацію, і об’єктивно вимірювати її прогрес.
На платформі Академії НСЗУ можна також зареєструватися на курс «Документування процесу надання реабілітаційної допомоги на основі МКФ». Більше про цей курс читайте за посиланням.
Фахівці з реабілітації доповнюють одне одного компетенціями і співпрацюють відповідно до концепції ситуативного лідерства, за якою стиль управління визначається рівнем компетентності та мотивованості кожного члена команди. Знання інструментів МКФ значно покращить цю співпрацю і допоможе досягнути ще більш ефективного кінцевого результату у лікуванні пацієнтів.
📍Більше інформації про обидва курси можна дізнатися із запису вебінару.
📍Відповіді за найбільш поширені запитання.
📍Зареєструватися на курс “Базові засади застосування МКФ:
📍Зареєструватися на курс “Документування процесу надання реабілітаційної допомоги на основі МКФ” можна за посиланням.