Як формуються МВТН, якщо пацієнт лікувався у двох медзакладах за єдиним випадком непрацездатності?

Від правильного формування МВТН залежить створення е-лікарняного, на основі якого пацієнту (якщо він застрахований) нараховуються виплати. Сьогодні детальніше розглянемо найбільш поширені випадки, про які запитують лікарі. Зокрема, як коректно сформувати медичний висновок про тимчасову непрацездатність, або МВТН пацієнту, який в рамках єдиного випадку непрацездатності лікувався і на “первинці”, і на “вторинці”. 

Або ж що робити, якщо впродовж цього періоду пацієнт захворів чи травмувався і втратив непрацездатність за іншим випадком – як фіксувати ці два різні випадки у МВТН?  

Тож сьогодні розглянемо детальніше особливості оформлення МВТН на різних ланках. 

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується тим лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності. Це може зробити як сімейний лікар, так і лікар-спеціаліст.

Хто може створювати МВТН? 

➡️МВТН може бути сформованим лікарем “первинки” або лікарем “вторинки” як на амбулаторному лікуванні, так і під час госпіталізації для надання меддопомоги в стаціонарних умовах. 

➡️МВТН можуть створювати лише лікарі, які зареєстровані та авторизовані в ЕСОЗ. 

Оскільки середній та молодший персонал не можуть проводити експертизи, то і не мають повноважень створювати МВТН. 

➡️У лікаря є можливість створювати МВТН, якщо він працює у ЗОЗ, що має чинну ліцензію на медичну практику і якщо заклад зареєстрований та верифікований НСЗУ в ЕСОЗ.  

➡️Форма власності закладу та наявність договору з НСЗУ не впливає на право створювати МВТН. 

💡ОДНЕ З ПРАВИЛМВТН створюється та підписується саме тим лікарем, який у процесі надання меддопомоги провів відповідну експертизу з тимчасової непрацездатності і прийняв рішення про наявність у пацієнта (або особи, яка буде за ним доглядати) тимчасової непрацездатності.  

Як створюється МВТН на “первинці”?

Уявімо ситуацію, що 30-річний пацієнт Михайло, який офіційно працевлаштований, захворів. Лікар провів огляд та експертизу, встановив діагноз, який є загальним захворюванням, за потреби призначив додаткове обстеження і призначив лікування. 

Відповідні електронні медичні записи вніс в ЕСОЗ і на їх основі створив МВТН. Всі записи в ЕСОЗ лікар засвідчує своїм електронним підписом.  

➡️При формуванні МВТН лікар відразу вказує дату, з якої він засвідчив непрацездатність та дату до наступного огляду пацієнта або до прогнозованого відновлення працездатності. 

➡️В електронному листку непрацездатності буде вказаний період непрацездатності, який відповідатиме саме цим датам, отриманим з МВТН. 

Припустимо, що стан Михайла впродовж прогнозованого періоду закриття МВТН (20 днів) погіршився. Після повторної консультації лікар визначив, що внаслідок ускладнень Михайло потребує госпіталізації. На основі своїх висновків лікар сформував е-направлення на госпіталізацію, з яким пацієнт звернувся до закладу охорони здоров’я спеціалізованої допомоги.

Як створюється МВТН на період госпіталізації? 

Під час госпіталізації лікуючий лікар Михайла внесе до ЕСОЗ медичні записи щодо його стану на момент госпіталізації та сформує МВТН на термін від дати госпіталізації до прогнозованої дати виписки у зв’язку з завершенням лікування. 

Оскільки звернення пацієнта є продовженням того ж раніше засвідченого випадку непрацездатності, то при формуванні МВТН при госпіталізації новий лікуючий лікар пацієнта не встановлює відмітку про початок нового випадку. ЕСОЗ самостійно визначить, що попередні МВТН пов’язані з новим, формуючи єдиний ланцюг медичних висновків у межах єдиного безперервного випадку непрацездатності. 

Варто зауважити, що відповідний зв’язок між такими медичними висновками встановлюється лише в межах однієї категорії медичного висновку та за наявності перетину дат початку та завершення періоду непрацездатності. 

💡ВАЖЛИВА УМОВА – відсутність відмітки про початок нового випадку тимчасової непрацездатності. 

Уявімо іншу ситуацію, коли Микола перебуває на лікарняному за першим випадком непрацездатності, наприклад, загальне захворювання, і в цей час травмує руку. Відповідно його госпіталізують до того, як завершився прогнозований  лікарем термін МВТН за першим випадком непрацездатності. У цьому випадку лікуючий лікар пацієнта в стаціонарі мав би встановити відповідну відмітку при формуванні МВТН про початок нового випадку непрацездатності, який не пов’язаний із поточним захворюванням. Тобто тепер у Михайла б з’явилися два МВТН за різними випадками непрацездатності. 

Отже, МВТН однієї категорії, які перетинаються по часу, формуючи безперервний випадок непрацездатності, можуть формуватися різними лікуючими лікарями у різних медичних закладах. Щоб зареєструвати початок нового випадку непрацездатності (у разі початку нового, не пов’язаного з попереднім, захворюванням або травми), лікуючому лікарю необхідно встановити в медичному висновку відповідну відмітку. 

Також рекомендуємо
8 Грудня 2022
Медичний висновок тимчасової непрацездатності – електронний документ, що формується на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров’я та містить висновок лікаря за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності, що засвідчує тимчасову непрацездатність та є підставою для створення е-лікарняного.
Якщо у закладі охорони здоровʼя відсутнє електропостачання чи не має можливості одразу після огляду пацієнта внести дані про огляд, консультації та лікування та відповідно не має можливості оформити медичний тимчасової непрацездатності, то МВТН може бути сформований не пізніше як на п’ятий день з дати встановлення лікуючим лікарем факту тимчасової непрацездатності особи. При цьому строк непрацездатності зазначається той, що був визначено в день проведення експертизи тимчасової непрацездатності.
Якщо протягом цього терміну відсутня можливість передачі МВТН до електронної системи – лікар випише паперовий листок непрацездатності.
У разі відсутності технічної можливості формувати медичні висновки про тимчасову непрацездатність в ЕСОЗ, внесення таких відомостей до системи має забезпечуватися безпосередньо після усунення таких проблем.
Якщо ж у закладі відсутні бланки, за рішенням керівника дозволяється оформлення лікарняного на аркуші паперу, за формою, затвердженою МОЗ, Міністерством соціальної політики, Фондом соціального страхування (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1454-04#Text). Такі зміни передбачені наказом МОЗ №1066.
13 Грудня 2023

Час від часу до нас надходять запити від пацієнтів щодо формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та е-лікарняних. Зокрема, цікавляться, хто може створити МВТН та як отримати МВТН для подальшого формування е-лікарняного. 

Перш за все варто нагадати, що МВТН та е-лікарняний – це два різні цифрові документи. 

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність, або МВТН – електронний документ, що формується в електронній системі охорони здоровʼя  та засвідчує тимчасову непрацездатність пацієнта та є підставою для створення е-лікарняного.

З 1 жовтня 2021 року в Україні впровадили формування електронних лікарняних. Для лікарів головною відмінністю при проведенні експертизи втрати тимчасової непрацездатності стало фактична відмова від видачі паперових бланків листків непрацездатності та перехід до процесу формування електронних медичних висновків про тимчасову непрацездатність.

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується тим лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності. Це може зробити як сімейний лікар, так і лікар-спеціаліст.

Алгоритм дій пацієнта при отриманні е-лікарняного

Сьогодні хочемо нагадати про значення цих двох цифрових сервісів та роз’яснити алгоритм отримання е-лікарняного: 

  1. Необхідно звернутися до лікаря, який на підставі огляду сформує медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Зауважимо, що МВТН не містить  медичних та персональних даних.
  2. Після того як лікар підпише МВТН своїм електронним підписом , пацієнт за наявності методу автентифікації за номером телефону отримує смс-повідомлення від “E-health” з номером медичного висновку у форматі 1А2B-3В4G-5D6Е-7C8T. Якщо смс не прийшло – надайте лікарю актуальний номер телефону для зміни методу автентифікації.
  3. Після цього медичний висновок автоматично надсилається в електронний реєстр листків непрацездатності, де на підставі наявних даних може бути сформований е-лікарняний. Наприклад, е-лікарняний не формується для незастрахованих осіб.
  4. Пацієнт отримає смс-повідомлення від Пенсійного фонду з номером лікарняного в форматі № 9123131-2017190732-1. Якщо смс не прийшло – зареєструйтеся на Порталі пенсійного фонду (або у додатку) та увімкніть спосіб інформування через смс-повідомлення в особистому кабінеті.
  5. Поінформуйте свого роботодавця про період непрацездатності, зателефонувавши або надіславши йому номер лікарняного. Своєю чергою, роботодавець у кабінеті страхувальника на порталі ПФУ перегляне листок непрацездатності та матиме можливість сплатити його.
  6. Переглянути свої е-лікарняні можна в особистому кабінеті застрахованої особи на Порталі пенсійного фонду.

Де можна перевірити свій медичний висновок про тимчасову непрацездатність?

Перевірити медичний висновок можна на порталі “Дія”. У результаті перевірки ви миттєво отримаєте дані про: тип медичного висновку; дату його створення, номер документа, заклад охорони здоров’я, що видав висновок, а також термін, протягом якого документ є дійсним (термін непрацездатності).

3 Квітня 2024

Віднедавна в ЕСОЗ зʼявилася можливість фіксувати як дату, так і період у Взаємодії для обліку наданої пацієнту допомоги та точного часу, витраченого медичним фахівцем (діапазон “з” – “по”).

Залежно від фактично наданої допомоги, період у Взаємодії може охоплювати огляди, консультування, проведені інтервенції пацієнту, оформлення виписки зі стаціонару тощо, які потребують обліку тривалості надання медичної допомоги.

Що зміниться для медичного працівника?

❌ Як було: Наразі діє перехідний період, який допускає одночасний облік в ЕСОЗ, як дати взаємодії, так і її періоду.

✅ Як буде: найближчим часом перехідний період буде завершено. Надалі планується облік з використанням виключно періоду у Взаємодії.

Дата та період медичних записів (Діагностичних звітів, Процедур та т.і) в Пакеті Взаємодії з ознакою “первинне джерело – так” мають бути зафіксовані в межах періоду Взаємодії. Виключенням є Взаємодії з типом “Виписка  пацієнта, який вибув зі стаціонару”.

Звертаємо увагу, що про завершення перехідного періоду буде проінформовано завчасно, а також відповідна зміна буде відображена в нових курсах Академії НСЗУ. Інформація в існуючих курсах буде оновлена поступово.

Як відтепер буде здійснюватись облік взаємодії в ЕСОЗ?

Поле Що вказується*
Початок взаємодії (period.start)
  • В амбулаторних умовах: дата та час фактичного початку надання допомоги
  • В умовах стаціонару: початок оформлення виписки пацієнта зі стаціонару
Кінець  взаємодії (period.end)
  • В амбулаторних умовах: дата та час завершення надання допомоги 
  • В умовах стаціонару: завершення оформлення виписки пацієнта зі стаціонару

*Заповнення цих полів може бути автоматичним на стороні МІС з можливістю внесення змін медичним працівником.

6 Червня 2022
Команда Міністерства охорони здоровʼя створила інтерактивний дашборд, де можна простежити постачання та передачу гуманітарної допомоги, яка надходить від партнерів та благодійників.
📊 На сторінці дашборду можна знайти інформацію про те, який гуманітарний вантаж вже доставлено до закладів охорони здоров’я в регіони. У дашборді є можливість простежити лікарські засоби, предмети індивідуального захисту, медичне обладнання, автомобілі швидкої допомоги та витратні матеріали.
Скористатись дашбордом можете за посиланням:
☎️ Нагадуємо про гарячі лінії для допомоги збройним силам, медикам та громадянам України.
Державна гаряча лінія для охочих надати гуманітарну допомогу населенню або підтримати українських військових та бійців територіальної оборони.
⁃ Для дзвінків з України (безкоштовно) – 0 800 202 600;
⁃ Для дзвінків з інших країн (номер також може використовуватись для дзвінків з України за тарифами відповідного оператора зв’язку) +380 44 237 00 02.
Гаряча лінія Міністерства охорони здоров’я України – 0 800 60 20 19.
💊 Охочим долучитися до забезпечення лікарень медикаментами та необхідними матеріалами необхідно заповнити форму за посиланням- https://forms.gle/bAHiUuPQMcy4t3Dw6.
🧬 Також ви можете допомогти, здавши кров (), освоївши базові правила домедичної допомоги () та короткі інструкції, що можуть вам допомогти врятувати чиєсь життя ().