Увага! Регламентні роботи в ЕСОЗ!

Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!
З метою оптимізації та покращення продуктивності системи ЕСОЗ, проводимо планові технологічні роботи.
Задля мінімізації можливих незручностей для користувачів, регламентні роботи відбуватимуться з 22:00 15.12.2021 та до 23:30 15.12.2021 .
Дякуємо за розуміння!
Також рекомендуємо
2 Травня 2024

Перегляд медичних записів, створених на приєднану неідентифіковану/ідентифіковану особу, раніше був ускладнений. Адже при обʼєднанні записів про пацієнта в ЕСОЗ запис, який було приєднано, автоматично деактивується. 

Після впроваджених змін в системі передбачений доступ до перегляду електронних медичних записів (ЕМЗ), створених для неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта, якого об’єднали з основним записом про пацієнта у ході дедублікації.

Відтепер лікар первинної медичної допомоги з активною декларацією з пацієнтом може повноцінно переглядати медичні дані пацієнта, навіть якщо деякі з них були створені на інші записи про пацієнта (як для ідентифікованого, так і для неідентифікованого) та вони були обʼєднані.

Усі інші лікарі можуть переглянути такі записи за умови отримання дозволу (approval) на пацієнта, який надає доступ до всіх медичних даних – як основного запису про пацієнта, так і його приєднаних записів.

Як для лікаря з активною декларацією, так і для лікаря з активним дозволом на пацієнта, перегляд записів, що містять чутливі дані, заборонений. Для перегляду таких даних лікар має отримати окремий доступ до чутливих груп згідно з поточним процесом.

Можливість перегляду повних медичних даних за цими правилами буде доступною за умови, якщо неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта було звʼязано з основним записом про пацієнта. 

Таким чином, педіатр відтепер може, наприклад, переглянути результати проведеного дитині неонатального скринінгу, проведених щеплень в пологовому будинку, які були обліковані до видачі свідоцтва про народження. 

Також будь-який лікар за потреби може повноцінно переглянути медичну інформацію про пацієнта, який раніше потрапив до стаціонару в непритомному стані, не був одразу ідентифікований та відповідно частина медичних записів була створена на неідентифікованого пацієнта, або ж медичні дані пацієнта, запис про якого за результатами перевірки НСЗУ було визнано дублем. 

Зверніть увагу! Якщо частина медичних записів про пацієнта все ж недоступна до перегляду (за винятком чутливих даних), є висока ймовірність наявності дублюючого запису про пацієнта, який необхідно приєднати до основного запису. 

Для цього необхідно або знайти дублюючий запис та оновити в ньому інформацію для того, щоб записи були приєднані в автоматичному режимі, або звернутись до НСЗУ зі зверненням про необхідність об’єднання записів про пацієнта.

 

22 Серпня 2024

За весь період дії е-рецепту українці вже змогли переконатися в зручності цього цифрового сервісу порівняно з паперовим аналогом. Якщо раніше для отримання кожного наступного рецепту треба було йти до лікаря, то тепер завдяки е-рецепту це можна зробити дистанційно. 

Електронний рецепт (е-рецепт) – це цифровий медичний документ, що формується в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) на підставі внесених медичних записів про стан здоровʼя пацієнта та містить призначення лікаря пацієнтові на певний лікарський засіб.

Зручністю цього цифрового сервісу на сьогодні скористалися майже 5 млн пацієнтів. Загалом в ЕСОЗ сформовано 77,65 млн е-рецептів. 2023-й рік навіть номінували роком е-рецепту, адже тоді е-рецепт запрацював на цілу низку нових категорій лікарських засобів на доповнення паперовому рецепту і це був один із найбільш активних періодів його розвитку. 

Однак війна в Україні  значно вплинула на процес впровадження е-рецепту. Через воєнний стан зміни втілюються поступово, аби пацієнти, медичні та аптечні заклади могли адаптуватися до нових умов. Як же працює е-рецепт під час війни?  

“Перехідний період” для медзакладів та аптек 

Загальна обов’язковість на використання рецепту (як паперового, так і електронного) зберігається, однак на період воєнного стану діють так звані тимчасові пом’якшення вимог застосування е-рецепту для медзакладів, аптек і пацієнтів загалом. 

Умови встановлюються залежно від регіону розташування аптеки, технічної можливості і доступу до ЕСОЗ, способу фінансування та залежно від виду лікарських засобів, на які виписується рецепт. 

 

➡️Виключно за е-рецептом призначаються та відпускають в аптеках наркотичні (психотропні) лікарські засоби та ті лікарські засоби, що відшкодовуються частково або повністю державою, зокрема “Доступні ліки”. 

👉Винятки, коли можна за паперовим рецептом

Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій, обов’язковість е-рецепту на наркотичні лікарські засоби та “Доступні ліки” не застосовується у випадках, коли це неможливо зробити (технічна неспроможність, блекаути). Лікарі мають право призначати ці категорії лікарських засобів за паперовим рецептом.

➡️Використовувати е-рецепт або паперовий рецепт на вибір пацієнта можна для всіх рецептурних (не наркотичних (психотропних)) лікарських засобів за кошти пацієнта

Під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ. У таких випадках лікарі можуть використовувати форми паперового рецепту, коли немає технічної можливості сформувати е-рецепт в ЕСОЗ.
👉Винятки, коли можна отримати ліки без рецепту

Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій відпуск всіх рецептурних ліків за власний кошт пацієнта (за винятком наркотичних/психотропних, отруйних та сильнодіючих лікарських засобів) – допускається і без рецепту лікаря. Така можливість забезпечується з огляду на обмежений чи ускладнений доступ до медичних послуг.

Також закуповувати ліки для потреб фронту у дистриб’юторів без рецепта можуть волонтери та волонтерські організації. 

Нагадуємо, що “рецептурними” є лікарські засоби, які потребують додаткового контролю щодо їх застосування, тому кожна інструкція до такого лікарського засобу містить інформацію щодо умов відпуску, тобто “за рецептом”. Перевірити, чи необхідний вам лікарський засіб є рецептурним можна в Державному реєстрі лікарських засобів або в інших сервісах таких, як наприклад, веб-сайти або чат-боти.

Які переваги е-рецепту у порівнянні з паперовим рецептом?

Додамо, що відпуск рецептурних ліків завжди здійснювався за призначенням лікаря. Ця вимога не є новою, натомість з квітня 2022 року лише додався зручний цифровий інструмент – електронний рецепт.

Використання е-рецептів сприяє прозорому та контрольованому відпуску рецептурних препаратів в аптеці, допомагає боротися з неконтрольованим застосуванням всіх рецептурних ліків, зокрема і антибіотиків, що є важливим кроком, зокрема, у запобіганні розвитку антибіотикорезистентності.

Попри можливість обирати між паперовим та е-рецептом, все ж варто звернути увагу на низку переваг цього цифрового сервісу. Саме завдяки доступу лікаря до медичної картки пацієнта в ЕСОЗ  лікар зможе лікувати вас ефективніше, а саме:  

  • переглянути історичні медичні дані пацієнта;
  • враховувати дані про ваші супутні захворювання, інші ліки, які ви приймаєте;
  • відслідковувати результати лікування та за потреби – створити план лікування;
  • та навіть уникнути можливих помилок у призначенні.
  • За наявності хронічних захворювань формувати е-рецепт дистанційно без зайвої трати часу 

“Використання е-рецепту дозволить не тільки визначати прогнозовані обсяги потреби в лікарських засобах, але й виключити випадки допущення технічних помилок при виписуванні рецептів і головне сприятиме розвитку раціонального призначення лікарських засобів та покращенню якості надання медичної допомоги, – зазначає Олександр Гріценко, в.о. начальника Фармацевтичного управління МОЗ України. 

Е-рецепт також є важливим інструментом реалізації програми реімбурсації, яка дозволяє пацієнтам отримувати доступні ліки безкоштовно або з невеликою доплатою. 

Використання е-рецептів у програмі “Доступні ліки” забезпечує прозорість і контроль за відпуском медикаментів, що сприяє більш ефективному використанню бюджетних коштів та покращує доступ пацієнтів до необхідних ліків з першого дня функціонування програми”, – додає Наталія Гнатюк, начальник відділу розвитку програми реімбурсації Департаменту стратегії універсального охоплення населення медичними послугами НСЗУ.

Щоб перевірити, які лікарські препарати входять до програми “Доступні ліки” та дізнатися, в якій найближчій аптеці – можна скористатися чат-ботом “Спитай Гриця”.

💊Перелік лікарських засобів, які входять до Програми реімбурсації.
💊Перелік медвиробів.

Запровадження е-рецепту як долучення до світових стандартів

Е-рецепт є важливим кроком у модернізації системи охорони здоров’я України і  долучення України до світових стандартів. Зазначимо, що впровадження цього цифрового інструменту є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.

Прозорий відпуск рецептурних ліків – одне з “домашніх завдань”, яке Україна має виконати на своєму інтеграційному шляху до європейської спільноти. У низці країн е-рецепт успішно функціонує як метод превенції та моніторингу у сфері громадського здоров’я. Зараз у світі активно розвивається транскордонний обмін даними, що дозволяє придбати ліки за е-рецептом в іншій країні ЄС. Україна також планує долучитися до цього проєкту”, – зазначає Марія Карчевич, заступник міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку. 

Нагадаємо, що у 2019 році стартувала Програма реімбурсації за е-рецептом, яка постійно розвивається і додаються нові напрямки. З серпня 2022 року запрацював е-рецепт на антибіотики за кошти пацієнта, а з листопада 2022 року – на наркотичні (психотропні) лікарські засоби за кошти пацієнта. У 2023 році е-рецепт поширився на всі рецептурні ліки за кошти пацієнта, а також на медвироби.

5 Липня 2022
Іноді трапляється, що лікарі не можуть увійти до свого робочого кабінету в ЕСОЗ чи змінити пароль доступу. Звісно, в кожної лікарні встановлений різний функціонал МІС, але сьогодні ми зібрали типові проблемні моменти, з якими зіштовхуються лікарі, коли намагаються увійти до системи.
1) Варто пам’ятати, якщо лікарі намагаються увійти в систему і вказують помилковий пароль декілька разів підряд – система буде фіксувати кожну спробу увійти, як окремий вхід. Відповідно, система рахує кількість спроб і у підсумку може заблокувати підключення до МІС на певний проміжок часу. Наприклад, лікар понад 3 рази невірно вводив пароль, система обмежить спроби входу на 10 хвилин.
2) Змінюйте пароль завчасно. Кожні три місяці або частіше, згідно з вимогами безпеки вашої МІС, працівники медичних закладів повинні змінювати свій пароль. Якщо пароль не змінити, система блокує вхід і трапитись це може під час робочого дня. Тому важливо попередньо змінити пароль доступу, щоб мати змогу увійти до системи, коли це буде необхідно.
3) Також перевірте термін дії вашого кваліфікованого електронного підпису. КЕП використовується для ідентифікації користувачів та підтверджує їхні дії в ЕСОЗ і також має певний термін дії.
4) При відновленні паролю перевіряйте папку “СПАМ” на робочій пошті. Часом повідомлення з відновленням пароля знаходиться саме в ній.
5) Використовуйте та оновлюйте лише ліцензоване програмне забезпечення. Це важливо, оскільки при кожному оновленні знешкоджується цілий ряд проблем, помилок та потенційних загроз. Оновлення програмного забезпечення посилює захист інформації на вашому комп’ютері.
6) Очищуйте кеш. Кеш браузера — це тимчасове сховище, призначене для прискорення завантаження сайтів. Він працює, зберігаючи статичні файли в локальній пам’яті комп’ютера. Тобто, очищуючи кеш, ви можете прискорити завантаження сторінки. Можливо, у Вас довго завантажується матеріал в інтернеті саме внаслідок переповненого кешу.
7) Працюйте тільки з тими операторами, МІС яких пройшла тестування ДП “Електронне здоров’я”. Повний перелік протестованих та підключених МІС відображається на сайті:
Представники підключених медичних інформаційних систем нададуть вам консультацію, у разі виникнення проблем.
📍 Нагадуємо, у разі, якщо ви не знаєте контактів підтримки МІС, яка встановлена в закладі, ви завжди можете отримати відповідну інформацію в адміністратора ЦБД ЕСОЗ (ДП «Електронне здоровʼя»).
27 Серпня 2024

СМС-повідомлення від ЕСОЗ – це найбільш поширений варіант підтвердження дії чи інформування в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). 

Перше смс-повідомлення від ЕСОЗ пацієнт отримує при реєстрації у системі або при поданні декларації лікарю “первинки”. Надалі за фактом наступних звернень до надавачів медичних послуг можуть надходити повідомлення, наприклад, про е-направлення, е-рецепт, МВТН тощо. 

Сьогодні детальніше розглянемо, у яких випадках надходять смс-повідомлення від ЕСОЗ, що вони означають та що робити, якщо повідомлення не надходять?

Які смс-повідомлення надходять від ЕСОЗ?

👉Всі СМС-повідомлення від ЕСОЗ надсилаються виключно від імені “E-health”.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при реєстрації пацієнта в системі або оновленні персональних даних

СМС-повідомлення від E-health надходять пацієнтам, зареєстрованим у системі. Наразі реєстрація пацієнтів виконується виключно медиками. Однак невдовзі в Україні запрацює особистий кабінет пацієнта, завдяки якому пацієнти зможуть обрати сімейного лікаря, терапевта чи педіатра та самостійно подати йому декларацію онлайн.

Перше повідомленням надходить під час реєстрації і містить 4-значний код, називаючи який пацієнт підтверджує лікарю правильність реєстраційних даних та приналежність номеру телефона пацієнтові.

Також при реєстрації в ЕСОЗ пацієнт обирає один із методів автентифікації в системі – за документами, через законного представника або за номером телефону. При виборі останнього варіанту сповіщення від ЕСОЗ будуть надходити саме на цей номер телефону. 

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при поданні декларації лікарю

Коли пацієнт подає декларацію сімейному лікарю, йому також на телефон надійде повідомлення з кодом підтвердження. Називаючи одноразовий чотиризначний код з повідомлення, пацієнт схвалює подання декларації з лікарем. 

Подання декларації в ЕСОЗ відбувається виключно за особистої присутності пацієнта після її власноручного підписання.

☝️Лікарі не телефонують пацієнтам з метою дізнатись код,  пацієнт особисто називає його лікарю.

☝️Не повідомляйте код, вказаний у смс невідомим особам, що вам телефонують.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при отриманні е-направлення

Пацієнт також отримує повідомлення від ЕСОЗ з номером е-направлення. Так, якщо наприклад, лікар-кардіолог призначає консультацію лікаря-невролога чи лікаря-ендокринолога, після формування е-направлення та якщо в пацієнта зазначено номер телефону при реєстрації – йому у повідомленні надходить 16-значний номер направлення в форматі “Ваше направлення: 6495-7332-1362-2361”. 

З цим е-направленням пацієнт може звернутися у будь-який медзаклад та до будь-якого медичного спеціаліста відповідного профілю на власний вибір відповідно до призначення. 

☝️Номер е-направлення, яке прийшло в повідомленні від ЕСОЗ, пацієнт називає в реєстратурі обраного медзакладу або лікарю безпосередньо під час запису або перед прийомом. 

☝️Виконавець е-направлення не має права вимагати паперову памʼятку про е-направлення. Вся необхідна інформація може бути отримана за номером е-направлення.

Зауважимо, що е-направлення дає можливість отримати медпослуги безоплатно у закладах, які мають укладені договори з НСЗУ за відповідним пакетом послуг Програми медичних гарантій. 

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ при виписуванні е-рецепта

Частина лікарських засобів відпускається в аптеках лише при наявності е-рецепту. Цей медичний цифровий документ створює лікар, а пацієнту на номер телефону надходить смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером е-рецепта та кодом погашення для отримання ліків в аптеці. У повідомленні зазначається: «Ваш рецепт: ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ». 

Пацієнт повідомляє номер е-рецепту фармацевту, за яким він здійснює пошук необхідного лікарського засобу. Якщо відповідні ліки є в аптеці у необхідній кількості, та торгова назва і її вартість влаштовують пацієнта, то він надає фармацевту код підтвердження для відпуску ліків. 

Е-рецепт у деяких випадках можна отримати дистанційно без візиту до лікаря, а пацієнтові прийде СМС-повідомлення з новим номером е-рецепту.

➡️СМС-повідомлення від ЕСОЗ з кодом підтвердження згоди на доступ до медичних даних

Маючи зазначений номер телефону в системі – пацієнт може управляти доступом до власних медичних даних. Так, якщо у лікаря відсутній доступ, він сформує запит на перегляд певних даних.

Пацієнту надходить смс-повідомлення від ЕСОЗ з 4-значним кодом підтвердження доступу. Лікар зможе переглянути дані пацієнта лише після введення цього коду в систему. 

Таким чином саме пацієнт керує доступом до своїх медичних даних, зокрема, чутливих і при потребі може відкликати свою згоду на доступ

💡Що робити, якщо повідомлення від ЕСОЗ раніше надходили, а тепер – ні? 

Зверніть увагу, що смс-повідомлення від ЕСОЗ будуть надходити на той номер телефону, який ви вказали при реєстрації в ЕСОЗ. Якщо ви змінили цей номер, то потрібно відповідні зміни внести і в системі, вказавши актуальний номер телефону. 

В залежності від того, чи маєте ви доступ до старого номеру телефону, оновити дані в ЕСОЗ можна або через сімейного лікаря чи будь-якого іншого лікаря, або ж через НСЗУ. Детальніше про те, як змінити номер телефону в ЕСОЗ за посиланням.

💡Що робити, якщо надходять повідомлення від ЕСОЗ, але до лікаря ви не зверталися? 

Якщо Вам прийшла смс, а до лікаря Ви не звертались, швидше за все лікар допустився помилки. Могло статися так, що при введенні номеру телефону лікар помилився і вказав комбінацію, яка співпадає із вашим номером. 

Варто з’ясувати, хто виписує ці направлення. Таку інформацію можна знайти у вашому пацієнтському кабінеті в медичній інформаційній системі (МІС), якою користується медзаклад, де ви укладали декларацію із сімейним лікарем.

Що рекомендовано зробити:

1️⃣Зверніться до сімейного лікаря і попросіть його переглянути в пацієнтському кабінеті в МІС інформацію про візити, яких не було.

2️⃣Звернутися до медзакладу, де вказаний візит. Головний лікар зобовʼязаний зʼясувати, з яких причин такий запис був внесений та забезпечити його позначення у системі як “помилковий”

3️⃣Або ж ви можете звернутися до Національної служби здоровʼя України з офіційною скаргою через форму у розділі “Громадянам” на сайті НСЗУ або за телефоном 16-77.

Зверніть увагу! смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером е-направлень, номером МВТН, номером е-рецептів та кодів їх погашення надходять на той номер телефону, який вказаний в Реєстрі пацієнтів. Номер телефону – це зручний канал отримання сповіщень від ЕСОЗ. Тому рекомендуємо при реєстрації в системі обирати метод авторизації “за номером телефону”. 

Стежте за його актуальність і якщо змінюєте, відразу оновлюйте і в ЕСОЗ. За наявності номеру телефону пацієнт зможе не лише самостійно управляти доступом до своїх медичних та чутливих даних, але й буде в курсі щодо дій з такими даними. Якщо хтось захоче отримати доступ до даних пацієнта, то без 4-значного коду з СМС такий доступ не буде видано або ж якщо хтось створить пацієнту е-направлення, то система оперативно його про це повідомить.