


Електронна система охорони здоров’я постійно розвивається, спрощуючи роботу медичним працівникам і покращуючи отримання якісних послуг для пацієнтів.
Відтепер фахівці реабілітаційних команд будуть вносити інформацію про процедури, призначення, результати реабілітаційних обстежень та інші дані до ЕСОЗ за міжнародною класифікацією МКФ. Це сприятиме більш ефективній та синхронізованій роботі мультидисциплінарної реабілітаційної команди. Таким чином медичні працівники позбавляться від паперової рутини і зможуть обмінюватися даними про відновлення пацієнта у режимі реального часу, як і відстежувати потребу в коригуванні плану реабілітації та змінювати його.
Також відбулися зміни в обліку призначення медичних послуг при створенні е-направлення. Тепер при його формуванні необхідно буде обирати одиницю виміру послуг, яких потребує пацієнта (“штуки” або “хвилини”). Після реєстрації в ЕСОЗ запису про надану послугу відбувається перерахунок залишку послуг, які доступні за направленням. Зауважимо, що для роботи з тими направленнями, що були створені до оновлення, діють ті правила, що і раніше. Змінити виконавця послуги можна вже безпосередньо при обробці е-направлення. Уже не треба вказувати місце надання послуг. Якщо за е-направленням доступні невикористані послуги, лікар іншого закладу матиме можливість взяти направлення “в роботу” через 24 години. Також доступна можливість погашати е-направлення, яке було створено без зазначення програми.
Є низка нововведень, які стосуються плану лікування, процедур, клінічної оцінки та електронного рецепту. Так, тепер лікарям заборонено створювати призначення в плані лікування, автором якого є працівник іншого закладу. При цьому створювати рецепти та направлення на основі таких призначень можна (за умови отримання відповідного дозволу). Працівники в межах одного закладу зможуть переглядати план лікування без отримання дозволу на доступ. При цьому для перегляду чутливих даних зберігається той механізм, що і раніше (отримання окремого дозволу від пацієнта).
Раніше при пошуку електронних рецептів не було можливості фільтрувати за періодом їх погашення. Тепер це можливо. У рамках фармацевтичної опіки фармацевт зможе скасувати е-рецепт.
🔗Більш детально ознайомитися зі змінами можна у матеріалах за підсумками вебінару “Електронна система охорони здоровʼя: які зміни у функціоналі системи очікувати лікарям найближчим часом”:
🔗Запис трансляції вебінару: Електронна система охорони здоровʼя: які зміни в системі очікувати лікарям найближчим часом
🔗Розʼяснення. Зміни в ЕСОЗ від 15.06: що змінюється для користувачів
🔗Презентація “Функціональні зміни в ЕСОЗ при обліку призначення медичних послуг”
🔗Презентація “Функціонал обліку реабілітаційних процедур в ЕСОЗ”
🔗Розʼяснення. Реабілітація в ЕСОЗ: що змінюється для фахівців з реабілітації: Реабілітація в ЕСОЗ. Поширені питання та відповіді
Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.
Відповідно до наказу Адміністратора від 01.06.2022 №18 , ураховуючи виявлені порушення операторів електронних медичних інформаційних систем вимог щодо захисту інформації в електронній медичній інформаційній системі, прийнято рішення відключити 31.07.2022 деякі електронні медичні інформаційні системи (за списком) (надалі – МІС) від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я.
Так, у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, якою користуються заклади охорони здоров’я, фізичні особи – підприємці, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (надалі – заклад охорони здоров’я), останні мають право:
– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я іншу МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;
– розірвати договір з Оператором МІС та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;
– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.
Перелік електронних медичних інформаційних систем, які будуть відключені від ЦБД ЕСОЗ з 31 липня 2022 року
Назва МІС | Оператор МІС | ЄДРПОУ |
Медична інформаційна система ВІЛ-інфекція в Україні | ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» | 40524109 |
простоМед | ТОВ МІС-сервіс | 43826536 |
DocDream | ТОВ “Докдрім” | 42313028 |
apteka24 | ТОВ МІС-сервіс | 43826536 |
Pharma Space | ПП «ФК «Здорова родина» | 34078368 |
Lakmus | ФОП Походенко Олег Ігорович | 3209202175 |
Medcore | ТОВ МЕДКОР | 41533623 |
MoniHeal | ТОВ «Moi Здоров’я» | 42099293 |
Цифровий пацієнт | ТОВ “ЦСІТ “Браво” | 43251371 |
UASMART | ТОВ “ЮАСМАРТ” | 39904213 |
ePrisonHealth | Центр охорони здоров’я державної кримінально-виконавчої служби України | 41713679 |
Hermes-medical | ТОВ НВФ “Гермес-комп” | 22159669 |
Iconx CRM | ФОП Чернова Ольга Вадимівна | 2264105102 |
Ademrius | ТОВ «Адемріус» | 43559910 |
МедЦентр+ | ФОП Немировський Дмитро Валерійович | 3008915235 |
Парацельс | ФОП Харченко Лариса Геннадіївна | 2357605629 |
Prolisok | ТОВ “ПРО ЛІС ОК АІ” | 43120142 |
Медікіт | ТОВ МЕДІКІТ | 41864050 |
Selenium | ФОП Стоянов Л.А. | 3129318014 |
Нейрон | ТОВ “АЛЮР-МЕДТЕХ” | 32946110 |
АПТЕКА 911.ЮА | ТОВ Аптека911.ЮА | 43631965 |
Деколи у працівників виникають труднощі з реєстрацією в ЕСОЗ або оновленням паролю або ж інші питання, пов’язані з роботою у системі. У всіх цих випадках медзаклади та аптеки можуть звертатися до медичних інформаційних систем, які їх обслуговують, адже підтримка, консультування та навчання медпрацівників роботи в ЕСОЗ входить до послуг, які МІС надає закладам охорони здоров’я. Як визначитися із переліком необхідних послуг від МІС та де це можна переглянути, розповідаємо детальніше.
Для початку нагадаємо, що медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я лише через медичні інформаційні системи, які відповідають технічним вимогам держави та підключені до ЦБД ЕСОЗ.
МІС – це рішення для автоматизації охорони здоров’я, адже саме завдяки медичним інформаційним системам відбувається обмін інформацією між медзакладами та аптеками з центральною базою даних ЕСОЗ.
Перш ніж працювати з МІС, заклади охорони здоров’я вивчають, які саме функціональності для взаємодії з ЕСОЗ пропонує медична інформаційна система і чи покриває обсяг цих функціональностей потреби закладу. Перевірити, чи володіє МІС відповідними функціональностями, можна на спеціальному дашборді Статуси тестування функціоналу МІС.
Коли медзаклад чи аптека визначаються із МІС, яка найбільше покриває потреби закладу, то зобов’язані укласти відповідний договір про умови співпраці (згідно з Постановою КМУ №411 від 25.04.2018). Саме договір є інструментом взаємодії закладу охорони здоров’я з оператором МІС і передбачає обсяг та якість послуг, які медична інформаційна система зобов’язана надавати закладу. Зокрема, у такому договорі може обумовлюватися режим роботи служби підтримки, доступність такої підтримки у вихідні, також передбачається консультування та навчання медпрацівників і відповіді на всі питання чи проблеми, пов’язані з роботою в ЕСОЗ.
Рекомендації: на що звернути увагу закладам охорони здоров’я, укладаючи договір з МІС?
Задля належної співпраці між закладами охорони здоров’я і МІС у договорі варто передбачити, зокрема такі умови.
Забезпечення безперебійної роботи МІС
Договір повинен передбачати, що МІС має забезпечувати доступ до її функціональних можливостей та можливостей ЦБД ЕСОЗ в режимі 24/7. При цьому планова недоступність (час, протягом якого функціональні можливості онлайн сервісу МІС можуть бути недоступні) має становити не більше, ніж 4% часу звітного періоду.
Забезпечення навчальними матеріалами
Передбачте в договорі, що оператор МІС має розробити та забезпечити вас постійним доступом до інструкцій та навчальних матеріалів, які пояснюють, як користуватися функціональними можливостями МІС, наприклад, покрокова інструкція, як виписати е-рецепт або як зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ.
Робота служби підтримки МІС
У договорі має бути визначено, як, у який термін та в якому режимі роботи служба підтримки МІС надає консультації та допомагає вирішити проблеми, запити, пов’язані з роботою МІС та ЕСОЗ.
Вчасне повідомлення про інциденти та помилки в роботі МІС
Проблеми в роботі можуть виникати як в роботі МІС, так і в роботі ЦБД ЕСОЗ. Детальніше про розподіл зон відповідальності читайте за посиланням.
Так, щодо проблем в роботі ЦБД ЕСОЗ ми інформуємо користувачів шляхом публікації повідомлень через сторінку Моніторингу працездатності ЦБД ЕСОЗ.
Тому для розуміння, як працює ваша МІС рекомендуємо передбачити порядок інформування вас як замовника послуг щодо проблем саме в роботі МІС.
Дотримання термінів реагування на збої
Для усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, держава висуває вимоги щодо того, як швидко збої і проблеми мають бути усунені. Так, відповідно до умов договору між МІС та державою зазначено, що збої мають бути виправлені в термін від 4 годин до 3-х діб залежно від складності такого збою. Ці та інші умови, які держава висуває до МІС, можна переглянути у Договорі про підключення електронної медичної інформаційної системи до ЦБД ЕСОЗ та передбачити у вашому з МІС Договорі також.
Забезпечення доступу до функціональності ЕСОЗ
Усі можливості ЕСОЗ поділені на функціональні частини, на які тестуються та підключаються МІС. Ви як замовник можете передбачати, яка функціональність необхідна саме вам, тому рекомендуємо передбачити перелік такої функціональності як складову закупівлі та договору відповідно.
На момент укладення договору МІС має бути протестована на таку функціональність та мати позитивний висновок за результатами тестувань. Перевірити, чи протестована МІС, яка подала вам пропозиції, можна на дашборді Статуси тестувань функціоналу МІС.
Оновлення функціональних можливостей МІС відповідно до розвитку ЕСОЗ
Врахуйте, що ЕСОЗ постійно розвивається, змінює існуючу функціональність та створює нові. Тому у договорі, який ви укладаєте з МІС, має бути однозначно передбачено умови, за яких МІС надає оновлення програмного забезпечення, щоб ваш заклад міг отримати всі можливості, які передбачає електронна система охорони здоров’я.
Забезпечення відповідальності за порушення договору
Якщо ви передбачили певні умови послуг та їх якості (зокрема, які ми навели вище) з МІС, яка є важливою складовою вашої діяльності, рекомендуємо передбачати певну відповідальність за порушення таких умов. Наприклад, санкціями за порушення умов договору може бути зменшення вартості надання послуг або штрафи тощо.
Рекомендації, які ми навели вище, допоможуть вам зорієнтуватися, на які моменти варто звернути увагу, укладаючи договір з МІС. Рекомендуємо медичним закладам та аптекам уважно ознайомлюватися із переліком функціональностей для взаємодії з ЕСОЗ та додатковими сервісами для організації роботи в закладі, які зазначені в договорі.
Якщо ви потребуєте додаткових можливостей, обов’язково обговоріть це з медичною інформаційною системою, перш ніж укласти договір. Комфортна та ефективна робота в ЕСОЗ починається з моменту визначення необхідних потреб закладу та вибору медичної інформаційної системи, яка найкраще покриває ці потреби.
📌Ознайомитися із переліком усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, можна за посиланням.