Чому лікар не може переглянути медичні дані пацієнта, які вніс інший медичний працівник (лікар, медсестра/брат)?

Іноді в процесі лікування виникають ситуації, коли лікар не бачить певних записів про лікування пацієнта з ЦБД ЕСОЗ. Часто лікарі повʼязують цю проблему з тим, що такі дані були внесені іншим закладом або через іншу МІС, а тому їх неможливо переглянути.

Спростовуємо цей міф, адже вся інформація, внесена до ЦБД ЕСОЗ, зберігається централізовано і за певними правилами доступ до даних можуть отримати медичні працівники незалежно від: 

  • МІС, через яку вони були внесені 
  • Області, форми власності закладу 
  • Спеціальності лікаря, який їх вносив 
  • тощо

Раніше ми розповідали про можливі причини, чому користувач може “не бачити” певні записи.  Детальніше про це 👉тут

Одна з основних причин – відсутність доступу до перегляду таких даних. Сьогодні ми розповімо детальніше, як подати запит на отримання доступу до необхідних даних пацієнта.

Важливим аспектом в отриманні доступу до даних пацієнта є метод аутентифікації пацієнта, який може бути трьох типів: 

  • за номером телефону
  • за документами
  • через третю особу (законний представник)

Детальніше про методи автентифікації йшлося на вебінарі, який можна переглянути за .

Чому важливий метод автентифікації? 

У залежності від типу методу автентифікації та його актуальності пацієнт може або не може підтвердити запит на доступ до його даних або до даних його підопічного. 

Так, наприклад, якщо метод автентифікації за номером телефону, на такий номер прийде одноразовий чотиризначний код, назвавши який, пацієнт підтверджує доступ до його даних. Відповідно якщо номер телефону неактуальний, тоді треба оновити інформацію про метод автентифікації з актуальним на поточний момент номером телефону.

А якщо метод автентифікації за документами, то пацієнт має надати такий документ для підтвердження дії медичного працівника, який у свою чергою завантажить скан-копію такого документу. Але при використанні даного методу автентифікації пацієнта не має можливості дистанційно управляти цим доступом. Тому радимо використовувати як метод автентифікації саме метод за номером телефону.

Як отримати доступ до необхідних медичних даних пацієнта?

Для того, щоб отримати доступ до медичних даних пацієнта:

  1. Переконайтеся, що метод автентифікації в ЕСОЗ актуальний.
  2. Оберіть електронні медичні записи, до яких необхідний доступ. Зауважте, що у лікаря є можливість запросити доступ до усіх медичних записів пацієнта відразу (окрім чутливих)
  3. Відправте запит на доступ до ЦБД ЕСОЗ з зазначенням рівня доступу: на читання або редагування. Визначте, який саме доступ вам потрібно отримати. Більше про можливі доступи читайте тут.
  4. Після цього пацієнт має підтвердити доступ до своїх даних наявним методом автентифікації, надавши код з СМС або документи. 
  5. Підтвердіть запит, зазначивши код верифікації або завантаживши документ.
  6. Після цього якщо пацієнт надав доступ – ви маєте можливість працювати з цими даними. 

Процес отримання доступу може дещо відрізнятися в залежності від того, на що потрібно отримати доступ, зокрема:

👉Для отримання доступу на групи (чутливі групи або групи діагнозів/сервісів), необхідно обрати відповідну групу.

👉Для отримання доступу до пацієнта, необхідно обрати відповідного пацієнта.

Як лікар може отримати доступ до чутливих даних пацієнта? 

Будь-які медичні дані є конфіденційними та охороняються законом, однак є низка інформації, яка охороняється більш суворо. Такими даними є інформація в контексті психіатрії та ВІЛ статусу.

Якщо електронні медичні записи містять дані про стан, інтервенції тощо, які відносяться до чутливих – доступ надається виключно за дозволом пацієнта.

👉За замовчуванням доступ до таких даних має виключно їх автор. Однак, за потреби інші лікарі можуть отримати доступ до чутливих даних. 

У процесі комунікації з пацієнтом поясніть йому клінічну потребу в необхідності ознайомлення з чутливими даними, отримайте на це письмову згоду пацієнта, після чого зареєструйте такий дозвіл на доступ до групи чутливих даних в ЕСОЗ.

👉 Так, якщо у пацієнта метод автентифікації за номером телефону, то пацієнт отримає окремий вид смс – щодо доступу до групи чутливих даних з кодом. 

Пацієнт повідомляє цей код вам як підтвердження того, що він згоден надати доступ  до своїх чутливих даних. 

👉Ввівши код, лікар підтверджує дозвіл пацієнта на доступ до групи чутливих даних. Після цього ви можете працювати з цими даними в ЕСОЗ.

Тому на відміну від паперової медичної документації (доступ до якої іноді не контролюється зовсім і будь-хто з фізичним доступом до паперової картки може мати несанкціонований доступ), дані, які зберігаються в ЦБД ЕСОЗ, є, безумовно, більш захищеними завдяки політикам та заходам контролю доступу, зокрема, з боку пацієнта. 

Також рекомендуємо
5 Липня 2022
Іноді трапляється, що лікарі не можуть увійти до свого робочого кабінету в ЕСОЗ чи змінити пароль доступу. Звісно, в кожної лікарні встановлений різний функціонал МІС, але сьогодні ми зібрали типові проблемні моменти, з якими зіштовхуються лікарі, коли намагаються увійти до системи.
1) Варто пам’ятати, якщо лікарі намагаються увійти в систему і вказують помилковий пароль декілька разів підряд – система буде фіксувати кожну спробу увійти, як окремий вхід. Відповідно, система рахує кількість спроб і у підсумку може заблокувати підключення до МІС на певний проміжок часу. Наприклад, лікар понад 3 рази невірно вводив пароль, система обмежить спроби входу на 10 хвилин.
2) Змінюйте пароль завчасно. Кожні три місяці або частіше, згідно з вимогами безпеки вашої МІС, працівники медичних закладів повинні змінювати свій пароль. Якщо пароль не змінити, система блокує вхід і трапитись це може під час робочого дня. Тому важливо попередньо змінити пароль доступу, щоб мати змогу увійти до системи, коли це буде необхідно.
3) Також перевірте термін дії вашого кваліфікованого електронного підпису. КЕП використовується для ідентифікації користувачів та підтверджує їхні дії в ЕСОЗ і також має певний термін дії.
4) При відновленні паролю перевіряйте папку “СПАМ” на робочій пошті. Часом повідомлення з відновленням пароля знаходиться саме в ній.
5) Використовуйте та оновлюйте лише ліцензоване програмне забезпечення. Це важливо, оскільки при кожному оновленні знешкоджується цілий ряд проблем, помилок та потенційних загроз. Оновлення програмного забезпечення посилює захист інформації на вашому комп’ютері.
6) Очищуйте кеш. Кеш браузера — це тимчасове сховище, призначене для прискорення завантаження сайтів. Він працює, зберігаючи статичні файли в локальній пам’яті комп’ютера. Тобто, очищуючи кеш, ви можете прискорити завантаження сторінки. Можливо, у Вас довго завантажується матеріал в інтернеті саме внаслідок переповненого кешу.
7) Працюйте тільки з тими операторами, МІС яких пройшла тестування ДП “Електронне здоров’я”. Повний перелік протестованих та підключених МІС відображається на сайті:
Представники підключених медичних інформаційних систем нададуть вам консультацію, у разі виникнення проблем.
📍 Нагадуємо, у разі, якщо ви не знаєте контактів підтримки МІС, яка встановлена в закладі, ви завжди можете отримати відповідну інформацію в адміністратора ЦБД ЕСОЗ (ДП «Електронне здоровʼя»).
11 Квітня 2025

У надавачів медичних послуг з’явилася можливість реєструвати медичних працівників через медичні інформаційні системи (МІС), які підключені до ЕСОЗ.

Поява такого розширеного функціоналу сприятиме більш повному та точному обліку медичних працівників у системі охорони здоров’я, а також розширить можливості для ведення електронної медичної документації фахівцями, які надають важливу допомогу пацієнтам.

Відтепер можна буде зареєструвати наступні посади:
◼️P284 Терапевт мови і мовлення
◼️P285 Клінічний психолог
◼️P286 Психотерапевт
Важливо зазначити, що вказані працівники можуть бути зареєстровані в системі з типом “АСИСТЕНТ”.
Основна діяльність терапевтів мови і мовлення, клінічних психологів та психотерапевтів спрямована на надання реабілітаційної допомоги. Такі фахівці матимуть можливість обліковувати в ЕСОЗ медичні записи, про надані пацієнту медичні послуги, зокрема:
◼️Процедура
◼️Діагностичний звіт
◼️Спостереження

ЕСОЗ постійно змінюється та вдосконалюється, забезпечуючи зручність та доступність для користувачів.

28 Лютого 2023

Через війну в Україні зростає кількість поранених захисників та захисниць, а також цивільних громадян, які потребують подальшої комплексної реабілітації для відновлення та повернення до повноцінного активного життя.

🦾 Саме тому держава дбає про забезпечення сучасної, доказової та ефективної реабілітації, доступ до якої має бути без бюрократії та зайвих паперів для всіх українців, які цього потребують. Для цього весь процес реабілітації пацієнта уже навесні буде супроводжуватися в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
🦾 Передусім, це дозволить зберігати відповідні дані про здоровʼя пацієнта в єдиному місці – електронній картці. Тобто пацієнту більше не знадобиться шукати, збирати та роками зберігати паперові довідки, передбачені в цьому процесі.
🦾 На першому етапі цифровізації лікарі фізичної та реабілітаційної медицини, а також фізичні терапевти та ерготерапевти будуть вносити всю медичну інформацію про реабілітаційні втручання, результати обстежень та інші необхідні дані до ЕСОЗ. Це дозволить повноцінно та надійно зберігати медичні дані про реабілітацію та стан здоровʼя пацієнта, а електронні інструменти забезпечать прозорість, контрольованість та, що головне, – високу ефективність надання реабілітаційної допомоги.
🦾 Розробка цього функціоналу в ЕСОЗ, зокрема, реалізується в рамках проєкту «Реабілітація травм війни в Україні», що впроваджує БФ «Пацієнти України» за підтримки Швейцарії та Європейського Союзу.
9 Травня 2024

Для пацієнтів як користувачів електронної системи охорони здоров’я номер телефону є важливим інструментом автентифікації, отримання сповіщень від ЕСОЗ, управління своїми даними, доступом до них та підтвердження інших дій в системі.  

Так, коли лікар реєструє пацієнта в Реєстрі пацієнтів ЕСОЗ, то за вибором пацієнта найчастіше серед трьох методів автентифікації в системі (за номером телефону,  за документами або через законного представника) обирають саме метод “за номером телефону”. Саме на цей номер надходять смс-повідомлення від ЕСОЗ, зокрема, з інформацією про е-направлення, МВТН, е-рецепти тощо. 

Якщо з певних причин ви втратили чи змінили номер телефону, який вказували при реєстрації в ЕСОЗ, відповідні зміни потрібно внести і в системі. Тож далі ми пояснимо, як можна змінити свій номер телефону самостійно або через лікаря. 

Що робити пацієнту, щоб змінити номер телефону в ЕСОЗ? 

Якщо ви придбали ще один номер телефону і хочете використовувати його в ЕСОЗ як метод автентифікації (отримувати на нього смс-повідомлення), то можете звернутися до лікаря, з яким укладено декларацію або до будь-якого іншого лікаря при найближчому візиті. Лікар самостійно змінить метод автентифікації в ЕСОЗ через свою медичну інформаційну систему при умові, що у вас є доступ до старого номеру, який ви хочете змінити. Для підтвердження такої зміни, на ваш “старий номер”, зазначений в Реєстрі пацієнтів, надійде код підтвердження зміни телефону на новий. 

Якщо у вас немає доступу до старого номеру телефону (вкрадений, загублений чи просто змінився), то лікар не зможе змінити метод автентифікації самостійно, адже для цього йому потрібно отримати підтвердження на ваш старий номер. У такому випадку ви можете звернутися із відповідною заявою, деталі описано за посиланням на сайті НСЗУ. Зазначте в заяві потребу деактивації старого та внесення нового номеру. 

Чому важливо вказувати актуальний номер телефону в ЕСОЗ?

Коли надаєте інформацію для вашої реєстрації, зокрема номер телефону, поставтеся до цього відповідально – вказуйте актуальний та саме свій номер (він має належати пацієнту якого реєструють). 

Виключенням звісно є недієздатні пацієнти як от діти чи особи які визнані такими судом. Для них методом автентифікації завжди буде інший пацієнт (батьки дитини чи інший законний представник).

Зауважте, що номер телефону є найбільш зручним методом автентифікації. Якщо попередньо при реєстрації ви обрали метод автентифікації за документами або дитина досягла повноліття, рекомендуємо змінити його зазначивши номер телефону, адже це значно пришвидшує та спрощує використання більшості медичних цифрових сервісів.