Що важливо знати аптечним закладам перед відпуском препаратів за електронним рецептом?

Наразі аптечні заклади готуються до двох важливих подій. Перше – це запровадження змін до ліцензійних умов, згідно з якими вони мають під’єднатися до ЕСОЗ, а також відпуск усіх Rx-засобів за рецептами, який відбудеться з 1 квітня.
📌 На сьогодні вимоги до цих важливих нововведень залишаються незмінними: до 31 березня 2023 року всі аптечні заклади мають зареєструватися та почати здійснювати відпуск рецептурних лікарських засобів (зокрема антибіотиків) в електронній системі охорони здоровʼя. Навесні ця вимога пошириться на всі рецептурні ліки. Саме тому важливо своєчасно підготуватися, щоб пацієнт, який отримає е-рецепт, зміг безперешкодно придбати ліки за ним у вашій аптеці.
📌 Винятки на відпуск Rx – засобів за рецептом діятимуть лише на територіях, де йдуть активні бойові дії, які знаходяться в тимчасовій окупації, в оточенні. Аптеки в межах цих громад тимчасово, на час дії воєнного стану, зможуть і далі відпускати пацієнтам рецептурні лікарські засоби (за винятком наркотичних (психотропних) ліків) без рецепта лікаря.
📌 Більше інформації про підготовку до впровадження е-Рецепту для аптечного закладу можете дізнатись за посиланням – https://moz.gov.ua/e-recept
Також рекомендуємо
11 Лютого 2022

Як підготуватися медичним закладам до нових умов відпуску антибіотиків?
Уже з квітня цього року для отримання антибактеріальних лікарських засобів в аптеках потрібен буде електронний рецепт. Українські лікарі розпочнуть виписувати е-рецепти на всі антибактеріальні лікарські засоби, які зареєстровані в Україні та містяться в Державному реєстрі лікарських засобів.
Лікарі отримають можливість здійснювати призначення антибіотиків в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) через медичну інформаційну систему. Функціонал виписування е-рецептів знайомий для лікарів, які вже виписують е-рецепти своїм пацієнтам у рамках програми реімбурсації “Доступні ліки”. Разом з тим, він також буде простим і зрозумілим для тих, хто тільки починає роботу з електронною системою охорони здоровʼя. Більше того, невдовзі стануть доступними навчальні матеріали по роботі з електронними рецептами.

Як підготуватися?
Якщо ваш заклад уже має МІС, працює з електронною системою охорони здоров’я та виписує рецепти, не потрібно ніяких додаткових кроків – представники вашої МІС попередять вас про появу нових можливостей у системі.
Якщо ваш заклад зареєстрований в ЕСОЗ, проте ви раніше не працювали з модулем електронного рецепта – зверніться до представників вашої МІС та уточніть, чи мають вони необхідний модуль або чи планують його впровадження найближчим часом. Додатково зʼясуйте у представників вашої МІС, коли вони планують провести необхідні навчальні заходи по роботі з новим функціоналом.
Якщо ваш заклад не зареєстрований та ніколи не працював з ЕСОЗ, необхідно:
1. Першочергово обрати медичну інформаційну систему (МІС), яка має, зокрема, і необхідний функціонал електронного рецепта. Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи – ehealth.gov.ua у розділі “Підключені до ЕСОЗ МІС”. При виборі МІС та укладенні договору про надані послуги, радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки, як одні з пріоритетних вимог. Більше рекомендацій щодо вибору МІС: https://bit.ly/3fOEz25;
2. Далі – керівник закладу має зареєструвати себе та заклад в ЕСОЗ через МІС. На цьому етапі рекомендуємо звернутися за підтримкою до представників обраної вами МІС, які проконсультують вас щодо коректного внесення даних;
3. Подбайте про забезпечення персоналу закладу кваліфікованим електронним підписом для підтвердження дій у системі;
наступним кроком керівник закладу може зареєструвати уповноважену особу – адміністратора, спеціаліста з кадрів чи іншого працівника, хто буде проводити реєстрацію користувачів;
4. Зареєструйте працівників закладу в ЕСОЗ.

Для початку роботи з електронним рецептом користувачам необхідно освоїти базові навички та функціонал ЕСОЗ, а саме уміти:
– реєструвати пацієнта в системі;
– здійснювати пошук пацієнта в МІС та на ЦБД;
– оновлювати дані про пацієнта;
– вносити та редагувати медичні записи.
Відповідні навчальні матеріали користувачі завжди можуть знайти на ресурсах Академії НСЗУ (https://academy.nszu.gov.ua/), або звернувшись до представників медичної інформаційної системи.

Для довідки
З метою виконання вимог законодавства щодо рецептурного призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів до кінця 2022 року запланований поетапний перехід на електронний рецепт.
Впровадження е-рецепта буде відбуватися в 3 етапи. Перший із них – призначення та відпуск антибактеріальних лікарських засобів (антибіотиків) за електронним рецептом. Другий етап – поширення е-рецепта на наркотичні ліки, які зараз призначаються на спеціальних рецептурних бланках форми № 3. Третій – відпуск усіх рецептурних препаратів за е-рецептом за усіма джерелами фінансування.
Так, на першому етапі, електронна система охорони здоровʼя дозволить відслідковувати дані про призначення та споживання антибактеріальних ліків в Україні. А електронний рецепт сприятиме вирішенню проблеми неконтрольованого та нецільового використання антибіотиків.

2 Вересня 2022
1. Який термін погашення рецепта на антибіотики?
Термін дії електронного та паперового рецепта на антибіотики становить 30 днів.
2. Чи діє електронний рецепт на антибіотики за кордоном?
Ні, електронний рецепт на антибіотики діє виключно в межах України.
3. Чи у всіх аптеках можна погасити електронний рецепт?
Під час перехідного періоду ви можете придбати антибактеріальний препарат за рецептом у будь-якій аптеці, незалежно від того чи підключена аптека до електронної системи охорони здоровʼя. Для цього достатньо предʼявити інформаційну довідку фармацевту.
4. Чи можна придбати ліки за паперовим рецептом?
Так, під час перехідного періоду лікарі, які поки не працюють з електронною системою охорони здоровʼя, можуть виписувати паперові рецепти на спеціальному рецептурному бланку форми ф-1. Як і інформаційна довідка, паперовий рецепт має бути засвідчений особистим підписом та печаткою лікаря.
5. Чи можна за електронним рецептом придбати аналог ліків, які призначив лікар?
Лікар виписує електронний рецепт на антибіотик за міжнародною непатентованою назвою препарату, тобто «дієвою речовиною». Фармацевт під час погашення рецепта перевірить рецепт та запропонує пацієнтові наявні препарати зі вказаною дієвою речовиною. Так пацієнт має можливість самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу.
6. Чи може лікар-стоматолог виписати мені електронний рецепт на антибіотик?
Так, технічна можливість виписки електронного рецепта на антибіотики доступна як лікарям первинної, так і спеціалізованої й високоспеціалізованої медичної допомоги усіх форм власності – як державних, комунальних, так і приватних закладів. Головна умова – лікар має працювати в електронній системі охорони здоровʼя. Якщо лікар поки не працює в ЕСОЗ, то випише вам паперовий рецепт.
18 Березня 2022
На сьогодні боротьба із російськими загарбниками триває уже 3-й тиждень. Наші Збройні сили України та медики реальні герої! Пишаємось кожним з Вас!
Проте, ми теж повинні піклуватись про власну безпеку! Задля швидшої перемоги усіх нас! Дотримуйтесь простих правил безпеки в кіберпросторі:
1. Захистіть свої облікові записи новими паролями та двофакторною аутентифікацією. Намагайтесь використовувати паролі щонайменше з 10 знаків.
2. Використовуйте лише ліцензійне програмне забезпечення та антивірусні програми. Та проводьте регулярні оновлення програмного забезпечення до актуальних версій.
3. Не відповідайте на сумнівні листи чи запити. Завжди перевіряйте відправника, за можливості уточніть, чи справді інформація відповідає дійсності.
4. Не переходьте за сумнівними посиланнями та не беріть участь у сумнівних опитуваннях.
5. Зберігайте всі паперові версії документів пацієнтів згідно з вимогами законодавства.
6. Виходьте з облікових записів, коли надовго покидаєте робоче місце.
7. Використовуйте кваліфікований електронний підпис на захищеному носії.
8. Споживайте усю інформацію виключно з якісних та перевірених джерел, довіряйте лише офіційним державним каналам, а також дотримуйтесь простих правил особистої інформаційної безпеки.
Бережіть себе! Все буде Україна!
23 Жовтня 2018

У комітеті Верховної ради з питань охорони здоров’я публічно обговорили напрямки роботи міністерства у розвитку державно-приватного партнерства в охороні здоров’я. У дискусії взяло участь понад 170 представників органів місцевої влади, закладів охорони здоров’я, народні депутати, представники приватних та благодійних організацій.

“У зв’язку з реформою та автономізацією медзакладів важлива співпраця наших державних та комунальних медичних закладів з бізнесом. Бо як це було 25 років тому, так і нині – державних грошей не вистачає для надання пацієнту повного спектру  сучасних медичних послуг. Наш сьогоднішній круглий стіл – це та платформа, де наші колеги можуть поділитися досвідом по співпраці у сфері державно-приватного партнерства саме в системі охорони здоров’я”, – зазначила Оксана Корчинська, перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я, народний депутат.

Заступник міністра Роман Ілик презентував основні напрямки, які стратегічно планує розвивати Міністерство охорони здоров’я у реалізації майбутнього державно-приватного партнерства.

“Окремою метою для нас є визначення попиту регіонів на проекти державно-приватного партнерства. Ми хочемо  визначити та стратегічно виокремити основні пріоритетні види допомоги, що першочергово потребують залучення інвестицій з приватного бізнесу. Користуючись нагодою, хочу звернути увагу на  саме на цю тематику. Це фінансова, технічна та експертна допомога для реалізації проектів державно-приватного партнерства в сфері охорони здоров’я. Сподіваюся, що завдяки співпраці з переможцями гранту та за підтримки команди МОЗ, вже у наступному році ми матимемо не лише приклади гарно підготовленої документації, але вже й початок реалізації успішних проектів в сфері охорони здоров’я”, – зазначив Роман Ілик.

Костянтин Яринич, народний депутат і член Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я підкреслив, що питання інвестицій у медицину зараз є вкрай актуальним.

“Зацікавленість як отримати інвестиції, так і інвестувати в медицину – є величезна. Попереду ще дуже багато роботи, але дійсно обнадіює, що міністерство зрушило з місця цей дуже складний та серйозний процес”, – сказав Костянтин Яринич.

В Україні в 2010 році був прийнятий закон про державно-приватне партнерство, однак у сфері охорони здоров’я цей процес починається лише зараз.

“Нині в Україні успішно реалізують близько 200 проектів державно-приватного партнерства у різних сферах. І я дуже б хотіла, щоб так само успішно розвивався і напрямок державно-приватного партнерства для медичних закладів”, – зазначила Ірина Сисоєнко, народний депутат, заступник голови Комітету з питань охорони здоров’я.

Наразі фахівці МОЗ України уже розробили методичні рекомендації, які допоможуть залучати  інвестиції у модернізацію медзакладів.

“Ці методичні рекомендації будуть дуже корисними для ініціювання інвестиційних проектів. Хочу зазначити, що чим дорожчий проект, тим більше він має попиту у бізнесу. Тому раджу вам приймати участь в усіх заходах, які присвячені державно-приватному партнерству – і в українських, і в міжнародних. Це, так би мовити, майданчики для продажу своїх проектів, де потенційні інвестори їх шукають і знаходять. Хочу зазначити, що робоча група в МОЗ чекає на ваші питання. Ми готові на них постійно відповідати та консультувати ваші прагнення юридично та практично”, – сказала Марина Слободніченко, юридичний консультант МОЗ України.

Детальніше про грант для розвитку державно-приватного партнерства в сфері охорони здоров’я в регіонах можна ознайомитися за посиланням: 

У прикріплених файлах є Методичні рекомендації з державно-приватного партнерства, а також Загальна процедура запуску проектів у сфері охорони здоров’я. Усі питання, побажання та рекомендації надсилайте на електронну адресу: [email protected]

Джерело: moz.gov.ua