Електронний рецепт на антибіотики: комунікація пацієнта та лікаря
Іноді в процесі лікування виникають ситуації, коли лікар не бачить певних записів про лікування пацієнта з ЦБД ЕСОЗ. Часто лікарі повʼязують цю проблему з тим, що такі дані були внесені іншим закладом або через іншу МІС, а тому їх неможливо переглянути.
Спростовуємо цей міф, адже вся інформація, внесена до ЦБД ЕСОЗ, зберігається централізовано і за певними правилами доступ до даних можуть отримати медичні працівники незалежно від:
- МІС, через яку вони були внесені
- Області, форми власності закладу
- Спеціальності лікаря, який їх вносив
- тощо
Раніше ми розповідали про можливі причини, чому користувач може “не бачити” певні записи. Детальніше про це 👉тут
Одна з основних причин – відсутність доступу до перегляду таких даних. Сьогодні ми розповімо детальніше, як подати запит на отримання доступу до необхідних даних пацієнта.
Важливим аспектом в отриманні доступу до даних пацієнта є метод аутентифікації пацієнта, який може бути трьох типів:
- за номером телефону
- за документами
- через третю особу (законний представник)
Детальніше про методи автентифікації йшлося на вебінарі, який можна переглянути за .
Чому важливий метод автентифікації?
У залежності від типу методу автентифікації та його актуальності пацієнт може або не може підтвердити запит на доступ до його даних або до даних його підопічного.
Так, наприклад, якщо метод автентифікації за номером телефону, на такий номер прийде одноразовий чотиризначний код, назвавши який, пацієнт підтверджує доступ до його даних. Відповідно якщо номер телефону неактуальний, тоді треба оновити інформацію про метод автентифікації з актуальним на поточний момент номером телефону.
А якщо метод автентифікації за документами, то пацієнт має надати такий документ для підтвердження дії медичного працівника, який у свою чергою завантажить скан-копію такого документу. Але при використанні даного методу автентифікації пацієнта не має можливості дистанційно управляти цим доступом. Тому радимо використовувати як метод автентифікації саме метод за номером телефону.
Як отримати доступ до необхідних медичних даних пацієнта?
Для того, щоб отримати доступ до медичних даних пацієнта:
- Переконайтеся, що метод автентифікації в ЕСОЗ актуальний.
- Оберіть електронні медичні записи, до яких необхідний доступ. Зауважте, що у лікаря є можливість запросити доступ до усіх медичних записів пацієнта відразу (окрім чутливих)
- Відправте запит на доступ до ЦБД ЕСОЗ з зазначенням рівня доступу: на читання або редагування. Визначте, який саме доступ вам потрібно отримати. Більше про можливі доступи читайте тут.
- Після цього пацієнт має підтвердити доступ до своїх даних наявним методом автентифікації, надавши код з СМС або документи.
- Підтвердіть запит, зазначивши код верифікації або завантаживши документ.
- Після цього якщо пацієнт надав доступ – ви маєте можливість працювати з цими даними.
Процес отримання доступу може дещо відрізнятися в залежності від того, на що потрібно отримати доступ, зокрема:
👉Для отримання доступу на групи (чутливі групи або групи діагнозів/сервісів), необхідно обрати відповідну групу.
👉Для отримання доступу до пацієнта, необхідно обрати відповідного пацієнта.
Як лікар може отримати доступ до чутливих даних пацієнта?
Будь-які медичні дані є конфіденційними та охороняються законом, однак є низка інформації, яка охороняється більш суворо. Такими даними є інформація в контексті психіатрії та ВІЛ статусу.
Якщо електронні медичні записи містять дані про стан, інтервенції тощо, які відносяться до чутливих – доступ надається виключно за дозволом пацієнта.
👉За замовчуванням доступ до таких даних має виключно їх автор. Однак, за потреби інші лікарі можуть отримати доступ до чутливих даних.
У процесі комунікації з пацієнтом поясніть йому клінічну потребу в необхідності ознайомлення з чутливими даними, отримайте на це письмову згоду пацієнта, після чого зареєструйте такий дозвіл на доступ до групи чутливих даних в ЕСОЗ.
👉 Так, якщо у пацієнта метод автентифікації за номером телефону, то пацієнт отримає окремий вид смс – щодо доступу до групи чутливих даних з кодом.
Пацієнт повідомляє цей код вам як підтвердження того, що він згоден надати доступ до своїх чутливих даних.
👉Ввівши код, лікар підтверджує дозвіл пацієнта на доступ до групи чутливих даних. Після цього ви можете працювати з цими даними в ЕСОЗ.
Тому на відміну від паперової медичної документації (доступ до якої іноді не контролюється зовсім і будь-хто з фізичним доступом до паперової картки може мати несанкціонований доступ), дані, які зберігаються в ЦБД ЕСОЗ, є, безумовно, більш захищеними завдяки політикам та заходам контролю доступу, зокрема, з боку пацієнта.
ДП “Електронне здоров’я” затвердило нову редакцію договору про підключення медичних інформаційних систем (МІС) до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ). Укладення такого договору є обов’язковим для будь-якої МІС, що підключається до ЦБД ЕСОЗ.
Зокрема, було оновлено умови надання послуг МІС для медичних та аптечних закладів. Також змінено умови припинення доступу МІС до ЦБД ЕСОЗ у разі непройденого повторного або додаткового тестування, розширено перелік документів, який подається разом із заявою про приєднання МІС до ЦБД ЕСОЗ, а також уточнено гарантований рівень технічної підтримки користувачів.
Основні зміни:
➡️Якість сервісу МІС для кінцевого користувача мають бути не гірші, ніж визначені в договорі про підключення
Відтепер договір між МІС і медзакладом чи аптекою повинен обов’язково явно визначати умови щодо технічної та інформаційної підтримки користувачів. При цьому умови надання підтримки мають бути не гірші, ніж визначені у договорі про підключення МІС.
Нагадуємо, що МІС має забезпечити веб-сайт, на якому розміщуються інструкції та навчальні матеріали для користувачів МІС, контакти служби підтримки.
Також звернення до служби підтримки МІС мають обов’язково реєструватися через відповідну систему (наприклад, JIRA helpdesk тощо), яка обліковуватиме проблему чи питання, рішення, час звернення та відповіді тощо.
➡️Посилили вимоги до підзвітності роботи оператора МІС
Оператор МІС зобов’язаний надавати інформацію, пояснення, документи на запит технічного адміністратора (ДП “Електронне здоровʼя”) впродовж 5 робочих днів з дати його отримання (якщо інший термін не встановлено у запиті).
➡️Оновили вимоги щодо безперебійної роботи МІС
У договорі визначено чіткий перелік мінімальних умов для роботи МІС впродовж доби. Так, МІС має працювати 96% часу за добу (без урахування планової недоступності роботи МІС та недоступності у зв’язку із зовнішніми факторами).
Детальніше переглядайте умови нового договору підключення за посиланням.
Нова редакція договору набирає чинності 14 липня 2025 року.