Оновлено договір про підключення МІС до ЦБД ЕСОЗ: що змінилося?

ДП “Електронне здоров’я” затвердило нову редакцію договору про підключення медичних інформаційних систем (МІС) до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ). Укладення такого договору є обов’язковим для будь-якої МІС, що підключається до ЦБД ЕСОЗ.

Зокрема, було оновлено умови надання послуг МІС для медичних та аптечних закладів. Також змінено умови припинення доступу МІС до ЦБД ЕСОЗ у разі непройденого повторного або додаткового тестування, розширено перелік документів, який подається разом із заявою про приєднання МІС до ЦБД ЕСОЗ, а також уточнено гарантований рівень технічної підтримки користувачів. 

Основні зміни: 

➡️Якість сервісу МІС для кінцевого користувача мають бути не гірші, ніж визначені в договорі про підключення

Відтепер договір між МІС і медзакладом чи аптекою повинен обов’язково явно визначати умови щодо технічної та інформаційної підтримки користувачів. При цьому умови надання підтримки мають бути не гірші, ніж визначені у договорі про підключення МІС. 

Нагадуємо, що МІС має забезпечити веб-сайт, на якому розміщуються інструкції та навчальні матеріали для користувачів МІС, контакти служби підтримки. 

Також звернення до служби підтримки МІС мають обов’язково реєструватися через відповідну систему (наприклад, JIRA helpdesk тощо), яка обліковуватиме проблему чи питання, рішення, час звернення та відповіді тощо. 

➡️Посилили вимоги до підзвітності роботи оператора МІС 

Оператор МІС зобов’язаний надавати інформацію, пояснення, документи на запит технічного адміністратора (ДП “Електронне здоровʼя”) впродовж 5 робочих днів з дати його отримання (якщо інший термін не встановлено у запиті).

➡️Оновили вимоги щодо безперебійної роботи МІС 

У договорі визначено чіткий перелік мінімальних умов для роботи МІС впродовж доби. Так, МІС має працювати 96% часу за добу (без урахування планової недоступності роботи МІС та недоступності у зв’язку із зовнішніми факторами).

Детальніше переглядайте умови нового  договору підключення за посиланням.

Нова редакція договору набирає чинності 14 липня 2025 року. 

Також рекомендуємо
3 Грудня 2024

Шановні користувачі електронної системи охорони здоровʼя!

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

Відповідно до наказу Адміністратора від 18.11.2024 №52 та поданої заяви Оператора (БО “Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ/СНІД”) електронної медичної інформаційної системи про добровільне відключення електронну медичну інформаційну систему “Лабораторна інформаційна менеджмент система (ЛІМС)” буде відключено від центральної бази даних ЕСОЗ з 15 грудня 2024 року.

Нагадуємо, що у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, користувачі МІС мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я іншу МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;

– розірвати договір з Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

16 Жовтня 2023

Віднедавна наказом МОЗ були внесені зміни до Наказу МОЗ від 19.07.2005 № 360 «Про затвердження Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, Порядку відпуску лікарських засобів і медичних виробів з аптек та їхніх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків». 

Ці зміни покликані не лише спростити процес призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів за електронним рецептом, але й покращити доступ пацієнтів до кваліфікованої медичної допомоги й тим самим – мінімізувати прояви самолікування та нераціонального вживання рецептурних ліків серед українців.  

Сьогодні ми розповімо про 5 важливих змін, які обовʼязково необхідно враховувати лікарям та фармацевтам у повсякденній роботі. 

  1. Відтепер відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці почне здійснюватися виключно на підставі електронного рецепта

Це рішення сприятиме попередженню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини.

Разом з тим пацієнти, які проходять складне лікування та потребують знеболення, зможуть отримувати рецепт на такі ліки у більш зручний спосіб. Так, щоби отримати паперовий рецепт форми № 3 пацієнт чи його представник має що десять днів відвідувати лікарню, натомість з е-рецептом це можна зробити дистанційно (крім призначення препаратів для замісної підтримувальної терапії)!

Можливість призначення наркотичних (психотропних) лікарських засобів за паперовим рецептом діятиме лише для екстемпоральних препаратів,  у разі виникнення технічних питань в роботі центральної бази даних системи, які унеможливлюють виписування електронних рецептів, а також у випадку призначення таких препаратів на територіях, де тривають активні бойові дії.

2. Призначення та відпуск наркотичних (психотропних) ліків, вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів, теж здійснюватиметься за електронним рецептом

Звертаємо вашу увагу, що зазначена зміна передбачає зокрема і те, що призначення лікарем наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з Постановою КМУ від 17.08.1998 №1303, здійснюватиметься також виключно за електронним рецептом

Для цього в електронній системі охорони здоровʼя почала діяти відповідна програма “Наркотичні лікарські засоби за кошти місцевих бюджетів”. 

Так, електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми № 1 та № 3 для призначення таких ліків. При цьому при виписуванні електронного рецепта лікар має обовʼязково вказати інформацію про ЄДРПОУ закладу та власне прізвище, імʼя та по-батькові, а також відсоток відшкодування (безоплатно чи 50%) для того, щоби фармацевт міг облікувати такий е-рецепт при подальшій звітності.

Додатково звертаємо вашу увагу, що порядок звітування аптек щодо відпуску таких лікарських засобів не змінився.

3. Для виїзду за кордон з наркотичними (психотропними) ліками пацієнту необхідна друкована інформаційна довідка до рецепта

Разом із запровадженням зміни щодо відпуску наркотичних (психотропних) ліків виключно на підставі е-рецепта  передбачено, що з метою виїзду з території України для обгрунтування призначення таких ліків буде використовуватися інформаційна довідка до е-рецепта з підписом та печаткою лікаря. 

Отже, якщо пацієнт планує виїжджати за кордон і при цьому буде перевозити ліки з собою – при виписці е-рецепта лікар має надрукувати інформаційну довідку та засвідчити її власним підписом і печаткою лікаря.

4. Зміни щодо строку дії паперових та електронних рецептів на лікарські засоби

Відтепер строк дії рецептів на рецептурні ліки за власні кошти пацієнта становить 90 календарних днів (замість 30 днів). Це дозволить пацієнту не лише рідше відвідувати медичний заклад, щоб поновити рецепт, а й зручніше погашати рецепт, виписаний на повний курс лікування.

При цьому для рецептів на наркотичні лікарські засоби, лікарські засоби, які підлягають реімбурсації або відпускаються на пільгових умовах, строк дії рецептів залишається незмінним: 10 календарних днів – для наркотичних лікарських засобів, 30 календарних днів – для решти зазначених груп ліків, вартість яких покривається за бюджетні кошти.

5. Удосконалено процес дистанційного виписування електронних рецептів

Раніше виписування е-рецепта на рецептурні ліки було можливим лише при наявності у пацієнта гострих чи хронічних захворювань або за потреби продовжити лікування. При цьому в електронній медичній картці пацієнта мало бути обовʼязково зафіксований діагноз та призначення в плані лікування.

Відтепер ця вимога не є обовʼязковою. Так у випадку звернення пацієнта дистанційними засобами звʼязку лікар має право прийняти рішення про виписування електронного рецепта на ліки без проведення особистого прийому пацієнта (за винятком пацієнтів, які проходять замісну підтримувальну терапію).  

При цьому у своєму рішенні лікар має спиратися на отримані від пацієнта дані про його поточний стан, скарги, а також відомості з його первинної облікової медичної документації та з обов’язково внести медичні записи про таку взаємодію до електронної системи охорони здоров’я.

Також звертаємо вашу увагу, що рішення лікаря про дистанційне призначення ліків в жодному разі не повинно суперечити галузевим стандартам у сфері охорони здоров’я, затвердженим МОЗ. 

11 Березня 2019

Сьогодні до переліку інформаційних систем, які успішно пройшли тестування адміністративного модуля для аптечних закладів, долучилася  МІС “Поліклініка без черг”.

“Поліклініка Без Черг” (http://pb4.com.ua/)

ТОВ Поліклініка Без Черг

ЄДРПОУ 40635176 

 

Нагадаємо, що до функціоналу який тестується, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС або АІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .

2 Липня 2024

Державно-приватне партнерство (ДПП або англ.: PPP) є співпрацею між державними установами та приватним сектором, яка спрямована на реалізацію спільних проектів з метою покращення інфраструктури та послуг. У межах ДПП держава надає юридичну та адміністративну підтримку, а приватний сектор – фінансові ресурси та експертизу. Таке партнерство дозволяє зменшити фінансове навантаження на державний бюджет і забезпечити більш ефективне використання ресурсів.

Основні переваги ДПП включають залучення інноваційних рішень від приватних компаній, прискорення темпів реалізації проектів та підвищення якості послуг. Наприклад, у сфері транспорту ДПП може сприяти будівництву нових доріг, модернізації аеропортів або впровадженню нових технологій у громадському транспорті. Приватні інвестори, зі свого боку, отримують можливість заробити на довгострокових контрактах і отримати стабільний дохід.

ДПП також сприяє розвитку економіки, створюючи нові робочі місця та підвищуючи конкурентоспроможність країни на міжнародному ринку. Завдяки спільним зусиллям держави та бізнесу, громадяни отримують доступ до кращих послуг та інфраструктури, що покращує їхнє життя та підвищує рівень довіри до державних інституцій. Важливою умовою успішності ДПП є прозорість та відповідальність обох сторін, що забезпечує довготривалі вигоди для суспільства.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ як основа державно-приватного партнерства

Зауважимо, що електронна система охорони здоровʼя побудована за принципом державно-приватного партнерства, є двокомпонентною і складається  з центральної бази даних (ЦБД – державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватний компонент).

При цьому держава відповідає за розробку політики та нормативно-правової бази, забезпечує роботу та розвиток тільки центральної бази даних ЕСОЗ, формує технічні вимоги до функціональності та безпеки, забезпечує збереження та захист даних на національному рівні, гарантує безпеку системи загалом. Своєю чергою бізнес (медичні інформаційні системи) відповідальний за впровадження необхідної функціональності згідно з технічними вимогами, забезпечення безпеки (в тому числі даних) на рівні МІС та надання інших сервісів користувачам, які вони обрали відповідно до своїх потреб.  

Медичні інформаційні системи – це інформаційно-комунікаційні системи, які дозволяють лікарням та аптекам автоматизувати свою роботу та взаємодіяти з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) лише через МІС, яка протестована і підключена державою до ЦБД ЕСОЗ і з якою заклад уклав договір

Іншими словами, завдяки ЕСОЗ через МІС медичні та фармацевтичні працівники і фахівці з реабілітації можуть додавати, переглядати та обмінюватися структурованою інформацією. 

На початок липня 2024 року до ЕСОЗ підключені 36 МІС (їх перелік можна знайти на сайті системи). 

У деяких користувачів ЕСОЗ постає запитання, чому існує таке різноманіття медичних інформаційних систем і чому не можна створити єдину державну МІС? Сьогодні детальніше розглянемо, ДПП в контексті ЕСОЗ.

Залучення бізнесу зберігає стабільність системи незалежно від політичної ситуації в країні. Держава визначає політику і стратегію, працює як партнер з бізнесом для цифровізації системи охорони здоров’я в Україні.

Модель державно-приватного партнерства є ефективною, дозволяє уніфікувати стандарти та якість електронних сервісів та водночас розвивати ринок цифрових послуг в охороні здоровʼя. Розвиток ЕСОЗ у рамках такої моделі має низку переваг:

Прискорення реалізації проектів

Завдяки співпраці з приватними компаніями цифрові проєкти у сфері охорони здоров’я можна реалізувати швидше. Адже приватні партнери зазвичай мають досвід і ресурси для оперативного виконання робіт, що скорочує час розробки та імплементації. 

Медичні інформаційні системи адаптують свої сервіси під потреби конкретних напрямків – первинної медичної допомоги, стоматології тощо. Відповідно медичний заклад може обрати серед переліку МІС саме ту, яка найбільше покриває його потреби і таким чином оплачує лише ті сервіси, у яких дійсно є необхідність. Тобто кожен платить за те, що обирає. 

Залучення приватного капіталу

ДПП дозволяє залучити приватні інвестиції для фінансування проектів, що зменшує фінансове навантаження на державний бюджет. Це особливо важливо для великих інфраструктурних проектів, які потребують значних коштів.

Реалізувати цілі у сфері цифрової трансформації медицини виключно за рахунок державного бюджету не завжди вдається. Здебільшого треба залучати позабюджетне фінансування. До того ж ефективна розробка масштабних проєктів у сфері ЕСОЗ можлива завдяки участі великої кількості фахівців із експертизою у різних ІТ-напрямках. 

Участь бізнесу у розбудові ЕСОЗ покриває дефіцит ресурсу в державі шляхом розподілу відповідальностей: держава розробляє політики і стежить за відповідністю дотримання стандартів і займається розробкою центрального компоненту, а бізнес – займається розробкою інтерфейсу і відповідає за кінцевий сервіс. Таким чином з одного боку державі вдається зменшити тягар витрат бюджету на реалізацію нових функціональностей, а з іншого — ефективно реалізовувати свої функції регулювання і моніторингу технічних вимог, яких повинні дотримуватися медичні інформаційні системи як приватний компонент ЕСОЗ. 

Крім того, українські ІТ-компанії мають великий досвід у використанні нових технологій, наданні підтримки клієнтам, що однозначно справляє позитивний вплив і на ЕСОЗ вцілому. 

Завдяки різноманітності медичних інформаційних систем з’явилася можливість вирішувати специфічні проблеми користувачів, що було б неможливо реалізувати лише в межах державного ресурсу.

Економічний розвиток та створення робочих місць

Реалізація проектів в рамках ДПП сприяє економічному зростанню, створюючи нові робочі місця та стимулюючи розвиток бізнесу. Це позитивно впливає на економіку країни вцілому, підвищуючи її конкурентоспроможність на міжнародному ринку.

Підвищення якості послуг завдяки інноваціям

Приватний сектор часто має доступ до новітніх технологій та інноваційних рішень, що дозволяє підвищити ефективність реалізації проектів. Це може включати використання передових методів розвитку, управління та обслуговування. Спільні проекти часто призводять до підвищення якості наданих послуг саме завдяки використанню передових технологій та методів управління. 

Різноманіття МІС дозволяє конкурувати у якості надання послуг та розробляти інноваційні рішення. Відтак, державно-приватне партнерство стимулює ринок розвиватися та конкурувати в зручності сервісів, комфортністю інтерфейсів, корисними функціями для пацієнта. Вільна конкуренція заохочує медичні інформаційні системи покращувати свої сервіси, що в наслідку веде до покращення ринку цифрових послуг в сфері охорони здоровʼя. А від цього виграють кінцеві користувачі – медики та отримувачі послуг та допомоги – пацієнти. Це позитивно впливає на рівень життя громадян та сприяє розвитку суспільства.

Уніфікація стандартів якості електронних сервісів

Усі медичні інформаційні системи, які підключилися або планують підключитися до ЦБД ЕСОЗ, розробляли функціональність для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ відповідно до єдиних технічних вимог, які затверджуються НСЗУ. Знайти чинні технічні вимоги ви можете за посиланням.

Так, держава розширює можливості ЦБД ЕСОЗ, надає документацію та консультаційну підтримку в реалізації необхідної функціональності, а МІС, враховуючи свій досвід та запит користувачів, створюють рішення, які допомагають закладу в його роботі. 

Крім можливості роботи в ЦБД ЕСОЗ, оператори МІС пропонують додаткові цифрові сервіси як для закладів охорони здоров’я, так і для пацієнтів. Наприклад, це може бути бухгалтерський модуль, система обліку запасів ліків, рейтингування та відгуки про лікарів чи лікарні або ж відома багатьом – система запису на прийом до лікаря. Такі додаткові сервіси функціонують незалежно від ЕСОЗ – держава не втручається у таку функціональність і відповідно не контролює якість. Заклад самостійно обирає додаткові сервіси під власні потреби.

Більше про сервіси МІС, які перевіряються і не перевіряються державою, можна дізнатися за посиланням.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ має переваги як для користувачів системи, так і для бізнесу. 

Чому розробка єдиної МІС наразі неможлива?

Зараз користувачами ЕСОЗ тільки в медичному напрямку є майже 27 тис лікарів ПМД, понад 120 тис лікарів СМД, близько 200 тис середнього медичного персоналу, додатково до користувачів фармацевтичного напрямку. Усіх цих користувачів необхідно навчити користуватися системою та підтримувати під час їх роботи, пояснювати нововведення тощо. 

Навчання, підтримка, розробка, комунікації і інші напрямки виконуються людьми, отже, необхідна команда, яка зможе закривати всі потреби медичної спільноти. Тож якби працівники усіх МІС, які наразі підключені до ЕСОЗ, працювали б на одну державну МІС – уявімо витрати на таку команду. І окрім команди, пам’ятаймо про потреби в інфраструктурі, яка мала б забезпечувати безперервну, цілодобову та швидку роботу усіх цих користувачів. Заглибившись в деталі ідеї “державної МІС”, можемо наразі тільки осягнути обсяги необхідних постійних витрат публічних коштів, які є нашими з вами податками та однозначно не є доступними в нинішній час. 

Натомість конкурентний ринок МІС інвестує приватні кошти в забезпечення потреб користувачів. До того ж в умовах конкуренції шанси на інноваційність значно зростають, адже кожна із команд розробників українських ІТ-компаній намагається запропонувати найкращий продукт та сервіс для споживача. А це один із важливих принципів ринкової економіки. Пропозиція формується під впливом запитів від користувачів ЕСОЗ. Бізнес постійно удосконалює свої сервіси, а держава розробляє політики, технічні вимоги, встановлює стандарти якості для функціональностей в межах ЕСОЗ та відповідає за безпеку системи. Тож модель державно-приватного партнерства є максимально ефективною для українських реалій, адже підсилює державні стратегічні цілі шляхом залучення потенціалу приватних компаній.