Про працездатність ЦБД ЕСОЗ: як працює система в умовах зростаючого навантаження?

На кінець 2023 року в електронній системі охорони здоров’я зберігаються медичні дані близько 35 мільйонів українців. Щоденно в системі  працюють понад 400 тисяч активних користувачів із понад 17,5 тисяч закладів охорони здоров’я. 

На сьогодні в ЦБД ЕСОЗ внесено 2,5 млрд електронних медичних записів (ЕМЗ). Система динамічно розвивається. Лише за останній рік у ній з’явилося мільярд записів тоді, як за попередні чотири роки сумарна кількість записів становила півтора мільярди.

Серед внесених ЕМЗ: 437,4 млн е-направлень (з них 203,2 млн – за останній рік, 70,1 млн е-рецептів (з них 16 млн – за останній рік, що на 2,5 млн більше ніж у 2022 році), 23,9 млн медичних висновків про тимчасову непрацездатність (з них за останній рік 8,9 млн). І ці показники будуть тільки зростати й надалі! За динамікою росту кількості електронних медичних записів можна самостійно стежити на дашбордах Національної служби здоров’я.

Саме завдяки розвитку ЕСОЗ українці користуються такими послугами, як: електронні рецепти та направлення, єМалятко, COVID-сертифікати, електронні лікарняні та ін. Поточний стан роботи ЕСОЗ всі користувачі можуть відстежувати на спеціальній сторінці. Щоб забезпечити стабільну та безперебійну роботу ЦБД, намагаємося забезпечити балансування навантаження та максимально можливу продуктивність системи в умовах поточних ресурсів.

Українська електронна система охорони здоров’я працює з надвисоким навантаженням. Так, цьогоріч у період пікових навантажень вона обробляла близько 1600 запитів за секунду і в середньому 1100 впродовж робочого дня. 

У межах пікових навантажень ЦБД ЕСОЗ відповідає на запити МІС впродовж 2-5 секунд, а в середньому – до секунди. Це стало можливим завдяки архітектурі ЕСОЗ та технологіям, які використані та впроваджуються для її ефективного функціонування. 

Алгоритм дій для закладів у разі затримок в ЕСОЗ (МІС та/або ЦБД)

  1. Перевірте власний комп’ютер та підключення до мережі Інтернет – можливо, повільна робота повʼязана з локальною проблемою на робочому місці лікаря. У цьому випадку поінформуйте керівника про потребу оновлення комп’ютерного обладнання. Якщо немає можливості це зробити цього року, то можливо, закласти кошти на вирішення цієї потреби на наступний рік. 
  2. Перевірте сторінку оголошень або підтримки вашої МІС, чи не було там сповіщень про планові технічні роботи або тимчасові збої. У такому випадку варто зачекати до моменту завершення робіт або вирішення проблеми. Про це МІС зобов’язана вас поінформувати.
  3. Перевірте сторінку моніторингу працездатності центральної бази даних ЕСОЗ. Якщо на сторінці зафіксований інцидент, це означає, що проблема вже знаходиться в опрацювання технічних спеціалістів, а про результати її вирішення буде проінформовано на цій же сторінці.

🔔Нагадуємо, на сторінці моніторингу ви можете підписатися на оновлення. Так, ви, наприклад, зможете отримувати завчасно електронний лист на пошту про заплановані роботи і спланувати свій час. Також ви можете повідомити про проблему, з якою ви зіштовхнулися.

4. Якщо на робочому місці все гаразд, оголошень від МІС немає, а на сторінці моніторингу не зафіксований інцидент на ЦБД, зверніться до технічної підтримки МІС, що встановлена у вашому  закладі. Це допоможе оператору МІС виявити проблему або надати вам актуальну інформацію щодо стану її вирішення. Контакти підтримки ви можете знайти на сайті

Корисні посилання: 

👉У будь-який момент можна перевірити працездатність центральної бази даних ЕСОЗ на сторінці моніторингу.

👉Підписатися на оновлення, а також повідомити про проблему, з якою ви зіштовхнулися. 

Також рекомендуємо
19 Серпня 2022
Медичні сестри та брати вдосконалюють навички роботи в електронній системі охорони здоров’я. Нові функціональні можливості системи для цієї категорії працівників з’явилися нещодавно – на центральному рівні було впроваджено відповідний функціонал.
Функціональний модуль для медичних братів та сестер дозволяє користувачам:
🔬реєструватися в ЕСОЗ та отримувати відповідні права доступу;
🔬знаходити зареєстрованого пацієнта в ЕСОЗ;
🔬переглядати медичні дані пацієнта – рекомендації лікаря, імунізації тощо;
здійснювати пошук електронних медичних записів;
🔬виконувати призначення за електронним направленням;
🔬при виконанні призначень – реєструвати діагностичний звіт про обстеження, виконану процедуру, епізод та взаємодію щодо проведеного медичного втручання, імунізації.
Команда впровадження продовжує працювати над розширенням функціональних можливостей для того, аби медичні брати та сестри стали повноцінними учасниками ведення лікувального процесу в ЕСОЗ, а наполегливість та готовність медичних працівників розвивати цифрові навички дають можливість швидко втілювати нові можливості системи на практиці.
15 Грудня 2023

З 15 грудня 2023 року в ЕСОЗ діятимуть тимчасові зміни, які дозволять пацієнту отримувати номер та код е-рецепта навіть за умови збоїв у роботі мобільного оператора. 

Таке рішення погодили у зв’язку тим, що багато українців втратили мобільний зв’язок та, зокрема, не можуть отримати СМС з номером електронного рецепта на препарати за програмами реімбурсації “Доступні ліки”, на наркотичні ліки, вартість яких відшкодовується коштом місцевих бюджетів та на ліки за власний кошт пацієнта.

Відповідні зміни діятимуть у межах ВСІХ ПРОГРАМ, за якими призначаються ліки за е-рецептами (тобто як на реімбурсацію, так і на ліки за іншими джерелами фінансування, що доступні в ЕСОЗ).

Алгоритм дій лікаря при виписуванні е-рецептів у рамках тимчасових змін

  • При створенні нових е-рецептів 

З 15 грудня 2023 року лікарю необхідно роздрукувати для пацієнта паперову інформаційну довідку  АБО передати її в електронному вигляді (чи повідомити номер та код іншим способом, наприклад, сфотографувати). Інформаційна довідка міститиме і номер рецепта, і код його підтвердження, який необхідно надати працівнику аптеки. Ці зміни – тимчасові заходи, які вжиті на період кризи та стосуються користувачів усіх мобільних операторів

  • У випадку якщо е-рецепт виписали до 14 грудня включно, проте СМС не надійшла

Лікарю необхідно згенерувати нову інформаційну довідку за рецептом та передати її  (АБО інформацію з неї) пацієнту. Зокрема, це можна зробити дистанційно в узгодженому між лікарем та пацієнтом форматі (телефоном, месенджером тощо). В іншому випадку пацієнт може дочекатися СМС щодо раніше створеного е-рецепта після відновлення звʼязку оператором.

  • У випадку якщо е-рецепт виписали раніше, проте СМС успішно надійшла пацієнту

Пацієнт має, як і раніше, звернутися до аптеки та предʼявити номер рецепта та код його підтвердження з СМС.

Звертаємо вашу увагу, що зазначені зміни НЕ стосуються програми “Медичні вироби для визначення рівня глюкози в крові”. Отже, при виписуванні е-рецепта на тест-смужки СМС-повідомлення із номером та кодом рецепта буде надходити пацієнту як і зазвичай.

24 Вересня 2024

У результаті проведеної верифікації даних пацієнтів з Податковою службою України встановили, що дані 3,5% пацієнтів мають статус “Неуспішна верифікація” – їх треба оновити. Лише після цього відбудеться їх повторна верифікація. У випадку якщо дані не будуть оновлені і верифіковані Державним реєстром фізичних осіб-платників податків (ДРФО) — за декларації таких пацієнтів не буде оплати.

Зазначимо, що в центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ) впроваджено напрям верифікації записів про пацієнтів в рамках електронного обміну даними реєстрів ЦБД ЕСОЗ з ДРФО.

Автоматична верифікація пацієнтів — це процес, який  відбуватиметься безперервно на постійній основі. За його результатами  заклади охорони здоров’я будуть періодично отримувати інформацію від НСЗУ щодо пацієнтів, які мають статус “Неуспішна верифікація”.

НСЗУ протягом поточного року вела розʼяснювальну роботу для медзакладів щодо алгоритму верифікації пацієнтів, яким присвоєно  статус “Неуспішна верифікація” та уникнення надавачами фінансових санкцій.

Закликаємо надавачів відстежувати статуси верифікації своїх пацієнтів та активно долучатися до процесу актуалізації їх даних з метою уникнення застосування коригувального коефіцієнту 0 за обслуговування пацієнтів  без статусу “Успішна верифікація”.

Медзакладам до електронних кабінетів в Інформаційній системі НСЗУ на базі  SAP надіслано інформацію про пацієнтів, яким за результатом верифікації з ДРФО присвоєно статус “Неуспішна верифікація”. Актуальний статус по верифікації повинні надавати МІСи.

Щодо питань, які надходять від надавачів стосовно пацієнтів-дітей, які не пройшли верифікацію ЦБД ЕСОЗ з ДРФО у зв’язку з відсутністю індивідуального податкового номеру,  НСЗУ напрацювала зміни до постанови № 1394 “Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році” в частині верифікації пацієнтів, що мають укладені декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу. Запропоновані зміни стосуються можливості не  застосовувати нульовий коефіцієнт до таких пацієнтів-дітей.

Нагадаємо, що відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році з 1 жовтня 2024 року до базової капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта, що подав декларацію, застосовується коригувальний коефіцієнт 0, якщо такий пацієнт не має статусу “Успішна верифікація” в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я. Втім, після встановлення статусу “Успішна верифікація” декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

11 Грудня 2021
Важливо: укладення декларацій з лікарем
Сьогодні в мережі Інтернет рекламують сервіси, які пропонують клієнтам укласти декларацію про вибір лікаря онлайн, надавши свої персональні дані для реєстрації та оплативши цю послугу.
Нагадаємо, що укласти декларацію з лікарем можна лише особисто. Будь ласка, не передавайте свої персональні та медичні дані стороннім особам та сумнівним сервісам.
❗️Під час укладення декларації пацієнт обов’язково повинен завірити власним підписом обидві копії декларації (один з примірників залишається у вас). Уповноважена особа медзакладу накладає електронний цифровий підпис працівника юридичної особи на декларацію та надсилає її в електонну систему охорони здоров’я.
❗️На сайті eZdorovya () ви можете знайти перелік медичних інформаційних систем (МІС), які протестовані та підключені до центральної бази даних ЕСОЗ. Сервіси медичних інформаційних систем значно полегшують процес укладення декларацій з лікарем. Сьогодні пацієнт перед візитом до лікарні може скористатися онлайн-записом на прийом, передзаповнити декларацію вдома та лише підписати декларацію безпосередньо у закладі.
❗️Процедура укладення декларації повністю безкоштовна для всіх громадян.
📍Дізнатись про лікарів, з якими можна укласти декларацію у вашому міста можна, скориставшись дашбордом НСЗУ – https://nszu.gov.ua/e-data/dashboard/pmd-map
🔗Детальніше про укладення декларації з лікарем- https://moz.gov.ua/jak-uklasti-dogovir-z-likarem