Як медичним сестрам та братам обліковувати дані про вакцинацію в ЕСОЗ

З травня 2022 року для медичних сестер та братів доступна можливість вносити дані про вакцинацію пацієнтів в електронну систему охорони здоровʼя (ЕСОЗ). Це стосується як проведеної вакцинації, так і вакцинації, яка не відбулася, або ж обліку щеплень, які проводилися в минулому.

На сьогодні до електронної системи охорони здоровʼя внесено понад 65 млн записів про вакцинацію, з них понад 364 тис. записів – внесено середніми медичними працівниками. Це дані як про вакцинацію проти COVID-19, так і про щеплення за календарем та інші.

На разі важливо більш активно залучати медичних сестер та братів до внесення медичних даних до ЕСОЗ, адже це дозволяє розвантажити лікарів, покращити комунікацію між лікарем і медичними сестрами та братами та повноцінно залучати всіх медичних працівників у лікувальний процес та розвивати їх автономність. 

Нагадаємо, що актуальні та оперативні дані про вакцинацію є основою для забезпечення ефективного реагування та прийняття клінічних та управлінських рішень. До того ж внесення медичних даних до ЕСОЗ дозволяє надійно та захищено зберігати дані про здоровʼя пацієнта на державному рівні. 

Адже, якщо під час воєнних дій пацієнт втратив доступ до медичної документації або її було знищено, він може звернутися до сімейного лікаря за місцем перебування, щоби зʼясувати, чи були внесені відомості про вакцинацію пацієнта чи його дитини до ЕСОЗ. У такому разі дані про вакцинацію можна відновити у будь-який момент.

Що необхідно для того, щоби медичні сестри та брати почали обліковувати дані про вакцинацію в ЕСОЗ?

  1. Дізнайтеся у представника медичної інформаційної системи, яка встановлена у вашому закладі, чи доступний в МІС модуль «Робоче місце середнього медичного працівника».

Також ви можете перевірити, чи має МІС відповідний модуль, на сайті системи.  

2. Забезпечте медичній сестрі/брату відповідне робоче місце зі стабільним доступом до мережі «Інтернет» та допоможіть отримати кваліфікований електронний підпис (КЕП) для роботи в системі.

3. Зареєструйте медичних братів та сестер в ЕСОЗ. Технічна підтримка вашої МІС зможе більш детально проконсультувати вас щодо процесу реєстрації. 

4. Домовтеся з представником МІС щодо проведення внутрішнього навчання для медичних сестер та братів з роботи в МІС та ЕСОЗ. 

5. Організуйте проходження курсу «Внесення інформації в ЕСОЗ щодо вакцинації» усіма працівниками, які будуть вносити записи про вакцинацію в ЕСОЗ. Цей курс допоможе медичним фахівцям сформувати розуміння процесу й основних вимог щодо коректного ведення електронних медичних записів під час проведення вакцинації та під час внесення історичних даних про вакцинацію. 

На сьогодні понад 3,6 тис. медичних сестер та братів вже успішно пройшли навчання та активно використовують здобуті навички у щоденній роботі. Долучайтеся! 

Нагадаємо, що окрім згаданого функціональні можливості ЕСОЗ дозволяють медичним братам та сестрам знаходити зареєстрованого пацієнта в ЕСОЗ, переглядати рекомендації лікаря, імунізації пацієнта тощо; здійснювати пошук електронних медичних записів та переглядати медичні дані пацієнта (у разі наявності доступу), виконувати призначення за електронним направленням та інше.

Також рекомендуємо
24 Серпня 2021
Сьогодні виповнюється 30 років Незалежності України!
Вітаємо!🇺🇦
На честь цієї визначної дати ми зібрали 30 визначних моментів в електронній системі охорони здоров’я!
1. Верховна рада України прийняла закон “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування”, в якому окремо зазначено необхідність розбудови електронної системи охорони здоров’я. Даний закон дав початок медичній реформі, законопроєкт підтримали 240 депутатів.
2. Електронна система охорони здоров’я працює в тестовому режимі з вересня 2017 року, коли з’явилася технічна можливість зареєструвати у системі медичний заклад, лікарів, а також внести дані декларацій пацієнтів.
3. 5 лютого 2018 року відбулася передача майнових прав інтелектуальної власності від Проектного офісу до Міністерства охорони здоров’я України.
4. 27 грудня 2017 р.- утворена Національна служба здоров’я України і Положення про неї затверджене Кабінетом Міністрів України.
5. Створено ДП «Електронне здоров’я», яке відповідає за адміністрування центральної бази даних.
6. Держава почала оплачувати медичні послуги за програмою медичних гарантій установам з 1 серпня 2018 року із застосуванням даних ЕСОЗ.
7. Затверджено регламент функціонування компонентів електронної системи обміну медичною інформацією, що необхідні для запуску нової моделі фінансування на первинному рівні надання медичної допомоги.
8. Почав діяти оновлений перелік послуг первинної медичної допомоги.
9. Запроваджено державну програму реімбурсації “Доступні ліки”.
10. Перший мільйон е-рецептів виписано протягом двох перших місяців функціонування програми реімбурсації.
11. Запуск електронних медичних записів – фундаментального функціоналу для розвитку та побудови ЕСОЗ.
12. Старт другої хвилі медичної реформи в Україні – контрактування закладів спеціалізованої медичної допомоги.
13. Побудовано комплексну систему захисту інформації (КСЗІ) на ЦБД та отримано атестат її відповідності.
14. Запуск на основі медичного висновку про народження електронного свідоцтва про народження та послуг єМалятко.
15. Офіс Глобального партнерства Державного департаменту США та Інститут суспільного бізнесу та Конкордія Університету Вірджинії оголосили українську урядову програму “Доступні ліки” фіналістом нагороди 2020P3 Impact. Премія P3 Impact відзначає 5 державно-приватних партнерств, які спрямовані на вирішення нагальних проблем у сферах економічного росту та розвитку, сталого розвитку та глобального здоров’я.
16. Затверджено концепції розвитку електронної охорони здоров’я (ЕCОЗ).
17. Сформовано план заходів з реалізації концепції розвитку ЕСОЗ.
18. Впровадження електронних інструментів для сприяння протидії поширення коронавірусної хвороби.
19. Подолано вендерлок, ДП “Електронне здоров’я” отримало можливість самостійних релізів.
20. Розробка технічної документації для реалізації програми eStock.
21. Зафіксовано рекордну кількість електронних медичних записів в ЕСОЗ – аж 2 мільйони!
22. Створення та адміністрування порталу “Вакцинація від COVID-19”.
23. Відновлення роботи порталу міжнародних протоколів лікування Дуодецім.
24. Понад 30 млн 600 тисяч українців зареєстровано у системі на сьогодні.
25. Понад 24 тисячі лікарів доєднались до системи ЕСОЗ.
26. 45 міс підключено до ЕСОЗ.
27. Здійснено 500+ підключень функціоналу медичних інформаційних систем.
28. Запуск дашбордів для моніторингу стану роботи компонентів ЦБД.
29. Запуск е-лікарняних на основі електронних медичних листків тимчасової непрацездатності.
30. Розробка ковід-сертифікатів на основі даних з ЕСОЗ.
Вітаємо всіх українців зі святом! В якому б куточку світу, де б Ви не знаходились нехай завжди переповнює гордість за нашу державу, бо українець – це не просто відмітка в паспорті, а й поклик серця!
Слава Україні!💙💛
10 Квітня 2025

В інтерфейсах медичних інформаційних системи з’являться зміни у відображенні декларації пацієнта про вибір сімейного лікаря. Так, вже невдовзі запис про декларацію пацієнта не буде містити інформацію про статус верифікації пацієнта. Проте оскільки статус верифікації пацієнта – невіддільна частина даних пацієнта в ЕСОЗ – як і раніше ця інформація буде завжди доступна у записі пацієнта.

Такі оновлення в ЕСОЗ є плановими і спрямовані на усунення некоректного сприйняття процесу верифікації. Раніше інформація про декларацію пацієнта містила, зокрема, і статус верифікації даного пацієнта. Це породжувало хибне розуміння про те, що верифікації підлягає декларація, а не дані запису про пацієнта. Також поширеною була дамка, що до процесу верифікації та зміни персональних даних пацієнта залучені лише лікарі ПМД, адже саме вони можуть переглядати декларацію.

Розвіюємо поширені міфи про верифікацію пацієнта

🛑Міф 1: Верифікації підлягають дані декларації пацієнта, а не запис про пацієнта

Ні, верифікація пацієнта здійснюється на основі даних, які містяться у записі пацієнта, шляхом їх співставлення із даними інших державних реєстрів.

Інформація про декларацію пацієнта про вибір лікаря ПМД не верифікується.

🛑Міф 2: Переглянути статус верифікації пацієнта може лише лікар ПМД  

Ні, переглянути статус верифікації пацієнта у його записі може будь-який лікар, який взаємодіє із пацієнтом, зокрема і лікар спеціалізованої медичної допомоги.

Так, якщо лікар СМД побачить, що дані пацієнта некоректні чи застарілі – він має їх змінити та відправити в ЕСОЗ. 

🛑Міф 3: Тепер лікар не зможе переглянути статус верифікації пацієнта

Лікарі завжди можуть отримати інформацію про статус верифікації пацієнта у його записі в ЕСОЗ.

2 Липня 2024

Державно-приватне партнерство (ДПП або англ.: PPP) є співпрацею між державними установами та приватним сектором, яка спрямована на реалізацію спільних проектів з метою покращення інфраструктури та послуг. У межах ДПП держава надає юридичну та адміністративну підтримку, а приватний сектор – фінансові ресурси та експертизу. Таке партнерство дозволяє зменшити фінансове навантаження на державний бюджет і забезпечити більш ефективне використання ресурсів.

Основні переваги ДПП включають залучення інноваційних рішень від приватних компаній, прискорення темпів реалізації проектів та підвищення якості послуг. Наприклад, у сфері транспорту ДПП може сприяти будівництву нових доріг, модернізації аеропортів або впровадженню нових технологій у громадському транспорті. Приватні інвестори, зі свого боку, отримують можливість заробити на довгострокових контрактах і отримати стабільний дохід.

ДПП також сприяє розвитку економіки, створюючи нові робочі місця та підвищуючи конкурентоспроможність країни на міжнародному ринку. Завдяки спільним зусиллям держави та бізнесу, громадяни отримують доступ до кращих послуг та інфраструктури, що покращує їхнє життя та підвищує рівень довіри до державних інституцій. Важливою умовою успішності ДПП є прозорість та відповідальність обох сторін, що забезпечує довготривалі вигоди для суспільства.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ як основа державно-приватного партнерства

Зауважимо, що електронна система охорони здоровʼя побудована за принципом державно-приватного партнерства, є двокомпонентною і складається  з центральної бази даних (ЦБД – державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватний компонент).

При цьому держава відповідає за розробку політики та нормативно-правової бази, забезпечує роботу та розвиток тільки центральної бази даних ЕСОЗ, формує технічні вимоги до функціональності та безпеки, забезпечує збереження та захист даних на національному рівні, гарантує безпеку системи загалом. Своєю чергою бізнес (медичні інформаційні системи) відповідальний за впровадження необхідної функціональності згідно з технічними вимогами, забезпечення безпеки (в тому числі даних) на рівні МІС та надання інших сервісів користувачам, які вони обрали відповідно до своїх потреб.  

Медичні інформаційні системи – це інформаційно-комунікаційні системи, які дозволяють лікарням та аптекам автоматизувати свою роботу та взаємодіяти з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) лише через МІС, яка протестована і підключена державою до ЦБД ЕСОЗ і з якою заклад уклав договір

Іншими словами, завдяки ЕСОЗ через МІС медичні та фармацевтичні працівники і фахівці з реабілітації можуть додавати, переглядати та обмінюватися структурованою інформацією. 

На початок липня 2024 року до ЕСОЗ підключені 36 МІС (їх перелік можна знайти на сайті системи). 

У деяких користувачів ЕСОЗ постає запитання, чому існує таке різноманіття медичних інформаційних систем і чому не можна створити єдину державну МІС? Сьогодні детальніше розглянемо, ДПП в контексті ЕСОЗ.

Залучення бізнесу зберігає стабільність системи незалежно від політичної ситуації в країні. Держава визначає політику і стратегію, працює як партнер з бізнесом для цифровізації системи охорони здоров’я в Україні.

Модель державно-приватного партнерства є ефективною, дозволяє уніфікувати стандарти та якість електронних сервісів та водночас розвивати ринок цифрових послуг в охороні здоровʼя. Розвиток ЕСОЗ у рамках такої моделі має низку переваг:

Прискорення реалізації проектів

Завдяки співпраці з приватними компаніями цифрові проєкти у сфері охорони здоров’я можна реалізувати швидше. Адже приватні партнери зазвичай мають досвід і ресурси для оперативного виконання робіт, що скорочує час розробки та імплементації. 

Медичні інформаційні системи адаптують свої сервіси під потреби конкретних напрямків – первинної медичної допомоги, стоматології тощо. Відповідно медичний заклад може обрати серед переліку МІС саме ту, яка найбільше покриває його потреби і таким чином оплачує лише ті сервіси, у яких дійсно є необхідність. Тобто кожен платить за те, що обирає. 

Залучення приватного капіталу

ДПП дозволяє залучити приватні інвестиції для фінансування проектів, що зменшує фінансове навантаження на державний бюджет. Це особливо важливо для великих інфраструктурних проектів, які потребують значних коштів.

Реалізувати цілі у сфері цифрової трансформації медицини виключно за рахунок державного бюджету не завжди вдається. Здебільшого треба залучати позабюджетне фінансування. До того ж ефективна розробка масштабних проєктів у сфері ЕСОЗ можлива завдяки участі великої кількості фахівців із експертизою у різних ІТ-напрямках. 

Участь бізнесу у розбудові ЕСОЗ покриває дефіцит ресурсу в державі шляхом розподілу відповідальностей: держава розробляє політики і стежить за відповідністю дотримання стандартів і займається розробкою центрального компоненту, а бізнес – займається розробкою інтерфейсу і відповідає за кінцевий сервіс. Таким чином з одного боку державі вдається зменшити тягар витрат бюджету на реалізацію нових функціональностей, а з іншого — ефективно реалізовувати свої функції регулювання і моніторингу технічних вимог, яких повинні дотримуватися медичні інформаційні системи як приватний компонент ЕСОЗ. 

Крім того, українські ІТ-компанії мають великий досвід у використанні нових технологій, наданні підтримки клієнтам, що однозначно справляє позитивний вплив і на ЕСОЗ вцілому. 

Завдяки різноманітності медичних інформаційних систем з’явилася можливість вирішувати специфічні проблеми користувачів, що було б неможливо реалізувати лише в межах державного ресурсу.

Економічний розвиток та створення робочих місць

Реалізація проектів в рамках ДПП сприяє економічному зростанню, створюючи нові робочі місця та стимулюючи розвиток бізнесу. Це позитивно впливає на економіку країни вцілому, підвищуючи її конкурентоспроможність на міжнародному ринку.

Підвищення якості послуг завдяки інноваціям

Приватний сектор часто має доступ до новітніх технологій та інноваційних рішень, що дозволяє підвищити ефективність реалізації проектів. Це може включати використання передових методів розвитку, управління та обслуговування. Спільні проекти часто призводять до підвищення якості наданих послуг саме завдяки використанню передових технологій та методів управління. 

Різноманіття МІС дозволяє конкурувати у якості надання послуг та розробляти інноваційні рішення. Відтак, державно-приватне партнерство стимулює ринок розвиватися та конкурувати в зручності сервісів, комфортністю інтерфейсів, корисними функціями для пацієнта. Вільна конкуренція заохочує медичні інформаційні системи покращувати свої сервіси, що в наслідку веде до покращення ринку цифрових послуг в сфері охорони здоровʼя. А від цього виграють кінцеві користувачі – медики та отримувачі послуг та допомоги – пацієнти. Це позитивно впливає на рівень життя громадян та сприяє розвитку суспільства.

Уніфікація стандартів якості електронних сервісів

Усі медичні інформаційні системи, які підключилися або планують підключитися до ЦБД ЕСОЗ, розробляли функціональність для взаємодії з ЦБД ЕСОЗ відповідно до єдиних технічних вимог, які затверджуються НСЗУ. Знайти чинні технічні вимоги ви можете за посиланням.

Так, держава розширює можливості ЦБД ЕСОЗ, надає документацію та консультаційну підтримку в реалізації необхідної функціональності, а МІС, враховуючи свій досвід та запит користувачів, створюють рішення, які допомагають закладу в його роботі. 

Крім можливості роботи в ЦБД ЕСОЗ, оператори МІС пропонують додаткові цифрові сервіси як для закладів охорони здоров’я, так і для пацієнтів. Наприклад, це може бути бухгалтерський модуль, система обліку запасів ліків, рейтингування та відгуки про лікарів чи лікарні або ж відома багатьом – система запису на прийом до лікаря. Такі додаткові сервіси функціонують незалежно від ЕСОЗ – держава не втручається у таку функціональність і відповідно не контролює якість. Заклад самостійно обирає додаткові сервіси під власні потреби.

Більше про сервіси МІС, які перевіряються і не перевіряються державою, можна дізнатися за посиланням.

Двокомпонентна архітектура ЕСОЗ має переваги як для користувачів системи, так і для бізнесу. 

Чому розробка єдиної МІС наразі неможлива?

Зараз користувачами ЕСОЗ тільки в медичному напрямку є майже 27 тис лікарів ПМД, понад 120 тис лікарів СМД, близько 200 тис середнього медичного персоналу, додатково до користувачів фармацевтичного напрямку. Усіх цих користувачів необхідно навчити користуватися системою та підтримувати під час їх роботи, пояснювати нововведення тощо. 

Навчання, підтримка, розробка, комунікації і інші напрямки виконуються людьми, отже, необхідна команда, яка зможе закривати всі потреби медичної спільноти. Тож якби працівники усіх МІС, які наразі підключені до ЕСОЗ, працювали б на одну державну МІС – уявімо витрати на таку команду. І окрім команди, пам’ятаймо про потреби в інфраструктурі, яка мала б забезпечувати безперервну, цілодобову та швидку роботу усіх цих користувачів. Заглибившись в деталі ідеї “державної МІС”, можемо наразі тільки осягнути обсяги необхідних постійних витрат публічних коштів, які є нашими з вами податками та однозначно не є доступними в нинішній час. 

Натомість конкурентний ринок МІС інвестує приватні кошти в забезпечення потреб користувачів. До того ж в умовах конкуренції шанси на інноваційність значно зростають, адже кожна із команд розробників українських ІТ-компаній намагається запропонувати найкращий продукт та сервіс для споживача. А це один із важливих принципів ринкової економіки. Пропозиція формується під впливом запитів від користувачів ЕСОЗ. Бізнес постійно удосконалює свої сервіси, а держава розробляє політики, технічні вимоги, встановлює стандарти якості для функціональностей в межах ЕСОЗ та відповідає за безпеку системи. Тож модель державно-приватного партнерства є максимально ефективною для українських реалій, адже підсилює державні стратегічні цілі шляхом залучення потенціалу приватних компаній. 

31 Березня 2023
З квітня для придбання рецептурних препаратів, які відпускались за паперовим рецептом, додається цифровий інструмент.
Надаємо відповіді на питання, що найбільше хвилюють українців.
🚫 МІФ: На всі ліки тепер буде потрібен рецепт
✔️ ПРАВДА: Ні, рецепт потрібен лише на рецептурні ліки. МОЗ не змінює перелік та умови відпуску рецептурних ліків. Усі ліки, що й раніше підлягали відпуску за рецептом лікаря тепер можна буде придбати не лише за паперовим, але й за електронним рецептом.
До того ж впровадження рішення є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.
🚫 МІФ: Рецептурні ліки будуть відпускатися виключно за е-рецептом
✔️ ПРАВДА: Ні, ліки можна придбати як за паперовим, так і е-рецептом. При цьому е-рецепт має ряд переваг над паперовим бланком, а тому зручніший зокрема і при регулярному прийомі ліків.
🚫 МІФ: За відсутності світла буде неможливо отримати рецепт на ліки!
✔️ ПРАВДА: За відсутності світла лікар випише вам паперовий рецепт. На перехідному періоді впродовж воєнного стану аптеки зобовʼязані використовувати як електронні, так і паперові рецепти.
🚫 МІФ: Це не потрібні зміни під час війни!
✔️ ПРАВДА: Відпуск рецептурних ліків завжди мав здійснюватися за призначенням лікаря, ця вимога не є новою, з квітня лише додається додатковий інструмент – е-рецепт. Безумовно під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ, саме тому е-рецепт буде вводитися поступово з можливістю використання паперових рецептурних бланків.
А також на період дії воєнного стану буде діяти виключення на придбання рецептурних ліків в аптеках, які перебувають межах громад, де ведуться активні бойові дії. Такі аптеки в разі потреби можуть відпускати рецептурні ліки (за винятком наркотичних (психотропних) ліків, сильнодіючих та отруйних речовин) без рецепта лікаря.
🚫 МІФ: Волонтери тепер не зможуть закуплять ліки для потреб воєнного часу
✔️ ПРАВДА: Військові адміністрації, підрозділи Збройних Сил України, а також залучені волонтерські та благодійні організації можуть закуповувати рецептурні ліки для потреб воєнного часу оптово безпосередньо у дистрибʼюторів і для цього не потрібен рецепт.
🚫 МІФ: Багато ВПО не зможуть отримати ліки, оскільки втратили доступ до своїх сімейних лікарів
✔️ ПРАВДА: Для отримання електронного рецепта не потрібно мати декларацію з сімейним лікарем. Якщо ви тимчасово були вимушені змінити місце свого проживання, отримати рецепт можна у будь-якого лікаря в закладі, який доступний для вас за місцем перебування. Виписати рецепт на рецептурний препарат зможе будь-який лікар, який відповідає за ваше лікування – хірург, терапевт, кардіолог чи онколог.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде отримати ліки, оскільки запис до лікаря на декілька днів вперед!
✔️ ПРАВДА: Якщо ви відчуваєте погіршення самопочуття, обовʼязково зверніться до лікаря. Лікар зможе оцінити стан вашого здоровʼя, провести клінічну діагностику та призначити лікування, яке буде ефективним та безпечним для вас. А всі повторні рецепти на потрібні ліки ви зможете отримати дистанційно. У разі екстрених ситуацій також пацієнт може викликати бригаду швидкої медичної допомоги. Не уникайте та не відкладайте лікування!
🚫 МІФ: Тепер лікарі призначатимуть лише дороговартісні ліки
✔️ ПРАВДА: Насправді електронний рецепт не містить торгових назв препаратів, а лише міжнародну непатентовану назву, іншими словами – діючу речовину. Так ви зможете самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу з відповідною речовиною, відповідно до свого бюджету. Ні лікар, ні фармацевт не зможе вплинути на ваш вибір.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки проти тиску/серцево-судинних захворювань/алергії/знеболювальні засоби без рецепта
✔️ ПРАВДА: Якщо цей препарат відповідно до інструкції підлягає відпуску виключно за рецептом лікаря, у такому випадку дійсно потрібен рецепт. Однак, це не нова норма, МОЗ не змінює правила відпуску лікарських засобів.
При цьому ви завжди можете отримати рекомендацію від фармацевта щодо безрецептурних аналогів чи форм зазначених ліків. Адже в асортименті аптек можуть бути різні варіації ліків (різних обʼємів та форм), які є безрецептурними. А ще краще – зверніться до лікаря, який призначить вам ефективне лікування.
🚫 МІФ: Це незручно для пацієнтів, які мають хронічні захворювання
✔️ ПРАВДА: З впровадженням е-рецепта не потрібно щоразу звертатися до лікаря на прийом для того, щоби отримати рецепт на ліки. Це можна буде зробити зокрема і дистанційно. Для цього в системі обовʼязково має бути зафіксований діагноз та перше призначення від вашого лікуючого лікаря. Так призначення ліків завжди будуть доступні у вашому смартфоні. Це ще одна перевага електронного рецепта, над паперовим.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде придбати навіть звичайний етиловий спирт без рецепта!
✔️ ПРАВДА: Дійсно, існують певні обмеження на відпуск спиртових розчинів. Проте в асортименті аптек можна знайти упаковки, які не підлягають відпуску за рецептом. Є доступні опції в іншому обʼємі, або ж є інші антисептичні засоби, які можна вільно купити аптеці.
🚫 МІФ: Тепер комбіновані оральні контрацептиви та контрацептиви екстреного застосування будуть за рецептом!
✔️ ПРАВДА: Здебільшого всі гормоновмісні лікарські засоби є рецептурними у багатьох країнах світу, оскільки можуть мати серйозний вплив на гормональне здоровʼя та самопочуття жінки. Саме тому їх застосування має контролюватися медичним спеціалістом. Ця норма не є новою і є поширеною світовою практикою. До того ж існують ситуації, коли здоровʼя жінки вимагає комплексної діагностики та лікування, а тому не має обмежуватися виключно застосуванням контрацептиву. У разі тривалого прийому КОК лікар може виписувати рецепт на ліки дистанційно, це суттєво спростить процес призначення.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки для тварин у звичайній аптеці!
✔️ ПРАВДА: Жодних додаткових змін чи обмежень щодо відпуску лікарських препаратів для тварин не передбачається. Як і раніше ви зможете придбати лікарські засоби для тварин в аптеці за ветеринарним (паперовим) рецептом.