ДП «Електронне здоров’я» взяло участь у програмі для жінок-лідерів у сфері цифрової трансформації в Лондоні

Учасниці Лідерської програми для жінок, залучених до цифрової трансформації в українських міністерствах, ознайомлювалися із британським досвідом побудови державних цифрових послуг під час 3-денного навчального туру в Лондоні.

З 1 по 3 серпня 15 жінок, які займають ключові ролі в українських відомствах, обмінювалися досвідом та брали участь в лекціях про світові кейси державної цифровізації, інклюзивний дизайн державних послуг, трансформацію всіх послуг і мереж соціального захисту на прикладі Universal Credit, а також відвідали урядову організацію Government Digital Service (GDS), яка відповідає за цифрову трансформацію у Великій Британії.
 «Причина, чому GDS існує, полягає в тому, щоб максимально спростити взаємодію з урядом та громадянами для кінцевих користувачів», — розповів учасницям CEO GDS Том Рід.

Одним із найбільш масштабних проєктів GDS стало створення єдиної платформи із електронними послугами GOV.UK у 2012 — вона замінила 1800 різних сайтів, що існували досі.
Колишній високопосадовий представник Government Digital Service Ендрю Грінвей також поділився своїм досвідом та висновками із реалізації цифрових проєктів. Свого часу він, наприклад, очолював команди, які розробили перший у країні стандарт цифрових послуг та посібник із дизайну.

Говорили також про GOV.UK pay — це послуга з безпечних онлайн-платежів для державних і громадських організацій. А також цифрову ідентифікацію та дизайн, орієнтований на користувача. Організація керується 10 принципами дизайну, що допомагають командам створювати та запускати нові державні послуги. Найперший з них — про користувачів: «Розумійте користувачів та їхні потреби».


Окрема увага — доступності. Вона лежить в основі усіх розробок, адже «кожна послуга — для кожного». А «доступний дизайн — хороший дизайн».

Представниці з Мінцифри також поділилися з британськими колегами досвідом української цифровізації та державних послуг у Дія.  На завершення усі учасниці змогли познайомитися із місцевим самоврядування та говорили про лідерство і роботу у міждисциплінарних командах під час кризи.

«Такі навчальні тури, по-перше, – це прекрасний час для нетворкінгу, а по-друге, можливість збагатити досвід цифрової трансформації, перейнявши певні практики від колег та поділившись своїми цінними кейсами. Усі, хто працює у цій сфері погодиться, що цифрова трансформація — це не змінити сайт урядової установи, а змінити, як саме вона працює», – зазначає Юлія Задеряка, керівник відділу комунікацій та розвитку ДП «Електронне здоров’я», яка була однією із учасниць візиту.

Підсумовуючи теми обговорень з міжнародними колегами, вона зауважила, що під час створення державних послуг на першому місці мають бути потреби громадян, а не зручність для уряду: «Визначальна якість, якої треба дотримуватися у процесі змін, – це доступність, адже для всіх громадян треба забезпечити інклюзивний доступ до державних послуг. Щоб досягати успіху і працювати на результат, а не просто заради процесу, у першу чергу треба пам’ятати про клієнтоорієнтований підхід – збирати фідбеки, досліджувати досвід взаємодії із послугами і вдосконалювати їх на основі цих відгуків».

Навчальний візит до Лондона став частиною Лідерської програми для жінок, залучених до цифрової трансформаціі в українських міністерствах. Їх організували у межах «Проєкту підтримки Дія», що Програма розвитку ООН в Україні реалізує за фінансової підтримки Уряду Швеції.

Також рекомендуємо
20 Січня 2023
У межах роботи телемедичного напряму в Україні запроваджено 7 проєктів надання медичної допомоги із застосуванням 5 телемедичних платформ.
🖥 Сервіси успішно інтегровані в роботу медичних закладів та забезпечують проведення телемедичних консультувань із вибухо-вогнепальних, опікових травм, а також єдину консультативну мережу з використанням пристроїв віртуальної присутності та навіть віртуальну операційну.
🦾 Можливість віддаленого консультування під час проведення хірургічних втручань надає новітня платформа інтерактивного телеконсультування «Epiqar».
🔬 Телемедична платформа «Epiqar» — це апаратно-програмне рішення для організації онлайн-трансляцій під час проведення хірургічних операцій. Вона дозволяє об’єднати в єдину захищену мережу камери, встановлені в операційних кімнатах у різних медичних закладах, та надати медичним працівникам можливість бачити всю операційну, а також отримувати пряму відеотрансляцію з роботів-маніпуляторів, які використовуються під час операцій.
💻 Завдяки телемедичній платформі «Epiqar» лікарі можуть, перебуваючи в будь-якому місці за наявності підключення до інтернету, брати участь у проведенні операційних втручань або переглядати збережені раніше та архівовані записи. Хірурги можуть бачити в чіткому розширені 4K, що відбувається з органами пацієнта. Система ґрунтується на програмному забезпеченні, яке працює з медичним обладнанням та забезпечує трансляцію аудіопотоку за допомогою Bluetooth-колонки та підключення навушників.
🤝 Нещодавно у Черкаському обласному онкологічному диспансері провели планову лапароскопічну операцію за допомогою віртуальної операційної «Epiqar». У закладі систему було застосовано вперше — консультації надавали провідні спеціалісти лікарні, які віддалено спостерігали за ходом операції і мали змогу бачити, що відбувається з органами пацієнта. Завдяки роботам-маніпуляторам, встановленим в операційних, засобами відео- та аудіоспостереження лікарі оперативно отримували широкий спектр інформації, необхідної для аналізу та консультації.
31 Березня 2023
З квітня для придбання рецептурних препаратів, які відпускались за паперовим рецептом, додається цифровий інструмент.
Надаємо відповіді на питання, що найбільше хвилюють українців.
🚫 МІФ: На всі ліки тепер буде потрібен рецепт
✔️ ПРАВДА: Ні, рецепт потрібен лише на рецептурні ліки. МОЗ не змінює перелік та умови відпуску рецептурних ліків. Усі ліки, що й раніше підлягали відпуску за рецептом лікаря тепер можна буде придбати не лише за паперовим, але й за електронним рецептом.
До того ж впровадження рішення є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.
🚫 МІФ: Рецептурні ліки будуть відпускатися виключно за е-рецептом
✔️ ПРАВДА: Ні, ліки можна придбати як за паперовим, так і е-рецептом. При цьому е-рецепт має ряд переваг над паперовим бланком, а тому зручніший зокрема і при регулярному прийомі ліків.
🚫 МІФ: За відсутності світла буде неможливо отримати рецепт на ліки!
✔️ ПРАВДА: За відсутності світла лікар випише вам паперовий рецепт. На перехідному періоді впродовж воєнного стану аптеки зобовʼязані використовувати як електронні, так і паперові рецепти.
🚫 МІФ: Це не потрібні зміни під час війни!
✔️ ПРАВДА: Відпуск рецептурних ліків завжди мав здійснюватися за призначенням лікаря, ця вимога не є новою, з квітня лише додається додатковий інструмент – е-рецепт. Безумовно під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ, саме тому е-рецепт буде вводитися поступово з можливістю використання паперових рецептурних бланків.
А також на період дії воєнного стану буде діяти виключення на придбання рецептурних ліків в аптеках, які перебувають межах громад, де ведуться активні бойові дії. Такі аптеки в разі потреби можуть відпускати рецептурні ліки (за винятком наркотичних (психотропних) ліків, сильнодіючих та отруйних речовин) без рецепта лікаря.
🚫 МІФ: Волонтери тепер не зможуть закуплять ліки для потреб воєнного часу
✔️ ПРАВДА: Військові адміністрації, підрозділи Збройних Сил України, а також залучені волонтерські та благодійні організації можуть закуповувати рецептурні ліки для потреб воєнного часу оптово безпосередньо у дистрибʼюторів і для цього не потрібен рецепт.
🚫 МІФ: Багато ВПО не зможуть отримати ліки, оскільки втратили доступ до своїх сімейних лікарів
✔️ ПРАВДА: Для отримання електронного рецепта не потрібно мати декларацію з сімейним лікарем. Якщо ви тимчасово були вимушені змінити місце свого проживання, отримати рецепт можна у будь-якого лікаря в закладі, який доступний для вас за місцем перебування. Виписати рецепт на рецептурний препарат зможе будь-який лікар, який відповідає за ваше лікування – хірург, терапевт, кардіолог чи онколог.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде отримати ліки, оскільки запис до лікаря на декілька днів вперед!
✔️ ПРАВДА: Якщо ви відчуваєте погіршення самопочуття, обовʼязково зверніться до лікаря. Лікар зможе оцінити стан вашого здоровʼя, провести клінічну діагностику та призначити лікування, яке буде ефективним та безпечним для вас. А всі повторні рецепти на потрібні ліки ви зможете отримати дистанційно. У разі екстрених ситуацій також пацієнт може викликати бригаду швидкої медичної допомоги. Не уникайте та не відкладайте лікування!
🚫 МІФ: Тепер лікарі призначатимуть лише дороговартісні ліки
✔️ ПРАВДА: Насправді електронний рецепт не містить торгових назв препаратів, а лише міжнародну непатентовану назву, іншими словами – діючу речовину. Так ви зможете самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу з відповідною речовиною, відповідно до свого бюджету. Ні лікар, ні фармацевт не зможе вплинути на ваш вибір.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки проти тиску/серцево-судинних захворювань/алергії/знеболювальні засоби без рецепта
✔️ ПРАВДА: Якщо цей препарат відповідно до інструкції підлягає відпуску виключно за рецептом лікаря, у такому випадку дійсно потрібен рецепт. Однак, це не нова норма, МОЗ не змінює правила відпуску лікарських засобів.
При цьому ви завжди можете отримати рекомендацію від фармацевта щодо безрецептурних аналогів чи форм зазначених ліків. Адже в асортименті аптек можуть бути різні варіації ліків (різних обʼємів та форм), які є безрецептурними. А ще краще – зверніться до лікаря, який призначить вам ефективне лікування.
🚫 МІФ: Це незручно для пацієнтів, які мають хронічні захворювання
✔️ ПРАВДА: З впровадженням е-рецепта не потрібно щоразу звертатися до лікаря на прийом для того, щоби отримати рецепт на ліки. Це можна буде зробити зокрема і дистанційно. Для цього в системі обовʼязково має бути зафіксований діагноз та перше призначення від вашого лікуючого лікаря. Так призначення ліків завжди будуть доступні у вашому смартфоні. Це ще одна перевага електронного рецепта, над паперовим.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде придбати навіть звичайний етиловий спирт без рецепта!
✔️ ПРАВДА: Дійсно, існують певні обмеження на відпуск спиртових розчинів. Проте в асортименті аптек можна знайти упаковки, які не підлягають відпуску за рецептом. Є доступні опції в іншому обʼємі, або ж є інші антисептичні засоби, які можна вільно купити аптеці.
🚫 МІФ: Тепер комбіновані оральні контрацептиви та контрацептиви екстреного застосування будуть за рецептом!
✔️ ПРАВДА: Здебільшого всі гормоновмісні лікарські засоби є рецептурними у багатьох країнах світу, оскільки можуть мати серйозний вплив на гормональне здоровʼя та самопочуття жінки. Саме тому їх застосування має контролюватися медичним спеціалістом. Ця норма не є новою і є поширеною світовою практикою. До того ж існують ситуації, коли здоровʼя жінки вимагає комплексної діагностики та лікування, а тому не має обмежуватися виключно застосуванням контрацептиву. У разі тривалого прийому КОК лікар може виписувати рецепт на ліки дистанційно, це суттєво спростить процес призначення.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки для тварин у звичайній аптеці!
✔️ ПРАВДА: Жодних додаткових змін чи обмежень щодо відпуску лікарських препаратів для тварин не передбачається. Як і раніше ви зможете придбати лікарські засоби для тварин в аптеці за ветеринарним (паперовим) рецептом.
18 Квітня 2025

Чергові зміни в Електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) спрямовані на спрощення роботи як адміністраторів, так і лікарів та середніх медпрацівників. Незабаром оновлення стануть доступними в медичних інфрмаційних системах.

Які зміни стануть доступні – детальніше дізнавайтесь у розʼясненні ⬇️

 

  • Робота з записом пацієнта

 

✅ Невдовзі зʼявиться можливість управляти інформацією про законного представника пацієнта

Невдовзі при реєстрації недієздатного пацієнта (наприклад, дитини) лікар зможе обрати законного (юридичного) представника, який супроводжує дитину на огляді, з-поміж осіб, зареєстрованих в ЕСОЗ. Тепер для цього не потрібно дублювати інформацію в картці дитини.

Додаткові можливості, які стануть доступні:

  • перегляд інформації про законних представників пацієнта;
  • управління звʼязками із записами про законних представників (можливість додати чи деактивувати запис про представника);
  • автоматичне розірвання звʼязку дитини та законного представника після досягнення 18-річчя.

✅ Можливість зазначити набуття цивільної дієздатності пацієнтів з 14 років

У разі набуття пацієнтом цивільної дієздатності лікар зможе підтвердити цей факт  та внести відповідний документ у запис пацієнта.

Так, наприклад, тепер особи, які ще не досягли 18-річчя, але самі вже стали батьками, зможуть бути законними представниками своїх дітей в ЕСОЗ. Для цього лікар має внести відповідні зміни та завантажити документи у запис пацієнта.

Це дозволить пацієнту самостійно приймати рішення, а також управляти власною інформацією без залучення законного представника.

✅ Метод автентифікації з типом “Третя особа” для недієздатних пацієнтів

Тепер метод автентифікації буде автоматично встановлений для всіх недієздатних пацієнтів, для яких зареєстровано звʼязок із законним представником на підставі відповідних документів. Для таких пацієнтів буде встановлено метод автентифікації  “ТРЕТЯ ОСОБА”.

Відповідно медичному працівнику більше не потрібно буде це робити власноруч.

✅ Нові напрямки верифікації: Верифікація пацієнтів до 18 років буде здійснюватися за свідоцтвом про народження

Процес передбачатиме  автоматичну перевірку ПІБ пацієнта, дата його народження, а також серія та номер свідоцтва про народження українського зразка. 

✅ Запис пацієнта та медичного працівника в МІС буде відображати лише статуси верифікації за напрямками

Так, надалі для успішної верифікації пацієнта достатньо, аби дані пацієнта були верифіковані принаймні за одним із напрямків верифікації (тобто за ДРФО (перевірка РНОКПП) – для дорослих та/або ДРАЦСГ (перевірка актового запису про народження) – для дітей).  

✅ Відтепер в інтерфейсі МІС статус верифікації пацієнта буде відображатися не в декларації про вибір лікаря ПМД, а лише в записі про пацієнта

Оскільки статус верифікації пацієнта – невіддільна частина даних пацієнта в ЕСОЗ – як і раніше ця інформація буде завжди доступна лікареві у записі пацієнта.

Нагадаємо: що оновити персональні дані пацієнта може БУДЬ-ЯКИЙ лікар, авторизований в системі, незалежно від його посади, спеціальності та місця роботи.

 

  • Робота з медичними записами

 

✅ Облік періоду отримання результатів дослідження

За потреби медпрацівник зможе зазначити дату або період отримання результатів дослідження в Діагностичному звіті.

✅ Завершити план лікування може не лише його автор, але й інші лікарі цього ж закладу

Раніше завершити план лікування міг виключно лікар, який створив даний план лікування. Незабаром це зможуть зробити й інші лікарі закладу, в якому працює автор плану лікування.

Це дозволить забезпечити коректний облік у разі якщо, наприклад, лікар звільнився без потреби дублювати інформацію.

 

  • Оновлення можливостей для медичних працівників

 

✅ Нові можливості для медичних сестер та братів

Невдовзі середні медичні працівники зможуть виконувати призначення за е-направленням категорії “Хірургічні процедури”. 

Це підвищить самостійність середнього медичного персоналу при виконанні інтервенцій які можуть здійснюватися ними самостійно відповідно до НПА та протоколів.

Нові можливості для медичних координаторів

У медичного координатора з’являється можливість отримати дані про Епізод медичної допомоги (Епізод МД), який пов’язаний із електронними медичними записами (ЕМЗ), що були передані як супровідна інформація Плану лікування та/або обгрунтування Призначення плану лікування.

Це означає, що за потреби медичний координатор ЗОЗ зможе створити запит на доступ до такого Епізоду МД для перегляду ЕМЗ, що сприятиме кращій координації медичних послуг.

Разом з тим впроваджується зміна, яка передбачає, що медкоординатор не матиме можливості підписувати заявку на створення чи оновлення запису про пацієнта. Такі дії для інших типів користувачів залишаються без змін.

 

  • Для адміністраторів: управління медичним закладом

 

✅ При деактивації місця провадження діяльності (надання послуг) медичного закладу відбуватиметься додаткова перевірка

Якщо під час деактивації закладу буде виявлено наявність активних працівників, які мають зв’язок з таким місцем надання медпослуг, що підлягає деактивації, деактивація буде заблокована.

У такому разі усі пов’язані активні працівники повинні бути закріплені за іншим місцем надання послуги або деактивовані керівником закладу. Таким чином зменшиться кількість випадкового внесення змін.

 

  • Відпуск лікарських засобів за е-рецептом на основі медканабісу

 

✅ Впроваджується інтеграція між ЕСОЗ та Електронною системою обліку обігу медичного канабісу (ЕСОРК)

Для забезпечення прозорого обігу ліків буде забезпечено інтеграцію ЕСОРК та ЦБД ЕСОЗ щодо е-рецептів на лікарські засоби на основі медичного канабісу.

Перевірка наявності зареєстрованих видів господарської діяльності за додатковою ліцензією щодо реалізації (відпуску) та виготовлення екстемпоральних лікарських засобів на основі рослинної субстанції канабісу

Це необхідна умова для роботи аптек з е-рецептами на ліки на основі медичного канабісу.

Нагадаємо, що перевірка наявності в аптеки виду господарської діяльності щодо реалізації (відпуску) наркотичних (психотропних) лікарських засобів продовжує здійснюватися як і раніше.

4 Червня 2025

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року № 411 «Деякі питання електронної системи охорони здоров’я», НСЗУ забезпечує верифікацію даних пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я. Це — одна з визначених функцій, спрямована на підтримку достовірності та актуальності інформації в ЕСОЗ. У межах реалізації цієї функції впроваджено механізм верифікації даних пацієнтів віком до 18 років на підставі свідоцтва про народження.

Процес є аналогічним до верифікації пацієнтів за РНОКПП – перевірці підлягатимуть ПІБ пацієнта, дата його народження, а також серія та номер свідоцтва про народження. 

Більше дізнавайтесь у вебінарі 👉 https://cutt.ly/ArkgkTCn 

❓ Що робити, якщо пацієнт не пройшов верифікацію за свідоцтвом?

  1. Перевірте актуальність даних пацієнта: його ПІБ, дату народження пацієнта, номер та серію свідоцтва про народження;
  2. Якщо дані у свідоцтві про народження та ЕСОЗ збігаються, але дані пацієнта не верифіковано  – потрібно спрямувати батьків пацієнта до ДРАЦСГ для уточнення даних.

🔹 Що важливо памʼятати лікарям?

✔ Верифікація пацієнтів – це безперервний процес, який здійснюється при реєстрації чи щоразу  при оновленні даних пацієнта, а також із запланованою періодичністю.

✔ Автоматичній верифікації підлягатимуть всі неповнолітні пацієнти, які мають свідоцтво про народження українського зразка.

✔ Якщо у картці дитини замість “I” (англійською) вказано “І” (українською) чи навпаки – система автоматично унормує дані та це не вплине на результати верифікації. 

✔ Якщо у дитини є декілька свідоцтв – достатньо внести в ЕСОЗ хоча б одне з них;

✔ Дітям до 14 років не потрібно отримувати РНОКПП – для верифікації дитини буде достатньо Свідоцтва про народження.

✔ Пацієнту не може бути відмовлено в наданні медичної допомоги незалежно від результатів верифікації.

✔ Якщо персональні дані змінено, повторне подання декларації НЕ потрібне – достатньо оновити запис про пацієнта та відправити дані в ЕСОЗ.

❗️ Нагадаємо:

Кабінет Міністрів України вніс зміни до постанови №1503 від 24 грудня 2024 року, якими відтермінував застосування коригувального коефіцієнту для неверифікованих записів про дітей до 18 років, що мають укладені декларації з лікарями первинної медичної допомоги, до 1 липня 2025 року.

З 1 липня 2025 року до базової капітаційної ставки за обслуговування дітей, які не мають статусу “Успішна верифікація”, застосовуватиметься коригувальний коефіцієнт 0.