Е-Рецепт: Відповіді на питання, що найбільше хвилюють українців

З квітня для придбання рецептурних препаратів, які відпускались за паперовим рецептом, додається цифровий інструмент.
Надаємо відповіді на питання, що найбільше хвилюють українців.
🚫 МІФ: На всі ліки тепер буде потрібен рецепт
✔️ ПРАВДА: Ні, рецепт потрібен лише на рецептурні ліки. МОЗ не змінює перелік та умови відпуску рецептурних ліків. Усі ліки, що й раніше підлягали відпуску за рецептом лікаря тепер можна буде придбати не лише за паперовим, але й за електронним рецептом.
До того ж впровадження рішення є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.
🚫 МІФ: Рецептурні ліки будуть відпускатися виключно за е-рецептом
✔️ ПРАВДА: Ні, ліки можна придбати як за паперовим, так і е-рецептом. При цьому е-рецепт має ряд переваг над паперовим бланком, а тому зручніший зокрема і при регулярному прийомі ліків.
🚫 МІФ: За відсутності світла буде неможливо отримати рецепт на ліки!
✔️ ПРАВДА: За відсутності світла лікар випише вам паперовий рецепт. На перехідному періоді впродовж воєнного стану аптеки зобовʼязані використовувати як електронні, так і паперові рецепти.
🚫 МІФ: Це не потрібні зміни під час війни!
✔️ ПРАВДА: Відпуск рецептурних ліків завжди мав здійснюватися за призначенням лікаря, ця вимога не є новою, з квітня лише додається додатковий інструмент – е-рецепт. Безумовно під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ, саме тому е-рецепт буде вводитися поступово з можливістю використання паперових рецептурних бланків.
А також на період дії воєнного стану буде діяти виключення на придбання рецептурних ліків в аптеках, які перебувають межах громад, де ведуться активні бойові дії. Такі аптеки в разі потреби можуть відпускати рецептурні ліки (за винятком наркотичних (психотропних) ліків, сильнодіючих та отруйних речовин) без рецепта лікаря.
🚫 МІФ: Волонтери тепер не зможуть закуплять ліки для потреб воєнного часу
✔️ ПРАВДА: Військові адміністрації, підрозділи Збройних Сил України, а також залучені волонтерські та благодійні організації можуть закуповувати рецептурні ліки для потреб воєнного часу оптово безпосередньо у дистрибʼюторів і для цього не потрібен рецепт.
🚫 МІФ: Багато ВПО не зможуть отримати ліки, оскільки втратили доступ до своїх сімейних лікарів
✔️ ПРАВДА: Для отримання електронного рецепта не потрібно мати декларацію з сімейним лікарем. Якщо ви тимчасово були вимушені змінити місце свого проживання, отримати рецепт можна у будь-якого лікаря в закладі, який доступний для вас за місцем перебування. Виписати рецепт на рецептурний препарат зможе будь-який лікар, який відповідає за ваше лікування – хірург, терапевт, кардіолог чи онколог.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде отримати ліки, оскільки запис до лікаря на декілька днів вперед!
✔️ ПРАВДА: Якщо ви відчуваєте погіршення самопочуття, обовʼязково зверніться до лікаря. Лікар зможе оцінити стан вашого здоровʼя, провести клінічну діагностику та призначити лікування, яке буде ефективним та безпечним для вас. А всі повторні рецепти на потрібні ліки ви зможете отримати дистанційно. У разі екстрених ситуацій також пацієнт може викликати бригаду швидкої медичної допомоги. Не уникайте та не відкладайте лікування!
🚫 МІФ: Тепер лікарі призначатимуть лише дороговартісні ліки
✔️ ПРАВДА: Насправді електронний рецепт не містить торгових назв препаратів, а лише міжнародну непатентовану назву, іншими словами – діючу речовину. Так ви зможете самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу з відповідною речовиною, відповідно до свого бюджету. Ні лікар, ні фармацевт не зможе вплинути на ваш вибір.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки проти тиску/серцево-судинних захворювань/алергії/знеболювальні засоби без рецепта
✔️ ПРАВДА: Якщо цей препарат відповідно до інструкції підлягає відпуску виключно за рецептом лікаря, у такому випадку дійсно потрібен рецепт. Однак, це не нова норма, МОЗ не змінює правила відпуску лікарських засобів.
При цьому ви завжди можете отримати рекомендацію від фармацевта щодо безрецептурних аналогів чи форм зазначених ліків. Адже в асортименті аптек можуть бути різні варіації ліків (різних обʼємів та форм), які є безрецептурними. А ще краще – зверніться до лікаря, який призначить вам ефективне лікування.
🚫 МІФ: Це незручно для пацієнтів, які мають хронічні захворювання
✔️ ПРАВДА: З впровадженням е-рецепта не потрібно щоразу звертатися до лікаря на прийом для того, щоби отримати рецепт на ліки. Це можна буде зробити зокрема і дистанційно. Для цього в системі обовʼязково має бути зафіксований діагноз та перше призначення від вашого лікуючого лікаря. Так призначення ліків завжди будуть доступні у вашому смартфоні. Це ще одна перевага електронного рецепта, над паперовим.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде придбати навіть звичайний етиловий спирт без рецепта!
✔️ ПРАВДА: Дійсно, існують певні обмеження на відпуск спиртових розчинів. Проте в асортименті аптек можна знайти упаковки, які не підлягають відпуску за рецептом. Є доступні опції в іншому обʼємі, або ж є інші антисептичні засоби, які можна вільно купити аптеці.
🚫 МІФ: Тепер комбіновані оральні контрацептиви та контрацептиви екстреного застосування будуть за рецептом!
✔️ ПРАВДА: Здебільшого всі гормоновмісні лікарські засоби є рецептурними у багатьох країнах світу, оскільки можуть мати серйозний вплив на гормональне здоровʼя та самопочуття жінки. Саме тому їх застосування має контролюватися медичним спеціалістом. Ця норма не є новою і є поширеною світовою практикою. До того ж існують ситуації, коли здоровʼя жінки вимагає комплексної діагностики та лікування, а тому не має обмежуватися виключно застосуванням контрацептиву. У разі тривалого прийому КОК лікар може виписувати рецепт на ліки дистанційно, це суттєво спростить процес призначення.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки для тварин у звичайній аптеці!
✔️ ПРАВДА: Жодних додаткових змін чи обмежень щодо відпуску лікарських препаратів для тварин не передбачається. Як і раніше ви зможете придбати лікарські засоби для тварин в аптеці за ветеринарним (паперовим) рецептом.
Також рекомендуємо
12 Квітня 2021

Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!

В понеділок 12.04.2021 з 23:00 по вівторок 13.04.2021 01:00 буде недоступний функціонал, пов’язаний з відправкою SMS, у зв’язку з оновленням програмної платформи у провайдера.

Дякуємо за розуміння!

14 Липня 2023

Актуальні та точні дані – ядро сучасної української системи охорони здоровʼя, а повна інформація про стан здоровʼя пацієнта – запорука його ефективного лікування.

Іноді в процесі лікування у різних закладах охорони здоровʼя пацієнт та його лікарі можуть зіштовхуватися з тим, що певна інформація про здоровʼя пацієнта не відображається у лікарському кабінеті в медичній інформаційній системі (МІС).

Лікарі можуть повʼязувати цю проблему з тим, що між різними МІС відсутній обмін даними, однак це не так. Адже всі дані, які лікарі вносять до електронної системи охорони здоровʼя, зберігаються на центральному рівні, тобто у центральній базі даних (ЦБД) ЕСОЗ. Так, за умови, що дані були коректно внесені та передані в ЦБД, лікар чи інший медичний працівник, який відповідає за лікування пацієнта, може переглянути їх, керуючись відповідними правами доступу.

То чому все ж виникають ситуації, коли лікар «не бачить» записи, внесені до ЕСОЗ іншими медичними працівниками?

 

  • Лікар, який хоче переглянути дані, не має відповідного доступу

 

Зауважимо, що медичні працівники мають доступ лише до тих даних і в тому обсязі, який необхідний для надання медичної послуги. 

Так, наприклад, майже повний доступ до даних про здоровʼя пацієнта має лише лікар первинної допомоги, з яким пацієнт має діючу декларацію. При цьому інші лікарі в межах одного закладу можуть у разі клінічної потреби переглядати медичні записи пацієнта, внесені колегами. 

Якщо медичний працівник у ході лікування потребує доступу до певних медичних даних пацієнта, для цього необхідно надіслати відповідний запит до системи, який пацієнт особисто підтверджує через код у смс. Після цього потрібні записи стануть доступними до перегляду лікареві.

Водночас зауважимо, що доступ до чутливих медичних даних пацієнта (РПП, СНІД, ВІЛ тощо) не має жоден лікар, навіть сімейний. А право на перегляд таких даних можна отримати виключно за спеціальною процедурою.

Саме тому пацієнтам важливо мати метод автентифікації в системі за номером телефону – адже це безпосередній спосіб контролю доступу до їх медичної інформації. А у разі зміни чи втрати номеру телефона – поновити інформацію.

Серед іншого нагадаємо, що для перегляду медичних записів в електронній медичній картці пацієнта необхідно здійснити авторизацію в ЕСОЗ, а не лише в медичній інформаційній системі.

 

  • Лікар не здійснив відправку даних до ЕСОЗ

 

Нагадуємо, що внесення даних до МІС не означає їх відправку до центральної бази даних ЕСОЗ.

Важливо пам’ятати, що лише підписані та передані до системи дані будуть доступні для відображення іншим лікарям в електронній медичній картці пацієнта (за наявності в них відповідного доступу).

Декілька рекомендацій щодо того, як коректно відправити дані та уникнути можливих помилок:

✔️Обов’язково перевіряйте в медичній інформаційній системі, чи є позитивним статус надсилання медичних записів в ЕСОЗ. Якщо статус запису «Не відправлено» чи «До відправки» тощо – не забудьте здійснити їх відправлення.

✔️Іноді виникають помилки з надісланими записами, де лікар, наприклад, вказав невірне значення медичного запису, відповідно система їх автоматично перевіряє та не приймає. У такому випадку важливо знайти такі документи/записи, перевірити дані, виправити помилку та перевідправити їх знову до ЦБД ЕСОЗ. 

✔️За можливості керівник закладу чи завідувач відділення здійснює контроль, чи збігається кількість створених записів з кількістю успішно переданих до ЕСОЗ. Така опція доступна в деяких МІС.

 

  • Лікар переглянув не всі дані

 

Існують випадки, коли за запитом лікаря, внаслідок автоматичної верифікації чи після перевірки НСЗУ система обʼєднує декілька електронних медичних карток пацієнта. Зазвичай це буває у разі виявлення дублів чи у разі обʼєднання записів неідентифікованого пацієнта з карткою ідентифікованого пацієнта.

У такому разі дані не «переносяться» з однієї картки до іншої, а «приєднуються» до основної. Через це під час здійснення пошуку інформації медичний працівник може не звернути увагу на таку картку. В інтерфейсі медичної інформаційної системи вона може відображатися як «Приєднана», «Архівна» тощо. 

Додатково нагадаємо: у разі виникнення будь-яких проблем у роботі з ЕСОЗ рекомендуємо звернутись до технічної підтримки медичної інформаційної системи, яка встановлена у вашому закладі. Фахівці та консультанти МІС допоможуть із вирішенням технічних проблем або спрямують запит на розгляд фахівцям підтримки ЦБД.

27 Вересня 2022
Сьогодні функціональність електронної системи охорони здоровʼя розширюється стрімкими темпами.
Все більше послуг стають доступними пацієнтам.
Проте, трапляються й ситуації, коли реєстраційі дані пацієнта змінилися, або під час реєстрації пацієнта було допущено помилку. Розповідаємо, як діяти в таких випадках.
📌 У разі, якщо ваша контактна інформація змінилася, то при наступному візиті до лікаря, переконайтеся, що в системі відображаються ваша актуальна інформація.
Перевірте, чи у вашій декларації вказано ваше актуальне прізвище та інші дані. Лікар на прийомі може змінити цю інформацію відповідно до вашого запиту
📌 У разі, якщо ви змінили номер телеону, вказаний у декларації, ви можете самостійно подати заявку на зміну даних в ЕСОЗ через онлайн-форму на сайті на сайті НСЗУ: https://service.e-health.gov.ua/…/authentication-form
📌 А у разі, якщо виникла необхідність змінити медичні записи про пацієнта в ЕСОЗ – зверніться до представника закладу, який виконує роль “адміністратора медичних записів”. За потреби лікар може змінити ці дані у системі.
23 Квітня 2019

Відповідно до умов програми реімбурсації “Доступні ліки”, МІС розробляють модуль для видачі електронного рецепту, або модуль погашення електронного рецепту, чи модулі видачі і погашення електронного рецепту одночасно.

До систем, які пройшли тестування відповідності функціоналу виписки електронних рецептів лікарями та функціонал погашення е-рецептів фармацевтами, приєдналися МІС, “Поліклініка без черг”, “ДокторЕлекс”, “MedCard Plus”.

Медичні інформаційні системи, “MEDICS”, “Askep.net”,  “МедІнфоСервіс”, “Health24”, “МедЕйр”, “MEDSTAR”, “EMCIMEД” успішно пройшли тестування функціоналу виписки електронних рецептів.

Тестування функціоналу погашення електронного рецепту пройшли МІС “Скарб”, “еАптека”, “nHealth”, “SimplexMed”.

Тестування функціоналу для аптечних закладів триває!

ДП “Електронне здоров’я” запрошує розробників МІС долучитися до побудови електронної системи eHealth та надсилати свої пропозиції на [email protected] .