Ведення пацієнтів із цукровим діабетом. Новий функціонал ЕСОЗ

Категоризація інсулінозалежних

В електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) з’явився новий функціонал для ведення пацієнтів із цукровим діабетом, які потребують інсулінів. Тепер лікар має категоризувати кожного пацієнта, тобто віднести до певної категорії на основі клінічних показників. 

Навіщо це потрібно? Від категорії пацієнта залежить програма реімбурсації, за якою може бути призначений інсулін. Отже, для кожного пацієнта визначається оптимальна лікарська форма такого інсуліну.

Категоризація інсулінозалежних пацієнтів необхідна для більш коректного та ефективного призначення інсулінів та їх подальшого відшкодування за програмою реімбурсації. 

Клінічна оцінка

Як саме лікарям категоризувати пацієнтів?

Категоризація пацієнтів відбувається на підставі клінічної оцінки: лікар оцінює клінічні та соціальні стани пацієнта. Робити це повинен лікар-ендокринолог. Проте під час воєнного стану визначити категорію може й лікар первинної медичної допомоги, який веде план лікування пацієнта з призначенням інсуліну на основі попереднього аналогічного призначення ендокринолога.

Щоб облікувати категорію пацієнта в ЕСОЗ, лікарю потрібно створити електронний медичний запис “Клінічна оцінка”.

 

Що таке “Клінічна оцінка” та як її створити? 

Лікар оглядає пацієнта, аналізує клінічну історію, підбиває підсумки щодо його стану і робить запис в ЕСОЗ — це і є клінічна оцінка. 

Є деякі відмінності у створенні запису про клінічну оцінку ендокринологом та лікарем первинки. Так, лікар-ендокринолог повинен створити запис про поточну Клінічну оцінку ПЕРЕД створенням запису про призначення інсуліну. Це стосується і створення нового плану лікування та призначень у ньому, і створення нових призначень у тому плані лікування, що вже існує.

Лікар первинки також повинен створити запис про клінічну оцінку ПЕРЕД записом про призначення інсуліну, проте його план лікування та призначення в ньому базуються на попередньому аналогічному призначенні ендокринолога.

При створенні призначення на інсулін лікар (в параметрі “Обгрунтування підстав”) обов’язково повинен вказати посилання на актуальний запис про клінічну оцінку щодо категорії інсулінозалежного пацієнта. Це є підтвердженням того, що призначення може бути виписане за відповідною програмою реімбурсації.

Є ситуації, коли лікар повинен завжди створювати новий запис про клінічну оцінку:

  • якщо категорія інсулінозалежного пацієнта визначається вперше (немає попереднього запису про клінічну оцінку);
  • визначено, що категорія пацієнта змінилась;
  • пацієнту визначено категорію, яка НЕ є сталою (навіть якщо попередній запис створений із такою самою категорією). 

Якщо поточний запис про категорію пацієнта відноситься до умовно сталої категорії (категорія 10, 7 або 8, див. таблицю 1) і на даний момент лікар визначив, що категорія не змінилася, то новий запис про клінічну оцінку можна не створювати.

 

Які можуть бути труднощі зі створенням клінічної оцінки?

Клінічна оцінка має посилатися на електронні медичні записи (ЕМЗ), на підставі яких була визначена категорія пацієнта. Посилання на такі ЕМЗ повинні міститися в параметрі “Знахідки” клінічної оцінки

(див. таблицю 1).

Щоб ЕМЗ справді міг вважатися підставою для клінічної оцінки, він має відповідати певним вимогам — наборам правил. Як лікарю дізнатися ці вимоги? Це має забезпечити медична інформаційна система (МІС), у якій лікар працює. Так, інтерфейс МІС повинен передбачати можливість переглянути набори правил для кожної категорії. Із цим питанням завжди можна звернутися до оператора МІС.

Якщо ж в ЕСОЗ відсутні записи, які мають бути підставою для категорії, лікар може їх створити:

  • якщо пацієнт має електронний чи паперовий документ із усіма необхідними даними, лікар може внести їх в ЕСОЗ із зазначенням атрибутів документу;
  • якщо такого документу і даних немає, лікар може провести обстеження, з’ясувати потрібну інформацію та створити записи в ЕСОЗ.

Також, як варіант, можна піти альтернативним шляхом: створити в ЕСОЗ запис про клінічну оцінку з категорією 10 “Пацієнти з цукровим діабетом, які потребують інсулінотерапії”. Це свого роду універсальна категорія, яку згодом можна уточнити: направити пацієнта на додаткові обстеження, отримати необхідну інформацію, створити на її основі потрібні медичні записи — і облікувати іншу, актуальну категорію.

Скільки діє запис про клінічну оцінку як підстава для призначення інсуліну?

Лікар може призначати інсулін пацієнтові на підставі запису про клінічну оцінку впродовж періоду, який залежить від категорії. Цей період визначає НСЗУ. Якщо це умовно стала категорія (10, 7 або 8), то інсулін можна призначати, навіть якщо запис був створений доволі давно. Це не скасовує обов’язку лікаря визначати категорію пацієнта перед кожним призначенням, а лише спрощує його роботу. Оскільки якщо категорія 10, 7 чи 8 не змінилась, лікар може не створювати нового запису про клінічну оцінку, а використати як підставу попередній. 

Клінічна оцінка

Якщо ж йдеться не про сталу категорію, то лише нещодавній запис можна використати як підставу для призначення інсуліну. У такому разі лікар завжди має створювати новий запис про клінічну оцінку — навіть якщо категорія не змінилася (див. таблицю 2).

Де дізнатися більше?

Академія НСЗУ пропонує оновлений курс про ведення електронних медичних записів пацієнтів із діабетом. Переходьте за посиланням та реєструйтеся:

Таблиця 1

Категорії пацієнтів із цукровим діабетом

Таблиця 2

Терміни дії записів про клінічну оцінку

Також рекомендуємо
19 Червня 2023

Електронна система охорони здоров’я постійно розвивається, спрощуючи роботу медичним працівникам і покращуючи отримання якісних послуг для пацієнтів. 

Відтепер фахівці реабілітаційних команд будуть вносити інформацію про процедури, призначення, результати реабілітаційних обстежень та інші дані до ЕСОЗ за міжнародною класифікацією МКФ. Це сприятиме більш ефективній та синхронізованій роботі мультидисциплінарної реабілітаційної команди. Таким чином медичні працівники позбавляться від паперової рутини і зможуть обмінюватися даними про відновлення пацієнта у режимі реального часу, як і відстежувати потребу в коригуванні плану реабілітації та змінювати його. 

Також відбулися зміни в обліку призначення медичних послуг при створенні е-направлення. Тепер при його формуванні необхідно буде обирати одиницю виміру послуг, яких потребує пацієнта (“штуки” або “хвилини”). Після реєстрації в ЕСОЗ запису про надану послугу відбувається перерахунок залишку послуг, які доступні за направленням. Зауважимо, що для роботи з тими направленнями, що були створені до оновлення, діють ті правила, що і раніше. Змінити виконавця послуги можна вже безпосередньо при обробці е-направлення. Уже не треба вказувати місце надання послуг. Якщо за е-направленням доступні невикористані послуги, лікар іншого закладу матиме можливість взяти направлення “в роботу” через 24 години. Також доступна можливість погашати е-направлення, яке було створено без зазначення програми. 

Є низка нововведень, які стосуються плану лікування, процедур, клінічної оцінки та електронного рецепту. Так, тепер лікарям заборонено створювати призначення в плані лікування, автором якого є працівник іншого закладу. При цьому створювати рецепти та направлення на основі таких призначень можна (за умови отримання відповідного дозволу). Працівники в межах одного закладу зможуть переглядати план лікування без отримання дозволу на доступ. При цьому для перегляду чутливих даних зберігається той механізм, що і раніше (отримання окремого дозволу від пацієнта).

Раніше при пошуку електронних рецептів не було можливості фільтрувати за періодом їх погашення. Тепер це можливо. У рамках фармацевтичної опіки фармацевт зможе скасувати е-рецепт.

🔗Більш детально ознайомитися зі змінами можна у матеріалах за підсумками вебінару “Електронна система охорони здоровʼя: які зміни у функціоналі системи очікувати лікарям найближчим часом”

🔗Запис трансляції вебінару: Електронна система охорони здоровʼя: які зміни в системі очікувати лікарям найближчим часом 

🔗Розʼяснення. Зміни в ЕСОЗ від 15.06: що змінюється для користувачів

🔗Презентація “Функціональні зміни в ЕСОЗ при обліку призначення медичних послуг”

🔗Презентація “Функціонал обліку реабілітаційних процедур в ЕСОЗ” 

🔗Розʼяснення. Реабілітація в ЕСОЗ: що змінюється для фахівців з реабілітації: Реабілітація в ЕСОЗ. Поширені питання та відповіді 

1 Грудня 2020

 

  • Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Юрій Рожко. Закінчив Тернопільський Державний медичний університет у 2018 році, після чого продовжив навчання в Італії. У жовтні 2020 захистив магістерську роботу на тему “Advantages of healthcare workers vaccination and considerations on obligatoriness in COVID-19 era. An overview on national policies in different countries.” та закінчив медичний факультет університету “Бікокка” (Università degli Studi di Milano-Bicocca) у Мілані.

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Італії.

Італія зараз знаходиться у перехідному періоді між використанням паперової та цифрової документації. Частина документації заповнюється в паперовому вигляді та відскановується для зберігання. Існують стандарти, встановлені ЄС, для різної документації. Наприклад, рекомендація EU 2019/243 регламентує стандарт електронної медичної картки в країнах ЄС, що дозволить легко обмінюватись медичною інформацією між країнами-членами. Італійські нормативи також передбачають використання електронних підписів, ідентифікації кожного медичного працівника та наявність двох інших видів документації – досьє та файлу. 

Досьє (Dossier sanitario elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта в межах однієї медичної структури (azienda sanitaria).

Файл (Fascicolo Sanitario Elettronico) – це сукупність всієї медичної документації про пацієнта, що збирається на рівні регіону і дозволяє отримувати до неї доступ для різних медичних установ, а з останніми реформами обмін даних можливий і між різними регіонами (наприклад, коли пацієнт приїхав на лікування з іншого міста). Цікаво, що з ініціативою Connecting Europe Facility (CEF) планується, що медична документація буде доступна, навіть, в інших країнах ЄС.

Робота з пацієнтами проводиться за допомогою програмного забезпечення від різноманітних розробників. Тому різні медичні установи можуть мати різне програмне забезпечення та устаткування (наприклад, наявність планшетів для цифрового підпису).

Існують також різноманітні електронні сервіси для роботи з сертифікатами, повідомлень про інфекційні захворювання, замовлення асистенції для пацієнтів, що потребують її, тощо.

Варто також зазначити, що нормативи кожного регіону можуть відрізнятись у зв’язку із досить широкою автономією у цій сфері. Мій досвід базується на проживанні та навчанні в регіоні Ломбардія.

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Італії?

В Італії існує національна служба здоров’я, яка гарантує безкоштовну медичну допомогу для всіх громадян та осіб, що постійно проживають на території країни. Основними джерелами фінансування є ПДВ та регіональний податок на виробничу діяльність. 

Власні доходи національної служби здоров’я складають незначну частку від загального фінансування та не перевищують 2%. Ці кошти регіони розподіляють між санітарними агенціями, які в свою чергу на основі DRG (Diagnosis-related group) фінансують медичні заклади – медичний заклад отримує кошти залежно від діагнозу, складності та об’єму проведених процедур. Сімейні лікарі ж отримують плату, об’єм якої залежить від кількості пацієнтів. Детальніше про це я описав в статті про формування заробітної плати лікарів в Італії на https://ingeniusua.org

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я? Та як обслуговується дана система у вашій лікарні? 

У сімейній медицині це вибір сімейного лікаря, або колективне рішення, якщо сімейні лікарі працюють у групі. У випадку медичних закладів це рішення приймає адміністрація. Обслуговування забезпечують розробники конкретного програмного забезпечення.

 

  • Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в закладах охорони здоров’я в Італії? Зокрема хто відповідальний у лікарній де працюєте?

Так, у великих медичних закладах підтримку забезпечують інформаційні відділи (SERVIZIO INFORMATIVO AZIENDALE), які відповідають за функціонування електронної та технологічної складових закладу. 

 

  • Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я Італії?

Звісно, на ринку існують рішення від великої кількості приватних розробників, що створюють рішення як для сімейних лікарів (Perseo, Iatros), так і для медичних закладів (Gruppo GPI).

 

  • Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі?

Регіони надають мануали по роботі з основною документацією, кожне програмне забезпечення надає свої інструкції окремо. Для молодих лікарів часто доступні вебінари, що допомагають детальніше ознайомитись з основними аспектами роботи деяких систем. 

 

  • З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі?

Частина документації все ще у паперовому вигляді, тому часто її потрібно дублювати. Деякі служби, як от повідомлення про інфекційні захворювання або замовлення асистенції на дім є окремими сервісами та відокремлені від програм роботи з пацієнтами, що створює додаткові незручності та подовжує час бюрократичної роботи.

 

  • Чи є якісь особливості в роботи лікаря в Італії порівняно з українською практикою, які б хотілось зазначити?

Завдяки використанню електронної документації більшість рутинних процесів займають у лікаря менше часу, а доступ до цієї інформації легший та швидший, особливо, що стосується минулих госпіталізацій, проведених обстежень та призначеного лікування. А у випадку роботи з електронним санітарним файлом – є доступ до всіх записів, зроблених навіть в інших медичних закладах.

22 Червня 2022
Урядова команда реагування на комп’ютерні надзвичайні події України CERT-UA, яка діє при Держспецзв’язку, регулярно попереджає про появу різного роду кібератак в українському інформаційному просторі.
Одним із типових форматів кібератак ворога є розповсюдження електронних листів начебто від імені державних установ з заголовками, які мають привернути увагу читача. Наприклад, «Повідомлення про несплату податку» та ін. Такі листи можуть містити “zip” або “rtf” архіви з docx-документами чи іншими файлами, відкриття яких призводить до завантаження та запуску шкідливих програм.
Для того, щоби не допустити проникнення шкідливого ПЗ на ваш компʼютер:
🔹Не відкривайте листи від сумнівного відправника;
🔹завжди перевіряйте відправника, за можливості уточніть, чи справді інформація відповідає дійсності;
🔹не переходьте за підозрілими посиланнями;
🔹не завантажуйте підозрілі архіви та інші файли у вкладенні до листа;
🔹споживайте усю інформацію виключно з якісних та перевірених джерел, довіряйте лише офіційним державним каналам, а також дотримуйтесь простих правил особистої інформаційної безпеки.
Сьогодні наша держава бореться із загарбником на всіх фронтах і кіберфронт не є винятком. На рівні центральної бази даних адміністратор забезпечує проведення необхідних заходів із захисту інформації та попереджає реальні та потенційні атаки ворога.
Проте, захист інформації також не менш важливий і на робочому місці кожного користувача.
Саме тому на рівні закладу необхідно дотримуватися базових рекомендацій із захисту безпеки як от:
1. Регулярно оновлювати програмне забезпечення (операційну систему, програмні бібліотеки та ін.). Надавайте перевагу саме ліцензованому ПЗ;
2. контролювати цілісність та автентичність програмного забезпечення;
3. забезпечувати мережевий захист: фільтрація та аналіз мережевого трафіку, виявлення і протидія мережевим атакам і т.д.;
4. унеможливлювати втрату інформації;
5. забезпечувати резервне копіювання даних;
6. захист від несанкціонованого доступу;
7. розмежування прав доступу тощо;
8. забезпечувати реєстрації подій, пов’язаних з отриманням користувачами доступу до ресурсів ЗОЗ;
9. резервувати конфігураційні файли та критично важливі системні файли;
10. забезпечувати антивірусний захист, перевірку на наявність шкідливого програмного коду всіх вкладень що завантажуються користувачами.
22 Травня 2024

Для того, щоб забезпечити актуальність та достовірність даних пацієнта у Реєстрі пацієнтів ЕСОЗ здійснюються заходи з верифікації даних.

Наразі в ЕСОЗ впроваджуються нові напрями верифікації даних – шляхом обміну ЕСОЗ з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ДРФО) та Державним реєстром актів цивільного стану громадян (ДРАЦСГ). 

Нові напрями верифікації дозволять покращити якість даних у системі, а також мінімізувати проблеми, повʼязані з пошуком пацієнта та виявленням некоректних записів в ЕСОЗ. 

Відповідні зміни регулюються Законом України № 9272 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо верифікації відомостей про пацієнтів”.

Першою на черзі – верифікація даних пацієнта з ДРФО, під час якої перевіряються ПІБ, дата народження пацієнта, а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) пацієнта. Що змінюється та що важливо врахувати лікарям – детальніше у розʼясненні.

❓Як буде здійснюватися верифікація РНОКПП пацієнта?

Перевірка РНОКПП пацієнта буде здійснюватися електронною системою охорони здоровʼя автоматично (без залучення медичного працівника) під час реєстрації чи щоразу при оновленні даних пацієнта, а також планово з визначеною періодичністю.

Перевірятиметься як сам номер РНОКПП, так і у разі його відсутності в ЕСОЗ –  інформація про відсутність або відмову від його присвоєння.

❓Які можливі результати верифікації? Що робити, якщо дані пацієнта не буде верифіковано?

  1. Якщо РНОКПП, вказаний в записі про пацієнта в ЕСОЗ (або інформація про відмову від його присвоєння) збігається з даними ДРФО, то статус верифікації пацієнта буде змінено на “Успішна верифікація”.
  2. Якщо в ЕСОЗ не зазначено інформацію про РНОКПП (або про відмову) пацієнта і це підтверджується ДРФО – статус верифікації буде також змінено на “Успішна верифікація”. Це стосується переважно дітей, яким ще не було присвоєно РНОКПП. У таких  випадках жодні додаткові дії від лікаря не вимагатимуться.
  3. Якщо дані не збігаються – статус верифікації пацієнта зміниться на “Неуспішна верифікація (потребує змін)”. 

У цьому випадку:

  • для більшості пацієнтів РНОКПП буде автоматично оновлено на коректний і додаткові дії від лікаря чи пацієнта не вимагатимуться. А статус пацієнта зміниться на “Успішна верифікація”;
  • якщо РНОКПП не оновиться автоматично (переважно це стосуватиметься жінок старше 16 років) – статус верифікації пацієнта буде змінено на “Неуспішна верифікація (потребує змін)”. У такому випадку лікар має перевірити та за потреби оновити реєстраційні дані пацієнта або, якщо допущена помилка в РНОКПП – спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ з метою оновити дані. 

Якщо дані пацієнта в ЕСОЗ відповідають даним в документах, які надав пацієнт – необхідно спрямувати пацієнта оновити дані до Державної податкової служби.

❓Коли стартує верифікація РНОКПП пацієнта?

Верифікацію РНОКПП пацієнта буде запущено впродовж кількох тижнів. Наразі додаткова підготовка від лікарів не вимагається. Як і завжди медики мають стежити за актуальністю даних пацієнтів під час надання їм медичної допомоги та за потреби – оновлювати інформацію.

❓Де знайти детальні інструкції щодо верифікації пацієнта?

Нещодавно фахівці НСЗУ спільно з експертами ДП “Електронне здоровʼя” провели вебінар “Верифікація даних пацієнта: нові напрями. Що змінилося?”, під час якого розглянули основні зміни, детальний алгоритм, що необхідно робити, якщо дані пацієнта не було верифіковано, а також поширені помилки, які допускають медичні працівники. Долучайтесь до перегляду та отримуйте 1 бал БПР за проходження навчання!

Корисні матеріали: