



Підібрали для вас канали освітніх — онлайн матеріалів для медиків щодо лікування пацієнтів з COVID-19. Переглянути матеріали можна в будь-який зручний для Вас час, усі вони збережені на онлайн — платформах. Кожен курс має декілька розділів, поділений на тематичні блоки, складається із теоретичної та практичної частин.
Онлайн-платформа для лікарів з питань штучної вентиляції легень CoVent
(про респіраторну підтримку та інтенсивну терапію)
Онлайн-курс від Центру Громадського здоров’я «Медична допомога в період пандемії COVID-19»
Вебінар з рутинної вакцинації під час пандемії COVID-19 від Центру громадського здоров’я та Всесвітньої організації охорони здоров’я
Освітня платформа з питань лікування COVID-19
Відеолекції “Всеукраїнський спецкурс з респіраторної підтримки”
Онлайн-курс з респіраторної терапії від МОЗ та Юнісеф – https://uni.cf/2IoH1zu
Доволі часто пацієнти звертаються до лікарів із питаннями, як перевірити, чи створено електронний лікарняний, або е-лікарняний (електронний листок непрацездатності), чи можна вважати смс-повідомлення від ЕСОЗ про формування медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН) отриманням лікарняного і хто відповідає за його формування.
МВТН і е-лікарняний часто плутають, вважаючи, що вони формуються одночасно. Відтак, не завжди знають, до кого звернутися з питаннями, коли, до прикладу, повідомлення про МВТН надійшло, а про е-лікарняний — немає.
Сьогодні розкажемо детальніше про різницю між МВТН та е-лікарняним і як та ким формуються ці документи.
Чим МВТН відрізняється від е-лікаряного?
Насамперед варто зауважити, що МВТН та е-лікарняний – це два різні документи.
МВТН – це електронний документ, що формується на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ), містить висновок лікаря про тимчасову втрату працездатності та є однією з підстав для формування електронного листка непрацездатності.
👉МВТН формується лікуючим лікарем в ЕСОЗ, а е-лікарняний – автоматично Пенсійним фондом України
Медичний висновок про тимчасову непрацездатність формується лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне, проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності.
Право формувати МВТН є як в лікарів первинної, так і спеціалізованої медичної допомоги. Тобто якщо, наприклад, лікар-хірург визначив, що пацієнт є непрацездатним, то саме він самостійно і формує МВТН.
Е-лікарняний формується автоматично в Електронному реєстрі листків непрацездатності (ЕРЛН) Пенсійного фонду України на підставі МВТН для застрахованої непрацездатної особи. Системи (ЕСОЗ та ЕРЛН) обмінюються необхідною інформацією автоматично без залучення лікарів чи чиновників.
На основі отриманої автоматично інформації ЕРЛН перевірить, чи можна сформувати непрацездатному е-лікарняний та створить його за такої можливості. Електронний листок непрацездатності вважається виданим з моменту реєстрації інформації про тимчасову непрацездатність у реєстрі ПФУ.
👉МВТН – медичний документ, е-лікарняний – фінансовий
МВТН буде видано лікарем у випадку наявності непрацездатності незалежно від того, чи матиме особа право на компенсацію втраченого заробітку чи допомогу по вагітності та пологам. Цей електронний документ засвідчує, що особа втратила працездатність та пройшла експертизу тимчасової непрацездатності. Він може бути також предʼявлений, наприклад, до навчального закладу чи суду як підтвердження.
е-Лікарняний же формується вужчому колу осіб (тобто тим особам, що мають право на “виплати”) і використовується для підрахунку обсягу “виплат”, повідомлення роботодавця (страхувальника) про відсутність на роботі з обґрунтованих причин, тощо.
👉МВТН є підставою для створення е-лікарняного, але не гарантією його отримання
Лікар лише засвідчує тимчасову непрацездатність пацієнта на підставі висновку та електронних записів в ЕСОЗ, але не відповідає за видачу е-лікарняного, на основі якого можна отримати “виплати”. Листок непрацездатності формується особі, яка одночасно є непрацездатною та застрахованою, тобто підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.
Співставлення непрацездатного з його роботодавцем відбувається автоматично Електронним реєстром листків непрацездатності.
👉МВТН створюється саме пацієнту, а е-лікарняний може бути створений особі, яка за ним доглядає
Зауважимо, що є суттєва різниця між поняттями “пацієнт”, “непрацездатний”, “застрахований”. Так, пацієнт – це особа, яка хворіє і якій надають медичну допомогу. Непрацездатний – це той, хто не може працювати, зокрема і через догляд за хворим. У більшості випадків пацієнт та непрацездатна особа збігаються. Якщо ж пацієнт потребує догляду, тоді непрацездатним буде той, хто за ним доглядає. Застрахована особа – це та, яка має право на виплати.
МВТН створюється виключно пацієнту, якому надається медична допомога. У ньому завжди зазначається непрацездатна особа. Зокрема, у випадку коли пацієнт потребує стороннього догляду – йому створюють МВТН і як непрацездатну особу можуть вказати людину, яка буде здійснювати догляд за ним.
Відповідна допомога на підставі МВТН та електронного листка непрацездатності може бути виплачена лише тій людині, яка має статус застрахованої особи. Застрахована особа – особа, яка підлягає загальнообов’язковому соціальному страхуванню.
👉Про формування МВТН пацієнт дізнається від лікаря, а про формування е-лікарняного – від ПФУ
Як тільки лікар створює МВТН і підпише його своїм електронним підписом, пацієнт за наявності методу автентифікації за номером телефону отримує смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером медичного висновку у форматі 1А2B-3В4G-5D6Е-7C8T. Якщо смс не прийшло – надайте лікарю актуальний номер телефону для зміни методу автентифікації.
Повідомлення про створення електронного листка непрацездатності пацієнт отримує автоматично через смс-повідомлення, якщо вже надав ПФУ дозвіл на інформування у такий спосіб.
Інформація про створення електронного листка непрацездатності також буде доступна у його кабінеті застрахованого на сайті ПФУ.
Повідомлення про видачу е-лікарняного також отримує роботодавець у своєму кабінеті страхувальника.
📌Алгоритм дій пацієнта при отриманні е-лікарняного – переглядайте тут.
📌Переглянути свої е-лікарняні можна в особистому кабінеті застрахованої особи на Порталі пенсійного фонду.
📌Перевірити медичний висновок можна на порталі “Дія”.
💡Якщо у пацієнтів виникають питання щодо лікарняних, за консультацією можна звертатися на гарячу лінію Контакт-центру Пенсійного фонду України: 0-800-503-753, 044-281-08-70, 044-281-08-71.
💡Якщо виникають питання щодо МВТН, звертатися треба до НСЗУ за номером: 1677
Чергові зміни в Електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) спрямовані на спрощення роботи як адміністраторів, так і лікарів та середніх медпрацівників. Незабаром оновлення стануть доступними в медичних інфрмаційних системах.
Які зміни стануть доступні – детальніше дізнавайтесь у розʼясненні ⬇️
✅ Невдовзі зʼявиться можливість управляти інформацією про законного представника пацієнта
Невдовзі при реєстрації недієздатного пацієнта (наприклад, дитини) лікар зможе обрати законного (юридичного) представника, який супроводжує дитину на огляді, з-поміж осіб, зареєстрованих в ЕСОЗ. Тепер для цього не потрібно дублювати інформацію в картці дитини.
Додаткові можливості, які стануть доступні:
✅ Можливість зазначити набуття цивільної дієздатності пацієнтів з 14 років
У разі набуття пацієнтом цивільної дієздатності лікар зможе підтвердити цей факт та внести відповідний документ у запис пацієнта.
Так, наприклад, тепер особи, які ще не досягли 18-річчя, але самі вже стали батьками, зможуть бути законними представниками своїх дітей в ЕСОЗ. Для цього лікар має внести відповідні зміни та завантажити документи у запис пацієнта.
Це дозволить пацієнту самостійно приймати рішення, а також управляти власною інформацією без залучення законного представника.
✅ Метод автентифікації з типом “Третя особа” для недієздатних пацієнтів
Тепер метод автентифікації буде автоматично встановлений для всіх недієздатних пацієнтів, для яких зареєстровано звʼязок із законним представником на підставі відповідних документів. Для таких пацієнтів буде встановлено метод автентифікації “ТРЕТЯ ОСОБА”.
Відповідно медичному працівнику більше не потрібно буде це робити власноруч.
✅ Нові напрямки верифікації: Верифікація пацієнтів до 18 років буде здійснюватися за свідоцтвом про народження
Процес передбачатиме автоматичну перевірку ПІБ пацієнта, дата його народження, а також серія та номер свідоцтва про народження українського зразка.
✅ Запис пацієнта та медичного працівника в МІС буде відображати лише статуси верифікації за напрямками
Так, надалі для успішної верифікації пацієнта достатньо, аби дані пацієнта були верифіковані принаймні за одним із напрямків верифікації (тобто за ДРФО (перевірка РНОКПП) – для дорослих та/або ДРАЦСГ (перевірка актового запису про народження) – для дітей).
✅ Відтепер в інтерфейсі МІС статус верифікації пацієнта буде відображатися не в декларації про вибір лікаря ПМД, а лише в записі про пацієнта
Оскільки статус верифікації пацієнта – невіддільна частина даних пацієнта в ЕСОЗ – як і раніше ця інформація буде завжди доступна лікареві у записі пацієнта.
Нагадаємо: що оновити персональні дані пацієнта може БУДЬ-ЯКИЙ лікар, авторизований в системі, незалежно від його посади, спеціальності та місця роботи.
✅ Облік періоду отримання результатів дослідження
За потреби медпрацівник зможе зазначити дату або період отримання результатів дослідження в Діагностичному звіті.
✅ Завершити план лікування може не лише його автор, але й інші лікарі цього ж закладу
Раніше завершити план лікування міг виключно лікар, який створив даний план лікування. Незабаром це зможуть зробити й інші лікарі закладу, в якому працює автор плану лікування.
Це дозволить забезпечити коректний облік у разі якщо, наприклад, лікар звільнився без потреби дублювати інформацію.
✅ Нові можливості для медичних сестер та братів
Невдовзі середні медичні працівники зможуть виконувати призначення за е-направленням категорії “Хірургічні процедури”.
Це підвищить самостійність середнього медичного персоналу при виконанні інтервенцій які можуть здійснюватися ними самостійно відповідно до НПА та протоколів.
✅ Нові можливості для медичних координаторів
У медичного координатора з’являється можливість отримати дані про Епізод медичної допомоги (Епізод МД), який пов’язаний із електронними медичними записами (ЕМЗ), що були передані як супровідна інформація Плану лікування та/або обгрунтування Призначення плану лікування.
Це означає, що за потреби медичний координатор ЗОЗ зможе створити запит на доступ до такого Епізоду МД для перегляду ЕМЗ, що сприятиме кращій координації медичних послуг.
Разом з тим впроваджується зміна, яка передбачає, що медкоординатор не матиме можливості підписувати заявку на створення чи оновлення запису про пацієнта. Такі дії для інших типів користувачів залишаються без змін.
✅ При деактивації місця провадження діяльності (надання послуг) медичного закладу відбуватиметься додаткова перевірка
Якщо під час деактивації закладу буде виявлено наявність активних працівників, які мають зв’язок з таким місцем надання медпослуг, що підлягає деактивації, деактивація буде заблокована.
У такому разі усі пов’язані активні працівники повинні бути закріплені за іншим місцем надання послуги або деактивовані керівником закладу. Таким чином зменшиться кількість випадкового внесення змін.
✅ Впроваджується інтеграція між ЕСОЗ та Електронною системою обліку обігу медичного канабісу (ЕСОРК)
Для забезпечення прозорого обігу ліків буде забезпечено інтеграцію ЕСОРК та ЦБД ЕСОЗ щодо е-рецептів на лікарські засоби на основі медичного канабісу.
✅ Перевірка наявності зареєстрованих видів господарської діяльності за додатковою ліцензією щодо реалізації (відпуску) та виготовлення екстемпоральних лікарських засобів на основі рослинної субстанції канабісу
Це необхідна умова для роботи аптек з е-рецептами на ліки на основі медичного канабісу.
Нагадаємо, що перевірка наявності в аптеки виду господарської діяльності щодо реалізації (відпуску) наркотичних (психотропних) лікарських засобів продовжує здійснюватися як і раніше.