Електронна система охорони здоров'я в Україні

Цифрова трансформація системи охорони здоров’я
Цілі
#Забезпечити прозорість фінансування
cистеми охорони здоров'я
#Надати можливість працювати без паперу
поступовий перехід на електронний облік
(е-рецепт, е-картка,
е-направлення)
#Сформувати бізнес-середовище
для створення нових електронних сервісів
#Створити простір для інновацій
в медицині (machine learning, big data, blockchain, etc.)
#Сприяти розвитку
медичного ІТ-ринку

Електронна система охорони здоров'я  двокомпонентна система, в якій користувач через МІС взаємодіє з центральною базою даних.

ЕСОЗ складається з:

  • Центральної бази даних  (ЦБД)  інформаційно-телекомунікаційна система, яка містить передбачені законодавством реєстри, програмні модулі, інформаційну систему НСЗУ, в частині, необхідній для реалізації державних фінансових гарантій та ін.

Також, забезпечує можливість створення, перегляду, обміну інформацією та документами між реєстрами, державними електронними інформаційними ресурсами, електронними медичними інформаційними системами.

  • МІС (електронна медична інформаційна система) — інформаційно-телекомунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних (у разі підключення).

Ключові ролі
eZdorovya

адмініструє Центральну базу даних  ЕСОЗ та контролює розробку електронної системи охорони здоров’я в Україні

Національна служба здоров'я України

аналізує та використовує дані для прогнозування потреб населення в медичних послугах, розробки програми медичних гарантій, здійснення оплати закладам за медичні послуги

Міністерство охорони здоров'я України

формує політику у галузі охорони здоров’я, відповідає за реалізацію реформ

Бізнес

електронні медичні інформаційні системи (МІС) — системи, які дають змогу автоматизувати роботу медзакладів з ЦБД

Новини
11 Квітня 2025

У надавачів медичних послуг з’явилася можливість реєструвати медичних працівників через медичні інформаційні системи (МІС), які підключені до ЕСОЗ.

Поява такого розширеного функціоналу сприятиме більш повному та точному обліку медичних працівників у системі охорони здоров’я, а також розширить можливості для ведення електронної медичної документації фахівцями, які надають важливу допомогу пацієнтам.

Відтепер можна буде зареєструвати наступні посади:
◼️P284 Терапевт мови і мовлення
◼️P285 Клінічний психолог
◼️P286 Психотерапевт
Важливо зазначити, що вказані працівники можуть бути зареєстровані в системі з типом “АСИСТЕНТ”.
Основна діяльність терапевтів мови і мовлення, клінічних психологів та психотерапевтів спрямована на надання реабілітаційної допомоги. Такі фахівці матимуть можливість обліковувати в ЕСОЗ медичні записи, про надані пацієнту медичні послуги, зокрема:
◼️Процедура
◼️Діагностичний звіт
◼️Спостереження

ЕСОЗ постійно змінюється та вдосконалюється, забезпечуючи зручність та доступність для користувачів.

10 Квітня 2025

В інтерфейсах медичних інформаційних системи з’являться зміни у відображенні декларації пацієнта про вибір сімейного лікаря. Так, вже невдовзі запис про декларацію пацієнта не буде містити інформацію про статус верифікації пацієнта. Проте оскільки статус верифікації пацієнта – невіддільна частина даних пацієнта в ЕСОЗ – як і раніше ця інформація буде завжди доступна у записі пацієнта.

Такі оновлення в ЕСОЗ є плановими і спрямовані на усунення некоректного сприйняття процесу верифікації. Раніше інформація про декларацію пацієнта містила, зокрема, і статус верифікації даного пацієнта. Це породжувало хибне розуміння про те, що верифікації підлягає декларація, а не дані запису про пацієнта. Також поширеною була дамка, що до процесу верифікації та зміни персональних даних пацієнта залучені лише лікарі ПМД, адже саме вони можуть переглядати декларацію.

Розвіюємо поширені міфи про верифікацію пацієнта

🛑Міф 1: Верифікації підлягають дані декларації пацієнта, а не запис про пацієнта

Ні, верифікація пацієнта здійснюється на основі даних, які містяться у записі пацієнта, шляхом їх співставлення із даними інших державних реєстрів.

Інформація про декларацію пацієнта про вибір лікаря ПМД не верифікується.

🛑Міф 2: Переглянути статус верифікації пацієнта може лише лікар ПМД  

Ні, переглянути статус верифікації пацієнта у його записі може будь-який лікар, який взаємодіє із пацієнтом, зокрема і лікар спеціалізованої медичної допомоги.

Так, якщо лікар СМД побачить, що дані пацієнта некоректні чи застарілі – він має їх змінити та відправити в ЕСОЗ. 

🛑Міф 3: Тепер лікар не зможе переглянути статус верифікації пацієнта

Лікарі завжди можуть отримати інформацію про статус верифікації пацієнта у його записі в ЕСОЗ.

19 Березня 2025

Повідомлення від ЕСОЗ надходять пацієнту (законному представнику) на номер телефону, що зазначений в Реєстрі пацієнтів, через СМС або Viber (за наявності).  

Проте інколи трапляється так, що повідомлення не надходять – чому так стається і що в таких випадках робити? 

Розглянемо найбільш поширені причини та пояснимо, як діяти у таких ситуаціях.

Причина #1: При реєстрації в ЕСОЗ пацієнт обрав метод автентифікації не за номером телефону

Якщо при реєстрації в ЕСОЗ або під час оновлення своїх даних ви обрали метод автентифікації з типом “за документами”, то не отримуватимете сповіщення від ЕСОЗ на свій номер телефону. Також ви не зможете підтверджувати доступ медичного працівника до ваших медичних даних.

Рекомендуємо вам змінити свій метод автентифікації на метод з типом “за номером телефону” – так сповіщення та коди підтвердження будуть надходити на ваш номер телефону.

Що робити? 

Щоб змінити свій метод автентифікації, зверніться до лікаря, щоб він вніс ваш номер телефону до системи. Для підтвердження такої дії на ваш номер телефону надійде повідомлення з 4-значним кодом.

Якщо ви не маєте сімейного лікаря (терапевта, педіатра), то фахівці НСЗУ можуть актуалізувати ваш номер у системі за відповідним зверненням. 

Причина #2: У пацієнта змінився номер телефону або номер внесено з помилкою

Якшо ви не отримали сповіщення від ЕСОЗ ні на свій номер, ні на Viber або ж якщо ви з певних причин перестали отримувати сповіщення – разом з лікарем перевірте актуальність свого номера телефону. 

Зверніть увагу! Повідомлення від ЕСОЗ надходять на той номер телефону, який ви вказали при реєстрації в ЕСОЗ. Якщо ви змінили цей номер або номер внесений із помилкою, то потрібно актуалізувати його.

Що робити? 

Якщо ви придбали додатковий номер телефону і хочете отримувати повідомлення від ЕСОЗ саме на нього, то зверніться до вашого лікаря або будь-якого лікаря, в якого будете на прийомі для зміни номеру телефону в системі. Для підтвердження такої дії на старий номер телефону надійде 4-значний код. 

Якщо ви втратили доступ до вашого номеру телефону, який зазначено в системі або повідомлення надходять на невідомий вам номер чи з будь-якої іншої причини, через яку ви не можете отримати код підтвердження, вам потрібно звернутися до НСЗУ через онлайн-форму за посиланням

Після виконання вашого запиту зверніться до лікаря для реєстрації в системі нового номеру телефону. 

Детальніше про те, як змінити номер телефону в ЕСОЗ за посиланням.

Причина #3: Повідомлення надійшло у Viber

Пацієнти вже звикли отримувати повідомлення від ЕСОЗ у вигляді СМС на телефон. А віднедавна сповіщення почали надходити у Viber на номер, який вказаний в Реєстрів пацієнтів.

Проте, якщо Viber не встановлений – ви, як і раніше, отримаєте СМС-повідомлення. 

Що робити? 

Якщо ви не отримали смс-повідомлення від ЕСОЗ на телефон і ваш номер телефону зареєстровано у Viber, перевірте наявність повідомлення саме там. 

Зауважимо, що лікар не обирає спосіб доставки повідомлень. Система робить це автоматично. 

Причина #4: У записі пацієнта вказаний номер когось із родичів

Під час реєстрації в ЕСОЗ деякі пацієнти не надають значення номеру телефону, який вказують у своєму записі. Так дехто замість свого номеру, вказує номер телефону родича або іншої особи.

Відповідно так пацієнт не зможе отримувати смс-повідомлення від ЕСОЗ, адже вони надходять на номер іншої особи, який вказаний у системі. А особа, номер якої зазначений, може зловживати такою довірою. 

Що робити? 

Якщо ви вказали номер іншої особи при реєстрації, то потрібно внести зміни у ваш запис в ЕСОЗ та встановити свій власний номер. 

Для цього виконайте дії, описані в причині #2.

Зазначимо, що відсутність номеру телефону чи смартфону не є перешкодою для отримання медичної допомоги. При реєстрації в ЕСОЗ ви можете обрати зручний для вас метод автентифікації і канал інформування від ЕСОЗ. Все ж для зручності рекомендуємо обирати як метод автентифікації саме “за номером телефону”, на який будуть надходити сповіщення від системи. Раніше ми розповідали про те, коли надходять повідомлення від ЕСОЗ та що вони означають.

5 Березня 2025

НСЗУ застосовуватиме коригувальний коефіцієнт, якщо лікар первинної медичної допомоги перебував на території України менше 270 днів за останній рік. Відповідні зміни вніс Уряд до постанови № 1503 від 24 грудня 2024 року.

Постановою запроваджується верифікація медичних працівників первинної ланки на предмет їх перебування в межах України. Так якщо буде встановлено, що лікар за останні 365 календарних днів перебував на території України менше 270 днів, то до капітаційної ставки за обслуговування пацієнтів такого лікарям застосовуватиметься коригувальний коефіцієнт 0, якщо це спричинило порушення умов договору.

Також за результатом моніторингу будуть враховані всі законні підстави перебування лікарів за кордоном (перебування у відпустці по догляду за дитиною, тимчасова непрацездатність тощо). До таких випадків коригувальний коефіцієнт не буде застосовано.

Для проведення верифікації буде забезпечено електронну інформаційну взаємодію між електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) та системою контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон “Аркан”.

Як підключитись до ЕСОЗ
Якщо у вас є питання
  • З питань взаємодії з електронною системою охорони здоровʼя:

Інформаційно-довідкова служба НСЗУ: 1677 (з понеділка по четвер з 9 години ранку до 18 години та з 9 години ранку до 16:45 у п’ятницю у робочі дні)

До нас вже приєдналися
16+ тис
Закладів охорони здоровʼя
35+ млн
Пацієнтів
400+ тис
медичних фахівців та працівників аптек
Партнери