ЕСОЗ-2024: акценти оновлень системи для користувачів і динаміка зростання електронних медичних записів

Українська електронна система охорони здоров’я працює з надвисоким навантаженням та чи не з рекордною швидкістю росту даних. Так, цьогоріч у період пікових навантажень вона обробляла близько 2500 запитів за секунду і в середньому від 1400 до 1800 щосекундно впродовж робочого дня. 

НСЗУ та ДП “Електронне здоров’я” не лише регулярно відстежують показники навантаження системи, а й постійно працюють над розширенням її функціональності. 

📈 1400-1800 запитів за секунду – таким сьогодні є показник обробки запитів у центральній базі даних ЕСОЗ. У порівнянні з минулим роком швидкість обробки запитів зменшилася орієнтовно на 20% у зв’язку з оптимізацією процесів у системі.

Динаміка зростання обсягу записів ЕСОЗ

Кількість записів, внесених про заклади охорони здоров’я у 2024 році: 

  • заклади первинної медичної допомоги – 2020 
  • заклади спеціалізованої медичної допомоги – 7003
  • заклади екстреної медичної допомоги – 2132
  • аптеки – 5.  

📈Кількість записів про пацієнтів

📈Кількість всіх електронних медичних записів в ЕСОЗ становить:

Цифровізація охорони здоров’я допомагає зробити процеси надання та отримання медичних послуг більш доступними та прозорими. Рутинні процеси автоматизуються заради більш ефективного та злагодженого забезпечення медичними послугами. Сьогодні також розкажемо про основні цифрові проєкти та зміни, які вдалося втілити у 2024 році.

➡️Удосконалення процесу верифікації пацієнтів 

У ЦБД ЕСОЗ впровадили верифікацію записів про пацієнта на основі співставлення інформації з ЦБД ЕСОЗ та Державним реєстром фізичний осіб – платників податків, або ДРФО Державної податкової служби України. Верифікація з ДРФО відбувається в автоматичному режимі.

За результатом проведення верифікації записам про пацієнтів присвоюються відповідні статуси верифікації по напрямку ДРФО: “Успішна верифікація”, “Неуспішна верифікація”,  “Потребує верифікації”.

➡️Удосконалення процесу верифікації медпрацівників

З лютого 2024 року Національна служба здоров’я також розпочала автоматичну верифікацію даних про медичний персонал в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) на основі даних ДРФО.

Заходи з верифікації дозволяють підвищувати якість  даних ЕСОЗ, та впевнитися в їх повноті і достовірності. НСЗУ далі використовує ці дані для реалізації програми медичних гарантій..

НСЗУ здійснює верифікацію даних на постійній основі й щороку розвиває цей процес. 

➡️ЕМЗ: Впровадження е-рецепту на ліки з канабісу

У 2024 році запрацював функціонал для виписування та погашення е-рецептів на ліки з медичного канабісу. 

У лютому минулого року прийняли Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо державного регулювання обігу рослин роду коноплі (Cannabis)», відповідно до якого призначення та відпуск таких лікарських засобів фіксуватиметься в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) та здійснюватиметься на підставі електронного рецепта. 

У системі доопрацювали окремий модуль, який дозволяє виписувати е-рецепт на екстемпоральні ліки на основі рослинної субстанції канабісу, виготовлені в умовах аптеки. Використання паперових рецептурних бланків на екстемпоральні лікарські засоби з рослинної субстанції канабісу не передбачене законодавством.

Електронний рецепт на готові лікарські засоби на основі медичного канабісу можна буде виписати в ЕСОЗ за програмою “Наркотичні (психотропні) лікарські засоби”.

Виписати е-рецепт на ліки на основі канабісу може як лікар первинної ланки (сімейний лікар, педіатр та терапевт), так і лікар спеціалізованої медичної допомоги. Призначення цих лікарських засобів доступне при певних захворюваннях, які затверджені наказом МОЗ у вигляді окремого переліку. Цей перелік є досить конкретним. На даному етапі законодавство не визначає можливості призначати препарати канабісу пацієнтам з іншими станами. 

Виготовлення та відпуск таких ліків буде фіксуватися в електронній системі обліку обігу медичного канабісу (ЕСОРК).

➡️ЕМЗ: Розвиток Планів лікування

👉Можливість планувати потребу пацієнта у тест-смужках 

У 2024 році у лікарів-ендокринологів з’явилася можливість вносити призначення медичних виробів (тест-смужок) у плани лікування. До початку 2025 року наявність плану лікування для призначення тест-смужок не була обовʼязковою. 

Проте вже у 2025 році для отримання тест-смужок за програмою реімбурсації пацієнт повинен мати відповідний план лікування від лікаря-ендокринолога.

Сьогодні оновлений перелік реімбурсації включає 45 найменувань тест-смужок для глюкометрів, вартість яких підлягає повному чи частковому відшкодуванню державою. 

👉Можливість фіксувати проміжні огляди лікарів у Плані лікування

У 2024 році у фахівців з реабілітації з’явилася можливість фіксувати проміжні огляди пацієнтів у Плані лікування. Зміна дозволяє оптимізувати контроль та моніторинг за станом пацієнта та виконанням реабілітаційних процедур. Це забезпечує детальне документування всіх важливих етапів реабілітаційного процесу і дозволяє відслідковувати динаміку стану пацієнта. 

Так, наприклад, під час проходження пацієнтом курсу фізичної терапії лікар документує зміни після кожного етапу (як-от покращення мобільності або виконання вправ). Для пацієнта ця функція забезпечує прозорість процесу лікування. 

Проміжні огляди також дозволяють іншим членам команди (наприклад, сімейному лікарю чи вузькопрофільному спеціалісту) швидко ознайомитися з динамікою лікування без необхідності отримувати додаткові консультації. Це створює умови для мультидисциплінарного підходу до лікування пацієнта.

➡️ЕМЗ: Облік взаємодій в ЕСОЗ

Зазначена зміна в ЕСОЗ є наближенням до міжнародного стандарту обліку електронних медичних записів. У взаємодії більш точно обліковується час, витрачений медичним фахівцем на допомогу пацієнту, а саме зазначається період (дата та час в діапазоні “з” – “по”).

Залежно від фактично наданої допомоги, період у Взаємодії може охоплювати огляди, консультування, проведені інтервенції пацієнту, оформлення виписки зі стаціонару тощо, які потребують обліку тривалості надання медичної допомоги. 

➡️Отримання доступу до ЕМЗ пацієнта з приєднаної до нього картки

Раніше у випадку об’єднання карток пацієнтів приєднана картка не була доступна. В ЕСОЗ внесли зміни, завдяки яким при отриманні дозволу від пацієнта медичному працівнику надається автоматично доступ, в тому числі і до приєднаних карток.

Такі зміни працюють як для ідентифікованих, так і для неідентифікованих пацієнтів. Відтак, повні медичні записи про пацієнта можна переглянути через МІС.

Після впроваджених змін в ЕСОЗ, наприклад, у педіатрів з’явилася можливість переглянути діагностичний звіт про результати неонатального скринінгу новонароджених дітей, а також інформацію про щеплення, проведені у пологовому будинку. 

Також відтепер медичні працівники зможуть переглянути створені записи пацієнтів, які раніше зверталися за медичною допомогою внаслідок нещасних випадків і відповідно їх реєстрували як неідентифікованих, наприклад, у випадку аварії чи іншої ситуації, коли людину неможливо було ідентифікувати. 

Тепер лікар за згоди пацієнта може отримати доступ до повних записів про такого пацієнта. Але лише за умови, якщо неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта було звʼязано з основним записом про пацієнта. 

Цифрові можливості для лікарів та пацієнтів щороку розширюються і удосконалюються. У 2024 році вдалося втілити низку важливих змін, кожна з яких є вагомою складовою єдиного цифрового та медичного простору. В умовах війни ми не просто зберігаємо стабільність, але й рухаємося вперед, розвиваючи цифрову медицину в Україні. 

Також рекомендуємо
3 Грудня 2024

Шановні користувачі електронної системи охорони здоровʼя!

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

Відповідно до наказу Адміністратора від 18.11.2024 №52 та поданої заяви Оператора (БО “Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ/СНІД”) електронної медичної інформаційної системи про добровільне відключення електронну медичну інформаційну систему “Лабораторна інформаційна менеджмент система (ЛІМС)” буде відключено від центральної бази даних ЕСОЗ з 15 грудня 2024 року.

Нагадуємо, що у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, користувачі МІС мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я іншу МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;

– розірвати договір з Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

24 Вересня 2024

Команда НСЗУ напрацювала чіткий алгоритм та рекомендації для закладів первинної медичної допомоги, як актуалізувати дані пацієнтів з метою присвоєння їм статусу “Успішна верифікація”, а також як діяти, коли у пацієнта статус “Неуспішна верифікація”. 

Нагадаємо, що відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році з 1 жовтня 2024 року до базової капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта, що подав декларацію, застосовується коригувальний коефіцієнт 0, якщо такий пацієнт не має статусу “Успішна верифікація” в Реєстрі пацієнтів в Центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я (ЦБД ЕСОЗ).

Втім, після встановлення статусу “Успішна верифікація” декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Такі зміни вступають в дію після того, як в ЦБД ЕСОЗ впровадили верифікацію записів про пацієнта на основі співставлення інформації з реєстрів ЦБД ЕСОЗ та Податковою службою (Державним реєстром фізичний осіб – платників податків, або ДРФО). Верифікація з ДРФО відбувається в автоматичному режимі.

Автоматична верифікація пацієнтів — це процес, який  відбуватиметься безперервно на постійній основі. За його результатами  заклади охорони здоров’я будуть періодично отримувати інформацію від НСЗУ щодо пацієнтів, які мають статус “Неуспішна верифікація”.

Які дані пацієнта підлягають верифікації:
– прізвище, ім’я та по батькові;
– дата народження;
– індивідуальний податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платника податків, РНОКПП);
– серія і номер документа, що посвідчує особу (для пацієнтів, які відмовилися від РНОКПП).

За результатом проведення верифікації записам про пацієнтів присвоюються відповідні статуси верифікації по ДРФО:
– “Успішна верифікація”  свідчить про те, що всі дані є вірними і актуальними.
– “Неуспішна верифікація”  інформує  про те, що дані запису пацієнта, наприклад, ПІБ, дата народження чи  індивідуальний податковий номер не збігаються з інформацією, зазначеною в ДРФО.
– Статус “Потребує верифікації” сигналізує про очікування в черзі на відправку для проведення верифікації. В останньому випадку жодних дій від лікаря не вимагається.

Алгоритм дій закладу чи лікаря щодо актуалізації даних пацієнта зі статусом  “Неуспішна верифікація” передбачає 4  кроки:
1. Зв’язатися з пацієнтом будь-яким доступним способом для уточнення даних, які проходили верифікацію.
2. Співставити наявні дані пацієнта з даними, які містяться в ЕСОЗ і які не пройшли верифікацію.
3. Самостійно виправити дані через МІС у випадку виявлення розбіжностей. При цьому необхідно перевірити дані на предмет наявності в них латинських літер, додаткових пробілів і т.д.
4. Якщо розбіжностей не виявлено, рекомендувати пацієнту звернутися для уточнення даних до територіальних підрозділів Державної податкової служби.

Якщо помилка допущена в РНОКПП – необхідно спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ

Після встановлення статусу “Успішна верифікація”, декларації таких пацієнтів будуть оплачені без застосування коригувального коефіцієнту 0.

Медзакладам до електронних кабінетів в Інформаційній системі НСЗУ на базі  SAP надіслано інформацію про пацієнтів, яким за результатом верифікації з ДРФО присвоєно статус “Неуспішна верифікація”. Актуальний статус по верифікації повинні надавати МІСи.

Наразі заклади первинної медичної допомоги  отримали всю необхідну інформацію та покроковий алгоритм дій для можливості верифікувати пацієнтів зі статусом “Неуспішна верифікація” та уникнути застосування нульового  коефіцієнту за обслуговування такого пацієнта.

Наголошуємо, що у разі внесення змін лікарем до запису про пацієнта, подання нової декларації про вибір сімейного лікаря, педіатра чи терапевта, або її переукладання не потрібне.

Важливо! Пацієнту зі статусом “Неуспішна верифікація” не може бути заблоковано доступ до медичної допомоги.

20 Жовтня 2023

З травня 2022 року для медичних сестер та братів доступна можливість вносити дані про вакцинацію пацієнтів в електронну систему охорони здоровʼя (ЕСОЗ). Це стосується як проведеної вакцинації, так і вакцинації, яка не відбулася, або ж обліку щеплень, які проводилися в минулому.

На сьогодні до електронної системи охорони здоровʼя внесено понад 65 млн записів про вакцинацію, з них понад 364 тис. записів – внесено середніми медичними працівниками. Це дані як про вакцинацію проти COVID-19, так і про щеплення за календарем та інші.

На разі важливо більш активно залучати медичних сестер та братів до внесення медичних даних до ЕСОЗ, адже це дозволяє розвантажити лікарів, покращити комунікацію між лікарем і медичними сестрами та братами та повноцінно залучати всіх медичних працівників у лікувальний процес та розвивати їх автономність. 

Нагадаємо, що актуальні та оперативні дані про вакцинацію є основою для забезпечення ефективного реагування та прийняття клінічних та управлінських рішень. До того ж внесення медичних даних до ЕСОЗ дозволяє надійно та захищено зберігати дані про здоровʼя пацієнта на державному рівні. 

Адже, якщо під час воєнних дій пацієнт втратив доступ до медичної документації або її було знищено, він може звернутися до сімейного лікаря за місцем перебування, щоби зʼясувати, чи були внесені відомості про вакцинацію пацієнта чи його дитини до ЕСОЗ. У такому разі дані про вакцинацію можна відновити у будь-який момент.

Що необхідно для того, щоби медичні сестри та брати почали обліковувати дані про вакцинацію в ЕСОЗ?

  1. Дізнайтеся у представника медичної інформаційної системи, яка встановлена у вашому закладі, чи доступний в МІС модуль «Робоче місце середнього медичного працівника».

Також ви можете перевірити, чи має МІС відповідний модуль, на сайті системи.  

2. Забезпечте медичній сестрі/брату відповідне робоче місце зі стабільним доступом до мережі «Інтернет» та допоможіть отримати кваліфікований електронний підпис (КЕП) для роботи в системі.

3. Зареєструйте медичних братів та сестер в ЕСОЗ. Технічна підтримка вашої МІС зможе більш детально проконсультувати вас щодо процесу реєстрації. 

4. Домовтеся з представником МІС щодо проведення внутрішнього навчання для медичних сестер та братів з роботи в МІС та ЕСОЗ. 

5. Організуйте проходження курсу «Внесення інформації в ЕСОЗ щодо вакцинації» усіма працівниками, які будуть вносити записи про вакцинацію в ЕСОЗ. Цей курс допоможе медичним фахівцям сформувати розуміння процесу й основних вимог щодо коректного ведення електронних медичних записів під час проведення вакцинації та під час внесення історичних даних про вакцинацію. 

На сьогодні понад 3,6 тис. медичних сестер та братів вже успішно пройшли навчання та активно використовують здобуті навички у щоденній роботі. Долучайтеся! 

Нагадаємо, що окрім згаданого функціональні можливості ЕСОЗ дозволяють медичним братам та сестрам знаходити зареєстрованого пацієнта в ЕСОЗ, переглядати рекомендації лікаря, імунізації пацієнта тощо; здійснювати пошук електронних медичних записів та переглядати медичні дані пацієнта (у разі наявності доступу), виконувати призначення за електронним направленням та інше.

1 Вересня 2023

З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я ДП “Електронне здоровʼя” здійснює посилений системний моніторинг дотримання МІС технічних вимог та вимог законодавства.

Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.

У ході попередньо ініційованих Адміністратором тестувань електронної медичної інформаційної системи “Lakmus” було виявлено невідповідність 5 функціональних модулів вказаної МІС.

Встановлення цієї невідповідності було безумовною підставою для відключення медичної інформаційної системи від центральної бази даних ЕСОЗ. Згідно з цим 9 серпня 2023 року було ухвалено рішення про відключення МІС “Lakmus” від центральної бази даних електронної системи охорони здоровʼя 9 жовтня 2023 року. 

При цьому зауважимо, що впродовж 60 днів з моменту прийняття рішення, оператор МІС мав можливість провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування на відповідність технічним вимогам. Так станом на 01.09.2023 оператор МІС “Lakmus” успішно пройшов тестування зазначених модулів та отримав підтверджуючі висновки про позитивний результат тестування. 

У звʼязку з цим, враховуючи позитивні результати тестувань МІС “Lakmus” Адміністратором визнав наказ “Про відключення МІС “Lakmus” від 09.08.2023 №37 таким, що втратив чинність.