Як пацієнт може отримати медпослуги за е-Направленням?

Доволі часто у пацієнтів виникає запитання, чи всі медпослуги за е-Направленням безоплатні, де та як отримати таку інформацію, чи у всіх випадках потрібне е-Направлення та загалом як ним скористатися. Сьогодні розкажемо про це детальніше. 

Що таке е-Направлення?

е-Направлення – це медичний запис у формі електронного документу, що формується лікарем в ЕСОЗ для фіксації конкретного призначення певному пацієнтові. 

е-Направлення створюється лікарем, який призначив медичну послугу пацієнтові. Технічна можливість його створення наявна у лікарів закладів всіх форм власності (комунальні, державні, ТОВ, ФОП тощо) та незалежно від їх посади чи спеціальності (хіруг, травматолог, інфекціоніст, заввідділенням тощо). Можливість призначення необхідної медичної послуги пацієнтові не залежить від наявності договору з Національною службою здоровʼя України (НСЗУ). Тобто навіть лікар вашої улюбленої приватної лікарні може видати вам е-Направлення.

Нагадуємо, що отримати е-Направлення можна без наявності декларації про вибір сімейного лікаря.

Як отримати направлення і коли воно не потрібне?

Якщо у вас виникла проблема зі здоров’ям, зверніться до сімейного лікаря, терапевта або педіатра за попереднім записом особисто чи онлайн (якщо ви попередньо узгодили таку можливість). Лікар вивчить ваші скарги та проведе за необхідності огляд, після чого визначить план лікування та потребу в медичних послугах чи додатковій діагностиці. Такі призначення будуть зафіксовані у вашій електронній медичній картці.

Після створення е-Направлення пацієнту надійде смс-повідомлення з його номером або лікар надасть інформаційну памʼятку з деталями такого направлення. Звертаємо увагу, що паперова інформаційна довідка видається виключно на прохання пацієнта.

Однак не завжди е-Направлення необхідне, оскільки є перелік лікарів, до яких можна звернутися без е-Направлення. Такими лікарями є гінеколог, психіатр, стоматолог, нарколог та фтизіатр.

Також е-Направлення не потрібне, якщо ви звертаєтесь до лікарні в ургентному стані самостійно. Якщо ж ситуація прямо загрожує вашому життю чи здоровʼю, викликайте ЕКСТРЕНУ медичну допомогу за номером 103. 

Якщо за власним вибором ви вирішили скористатися платною послугою чи, наприклад, у вашому випадку витрати покриває страхова компанія, то для звернення до лікаря чи на діагностику направлення не є обовʼязковим, але може видаватися задля надання саме призначеної лікарем послуги. Якщо вам видають направлення, яке не оплачує держава, то в такому направленні медична програма буде зазначена як “Інші джерела фінансування медичного обслуговування”.

Як використати направлення?

Коли ви вже отримали смс-повідомлення з номером е-Направлення чи паперову інформаційну памʼятку – ви можете звернутися до будь-якої лікарні, яка надає таку послугу.

Безоплатною така послуга буде, якщо обрана вами лікарня має договір з НСЗУ за програмою медичних гарантій відповідного напрямку. Всі такі лікарні мають наліпку на вході до лікарні.

Самостійно перевірити, у яких медзакладах така послуга надається безоплатно в межах Програми медичних гарантій, можна на дашборді або зателефонувавши до безкоштовної інформаційно-довідкової служби НСЗУ за номером 16-77.

Нагадаємо, що термін дії е-Направлення – 1 рік з дня створення. Переглянути порядок формування е-Направлення та яка інформація у ньому зазначається, можна за посиланням

При зверненні до закладу ваше направлення перевірить лікар або працівник реєстратури. Для цього необхідно назвати 16-значний номер направлення або відсканувати штрих-код на інформаційній памʼятці. За цим номером таке направлення буде знайдено в ЕСОЗ, а лікар/працівник рецепції має підтвердити можливість надання послуги.

УВАГА, обовʼязково роздруковувати направлення не потрібно. Вимога надати роздруківку є порушенням порядку, затвердженого наказом МОЗ від № 586.

Коли вам нададуть послугу (проведуть консультацію, виконають лабораторний аналіз тощо), медик також фіксує електронні медичні записи, які є підтвердженням виконання направлення. Після їх внесення кількість призначених послуг зменшиться або направлення буде погашено.

Звертаємо увагу, що за такою послідовністю працюють УСІ заклади України незалежно від того – це державна чи приватна лікарня.

Чи потрібно платити за послугу, надану за е-Направленням?

Кожне е-направлення містить інформацію про те, хто оплачуватиме надану послугу. У друкованій памʼятці це можна побачити в графі – медична програма.

Якщо в направленні зазначено – Програма державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, то така послуга є безоплатною для пацієнта, якщо він звернеться до лікарні, яка має договір з НСЗУ. Перелік надавачів з договором можна переглянути за посиланням.

Тобто в такому випадку пацієнт НІЧОГО не має сплачувати. Ні за розхідні “рукавички”, ні за “плівочку”.

МІФи про е-Направлення

МІФ: на медогляд до садочка чи школи треба е-Направлення

НІ, на планові медичні огляди е-Направлення не потрібне.

МІФ: на медогляд на роботу треба е-Направлення

НІ, видача е-Направлення не поширюється на обов’язковий медичний огляд працівників.

МІФ: ВСІ е-Направлення треба друкувати

НІ, інформаційна памʼятка друкується ТІЛЬКИ на прохання пацієнта.

МІФ: е-Направлення видає тільки сімейний лікар

НІ, технічна та юридична можливість створення е-Направлення наявна у всіх лікарів закладів незалежно від їх посади чи спеціальності (хіруг, травматолог, інфекціоніст, зав відділенням тощо).

МІФ: за номером е-Направлення з смс заборонено отримувати послугу

НІ, номера з смс достатньо для перевірки е-Направлення в електронній системі охорони здоровʼя та надання призначеної послуги

МІФ: лікарня, яка працює як ТОВ чи ФОП, НЕ видає е-Направлення

НІ, технічна та юридична можливість створення е-Направлення наявна у закладів (лікарень) всіх форм власності (комунальні, державні, ТОВ, ФОП тощо). Тобто навіть лікар вашої улюбленої приватної лікарні може видати вам е-Направлення.

Також рекомендуємо
18 Квітня 2023
Після впровадження е-рецепта на лікарські препарати все більше аптек починають працювати в Електронній системі охорони здоровʼя. Адже це дозволяє пацієнтам придбавати ліки у сучасний та зручний спосіб.

Передусім нагадаємо, що на перехідному етапі пацієнт сам може обрати тип рецепта – електронний чи паперовий – відповідно до того, яким із них йому зручніше скористатись. Коли пацієнт обирає електронний рецепт, він отримує номер рецепта та унікальний код його погашення у вигляді смс-повідомлення. Для того, щоб придбати ліки в аптеці за рецептом, достатньо лише повідомити ці дані фармацевту.

📌 Знайти найближчу до вас аптеку, яка відпускає ліки за електронним рецептом, можна на спеціальному дашборді. Для цього:

1️⃣ Відкрийте дашборд «Електронна карта місць відпуску лікарських засобів за еРецептом».
2️⃣ Оберіть область, тип та назву населеного пункту, в якому ви проживаєте.
3️⃣ Зверніть увагу, що якщо ви отримали рецепт на наркотичні (психотропні) ліки, необхідно позначити відповідну програму («Програма еРецепта» – «Наркотичні (психотропні) ліки») – тоді вам стане доступним перелік аптек, які мають необхідну ліцензію.

4️⃣ Після цього на дашборді зʼявиться карта з позначками доступних аптек, а також перелік адрес аптек, які відпускають ліки за е-рецептом. Оберіть аптеку, яка буде найбільш зручною для вас.

📌 Що важливо знати перед придбанням ліків за е-рецептом:

1️⃣ Придбати ліки за е-рецептом може як сам пацієнт, так і його родич чи соціальний працівник. Для цього лише потрібно передати номер рецепта та код його погашення людині, яка буде купувати ліки.
2️⃣ В аптеці фармацевт запропонує пацієнту наявні лікарські засоби, які містять активну речовину, що призначив лікар. Так можна придбати не конкретну торгову назву препарату, а й інші його аналоги, керуючись власним вибором та бюджетом.
3️⃣ Пацієнт може погасити рецепт частково, тобто придбати меншу кількість ліків, аніж призначив лікар. При цьому повторно отримувати рецепт для придбання залишку ліків не потрібно.
22 Липня 2024

Після впроваджених змін в ЕСОЗ у педіатрів з’явилася можливість переглянути діагностичний звіт про результати неонатального скринінгу новонароджених дітей, а також інформацію про щеплення, проведені у пологовому будинку. 

Це стало можливим після відповідних оновлень в системі, коли створені електронні медичні записи про неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта об’єднали в єдиний запис.

Так, у пологовому будинку новонароджену дитину реєструють в ЕСОЗ як неідентифікованого пацієнта, і в його електронну медичну картку вносять результати проведеного неонатального скринінгу та щеплень в пологовому будинку.

Після видачі свідоцтва про народження дитину реєструють як ідентифікованого пацієнта, і відповідно об’єднують із раніше створеною карткою неідентифікованого пацієнта.

Відтак, у педіатрів з’являється можливість переглянути медичні дані про результати скринінгу. Така інформація доступна в розділі приєднаних записів. Зауважимо, що назва функціональності може відрізнятися залежно від реалізації інтерфейсу кожної МІС.

Зазначимо, що обов’язок інформувати батьків про результати дослідження покладений на регіональний центр скринінгу. При цьому з батьками зв’язуються лише у випадку підозри на орфанне захворювання.

Зазвичай це відбувається в найкоротший термін з моменту отримання результатів, але не пізніше місяця з моменту забору крові. Якщо впродовж зазначеного терміну повідомлень не було, це означає, що дитина здорова. 

За необхідності педіатри можуть переглянути результати неонатального скринінгу (як негативні, так і позитивні), проведеного немовлятам у пологовому стаціонарі, а також  переглянути, які щеплення провели новонародженому у пологовому будинку та інші медичні записи за потреби. 

Нагадаємо: лікар первинної медичної допомоги з активною декларацією з пацієнтом може повноцінно переглядати медичні дані пацієнта, навіть якщо деякі з них були створені на інші записи про пацієнта (як для ідентифікованого, так і для неідентифікованого).

Усі інші лікарі можуть переглянути такі записи за умови отримання дозволу на доступ (approval) на пацієнта. 

Можливість перегляду повних медичних даних за цими правилами буде доступною за умови, якщо неідентифікованого/ідентифікованого пацієнта було звʼязано з основним записом про пацієнта. 

26 Грудня 2022
Для більш ефективної взаємодії партнерів та управління розвитком електронної охорони здоровʼ я, удосконалення ресурсного планування створено офіс координації розвитку електронної охорони здоровʼ я. Також у складі офісу будуть працювати проєктний та архітектурний комітети.
22 грудня під головуванням міністра охорони здоровʼя відбулось перше засідання офісу, під час якого представлено підсумки та результати року, зокрема щодо впровадження таких проєктів, як розширений неонатальний скринінг, електронні рецепти на антибіотики та наркотичні (психотропні) препарати, пілотні проєкти з розвитку телемедицини тощо, удосконалення роботи електронної системи охорони здоровʼя, системи ЕЛІССЗ, MedData тощо.
Також було розглянуто та схвалено щорічну дорожню карту проєктів на 2023 рік. Загалом до дорожньої карти увійшло 107 цифрових проєктів у сфері охорони здоровʼя, спрямованих на автоматизацію процесів для медичних працівників, підвищення якості, доступності та безпечності медичних послуг для пацієнтів тощо.
23 Червня 2023

В електронній системі охорони здоров’я зберігаються медичні дані близько 35 мільйонів українців. Щоденно в системі  працюють понад 360 тисяч активних користувачів із понад 17 тисяч медичних закладів. Саме завдяки розвитку ЕСОЗ українці користуються такими послугами, як: електронні рецепти та направлення, єМалятко, сертифікати про вакцинацію, одужання, електронні лікарняні та ін. 

Українська електронна система охорони здоров’я працює з надвисоким навантаженням та чи не з рекордною швидкістю росту даних у світі: щосекунди вона обробляє понад 1,3 тисячі запитів. На сьогодні ця цифра відповідає показникам працездатності ЦБД до повномасштабного вторгнення та свідчить про те, що система відповідає поточному навантаженню та вимогам системи охорони здоровʼя. За динамічним ростом електронних медичних записів даних можна стежити на дашбордах Національної служби здоров’я. Так, з кожним днем система наповнюється майже 4 мільйонами медичних записів, а це – десятки тисяч рецептів, направлень, медичних висновків тощо. 

ЕСОЗ є двокомпонентною та складається з центральної бази даних (державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватні компоненти). Саме медичні інформаційні системи дають змогу лікарям  зареєструватися в ЕСОЗ та здійснювати автоматизований обмін даними з центральною базою даних, яку своєю чергою адмініструє ДП “Електронне здоров’я” та відповідає за забезпечення її безперебійної роботи. 

У разі виникнення такої потреби – фахівці ДП завжди готові надати консультацію МІС щодо вирішення тих чи інших технічних проблем, які перешкоджають комфортній роботі лікарів та фармацевтів у системі. Своєю чергою, провайдери МІС зобовʼязані інформувати адміністратора про появу будь-яких технічних проблем на стороні МІС та надавати належну технічну підтримку користувачам. Це обовʼязкова вимога, передбачена договором про підключення МІС.

Сьогодні ми нагадаємо, як діяти, якщо ви зіштовхнулися з затримками у роботі ЕСОЗ.

Алгоритм дій для закладів у разі затримок в ЕСОЗ

У разі виникнення затримок у роботі МІС/ЕСОЗ рекомендуємо слідувати наступному алгоритму:

  1. Перевірте спроможність власного компʼютера та підключення до мережі Інтернет – можливо, повільна робота системи повʼязана з локальною проблемою на робочому місці лікаря.
  2. Перевірте сторінку моніторингу працездатності центральної бази даних ЕСОЗ. Якщо на сторінці зафіксований інцидент, це означає, що проблема вже знаходиться в опрацювання технічних спеціалістів, а про результати її вирішення буде проінформовано додатково. Додатково на сторінці моніторингу ви можете підписатися на оновлення, а також повідомити про проблему, з якою ви зіштовхнулися.
  3. Якщо на робочому місці все гаразд, а на сторінці моніторингу не зафіксований інцидент на ЦБД, зверніться до технічної підтримки МІС, що встановлена у вашому  закладі.
  4. У разі, якщо МІС не може самостійно вирішити проблему, або ця проблема знаходиться в площині ЦБД – МІС сформує необхідний технічний запит до підтримки ЦБД ЕСОЗ. Дякуємо за співпрацю!