Як формується е-направлення та яка інформація в ньому зазначається?

В українській медицині електронне направлення (е-направлення) – одне із найбільш популярних цифрових сервісів. Так, за весь період роботи електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) в Україні створено понад 635,9 млн е-направлень. З них найбільше у Києві – 75,3 млн та Дніпровській області – 63,2 млн. Переглянути повну статистику можна на дашборді за посиланням.

Е-направлення формується лікарем в ЕСОЗ, а пацієнту, який зареєструвався у системі з номером телефону, надходить смс-повідомлення від системи з номером е-направлення. Якщо пацієнт зареєстрований в ЕСОЗ без номеру телефону – тоді інформаційну памʼятку про е-направлення можна отримати у роздрукованому вигляді або іншим способом, який узгодили лікар та пацієнт. 

Деякі пацієнти переконані, що лікар видає е-направлення на медпослуги (консультацію, аналізи чи інструментальні обстеження) до конкретного медичного закладу чи лабораторії і тому е-направлення має містити назву медичного закладу, в який пацієнт має звернутись по призначену медичну послугу. Однак це стосується лише тих випадків, коли пацієнта переводять зі стаціонару у стаціонар, а також при проведенні неонатального скринінгу новонароджених. Для всіх інших е-направлень надавач медичних послуг – не зазначається. Таким чином пацієнт самостійно обирає, де він хоче отримати послугу.

Сьогодні детальніше розкажемо, як формується е-направлення, яка інформація у ньому зазначається та як ним скористатися. 

Звертаємо увагу, що паперова інформаційна довідка видається виключно на прохання пацієнта. Надавачі медичних послуг не повинні її вимагати, адже уся необхідну інформацію можна переглянути у системі за номером е-направлення. Інфодовідка НЕ є документом. Е-направлення зберігається в ЦБД ЕСОЗ як електронний документ і перевірити його можна тільки через МІС.

Який лікар може створити е-направлення?

Е-направлення створюється лікарем, який призначив медичну послугу пацієнтові. Технічна можливість його створення наявна у лікарів закладів всіх форм власності (комунальні, державні, ТОВ, ФОП, тощо) та незалежно від їх посади чи спеціальності (хіруг, травматолог, інфекціоніст, зав. відділенням, тощо).

Е-направлення є медичним документом. Можливість призначення необхідної медичної послуги пацієнтові не залежить від наявності договору з Національною службою здоровʼя України. Тобто навіть лікар вашої улюбленої приватної лікарні може видати вам е-направлення.

Нагадуємо, що отримати е-направлення можна без наявності декларації про вибір сімейного лікаря.

Зауважимо!
Якщо лікар призначає вам консультацію, дослідження, лабораторний аналіз чи будь-яку іншу послугу, то саме він і має створити вам е-направлення в ЕСОЗ. Зазначення переліку послуг у паперовій документації чи деінде без створення е-направлення є порушенням порядку, затвердженого наказом МОЗ від 28.02.2020 № 586.
Якщо лікар спеціаліст відправляє вас за отриманням направлення до сімейного лікаря – вимагайте від нього\неї формування е-направлення одразу під час візиту.

Яка інформація зазначається в е-направленні?

Джерело фінансування

Кожне е-направлення містить інформацію про те, хто оплачуватиме надану послугу. В друкованій памʼятці це можна побачити в графі – медична програма.

Якщо в направленні зазначено – Програма державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, то така послуга є безоплатною для пацієнта, якщо він звернеться до лікарні, яка має договір з НСЗУ. Перелік надавачів з договором можна переглянути за посиланням.

Якщо в направленні зазначено – Інші джерела фінансування медичного обслуговування, то за таку послугу сплачуватиме пацієнт, страхова компанія тощо.

Важливо!

Пріоритетно лікар має вказати програму, за якою послуги надаються безоплатно для пацієнта, тобто Програму державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Номер е-направлення

Після створення е-направлення в ЕСОЗ пацієнту надходить смс-повідомлення (якщо він зареєстрований з номером телефону) з 16-значним номером направлення у форматі “Ваше направлення: 6495-7332-1362-2361”. Детальніше про те, чому важливо вказувати актуальний номер телефону в ЕСОЗ, переглядайте тут

Як видно з прикладу – смс містить груповий номер е-направлення. Пояснюємо, що це таке.

Припустимо, що лікар призначив вам три аналізи крові, УЗД-дослідження та консультацію ендокринолога. В ЕСОЗ для фіксації таких призначень лікар створить п’ять е-направлень, але всі вони матимуть один груповий номер. Тобто при зверненні до лабораторії та при записі на консультацію достатньо назвати цей номер, а лікар чи адміністратор перевірить за цим номером інформацію безпосередньо в ЕСОЗ.

Також для зручності опрацювання друкованої памʼятки направлення вона містить штрих-код, в якому і міститься груповий номер. Працівник реєстратури чи рецепції може відсканувати його сканером за наявності, що пришвидшує обслуговування пацієнтів.

Послуга 

Коли лікар фіксує призначення, він обирає необхідну послугу з каталогу, який містить код та назву необхідної послуги. Так, наприклад та ж консультація буде мати наступний вигляд: T67002, Консультація Ендокринолога.

Однак існують випадки, коли ініціатор направлення не може однозначно визначити, яка саме послуга має бути проведена, тому він може обрати групу послуг з каталогу, а вже виконавець направлення зазначить, яку саме послугу з цієї групи було виконано.

Крім коду та назви послуги чи групи послуг, в направленні також може бути зазначено кількість таких послуг. Тобто якщо, наприклад, лікар призначає курс лікувального масажу, який складається з 15 сеансів, то лікарю не потрібно створювати 15 направлень, а достатньо створити одне та вказати необхідну кількість. 

Термін дії направлення

Скористатися медпослугою за е-направленням можна впродовж року з дня його формування. Однак варто пам’ятати, що залежно від медичних послуг деякі з них важливо зробити у визначений термін, який визначає лікар. У таких випадках термін дії самого направлення – 1 рік, але пацієнту варто зважати на той термін використання направлення, який рекомендує лікар. 

Про інші питання стосовно використання е-направлень читайте в наступних публікаціях. 

Також рекомендуємо
3 Жовтня 2023

Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!

З метою впровадження нового функціоналу на центральному рівні ЕСОЗ сьогодні будуть проводитися регламенті технічні роботи.

Станом на 03.10.2023, з 19.00 год доступ до ЕСОЗ буде тимчасово призупинений орієнтовно до 03.00 год 04.10.2023.

Просимо врахувати це в плануванні робочого графіку.

Актуальну інформацію про технічні роботи на центральному компоненті ЕСОЗ відслідковуйте на сторінці: https://status.ehealth.gov.ua/.

Дякуємо за розуміння!

3 Квітня 2024

Віднедавна в ЕСОЗ зʼявилася можливість фіксувати як дату, так і період у Взаємодії для обліку наданої пацієнту допомоги та точного часу, витраченого медичним фахівцем (діапазон “з” – “по”).

Залежно від фактично наданої допомоги, період у Взаємодії може охоплювати огляди, консультування, проведені інтервенції пацієнту, оформлення виписки зі стаціонару тощо, які потребують обліку тривалості надання медичної допомоги.

Що зміниться для медичного працівника?

❌ Як було: Наразі діє перехідний період, який допускає одночасний облік в ЕСОЗ, як дати взаємодії, так і її періоду.

✅ Як буде: найближчим часом перехідний період буде завершено. Надалі планується облік з використанням виключно періоду у Взаємодії.

Дата та період медичних записів (Діагностичних звітів, Процедур та т.і) в Пакеті Взаємодії з ознакою “первинне джерело – так” мають бути зафіксовані в межах періоду Взаємодії. Виключенням є Взаємодії з типом “Виписка  пацієнта, який вибув зі стаціонару”.

Звертаємо увагу, що про завершення перехідного періоду буде проінформовано завчасно, а також відповідна зміна буде відображена в нових курсах Академії НСЗУ. Інформація в існуючих курсах буде оновлена поступово.

Як відтепер буде здійснюватись облік взаємодії в ЕСОЗ?

Поле Що вказується*
Початок взаємодії (period.start)
  • В амбулаторних умовах: дата та час фактичного початку надання допомоги
  • В умовах стаціонару: початок оформлення виписки пацієнта зі стаціонару
Кінець  взаємодії (period.end)
  • В амбулаторних умовах: дата та час завершення надання допомоги 
  • В умовах стаціонару: завершення оформлення виписки пацієнта зі стаціонару

*Заповнення цих полів може бути автоматичним на стороні МІС з можливістю внесення змін медичним працівником.

23 Травня 2022
Що робити, якщо зник сертифікат про вакцинацію в додатку Дії? Та чи можна згенерувати сертифікат після закінчення терміну придатності?
Якщо у вас у Дії зник COVID-сертифікат через завершення його терміну придатності, ви можете повторно надіслати запит на генерування документа. Після оновлення документ знову з’явиться у застосунку. Термін дії COVID-сертифікату будепродовжено. Сертифікат зберігатиметься на вашому пристрої упродовж 1,5 року. Це нові правила відображення цифрового документа в Дії.
Проте, варто взяти до уваги, що використовувати документ після завершення його терміну придатності в цілях уникнення карантинних обмежень не вийде. Вам потрібно буде зробити заплановане щеплення.
Нагадуємо, що усі українці, які перебувають у безпечному місці, можуть отримати вакцинацію у наступних пунктах –
1 Березня 2024

29 лютого 2024 року набуває чинності оновлений Перелік лікарських засобів і медичних виробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення. Наказ вводить в дію новий перелік лікарських засобів і медвиробів, які підлягають реімбурсації.

Згідно з нововведенням на сьогодні оновлений перелік реімбурсації включає 43 найменування тест-смужок для глюкометрів, вартість яких підлягає повному чи частковому відшкодуванню. У жовтні 2023 реєстр містив лише 23 найменування тест-смужок.

Ще одна зміна – виписування та погашення рецептів на тест-смужки відбуватиметься за новою назвою відповідно до постанови КМУ від 22 грудня 2023 р. № 1394 «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році».

Відтепер згідно зі змінами виписування рецептів на тест-смужки з 29 лютого поточного року відбуватиметься за назвою «Глюкоза IVD (діагностика in vitro), реагент».

Дія попереднього реєстру закінчується, тому лікарі не зможуть виписувати електронний рецепт на тест-смужки за попередньою назвою – вона буде недоступною для вибору в медичній інформаційній системі (МІС).

При цьому протягом 30 календарних днів аптеки можуть погашати рецепти за попередньою назвою «Тест-смужки для визначення рівня глюкози для індивідуального глюкометра» в межах попереднього реєстру. Національна служба здоровʼя України оплачує такі рецепти за стандартною процедурою в межах укладених договорів.

Пацієнти зможуть погасити чинні рецепти, які отримали до 29.02.24 р. протягом 30 календарних днів. Після цього терміну рецепти будуть недійсними для погашення.

Нагадаємо, українці вже отримали понад мільйон тест-смужок за програмою реімбурсації.