Змінено порядок призначення та відпуску ліків: 5 важливих змін для лікарів та фармацевтів

Віднедавна наказом МОЗ були внесені зміни до Наказу МОЗ від 19.07.2005 № 360 «Про затвердження Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, Порядку відпуску лікарських засобів і медичних виробів з аптек та їхніх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків». 

Ці зміни покликані не лише спростити процес призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів за електронним рецептом, але й покращити доступ пацієнтів до кваліфікованої медичної допомоги й тим самим – мінімізувати прояви самолікування та нераціонального вживання рецептурних ліків серед українців.  

Сьогодні ми розповімо про 5 важливих змін, які обовʼязково необхідно враховувати лікарям та фармацевтам у повсякденній роботі. 

  1. Відтепер відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці почне здійснюватися виключно на підставі електронного рецепта

Це рішення сприятиме попередженню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини.

Разом з тим пацієнти, які проходять складне лікування та потребують знеболення, зможуть отримувати рецепт на такі ліки у більш зручний спосіб. Так, щоби отримати паперовий рецепт форми № 3 пацієнт чи його представник має що десять днів відвідувати лікарню, натомість з е-рецептом це можна зробити дистанційно (крім призначення препаратів для замісної підтримувальної терапії)!

Можливість призначення наркотичних (психотропних) лікарських засобів за паперовим рецептом діятиме лише для екстемпоральних препаратів,  у разі виникнення технічних питань в роботі центральної бази даних системи, які унеможливлюють виписування електронних рецептів, а також у випадку призначення таких препаратів на територіях, де тривають активні бойові дії.

2. Призначення та відпуск наркотичних (психотропних) ліків, вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів, теж здійснюватиметься за електронним рецептом

Звертаємо вашу увагу, що зазначена зміна передбачає зокрема і те, що призначення лікарем наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з Постановою КМУ від 17.08.1998 №1303, здійснюватиметься також виключно за електронним рецептом

Для цього в електронній системі охорони здоровʼя почала діяти відповідна програма “Наркотичні лікарські засоби за кошти місцевих бюджетів”. 

Так, електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми № 1 та № 3 для призначення таких ліків. При цьому при виписуванні електронного рецепта лікар має обовʼязково вказати інформацію про ЄДРПОУ закладу та власне прізвище, імʼя та по-батькові, а також відсоток відшкодування (безоплатно чи 50%) для того, щоби фармацевт міг облікувати такий е-рецепт при подальшій звітності.

Додатково звертаємо вашу увагу, що порядок звітування аптек щодо відпуску таких лікарських засобів не змінився.

3. Для виїзду за кордон з наркотичними (психотропними) ліками пацієнту необхідна друкована інформаційна довідка до рецепта

Разом із запровадженням зміни щодо відпуску наркотичних (психотропних) ліків виключно на підставі е-рецепта  передбачено, що з метою виїзду з території України для обгрунтування призначення таких ліків буде використовуватися інформаційна довідка до е-рецепта з підписом та печаткою лікаря. 

Отже, якщо пацієнт планує виїжджати за кордон і при цьому буде перевозити ліки з собою – при виписці е-рецепта лікар має надрукувати інформаційну довідку та засвідчити її власним підписом і печаткою лікаря.

4. Зміни щодо строку дії паперових та електронних рецептів на лікарські засоби

Відтепер строк дії рецептів на рецептурні ліки за власні кошти пацієнта становить 90 календарних днів (замість 30 днів). Це дозволить пацієнту не лише рідше відвідувати медичний заклад, щоб поновити рецепт, а й зручніше погашати рецепт, виписаний на повний курс лікування.

При цьому для рецептів на наркотичні лікарські засоби, лікарські засоби, які підлягають реімбурсації або відпускаються на пільгових умовах, строк дії рецептів залишається незмінним: 10 календарних днів – для наркотичних лікарських засобів, 30 календарних днів – для решти зазначених груп ліків, вартість яких покривається за бюджетні кошти.

5. Удосконалено процес дистанційного виписування електронних рецептів

Раніше виписування е-рецепта на рецептурні ліки було можливим лише при наявності у пацієнта гострих чи хронічних захворювань або за потреби продовжити лікування. При цьому в електронній медичній картці пацієнта мало бути обовʼязково зафіксований діагноз та призначення в плані лікування.

Відтепер ця вимога не є обовʼязковою. Так у випадку звернення пацієнта дистанційними засобами звʼязку лікар має право прийняти рішення про виписування електронного рецепта на ліки без проведення особистого прийому пацієнта (за винятком пацієнтів, які проходять замісну підтримувальну терапію).  

При цьому у своєму рішенні лікар має спиратися на отримані від пацієнта дані про його поточний стан, скарги, а також відомості з його первинної облікової медичної документації та з обов’язково внести медичні записи про таку взаємодію до електронної системи охорони здоров’я.

Також звертаємо вашу увагу, що рішення лікаря про дистанційне призначення ліків в жодному разі не повинно суперечити галузевим стандартам у сфері охорони здоров’я, затвердженим МОЗ. 

Також рекомендуємо
23 Грудня 2020
  • Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Доброго дня! Мене звуть Злотник Анастасія, я студентка медичного факультету університету Лейпцига і докторант відділення неврології при університетській клініці.

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Німеччині.

Електронна система охорони здоров’я Німеччини зараз перебуває у процесі трансформації. На даний момент існує цілий ряд програм, що використовуються лікарнями для документування даних пацієнтів: окремі – для лабораторій чи діагностичних кабінетів, окремі – для загальної інформації, як то анамнез, огляд, план лікування тощо як, наприклад, SAP. 

Проблематичним залишається факт відсутності однієї універсальної системи даних, якою б могли користуватися лікарі у будь-якій частині країни. Це і ряд інших недосконалостей спонукало правління держави створити проєкт «Digitale Gesundheit 2025», який має на меті актуалізувати систему охорони здоров’я до 2025 року. 

На шляху розвитку медичних електронних систем довгий час стояли вкрай жорсткі закони держави щодо захисту персональних даних. Останні ж декілька років Німеччина активно зайнялася діджиталізацією цієї сфери послуг, що в свою чергу вимагало зміни деяких правових актів. Так, закон Terminservice- und Versorgungsgesetz (TSVG) від 11 травня 2019 року зобов’язав страхові каси створити електронні медичні картки пацієнтів для своїх клієнтів. Таким чином, кожен застрахований матиме доступ до всієї лікарської інформації щодо стану свого здоров’я у смартфоні. Закон Gesetz für mehr Sicherheit in der Arzneimittelversorgung (GSAV) від 16 липня 2019 уможливив використання електронних рецептів, введення яких планується до 2022 року. Починаючи з того ж 2022 року електронна медична картка пацієнта повинна включати ще й паспорт імунізації, паспорт матері, інформацію про первинні огляди новонароджених та стоматологічну бонус-картку. Частиною проєкту E-Health є також і розвиток штучного інтелекту (AI). Міністерство охорони здоров’я стверджує, що AI повинен стати таким ж інструментом в арсеналі лікаря як і стетоскоп.

  • Хто здебільшого фінансує лікарські послуги в Німеччині?

В Німеччині існують різні форми фінансування медичних послуг. Основними їх представниками є стандартне та приватне страхування, а також ряд послуг, що оплачуються безпосередньо пацієнтом. Класичним прикладом останнього може бути стоматологічне лікування. Всі жителі країни повинні бути застрахованими. Питання вибору страхування (стандартне чи приватне), страхової каси (AOK, BARMER та ін.), його оплати (особисто чи роботодавцем) – вирішується в кожному окремому випадку індивідуально.

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система у вашій лікарні? 

Електронні медичні системи обслуговуються ІТ-відділом лікарні.

Щодо їх вибору, то не існує якогось єдиного припису, який би зобов’язував всю країну користуватися лише однією програмою Х від розробника У. Навіть найменша приватна практика в праві самостійно обирати softwares, якими користуватиметься, якщо вони відповідають Загальному регламенту захисту персональних даних (General Data Protection Regulation) ЄС та законам Німеччини.

  • Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в лікарнях Німеччині? Чи визначаються загальні правила та норми електронної медицини? 

Звичайно, існують команди спеціально навчених людей, які відповідають за злагоджене функціонування всіх систем, встановлених у медичному закладі, та за надання доступу до них, що є, насправді, досить та багатоступеневим процесом.

  • Чи правда, що німецькі лікарі лише ставлять діагноз і консультують пацієнтів, а в систему вводять дані статисти чи технічні фахівці?

Частково. Як і в Україні, персонал в Німеччині повинен витрачати величезну частину свого робочого дня на документування оглядів, різноманітних маніпуляцій і всього, що з них випливає. У завантажених клініках лікарі мають змогу користуватися спеціальними приладами для надиктовування тексту, що в режимі реального часу конвертують усну мову в надрукованих текст. У деяких відділеннях передбачені посади секретарів, які вводять всю необхідну інформацію, попередньо записану лікарем на диктофон.

  • Як побудовано захист даних в системі?

Захист персональних даних – основа медичної системи в Німеччині. Це несе із собою безліч плюсів, але й певну кількість мінусів. Бази даних є різними між різними лікарнями чи приватними практиками. Так, до прикладу, вузький спеціаліст, до якого звертається пацієнт переважно не має доступу до всіх документів/результатів досліджень з інших лікарень чи навіть сусідніх відділень однієї і тієї ж клініки! В таких випадках у нагоді стають так звані заключні листи лікарів, у яких колеги стисло повідомляють про основні захворювання та причину звернення пацієнта до них останнього разу. Міністерство охорони здоров’я Німеччини має на меті нівелювати і цю проблему також.

  • Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я

Безумовно. Це економічно вигідно.

  • Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі? Якщо так, то яким чином?

Так, звісно. Ще на етапі навчання в університеті ми проходимо ознайомлювальні курси з клінічними електронними системами в рамках предмету «Статистика та медична інформатика». В подальшому студент має можливість працювати з ними протягом 4 місяців лікарської практики та цілого останнього року навчання, який проходить виключно у лікарні. Таким чином майбутні медики не тільки пізнають теоретичні засади роботи даних систем, але й одержують прямий зворотній зв’язок від лікарів відділень для подальшого уникнення можливих помилок при внесенні чи опрацюванні даних.

  • З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі?

Як вже зазначалося вище, одна з релевантних проблем – це обмеження лікарського доступу до всієї інформації про пацієнта. Наступна складність полягає у тому, що відносно старі документи, а часом і актуальні, вводяться в систему не як первинно електронно створені, а як відскановані матеріали. Це може ускладнювати роботу з ними, а також їх статистичну обробку у майбутньому, наприклад, при проведенні ретроспективних клінічних досліджень.

  • Який досвід німецьких колег варто перейняти українським лікарям?

Я б виділила декілька пунктів:

В Німеччині існує обов’язок роз’яснювання пацієнту кожного діагностичного чи терапевтичного кроку лікаря. Чи то елементарне фізикальне обстеження, чи складна операція – пацієнт в праві знати про причини, перебіг, можливі ризики та результати їх проведення.

План медикаментів. Дозування, частота прийому, причина призначення документуються тут у спеціальному формулярі, а не лише зберігаються у пам’яті пацієнта.

Вичерпність нотування. Будь-який software, встановлений на наш комп’ютер – це лише база для роботи. Анамнез і правильне його письмове оформлення і досі залишаються одними з найважливіших лікарських інструментів у Німеччині. Навіть найдрібніша деталь актуального огляду колись може відіграти роль для окремої людини. Тут у нагоді стають попередньо створені шаблони анамнезу, відкалібровані під кожну окрему спеціальність.

Захист даних. Дані пацієнта належать тільки пацієнту. Це банальна істина, але хотілося б сенсибілізувати до неї читача. У лікарської таємниці є свої межі ще навіть на рівні клініки!

 

4 Липня 2023

Електронний рецепт набирає обертів! Менше ніж за рік було сформовано понад 1,5 мільйона електронних рецептів на ліки за власні кошти пацієнта. Це свідчить про те, що цей цифровий інструмент є доступним для пацієнтів по всій країні.

Усе більше і більше пацієнтів користуються цифровим інструментом для придбання рецептурних ліків в аптеці, тому сьогодні ми відповімо на найбільш поширені запитання українців.

👉Що робити, якщо я не отримав смс-повідомлення з номером рецепта та кодом його погашення?

Таке може статися з кількох причин. Наприклад, якщо за реєстрації в ЕСОЗ ви вказали неправильний номер телефону або ж з часом змінили його. У такому випадку необхідно змінити й метод аутентифікації в ЕСОЗ. Це можна зробити, подавши відповідну заявку через онлайн-форму на сайті НСЗУ

Інша причина – якщо за реєстрації ви обрали офлайн-метод аутентифікації (тобто через документи). У такому випадку лікар має надрукувати вам інформаційну памʼятку до рецепта, яка містить номер рецепта та код його погашення. За бажанням ви завжди можете змінити метод аутентифікації, щоби смс-повідомлення від ЕСОЗ (зокрема, і про рецепти) надходили на ваш телефон.

У будь-якому разі у разі виникнення затримки, лікар може відправити вам повідомлення повторно.

👉В якій аптеці можна придбати ліки за е-рецептом? 

Знайти найближчу аптеку, яка відпускає ліки за е-рецептом, можна на спеціальній аналітичній панелі (дашборді): 

  1. Для цього відкрийте дашборд «Електронна карта місць відпуску лікарських засобів за еРецептом».
  2. Оберіть область, тип та назву населеного пункту, в якому ви проживаєте.
  3. Оберіть назву програми відповідно до групи ліків, на які ви отримали рецепт: «Наркотичні (психотропні) ліки», «Антибактеріальні лікарські засоби» чи загалом «Усі рецептурні» – так вам стане доступним перелік аптек, які мають необхідну ліцензію.

Після цього на дашборді зʼявиться карта з позначками доступних аптек, а також перелік адрес аптек, які відпускають ліки за е-рецептом. Оберіть аптеку, яка буде найбільш зручною для вас.

👉Як саме отримати електронний рецепт на ліки дистанційно?

У порівнянні з паперовим, е-рецепт все ж набагато зручніший, адже спрощує процес повторних призначень і дає можливість зробити це дистанційно. Зверніть увагу, що така можливість доступна у разі лікування хронічних захворювань, тривалого лікування або, наприклад, у випадку рецидивних захворювань. 

Детальний алгоритм, як отримати рецепт на ліки дистанційно, ви можете знайти в розʼясненні МОЗ.

Нагадуємо, що перелік рецептурних ліків, як і правила їх відпуску в аптеці, не змінилися. При цьому для того, щоб перехід у цифровий формат був поступовим, пацієнт сам обирає, який тип рецепта для нього зручніший – паперовий чи електронний. 

Як і раніше діють виключення для регіонів, де йдуть бойові дії, а також на придбання ліків волонтерами для потреб медичного фронту без рецепта лікаря. 

Якщо у вас є й інші питання чи проблеми, повʼязані з електронним рецептом на рецептурні ліки, ви завжди можете звернутися на «гарячу лінію» за коротким номером 16-77 (гілка «7»). Оператори підтримки проконсультують вас та допоможуть у вирішенні тих чи інших питань.

16 Травня 2022

Міністерство охорони здоров’я України , Національна служба здоров’я України та ДП “Електронне здоров’я” разом з експертами USAID – US Agency for International Development розпочали опис бізнес-архітектури охорони здоров’я.

Усупереч російській військовій агресії, Україна продовжує роботу над реформуванням електронної системи охорони здоров’я та реалізації нових електронних пацієнтських сервісів. Найперше – йдеться про покращення безпечної роботи з медичними даними.

Опис бізнес-архітектури дозволить виконувати цифрову трансформацію, опираючись на чіткі процесні послідовності та залежності, ураховуючи всі особливості, етапи та взаємозв’язки між усіма процесами.

Бізнес-архітектура та карта процесів охорони здоров’я включатиме:
– основні процеси за видами медичної допомоги: сімейна медицина (первинна), спеціалізована (вторинна), високоспеціалізована, реабілітація, профілактика, стаціонарна паліативна допомога, екстрена) із відповідними нормативно-правовими документами, на основі яких така допомога надається;
– перелік типів процесів медичної допомоги: реабілітація, діагностика, консультування, профілактика, документообіг та ін.;
– місця надання послуг;
– ролі в процесах та довідники послуг.

Чіткі, прозорі, описані бізнес-процеси ЕСОЗ нададуть можливість ефективніше використовувати наявні ресурси системи, отримувати бажані дані та результати найкоротшим шляхом, а також ефективніше використовувати ресурси для її подальшого розвитку, зміни, доповнення.

Відповідний документ очікується до презентації проектом USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» у вересні 2022 року.

6 Січня 2022
Щороку світові експертні видання оголошують тенденції розвитку eHealth в світі. Сьогодні познайомимо вас з тенденціями на 2022-й рік.
⚙️ Розвиток телемедичних технологій. Йдеться не лише про онлайн-консультації, а й про побудову повноцінного догляду за пацієнтами в домашніх умовах. За допомогою телемедичних технологій це уже не ідея, а повноцінна розробка, яку мають на меті втілити в американській телемедичній платформі “Current Health”.
⚙️ Сервіси систем підтримки прийняття лікарських рішень, які допомагають лікарям швидше встановити точний діагноз, а голосові помічники полегшують процес заповнення медичної документації фахівцям.
⚙️ Рішення для комунікацій із пацієнтами. Чат-боти та голосові помічники спрощують процес збору аналізів, повідомляють про плановий візит до лікаря та збирають зворотний зв’язок. По суті, вони автоматизують частину функцій клієнтського обслуговування та маркетингу.
⚙️ Інтероперабельність медичних систем. Тільки в інтероперабельному інформаційному середовищі досягається такий ефект від взаємодії, при якому кожен учасник отримує користь від використання даних та підвищує ефективність своєї діяльності. У охороні здоров’я вона необхідна для забезпечення безбар’єрного інформаційного простору, що базується на принципах відкритості та багатоцільового використання даних.
⚙️ Технологічні рішення для підтримки ментального здоров’я. Один із найцікавіших для інвесторів та суперечливих напрямків цифрової охорони здоров’я.
Ознайомитись детальніше з тенденціями можете за посиланням – https://www.mobihealthnews.com/…/what-s-next-digital…