Змінено порядок призначення та відпуску ліків: 5 важливих змін для лікарів та фармацевтів

Віднедавна наказом МОЗ були внесені зміни до Наказу МОЗ від 19.07.2005 № 360 «Про затвердження Правил виписування рецептів на лікарські засоби і медичні вироби, Порядку відпуску лікарських засобів і медичних виробів з аптек та їхніх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків». 

Ці зміни покликані не лише спростити процес призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів за електронним рецептом, але й покращити доступ пацієнтів до кваліфікованої медичної допомоги й тим самим – мінімізувати прояви самолікування та нераціонального вживання рецептурних ліків серед українців.  

Сьогодні ми розповімо про 5 важливих змін, які обовʼязково необхідно враховувати лікарям та фармацевтам у повсякденній роботі. 

  1. Відтепер відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці почне здійснюватися виключно на підставі електронного рецепта

Це рішення сприятиме попередженню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини.

Разом з тим пацієнти, які проходять складне лікування та потребують знеболення, зможуть отримувати рецепт на такі ліки у більш зручний спосіб. Так, щоби отримати паперовий рецепт форми № 3 пацієнт чи його представник має що десять днів відвідувати лікарню, натомість з е-рецептом це можна зробити дистанційно (крім призначення препаратів для замісної підтримувальної терапії)!

Можливість призначення наркотичних (психотропних) лікарських засобів за паперовим рецептом діятиме лише для екстемпоральних препаратів,  у разі виникнення технічних питань в роботі центральної бази даних системи, які унеможливлюють виписування електронних рецептів, а також у випадку призначення таких препаратів на територіях, де тривають активні бойові дії.

2. Призначення та відпуск наркотичних (психотропних) ліків, вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів, теж здійснюватиметься за електронним рецептом

Звертаємо вашу увагу, що зазначена зміна передбачає зокрема і те, що призначення лікарем наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з Постановою КМУ від 17.08.1998 №1303, здійснюватиметься також виключно за електронним рецептом

Для цього в електронній системі охорони здоровʼя почала діяти відповідна програма “Наркотичні лікарські засоби за кошти місцевих бюджетів”. 

Так, електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми № 1 та № 3 для призначення таких ліків. При цьому при виписуванні електронного рецепта лікар має обовʼязково вказати інформацію про ЄДРПОУ закладу та власне прізвище, імʼя та по-батькові, а також відсоток відшкодування (безоплатно чи 50%) для того, щоби фармацевт міг облікувати такий е-рецепт при подальшій звітності.

Додатково звертаємо вашу увагу, що порядок звітування аптек щодо відпуску таких лікарських засобів не змінився.

3. Для виїзду за кордон з наркотичними (психотропними) ліками пацієнту необхідна друкована інформаційна довідка до рецепта

Разом із запровадженням зміни щодо відпуску наркотичних (психотропних) ліків виключно на підставі е-рецепта  передбачено, що з метою виїзду з території України для обгрунтування призначення таких ліків буде використовуватися інформаційна довідка до е-рецепта з підписом та печаткою лікаря. 

Отже, якщо пацієнт планує виїжджати за кордон і при цьому буде перевозити ліки з собою – при виписці е-рецепта лікар має надрукувати інформаційну довідку та засвідчити її власним підписом і печаткою лікаря.

4. Зміни щодо строку дії паперових та електронних рецептів на лікарські засоби

Відтепер строк дії рецептів на рецептурні ліки за власні кошти пацієнта становить 90 календарних днів (замість 30 днів). Це дозволить пацієнту не лише рідше відвідувати медичний заклад, щоб поновити рецепт, а й зручніше погашати рецепт, виписаний на повний курс лікування.

При цьому для рецептів на наркотичні лікарські засоби, лікарські засоби, які підлягають реімбурсації або відпускаються на пільгових умовах, строк дії рецептів залишається незмінним: 10 календарних днів – для наркотичних лікарських засобів, 30 календарних днів – для решти зазначених груп ліків, вартість яких покривається за бюджетні кошти.

5. Удосконалено процес дистанційного виписування електронних рецептів

Раніше виписування е-рецепта на рецептурні ліки було можливим лише при наявності у пацієнта гострих чи хронічних захворювань або за потреби продовжити лікування. При цьому в електронній медичній картці пацієнта мало бути обовʼязково зафіксований діагноз та призначення в плані лікування.

Відтепер ця вимога не є обовʼязковою. Так у випадку звернення пацієнта дистанційними засобами звʼязку лікар має право прийняти рішення про виписування електронного рецепта на ліки без проведення особистого прийому пацієнта (за винятком пацієнтів, які проходять замісну підтримувальну терапію).  

При цьому у своєму рішенні лікар має спиратися на отримані від пацієнта дані про його поточний стан, скарги, а також відомості з його первинної облікової медичної документації та з обов’язково внести медичні записи про таку взаємодію до електронної системи охорони здоров’я.

Також звертаємо вашу увагу, що рішення лікаря про дистанційне призначення ліків в жодному разі не повинно суперечити галузевим стандартам у сфері охорони здоров’я, затвердженим МОЗ. 

Також рекомендуємо
6 Червня 2022
Команда Міністерства охорони здоровʼя створила інтерактивний дашборд, де можна простежити постачання та передачу гуманітарної допомоги, яка надходить від партнерів та благодійників.
📊 На сторінці дашборду можна знайти інформацію про те, який гуманітарний вантаж вже доставлено до закладів охорони здоров’я в регіони. У дашборді є можливість простежити лікарські засоби, предмети індивідуального захисту, медичне обладнання, автомобілі швидкої допомоги та витратні матеріали.
Скористатись дашбордом можете за посиланням:
☎️ Нагадуємо про гарячі лінії для допомоги збройним силам, медикам та громадянам України.
Державна гаряча лінія для охочих надати гуманітарну допомогу населенню або підтримати українських військових та бійців територіальної оборони.
⁃ Для дзвінків з України (безкоштовно) – 0 800 202 600;
⁃ Для дзвінків з інших країн (номер також може використовуватись для дзвінків з України за тарифами відповідного оператора зв’язку) +380 44 237 00 02.
Гаряча лінія Міністерства охорони здоров’я України – 0 800 60 20 19.
💊 Охочим долучитися до забезпечення лікарень медикаментами та необхідними матеріалами необхідно заповнити форму за посиланням- https://forms.gle/bAHiUuPQMcy4t3Dw6.
🧬 Також ви можете допомогти, здавши кров (), освоївши базові правила домедичної допомоги () та короткі інструкції, що можуть вам допомогти врятувати чиєсь життя ().
27 Квітня 2022
За інформацією Київська міська державна адміністрація – КМДА з початку війни у Києві зробили майже 23 000 щеплень від COVID-19.
✔️ Не забувайте про обов’язкову вакцинацію. Пандемія COVID-19 досі існує. Як і з нашим основним ворогом, з нею теж потрібно боротись спільними зусиллями.
Усі українці, які перебувають у безпечному місці, можуть отримати вакцинацію у наступних пунктах –
✔️ Також нагадуємо, що отримати щеплення ви можете також і у сімейного лікаря. Сьогодні для консультації у сімейного лікаря декларація з ним не обов’язкова.
❗З 5-го квітня 2022 року урядом було прийнято рішення щодо продовження терміну відображення COVID-сертифікатів в “Дії” – 545 днів від дати щеплення. Це дозволить українцям, які перебувають за кордоном, підтвердити наявність щеплення і завершити курс вакцинації за потреби.
28 Червня 2024

Запущено постійну верифікацію відомостей реєстрів ЕСОЗ з Державним реєстром фізичних осіб-платників податків (ДРФО), тому зібрали для вас усю необхідну інформацію, як підготуватися до змін, щоби верифікація ваших пацієнтів пройшла успішно. 

Ось ТОП-10 найпоширеніших питань та відповіді на них:

  • Як здійснюється верифікація з ДРФО?

Система автоматично збирає необхідні дані та відправляє їх в ДПС захищеним каналом. Лікарі в цьому процесі участі НЕ беруть.

  • Як часто відомості пацієнта верифікуються?
  • під час реєстрації пацієнта вперше 
  • кожного разу при оновленні даних пацієнта
  • планово з визначеною НСЗУ періодичністю, навіть якщо дані пацієнта не змінювалися.

 

  • Які дані пацієнта підлягають верифікації?
  • ПІБ пацієнта, дата його народження, а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП)
  • відомості про відмову від присвоєння РНОКПП
    (коли в ЕСОЗ не вноситься РНОКПП та відмітка про відмову проставляється “так”, наприклад, у разі відмови з релігійних міркувань)
  • відомості про відсутність РНОКПП
    (коли в ЕСОЗ не вноситься РНОКПП та не заповнюється відмітка про відмову)

 

  • Що означає статус “Потребує верифікації”?

Статус верифікації “Потребує верифікації” інформує про потребу проведення верифікації автоматично системою або в ручному режимі (НСЗУ). 

На цьому етапі жодних дій від лікаря НЕ потрібно (навіть якщо статус верифікації більшості пацієнтів “Потребує верифікації”). До того ж цей процес жодним чином не блокує роботу лікаря з обліковим записом пацієнта.

 

  • На що важливо звертати увагу лікарям?

Наразі додаткова підготовка від лікарів не вимагається. Як і завжди медики мають стежити за актуальністю даних пацієнтів під час надання їм медичної допомоги та за потреби – оновлювати інформацію.

Оновлювати запис про пацієнта має той лікар, який надає медичну допомогу пацієнту на цей момент. У разі, якщо лікар спеціалізованої медичної допомоги виявив невідповідність у даних пацієнта, він має актуалізувати його дані. 

З початком верифікації даних пацієнтів за РНОКПП рекомендуємо лікарям періодично відстежувати статуси верифікації свої пацієнтів та за потреби – оновлювати їх дані на коректні.

 

  • Чи потрібно щось від лікаря або пацієнта, якщо статус верифікації пацієнта – “Успішна верифікація”?

НІ, відомості пацієнта автоматично перевірено і вони актуальні.

 

  • Що має зробити лікар, якщо статус верифікації пацієнта – “Неуспішна верифікація (потребує змін)”?

Якщо РНОКПП не оновиться автоматично (переважно це стосуватиметься жінок старше 16 років) – лікар має перевірити та за потреби оновити реєстраційні дані пацієнта. Якщо помилка допущена в його РНОКПП – треба спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ з метою оновити дані. 

Якщо дані пацієнта в ЕСОЗ відповідають даним в документах, які надав пацієнт – необхідно спрямувати пацієнта оновити дані до Державної податкової служби.

 

  • Чи потрібно буде вручну виправляти дані по всіх пацієнтах, в яких були помилки?

Для більшості пацієнтів системою буде автоматично оновлено РНОКПП на коректний. Після чого статус пацієнта зміниться на “Успішна верифікація”.  У такому разі додаткові дії від лікаря чи пацієнта не вимагатимуться.

 

  • Якими нормативно-правовими актами регулюються зміни?

Процес верифікації записів про пацієнтів в електронній системі охорони здоровʼя регулюється:

 

  • Де дізнатися про верифікацію відомостей ЕСОЗ детальніше?

Шукайте більше рекомендацій щодо верифікації пацієнтів у👉 вебінарі  

Поширені запитання та відповіді про 👉 верифікацію.

18 Лютого 2022

Нові ліцензії чи зміни до чинних — не потрібні. МОЗ пояснює зміни до ліцензійних умов з медпрактики.

Зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, які днями були ухвалені Урядом, не зобов’язують керівників закладів охорони здоров’я отримувати нову ліцензію чи вносити зміни до чинних. Вони стосуються зобов’язання медзакладів упродовж 5 місяців почати роботу в електронній системі охорони здоров’я, якщо цього не було зроблено раніше. Про це під час ранкового брифінгу заявила заступниця міністра Марія Карчевич. 

«Заклади охорони здоров’я, незалежно від форми власності, мають вести базові медичні записи в електронній системі охорони здоров’я. Це дозволить зберігати необхідну медичну інформацію про пацієнта в єдиному місці — електронній  медичній картці. Таким чином, не буде межі між приватною та державною медициною. Усі заклади працюватимуть у рівних умовах, а  пацієнт завжди матиме доступ до своєї електронної медичної карти, незалежно від того, в якому закладі він обслуговується — комунальному чи приватному», — розповіла заступниця міністра.   

Заступниця міністра також наголосила, що на сьогодні правила ведення первинної облікової медичної документації залишаються незмінними. Тобто вони регламентуються чинними наказами МОЗ та іншими нормативно-правовими актами.

«На сьогодні у нас є обов’язкова вимога в законодавстві про ведення в електронному обліку таких документів, як, приміром, медичний висновок про тимчасову непрацездатність, медичний висновок про народження дитини, записи про вакцинацію та електронний рецепт на цукрознижувальні препарати. Відповідно, така первинна облікова медична інформація має обов’язково вноситися до ЕСОЗ», пояснила Марія Карчевич. 

Повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації буде відбуватися поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.

Нагадаємо, у середу Уряд ухвалив зміни до Ліцензійних умов, згідно з якими усі заклади охорони здоров’я, які провадять медичну практику, працюватимуть в ЕСОЗ. ЕСОЗ це велика двокомпонентна система, яка містить медичні дані, що раніше зберігалась у паперовій формі. Вже зараз вона об’єднує понад 34 мільйони пацієнтів та 5,5 тисячі як комунальних, так і приватних закладів охорони здоров’я. 

До ЕСОЗ уже внесено до 700 мільйонів медичних записів. Це система з надвисоким навантаженням та однією з рекордних швидкостей росту даних у світі, які надійно захищені відповідно до міжнародних стандартів безпеки.