Українська команда eHealth взяла участь у розробці стратегії цифровізації охорони здоров’я в ЄС на симпозіумі ВООЗ

ІІ Симпозіум ВООЗ

Команда eHealth з Міністерства охорони здоров’я побувала на ІІ Симпозіумі ВООЗ щодо майбутнього систем охорони здоров’я в цифрову еру, що відбувся в Португалії. 

Це важлива подія, яка об’єднує урядовців, науковців, експертів, представників громадянського суспільства, професійних організацій у сфері охорони здоров’я. Серед української делегації, яка стала учасником заходу – представники МОЗ, Національної служби здоров’я, «Медичні закупівлі України» та Центру громадського здоровʼя. 

ІІ Симпозіум ВООЗ став платформою для обговорення цифрових трендів і формування дій на підтримку Регіонального плану дій у сфері цифрової охорони здоровʼя для Європейського регіону на 2023 – 2030 роки, схваленого під час 72-ї сесії Європейського регіонального комітету ВООЗ.

Під час зустрічі делегати мали змогу поділитися досвідом впровадження цифрових інструментів, дискутувати щодо можливостей боротьби з інфекційними та неінфекційними захворюваннями, а також розглянути медичні рішення з використанням штучного інтелекту, у тому числі і для покращення психічного здоров’я.

«Розвиток електронної охорони здоров’я, а також детальне планування необхідних заходів і ресурсів виноситься на пріоритетні позиції в багатьох країнах світу, і Україна не є виключенням. Це також наближає досягнення таких цілей, як доступність і якість медичних послуг, управління якістю та ефективністю сфери охорони здоров’я загалом, – говорить заступниця міністра охорони здоров’я з питань цифрового розвитку Марія Карчевич. – Ми маємо успішний досвід впровадження низки електронних рішень та сервісів, яким поділились із іншими країнами. Водночас є ще багато планів і проєктів, які хочемо втілити в життя. До прикладу, у 2023 році нашою командою реалізується дорожня мапа зі 107 цифрових проєктів».

Серед питань, які розглянули на симпозіумі і які досі потребують пристальної уваги – потреба в підвищенні захисту даних та покращення цифрової грамотності пацієнтів. Також світова спільнота активно вивчає нові напрямки, у яких можна використовувати технології штучного інтелекту, зокрема, у таких сферах, як телемедицина, психічне здоров’я та аналіз цифрових знімків пацієнта з метою виявлення хвороб або ускладнення на ранніх стадіях. 

Всесвітня сфера охорони здоров’я перебуває на етапі активної цифровізації. Серед пріоритетних векторів розвитку – покращення доступності послуг, налагодження системної цифрової співпраці та обмін досвідом для застосування штучного інтелекту у медицині, – зазначає Олександр Ємець. – Щоб розробити якісні електронні сервіси, треба проаналізувати величезний обсяг медичної інформації. 86% країн ЄС вже почали використовувати пацієнтські дані для аналізу та прийняття рішень. Завдяки стрімкій цифровій трансформації української медицини ми з ними “на одній хвилі”, адже усі електронні інструменти розробляються та покращуються лише на основі аналізу потреб та запитів користувачів ЕСОЗ. Україна стежить за трендами й успішно розвиває нові проєкти в сфері електронного здоров’я. Лише за пів року ми впровадили більше 9 проєктів і 29 – ще в роботі. Нам є чим поділитися з іноземними колегами, і це добрий знак”.  

Революційні технологічні рішення у сфері медицини розробляються з ціллю попередити хворобу, а не лікувати її наслідки. Саме тому розвинені країни схиляються до підходу у розвитку охорони здоров’я, виділяючи 80% ресурсу на підтримку здоров’я і лише 20% – на лікування. 

Також рекомендуємо
29 Вересня 2022
Кабінет Міністрів України прийняв зміни до Ліцензійних умов щодо господарської діяльності з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі й імпорту лікарських засобів, які передбачають підключення закладу до Електронної системи охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
Метою цього рішення є забезпечення можливості відпуску рецептурних лікарських засобів в аптеках за електронним рецептом.
Втім, це рішення буде впроваджуватися поступово з можливістю запровадження перехідного періоду для аптек. Так, дана вимога стане обовʼязковою для всіх субʼєктів господарювання з 1 квітня 2023 року.
На період воєнного стану виключенням будуть лише аптеки, розташовані в зоні проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Нагадаємо, щоб зареєструватися в електронній системі охорони здоровʼя, аптекам необхідно:
1) Обрати медичну інформаційну систему (МІС). Перелік підключених МІС, які надають послуги аптекам, можна знайти на сайті системи. Під час вибору МІС та укладенні договору про надані послуги, радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки, як одні з пріоритетних вимог.
2) Зареєструвати керівника, заклад та його підрозділи в електронній системі охорони здоровʼя.
3) Забезпечити уповноважених працівників закладу кваліфікованим електронним підписом.
4) Зареєструвати всіх інших фармацевтичних працівників, які здійснюють відпуск рецептурних ліків, в системі.
Детальніше ознайомитись можете за посиланням:
4 Березня 2022
Уже понад 500 колег-медиків з різних країн світу готові надавати медичну допомогу в Україні.
Через реєстраційну форму уже зареєструвалось понад 500 іноземних медичних працівників.
Це лікарі, медичні сестри та парамедики з країн Європейського союзу, Великобританії, Швейцарії, Туреччини, Азербайджану, Ізраїлю, США, Канади, Австралії, Нової Зеландії, Південної Африки, Індії, Йорданії, Бразилії та інших країн, які виявили бажання приїхати до України та разом з українськими лікарями допомагати постраждалим.
📎Реєстрація надалі залишається відкритою. Усю необхідну інформацію про реєстрацію, та контакти національних координаторів можна дізнатись за посиланням-
📎 Фінансово допомогти можете здійснити на офіційні рахунки Міністерства охорони здоров’я, перелік яких доступний за посиланням-
Щиро вдячні всі партнерам та колегам, які підтримують українських медиків та медицину у цей надважливий час!
Все буде Україна! 🇺🇦
4 Листопада 2022
Сьогодні розповідаємо 5 фактів про боротьбу з діабетом в Україні.
👤В Україні зареєстровано понад 1 млн хворих на цукровий діабет і близько 200 тис. пацієнтів змушені постійно приймати інсулін.
🏥 Програмою медичних гарантій передбачено низку діагностичних та лікувальних послуги, які пацієнт може безоплатно отримати в закладах, законтрактованих з НСЗУ Національна служба здоров’я України.
Детальніше:
👩‍⚕️ Сьогодні в межах урядової програми реімбурсації «Доступні ліки» українець, хворий на діабет, може отримати ліки безкоштовно або з невеликою доплатою за е-рецептом. На час дії воєнного стану отримати ліки також можна за паперовим рецептом.
💊На сьогодні до програми включено 53 торгових назв лікарських засобів при діабеті 2 типу.
Детальніше: https://cutt.ly/8MsVJos
💉 Також до Реєстру лікарських засобів, які підлягають реімбурсації включено 45 препаратів інсулінів
Детальніше: https://cutt.ly/PMsBK9N
👉 Знайти найближчий медзаклад або аптеку, яка має договір з НСЗУ, можна зателефонувавши до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77.
10 Серпня 2023

З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я Адміністратор здійснює регулярні заходи з тестування всіх без винятку електронних медичних інформаційних систем щодо їх відповідності актуальним технічним вимогам.

Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.

Відповідно до наказу ДП “Електронне здоровʼя” №37 від 09.08.2023 та, ураховуючи виявлені у результаті таких тестувань невідповідності функціональних можливостей електронної медичної інформаційної системи актуальним технічним вимогам, Адміністратором прийнято рішення щодо відключення електронної медичної інформаційної системи “Lakmus” 09.10.2023 від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я. 

Так у ході тестування були виявлені наступні невідповідності технічним вимогам:

  • Модуль 3.9 Виписування електронного рецепту – негативний висновок Адміністратора від 25.07.2023 року № 705;
  • Модуль 3.10 “План лікування” – негативний висновок Адміністратора від 25.07.2023 року № 704;
  • Модуль 3.17 Вимоги до роботи з електронними направленнями – негативний висновок Адміністратора від 04.08.2023 року № 764;
  • Модуль 3.18 Вимоги до Процедур – негативний висновок Адміністратора від 04.08.2023 року № 765;
  • Модуль 3.19 Вимоги до Спостережень – негативний висновок Адміністратора від 04.08.2023 року № 766.

При цьому зауважимо, що впродовж 60 днів, оператор медичної інформаційної системи може провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування відповідності технічним вимогам.

Інформуємо вас, що у разі відключення МІС від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, якою користуються заклади охорони здоров’я, фізичні особи – підприємці, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (надалі – заклад охорони здоров’я), останні мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я інший МІС відповідно до алгоритму вибору МІС; 

– розірвати договір з Оператором МІС в частині взаємодії з ЦБД ЕСОЗ та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

При відключенні МІС від ЦБД ЕСОЗ вам потрібно завчасно підготуватися та слідувати алгоритму:

  1. Обрати з переліку на сайті https://ehealth.gov.ua/pidklyucheni-do-ehealth-mis/ МІС, яка відповідає потребам Вашого закладу, зв’язатись зі службою підтримки вибраної вами МІС з переліку, наведеного в таблиці, та слідувати їх подальшим інструкціям.
  2. Загальний процес переходу включатиме наступні кроки (Зверніть увагу! У кожної МІС процес переходу може відрізнятися):
  • реєстрація закладу (внесення ЄДРПОУ) та керівника закладу;
  • синхронізація всіх даних організації (структури закладу, підрозділів, працівників, пацієнтів, декларацій і всіх внесених медичних даних) з ЕСОЗ та МІС;
  • синхронізація та додавання усіх співробітників закладу, які не підтягнулись автоматично.

3. Провести процедуру закупівлі послуг використання нового МІС для роботи в електронній системі охорони здоров’я.

Фахівці ДП “Електронне здоровʼя” спільно з партнерами готові провести необхідні консультації та зробити технічний перехід закладу максимально комфортним для користувачів ЕСОЗ.