Ведення пацієнтів із цукровим діабетом. Новий функціонал ЕСОЗ

Категоризація інсулінозалежних

В електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) з’явився новий функціонал для ведення пацієнтів із цукровим діабетом, які потребують інсулінів. Тепер лікар має категоризувати кожного пацієнта, тобто віднести до певної категорії на основі клінічних показників. 

Навіщо це потрібно? Від категорії пацієнта залежить програма реімбурсації, за якою може бути призначений інсулін. Отже, для кожного пацієнта визначається оптимальна лікарська форма такого інсуліну.

Категоризація інсулінозалежних пацієнтів необхідна для більш коректного та ефективного призначення інсулінів та їх подальшого відшкодування за програмою реімбурсації. 

Клінічна оцінка

Як саме лікарям категоризувати пацієнтів?

Категоризація пацієнтів відбувається на підставі клінічної оцінки: лікар оцінює клінічні та соціальні стани пацієнта. Робити це повинен лікар-ендокринолог. Проте під час воєнного стану визначити категорію може й лікар первинної медичної допомоги, який веде план лікування пацієнта з призначенням інсуліну на основі попереднього аналогічного призначення ендокринолога.

Щоб облікувати категорію пацієнта в ЕСОЗ, лікарю потрібно створити електронний медичний запис “Клінічна оцінка”.

 

Що таке “Клінічна оцінка” та як її створити? 

Лікар оглядає пацієнта, аналізує клінічну історію, підбиває підсумки щодо його стану і робить запис в ЕСОЗ — це і є клінічна оцінка. 

Є деякі відмінності у створенні запису про клінічну оцінку ендокринологом та лікарем первинки. Так, лікар-ендокринолог повинен створити запис про поточну Клінічну оцінку ПЕРЕД створенням запису про призначення інсуліну. Це стосується і створення нового плану лікування та призначень у ньому, і створення нових призначень у тому плані лікування, що вже існує.

Лікар первинки також повинен створити запис про клінічну оцінку ПЕРЕД записом про призначення інсуліну, проте його план лікування та призначення в ньому базуються на попередньому аналогічному призначенні ендокринолога.

При створенні призначення на інсулін лікар (в параметрі “Обгрунтування підстав”) обов’язково повинен вказати посилання на актуальний запис про клінічну оцінку щодо категорії інсулінозалежного пацієнта. Це є підтвердженням того, що призначення може бути виписане за відповідною програмою реімбурсації.

Є ситуації, коли лікар повинен завжди створювати новий запис про клінічну оцінку:

  • якщо категорія інсулінозалежного пацієнта визначається вперше (немає попереднього запису про клінічну оцінку);
  • визначено, що категорія пацієнта змінилась;
  • пацієнту визначено категорію, яка НЕ є сталою (навіть якщо попередній запис створений із такою самою категорією). 

Якщо поточний запис про категорію пацієнта відноситься до умовно сталої категорії (категорія 10, 7 або 8, див. таблицю 1) і на даний момент лікар визначив, що категорія не змінилася, то новий запис про клінічну оцінку можна не створювати.

 

Які можуть бути труднощі зі створенням клінічної оцінки?

Клінічна оцінка має посилатися на електронні медичні записи (ЕМЗ), на підставі яких була визначена категорія пацієнта. Посилання на такі ЕМЗ повинні міститися в параметрі “Знахідки” клінічної оцінки

(див. таблицю 1).

Щоб ЕМЗ справді міг вважатися підставою для клінічної оцінки, він має відповідати певним вимогам — наборам правил. Як лікарю дізнатися ці вимоги? Це має забезпечити медична інформаційна система (МІС), у якій лікар працює. Так, інтерфейс МІС повинен передбачати можливість переглянути набори правил для кожної категорії. Із цим питанням завжди можна звернутися до оператора МІС.

Якщо ж в ЕСОЗ відсутні записи, які мають бути підставою для категорії, лікар може їх створити:

  • якщо пацієнт має електронний чи паперовий документ із усіма необхідними даними, лікар може внести їх в ЕСОЗ із зазначенням атрибутів документу;
  • якщо такого документу і даних немає, лікар може провести обстеження, з’ясувати потрібну інформацію та створити записи в ЕСОЗ.

Також, як варіант, можна піти альтернативним шляхом: створити в ЕСОЗ запис про клінічну оцінку з категорією 10 “Пацієнти з цукровим діабетом, які потребують інсулінотерапії”. Це свого роду універсальна категорія, яку згодом можна уточнити: направити пацієнта на додаткові обстеження, отримати необхідну інформацію, створити на її основі потрібні медичні записи — і облікувати іншу, актуальну категорію.

Скільки діє запис про клінічну оцінку як підстава для призначення інсуліну?

Лікар може призначати інсулін пацієнтові на підставі запису про клінічну оцінку впродовж періоду, який залежить від категорії. Цей період визначає НСЗУ. Якщо це умовно стала категорія (10, 7 або 8), то інсулін можна призначати, навіть якщо запис був створений доволі давно. Це не скасовує обов’язку лікаря визначати категорію пацієнта перед кожним призначенням, а лише спрощує його роботу. Оскільки якщо категорія 10, 7 чи 8 не змінилась, лікар може не створювати нового запису про клінічну оцінку, а використати як підставу попередній. 

Клінічна оцінка

Якщо ж йдеться не про сталу категорію, то лише нещодавній запис можна використати як підставу для призначення інсуліну. У такому разі лікар завжди має створювати новий запис про клінічну оцінку — навіть якщо категорія не змінилася (див. таблицю 2).

Де дізнатися більше?

Академія НСЗУ пропонує оновлений курс про ведення електронних медичних записів пацієнтів із діабетом. Переходьте за посиланням та реєструйтеся:

Таблиця 1

Категорії пацієнтів із цукровим діабетом

Таблиця 2

Терміни дії записів про клінічну оцінку

Також рекомендуємо
28 Червня 2024

Запущено постійну верифікацію відомостей реєстрів ЕСОЗ з Державним реєстром фізичних осіб-платників податків (ДРФО), тому зібрали для вас усю необхідну інформацію, як підготуватися до змін, щоби верифікація ваших пацієнтів пройшла успішно. 

Ось ТОП-10 найпоширеніших питань та відповіді на них:

  • Як здійснюється верифікація з ДРФО?

Система автоматично збирає необхідні дані та відправляє їх в ДПС захищеним каналом. Лікарі в цьому процесі участі НЕ беруть.

  • Як часто відомості пацієнта верифікуються?
  • під час реєстрації пацієнта вперше 
  • кожного разу при оновленні даних пацієнта
  • планово з визначеною НСЗУ періодичністю, навіть якщо дані пацієнта не змінювалися.

 

  • Які дані пацієнта підлягають верифікації?
  • ПІБ пацієнта, дата його народження, а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП)
  • відомості про відмову від присвоєння РНОКПП
    (коли в ЕСОЗ не вноситься РНОКПП та відмітка про відмову проставляється “так”, наприклад, у разі відмови з релігійних міркувань)
  • відомості про відсутність РНОКПП
    (коли в ЕСОЗ не вноситься РНОКПП та не заповнюється відмітка про відмову)

 

  • Що означає статус “Потребує верифікації”?

Статус верифікації “Потребує верифікації” інформує про потребу проведення верифікації автоматично системою або в ручному режимі (НСЗУ). 

На цьому етапі жодних дій від лікаря НЕ потрібно (навіть якщо статус верифікації більшості пацієнтів “Потребує верифікації”). До того ж цей процес жодним чином не блокує роботу лікаря з обліковим записом пацієнта.

 

  • На що важливо звертати увагу лікарям?

Наразі додаткова підготовка від лікарів не вимагається. Як і завжди медики мають стежити за актуальністю даних пацієнтів під час надання їм медичної допомоги та за потреби – оновлювати інформацію.

Оновлювати запис про пацієнта має той лікар, який надає медичну допомогу пацієнту на цей момент. У разі, якщо лікар спеціалізованої медичної допомоги виявив невідповідність у даних пацієнта, він має актуалізувати його дані. 

З початком верифікації даних пацієнтів за РНОКПП рекомендуємо лікарям періодично відстежувати статуси верифікації свої пацієнтів та за потреби – оновлювати їх дані на коректні.

 

  • Чи потрібно щось від лікаря або пацієнта, якщо статус верифікації пацієнта – “Успішна верифікація”?

НІ, відомості пацієнта автоматично перевірено і вони актуальні.

 

  • Що має зробити лікар, якщо статус верифікації пацієнта – “Неуспішна верифікація (потребує змін)”?

Якщо РНОКПП не оновиться автоматично (переважно це стосуватиметься жінок старше 16 років) – лікар має перевірити та за потреби оновити реєстраційні дані пацієнта. Якщо помилка допущена в його РНОКПП – треба спрямувати пацієнта подати звернення до НСЗУ з метою оновити дані. 

Якщо дані пацієнта в ЕСОЗ відповідають даним в документах, які надав пацієнт – необхідно спрямувати пацієнта оновити дані до Державної податкової служби.

 

  • Чи потрібно буде вручну виправляти дані по всіх пацієнтах, в яких були помилки?

Для більшості пацієнтів системою буде автоматично оновлено РНОКПП на коректний. Після чого статус пацієнта зміниться на “Успішна верифікація”.  У такому разі додаткові дії від лікаря чи пацієнта не вимагатимуться.

 

  • Якими нормативно-правовими актами регулюються зміни?

Процес верифікації записів про пацієнтів в електронній системі охорони здоровʼя регулюється:

 

  • Де дізнатися про верифікацію відомостей ЕСОЗ детальніше?

Шукайте більше рекомендацій щодо верифікації пацієнтів у👉 вебінарі  

Поширені запитання та відповіді про 👉 верифікацію.

25 Квітня 2025

Невдовзі в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) відбудуться оновлення, які спростять роботу з законними представниками недієздатних пацієнтів.

Зміни стосуватимуться всіх медичних працівників, які працюють з недієздатними пацієнтами, а здебільшого – з неповнолітніми дітьми. Спрощений процес дозволить, зокрема:

  • обирати законного представника з-поміж уже зареєстрованих в ЕСОЗ пацієнтів — без потреби вносити дані вручну;
  • замість дублювання даних – повʼязувати карку недієздатного пацієнта та законного представника через МІС;
  • простіше оновлювати дані про законного представника пацієнта – буде достатньо оновити дані лише в його записі;
  • як і раніше – обліковувати кількох законних представників одночасно (наприклад, обох батьків дитини);
  • автоматично припиняти зв’язок з представником після досягнення пацієнтом повноліття (без додаткових дій лікаря);
  • підтверджувати цивільну дієздатність пацієнтів віком від 14 років;

❗️Звертаємо увагу: деякі дії з записом недієздатного пацієнта — як-от подання декларації або оновлення персональних даних – будуть доступні лише за наявності зареєстрованого зв’язку з його законним представником за новим процесом.

⚠️ Кінцевий строк для оновлення записів недієздатних пацієнтів не встановлено. Лікарі можуть оновлювати інформацію поступово — під час планових візитів пацієнтів. Нововведення не вплинуть на створення медичних записів, виписування е-рецептів чи направлень.

Оновлений зв’язок також використовуватиметься для автоматичного встановлення методу автентифікації недієздатного пацієнта, а також у процесі верифікації персональних даних пацієнта в ЕСОЗ.

Детальніше, що зміниться – дізнавайтесь на вебінарі «Зміни у роботі з записом пацієнта в ЕСОЗ: реєстрація законних представників за спрощеним процесом».

Додаткову інформацію можна отримати у представника вашої медичної інформаційної системи (МІС).

27 Лютого 2022
Наші Збройні сили України та медики реальні герої! Пишаємось кожним з Вас!
Проте, ми теж повинні їх підтримувати! Задля швидшої перемоги усіх нас!
📌Для оперативної навігації нижче подаємо посилання, що можуть бути корисними:
🏥Допомогти закладам охорони здоров’я
🩸Здати кров донорам
🚑Базові правила домедичної допомоги
🗣Як говорити із дітьми про війну
🫀Інструкції, що можуть врятувати життя
❓Як медикам-іноземцям долучитись до роботи в українських лікарнях
💊Інформацію щодо потреб у ліках, медичних виробах та засобах захисту для медиків залишайте за номером національного контакт-центру 0 800 20 19
Віримо та підтримуємо Збройні сили України разом! 🇺🇦
15 Серпня 2022

Шановні партнери та користувачі ЕСОЗ!

З метою оптимізації та покращення продуктивності системи ЕСОЗ, відбуватимуться планові регламентні роботи в оператора SMS-повідомлень. Протягом вказаного часу надсилатись SMS-повідомленя не будуть.

Задля мінімізації можливих незручностей для користувачів, регламентні роботи відбуватимуться з 02:00 18.08.2022 та до 05:00 18.08.2022.

Дякуємо за розуміння!