В Україні розпочали роботу ще два центри неонатального скринінгу новонароджених — у Харкові та Кривому Розі

З жовтня минулого року в Україні проводиться розширений неонатальний скринінг новонароджених — комплексне обстеження на 21 захворювання з метою своєчасного виявлення рідкісних (орфанних) генетичних захворювань.

Пілотний запуск дослідження стартував у 12 регіонах країни. А вже з 24 квітня 2023 року географію дослідження було розширено. Відтепер послуга також доступна у пологових закладах і в інших регіонах нашої країни (окрім тимчасово окупованих територій).

Це стало можливим завдяки відкриттю ще двох центрів неонатального скринінгу — на базі Міжобласного спеціалізованого медико-генетичного центру — Центру рідкісних (орфанних) захворювань у Харкові та Міжобласного центру медичної генетики і пренатальної діагностики імені П. М. Веропотвеляна у Кривому Розі. Також такі лабораторні центри уже успішно працюють у Львові та Києві.

Це сучасні високотехнологічні лабораторії, оснащені спеціальним обладнанням, програмним забезпеченням та лабораторними інформаційними системами. У процесі підготовки було забезпечено навчання медичних працівників, проведено закупівлю реагентів та логістичних рішень, нових тест-бланків для забору крові, закладено фінансування на послуги з неонатального скринінгу в рамках програми медичних гарантій.

«Своєчасний скринінг це не просто діагностика, а можливість ще на доклінічній стадії завчасно виявити хворобу, застосувати корекцію і тим самим забезпечити дитині повноцінне життя», — зазначила заступниця міністра охорони здоровʼя Марія Карчевич.

Послуга розширеного неонатального скринінгу доступна в пологових стаціонарах, перинатальних центрах та дитячих лікарнях з неонатологічними відділеннями.

Як проходить дослідження?

  • Дослідження проводять у перші 48-72 години життя немовлят.
  • Батькам дитини необхідно лише надати письмову згоду на проведення дослідження.
  • Медичний працівник здійснить забір кількох крапель капілярної крові малюка та нанесе їх на спеціальні тест-бланки.
  • Після цього тест-бланки передають на дослідження до регіонального лабораторного центру.
  • Якщо результати скринінгу негативні, тобто ризиків не виявлено, вони не повідомляються батькам, а лише зберігаються в електронній карті дитини та у базі даних лабораторії.
  • У разі виявлення ризиків — батьків поінформують про загрозу для проведення подальших підтверджувальних чи спростувальних тестувань або призначення лікування.

Усі етапи дослідження супроводжуються та фіксуються в електронній системі охорони здоровʼя: від реєстрації новонародженого та взяття зразків крові до обробки направлення лаборантом та фіксування діагностичного звіту за результатами досліджень. Це дозволяє всім учасникам зручно та оперативно обмінюватися інформацією для забезпечення максимально швидкого реагування на результат дослідження. 

Так, широкий спектр дослідження, цифровізація та злагоджена комунікація між усіма учасниками процесу дозволяють ще в перші дні життя дитини виявити ризики захворювань та завчасно почати лікування. Адже своєчасне застосування протокольної терапії та корекції дозволяє повністю запобігти розвитку захворювання, повністю нівелювати симптоми хвороби або значно полегшити їх, щоби забезпечити дитині повноцінне життя.

Проєкт розширеного неонатального скринінгу втілюється за ініціативи Президента України та реалізації Міністерства охорони здоров’я України.

Нагадаємо, що попередньо в Україні усі новонароджені безоплатно перевірялися на 4 спадкові хвороби гіпотиреоз, фенілкетонурія, адреногенітальний синдром, муковісцидоз. З жовтня 2022 року діагностику розширено до можливості виявлення 21 орфанного захворювання.  За цей час було проведено понад 50 тисяч досліджень на базі двох регіональних центрів неонатального скринінгу

Також рекомендуємо
6 Жовтня 2020

Іванка Небор –Український блогер-лікар отоларинголог на дослідницькій позиції у госпіталі Цинциннаті, США. Засновник та керівник медичної платформи INgenius. 

Іванка уже рік стажується в Американському госпіталі та навчається у американському коледжі на програмі для лікарів Clinical Research, University of Cincinnati College of Medicine.

В інтерв’ю eHealth Іванка розповіла як працює електронна система охорони здоров’я в Америці та що особливого в роботі лікаря з eHealth в Штатах

 

  • Розкажіть, будь ласка, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Америці.

 

В основному у великих лікарнях встановлена система “EPIC”. Значна частина лікарів працює саме в ній. Проте, лікарі які відкривають власну практику та утримують невеликі лікарні, найчастіше не можуть дозволити встановити “EPIC”. Вони обирають дешевшу програму. Ось до прикладу: 5 лікарів-лорів зібрались і відкрили свою приватну практику. З самого старту їм не вистачить коштів одразу купити “EPIC” і вони надають перевагу дешевшому варіанту. 

 

  • Хто в основному фінансує лікарські послуги в Америці?

 

Тарифи лікарів встановлюються виключно згідно їх спеціалізації і кількості випадків, які лікує певний лікар. 

 В більшості випадків все лікування пацієнтів здійснюється за страхуванням. Є різні види державного та приватного страхування. Ось програма державного субсидування Medicaid покриває дуже дорогі процедури. До прикладу кохлеарну імплантацію (операція, яку роблять при втраті слуху- встановлюють імплант, який замінює звуковий апарат). Але якщо якісь послуги не передбачені страховою виплатою пацієнта, їх можуть надати відповідно до окремого договору. 

 

  • Чи  визначаються загальні правила та норми електронної медицини? Чи є якийсь орган який ними опікується? 

 

Загальної основної структури, як міністерства тут немає. Але кожен штат встановлює свої певні правила ліцензування. До прикладу, під час пандемії дуже розвинулась телемедицина. Часто лікарі надають консультації колегам з інших регіонів. Але в тот час і виникли проблеми з впровадженням телемедицини, тому що кожен штат повинен надати ліцензію на цей вид послуг. Ось теледзвінок не можуть з Огайо провести в Каліфорнії, тому що лікарні, яка його проводить потрібно мати ліцензію на кожен штат.  

 

  • Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система в лікарні?

 

Програму вибирає адміністрація. Це в основному не лікарі. Адже кожна лікарня в Америці – це окрема бізнес структура. Також обслуговують систему секретарі та відповідні менеджери. В Україні, як я проходила інтернатуру – зі страховими компаніями повинні зв’язуватися напряму лікарі або інтерни. В Америці ж усі фінансові питання, страхування, вирішують не медики, а відповідні фахівці. Лікар документує усі щоденики та описи хворих, але дуже мало займається організаційними моментами, оскільки це дорого дуже обійдеться лікарні.

 

  • Чи долучаються приватні компанії до розробки функціоналу американського еHealth чи він лише державний?

 

 Так, увесь функціонал в основному приватний. Взагалі, вважаю, що приватні інвестиції та структури – основа розвитку, будь-якої, медицини. 

 

  • Усі лікарі перед початком роботи проходять навчання з користування електронної системи охорони здоров’я?

 

 В мене були тренінги в січні. Я записалася на курс. Збирається клас медичних працівників і кожен тиждень проводять навчання. Коли навчали працювати в системі, створювали окремий учнівський кабінет, де ми одразу могли спробувати використати весь необхідний функціонал. На самому початку стажування кожен обов’язково мав пройти тренінг з безпеки. На тренінгу пояснили усі правила роботи з програмою та захисту інформації пацієнтів. В Америці виділяється дуже багато часу та ресурсів для захисту приватної інформації громадян. Навіть після проходження курсу потрібно усі матеріали, що були роздруковані, викинути в окремий контейнер для утилізації, інакше можна отримати штраф.

 

  • Які основні проблеми з якими зіштовхуються лікарі при роботі з системою?

 

Часто трапляються проблеми при передачі даних з різних медичних систем. Наприклад КТ, МРТ- це окрема електронна система. Якщо пацієнт зробив їх в лікарні, де немає договору з “EPIC”, тоді або лікарня надсилає запит, щоб отримати знімки і це займає певний час, або пацієнт сам звертається в цей центр щоб отримати копію і на наступну консультацію приносить цей знімок. Але зачасту у великих університетських клініках завжди є свій діагностичний центр, де роблять КТ та МРТ.

 

  • В системі “ЕРІС” ви зареєстровані, як “дослідник”. Розкажіть, будь ласка, детальніше, що це означає та які є ролі в системі електронного здоров’я?

 

Для медиків це 3 основних позиції: лікар, медсестра і дослідник. В мене наразі позиція “дослідник”. Кожна позиція має свій рівень доступу до медичних даних пацієнта. Коли входиш в систему- видно дані, які тобі доступні, але якщо є потреба в додатковій інформації, ти можеш надіслати запит і тобі підтвердять доступ до документів. 

До прикладу: лікарю не потрібні щодня в користуванні форми медсестри, але якщо виникне потреба, в системі запитується доступ до файлу і після підтвердження він надсилається. 

 

  • Які заходи безпеки передбачені в системі?

 

Наразі, я працюю з дому і кожному, хто працює в системі, у лікарні видали окремий ноутбук для роботи в електронній системі з серійним номером та встановленими програмами захисту. Спочатку при його ввімкненні потрібно ввести логін і пароль, далі через попередньо встановлений спеціальний VPN додаток потрібно буде повторно ввести окремий логін і пароль. І при вході  в саму систему “EPIC” вводиш ще одну унікальну пару логіна та пароля . 

Коли безпосередньо працюєш з програмою в  лікарні, потрібно здійснити лише вхід в систему “EPIC”. Користувачі завжди повинні виходити з додатку. Не можна просто залишити комп’ютер з запущеною системою, тоді програма фіксує що ти в ній не працюєш, сама виходить і блокує доступ на декілька годин або на добу. 

Одного разу в лікарні трапилось, що я не вийшла з облікового запису і цілу добу не мала доступу до системи. 

 

  • А пацієнти мають змогу безпосередньо взаємодіяти з системою?

 

Пацієнти мають свій окремий доступ до системи, де можуть подивитись на власні дані, а також за потреби мають змогу створити чат з лікарем. В Америці пацієнти зовсім не мають номерів лікарів і віддалено проконсультуватись з ними можуть виключно через систему. 

 

  • Як справи з інтероперабельністю систем: якщо пацієнт, змінить заклад, чи місце проживання, чи взаємодіють системи в закладах між собою і чи обмінюються даними про пацієнтів?

 

Пацієнт може отримувати будь-де лікарську допомогу, головне страховка, яка в нього оформлена. “EPIC” досі найпопулярніша система, в більшості клінік встановлена вона. Тоді зазвичай не виникає проблем, адже одна медична картка від народження в пацієнта і видно все від алергій які були в дитинстві до актуальних діагнозів. Немає випадків, коли пацієнт мав алергію, але забув про неї повідомити. 

В емігрантів, які пізніше, а не з народження реєструються в системі можуть бути не всі актуальні дані, адже тут відповідно записується більшість інформації з їх слів. 

 

  • Є якісь особливості в роботи лікаря в Америці порівняно з українською практикою, які б хотілось відмітити?

 

В коментарях мені писали лікарі, що мають проблеми з функціонуванням еHealth в Україні. Що після роботи витрачають свій час, сидять і заповнюють все необхідне.

Звісно, ніхто не любить зміни і пристосуватись до нової роботи лікарю в будь-якому випадку важко. 

В Америці теж лікарі закінчують свою зміну і залишаються заповнювати документацію. А паперової роботи ще більше ніж в Україні. Всім важко, ніхто не любить змін. Але всі звиклися і все буде добре!

 

11 Лютого 2022

У 2022 році запланований поетапний перехід на відпуск рецептурних лікарських засобів з аптек за електронним рецептом. Перший етап – відпуск антибактеріальних ліків за е-рецептом розпочнеться уже в квітні цього року.

Електронний рецепт спростить аптечним закладам виконання вимог законодавства щодо рецептурного відпуску лікарських засобів. 

Якщо ваш аптечний заклад уже працює з електронним рецептом у межах програми реімбурсації “Доступні ліки”, не потрібно укладати жодних додаткових договорів. Передусім рекомендуємо звернутися до представників медичної інформаційної системи, що встановлена у закладі, та уточнити, коли стане доступним відповідний функціонал. Також подбайте про отримання КЕП для усіх працівників.

Якщо до цього ваша аптека не працювала з програмами реімбурсації, необхідно:

  1. обрати медичну інформаційну систему, яка має необхідний функціонал. Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи – ehealth.gov.ua у розділі “Підключені до ЕСОЗ МІС”. При виборі МІС та укладенні договору про надані послуги, радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки як одні з пріоритетних вимог; 
  2. забезпечити працівників закладу кваліфікованим електронним підписом; 
  3. зареєструвати заклад, його підрозділи та фармацевтичних працівників, які будуть здійснювати відпуск рецептурних ліків в ЕСОЗ через МІС.  На цьому етапі рекомендуємо звернутися за підтримкою до представників вашої МІС, які проконсультують вас щодо коректного внесення даних. 

Після пройдення цих кроків, працівники аптек зможуть працювати з функціоналом погашення е-рецепта на антибіотики, як тільки функціонал стане доступним в ЕСОЗ. 

Використовуючи функціонал е-рецепта, аптеки додатково зможуть здійснювати відпуск препаратів за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

 

Для довідки

З метою виконання вимог законодавства щодо рецептурного призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів до кінця 2022 року запланований поетапний перехід на електронний рецепт.

Впровадження е-рецепта буде відбуватися в 3 етапи. Перший із них – призначення та відпуск антибактеріальних лікарських засобів (антибіотиків) за електронним рецептом. Другий етап – поширення е-рецепта на наркотичні ліки, які зараз призначаються на спеціальних рецептурних бланках форми № 3. Третій – відпуск усіх рецептурних препаратів за е-рецептом за усіма джерелами фінансування.

Так, на першому етапі, електронна система охорони здоровʼя дозволить відслідковувати дані про призначення та споживання антибактеріальних ліків в Україні. А електронний рецепт сприятиме вирішенню проблеми неконтрольованого та нецільового використання антибіотиків.

16 Вересня 2020

Що означають СМС від eHealth, та як діяти якщо ви не звертались до лікаря, а отримуєте СМС-повідомлення?
Зазвичай СМС, яке вам надходить в системі eHealth може бути при реєстрації пацієнта в системі eHealth, укладенні декларації з сімейним лікарем, при отриманні направлення до лікаря, при виписуванні електронного рецепта. Розглянемо ці випадки:

1) Надсилання СМС при реєстрації пацієнта. В повідомленні міститься одноразовий чотиризначний код, називаючи який пацієнт підтверджує лікарю правильність реєстраційних даних та приналежність номеру телефона пацієнтові при реєстрації його в eHealth.
2) Надсилання СМС при укладанні декларації з лікарем. Називаючи з повідомлення одноразовий чотиризначний код пацієнт надає згоду на укладання декларації з лікарем. Укладання декларації в системі eHealth відбувається виключно за особистої присутності пацієнта в лікувальному закладі.
❗Зауважте, що всі СМС-повідомлення від системи eHealth надсилаються виключно від імені “E-health”.
Лікарі не телефонують пацієнтам з метою дізнатись код, а пацієнт особисто називає його лікарю.
Не повідомляйте код, вказаний у смс невідомим особам по телефону.

3) Надсилання СМС при отриманні направлення. Ви отримаєте повідомлення з номером направлення якщо сімейний лікар скеровує Вас до лікаря-спеціаліста – наприклад, невролога чи ендокринолога. Текст повідомлення наступний: “Вам створено направлення: номер направлення”. Вам необхідно перетелефонувати в реєстратуру вашої поліклініки і записатись до відповідного лікаря на дату і час, зручну для вас. Конкретного лікаря обираєте Ви самі.
❗Номер електронного направлення, яке прийшло в повідомленні від системи eHealth, ви маєте показати при реєстрації в вашій поліклініці або лікарю безпосередньо перед прийомом.

4) Надсилання СМС при виписуванні електронного рецепта. Ви отримаєте СМС повідомлення з унікальним номером рецепта та кодом підтвердження для отримання ліків в аптеці. Зміст СМС: «Ваш рецепт: ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ».
Слід зазначити, коли у пацієнта закінчуються ліки, він може зателефонувати до лікаря. Лікар випише електронний рецепт навіть без особистого прийому, а пацієнтові прийде СМС-повідомлення з новим номером електронного рецепту.

❗Якщо Вам прийшла СМС, а до лікаря Ви не звертались, скоріш за все лікар зробив помилку у номері телефону коли укладав декларацію чи виписував направлення іншому пацієнту. Важливо розуміти, що Ваш номер телефону в eHealth виступає важливим засобом зв’язку. Всі повідомлення, які надсилаються на нього містять важливу інформацію та коди-підтвердження, без яких Ви не зможете користуватись послугами eHealth.

12 Травня 2021
  1. Доброго дня. Розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Доброго дня.

Олександр Гришаков, кандидат юридичних наук, медичний адвокат, власник юридичної компанії, експерт національних телеканалів з медичних питань та медичної реформи.

Ми допомагаємо лікарям і медичним закладам розпочати та вести медичну діяльність в Україні, консультуємо, як правильно відкрити медичний бізнес, отримати довільні документи, в тому числі, ліцензію на медичну практику, підготувати та налагодити ведення необхідної медичної документації, обрати систему оподаткування та вирішити конфліктні ситуації. Наш клієнт – це лікар й медичний заклад, тому допомагаючи лікарям, ми розвиваємо національну медицину, робимо її більш якісною та захищеною.

  1. Складається враження, що медичні юристи – поняття, яке існує в серіалі “Доктор Хаус” і досить далеке від українських реалій. Розкажіть, як в Україні розвивається медичне право.

На сьогодні медичне право в Україні дуже стрімко розвивається. З’явилося багато юристів-практиків та юристів-теоретиків, які працюють над створенням нових прогресивних законів та наказів, що захищають лікарів в державних, правоохоронних та судових органах, а також допомагають вести медичну діяльність в рамках закону. Розвиток галузі медичного права ще більше прискорився з початком медичної реформи. Медичне законодавство дуже складне, має багато прогалин та норм, які суперечать одна одній, саме через це зараз великий попит саме на спеціалізованих «медичних юристів». В умовах сьогодення держава не може забезпечити якісну юридичну та інформаційну підтримку, тому кожен лікар та медичний заклад вимушені себе захищати самостійно. Через такі умови на допомогу лікарям та медичним закладам прийшли медичні юристи та адвокати, які допомагають розібратися не тільки в профільному медичному законодавстві, а й у застосуванні етичних норми у конфліктах. Я впевнений, що така вузька спеціалізація «Медичне право» сформувалася через те, що національна медицина стрімко розвивається, а тому вимагає більш чіткої регламентації та кваліфікованого юридичного захисту й супроводу.

  1. Як, на вашу думку, вплинуло впровадження реформи на права медичних працівників? З якими основними порушеннями прав лікарів Ви зіштовхуєтесь ?

Маю неоднозначну відповідь на це запитання. З одного боку, видно значні покращення в роботі закладів первинної ланки, де працюють сімейні лікарі, педіатри та терапевти. Для них створена розгалужена система, а модель “гроші ходять за пацієнтом” дійсно запрацювала. Первинна ланка почала працювати ефективно, надаючи потрібні медичні послуги пацієнту, а лікарі первинки почали отримувати оплату своєї праці вище. Проте, вторинна та третинна ланка, до якої належать лікарні, поліклініки, університетські клініки, поки залишилась без достатньої уваги. Старт другої ланки почався у період пандемії, тому в цей складний для медицини період оголилися деякі прогалини. Взагалі, слід розуміти, що медична реформа це перерозподіл та оптимізація загально державних витрат на медицину, переведення фінансування закладу за рахунок місцевих бюджетів та самоокупності. Заклади охорони здоров’я, які не встигли перелаштуватися під нові умови фінансування, почали отримувати фінансування значно менше. Тому право на належну оплату праці лікарів, право на вільний вибір форм и методів лікування, право на безпечні умови праці лікаря в умовах змін можуть порушуватись часто.

Більшість медичних працівників обирають терпіти порушення своїх прав. Лікарі ж, які звертають увагу на певні проблеми та повідомляють про них, можуть відстояти свої права та гарантії. Ми завжди налаштовуємо кожного лікаря проявляти активну позицію!

На зображенні може бути: 1 особа

  1. Чого на вашу думку не вистачає лікарям для забезпечення своїх прав?

Перш за все, лікарі не завжди розуміють, що від них залежить багато, і що вони дійсно можуть покращити умови своєї медичної діяльності. Однак «один в полі не воїн». Для впровадження глобальних змін, необхідно об’єднатися не лише в професійні асоціації, а й в єдину лікарську спільноту, яка може впливати на законотворчу діяльність. Яскравим прикладом неефективних дій є те, що декілька років розрізнені ініціативні групи лікарів намагаються «просунути» кожен свою нову модель безперервного професійного розвитку лікарів та медичного самоврядування. Вже декілька років цей процес дуже повільно просувається. При цьому, на жаль, ці ініціативні групи лікарів не намагаються об’єднатися, а лише конкурують, витрачають значні ресурси та створюють перепони один одному.

  1. Чи є основні юридичні засади, які потрібно знати кожному лікарю, перед тим як замислитись над відкриттям своєї справи?

Відкриття медичного кабінету або медичного центру – це новий етап розвитку лікаря, так би мовити його еволюція, де з найманого працівника він стає власником бізнесу, будує працюючу систему, яка дозволяє заробляти гроші, надаючи пацієнтам медичні послуги. Проте перед відкриттям бізнесу слід відповісти собі на питання: кому та які медичні послуги я буду надавати? А після того варто дізнатися, які юридичні вимоги ставляться до такого виду діяльності: будівельні, санітарно-гігієнічні, кадрові, кваліфікаційні, ліцензійні тощо.

Перш за все, раджу погодити з відповідними фахівцями реєстраційні питання: яку форму бізнесу краще започаткувати (Товариство з обмеженою відповідальністю чи Фізичну особу-підприємця), яку систему оподаткування обрати (спрощену чи загальну, з ПДВ чи без ПДВ), які КВЕДи потрібно заявити, кого на посаду директора чи медичного директора можна прийняти тощо.

Питання щодо приміщення, де будуть надаватися медичні послуги: чи відповідає приміщення ДБН (державним будівельним нормам)? Чи вистачає площі приміщення відповідно до обраного виду діяльності? Чи наявна припливно-витяжна вентиляція? Чи відноситься приміщення до нежитлового фонду? Яке цільове призначення приміщення тощо? Слід розуміти, що не кожне приміщення можна використовувати під медичний бізнес, тому ми радимо, ретельно підходити до підбору приміщення, де буде відбуватись медична діяльність.

Кадрові питання: Який медичний персонал та скільки його потрібно? На яку ставку персонал слід оформити? Де взяти медичний та адміністративний персонал? Де і як працівників навчати тонкощам медичної практики тощо? Кадри – є основою бізнесу, тому варто зважено проводити процес відбору працівників, вивчати їх освітні та кваліфікаційні документи, перевіряти професійний рівень, юридично правильно прийняти їх на роботу.

Юридичні питання: Які дозвільні документи потрібні для відкриття медичного бізнесу? Як їх отримати та як дотримуватися ліцензійних умов? Який пакет необхідної документації вимагається для обраного виду медичної практики, зокрема, медичної, кадрової, організаційної (посадові інструкції, трудові договори, журнали, положення, медичні карти та згоди, договори тощо)? Без дотримання цих юридичних тонкощів, медичний бізнес можуть визнати незаконним, а лікарську діяльність небезпечною, що, в свою чергу, може потягнути негативні штрафні санкції для власника та керівників закладу.

І це тільки маленька частина питань, які юристи вивчають перед відкриттям бізнесу. Насправді є лікарі, які самостійно, без залучення фахових спеціалістів намагаються відкрити медичний бізнес, однак практика показує, що такий підхід подовжує процес відкриття бізнесу та робить його дорожчим та небезпечним для лікаря.

  1. Як часто порушуються права лікаря пацієнтами на робочому місці й що порадите з цим робити?

Досить часто порушуються права лікарів на робочому місці. До прикладу, не рідкість, коли роботодавець для забезпечення схоронності матеріальних цінностей, контролю та безпеки влаштовує систему відеоспостереження в лікарських кабінетах. Однак, якщо ведеться відео чи аудіо зйомка на робочому місці, а лікаря про це не попередили та не оформили з ним необхідні документи, то це є порушенням особистих прав та гарантій найманого лікаря, зокрема, право на захист персональних даних.

Були випадки, коли лікарі зверталися з питанням, що адміністрація закладу не забезпечує безпечні умови праці, зокрема, не забезпечує засобами індивідуального захисту. Звертаю увагу на те, що керівник закладу охорони здоров’я (директор, генеральний директор чи медичний директор) відповідальний за безпеку медиків на робочому місці, щоби лікарі, медсестри та інші працівники закладів охорони здоров’я мали усі засоби для виконання своєї роботи, належні санітарно-побутові умови та засоби індивідуального чи колективного захисту. Лікарі, медсестри чи пацієнти не мають купувати рукавички, шапочки, засоби для оброблення інструментів тощо – про це має подбати керівник медзакладу. Так само керівник медзакладу має дбати про безпеку лікарів і пацієнтів. Тому я орієнтую, щоб лікарі знали свої права, користувались ними, та відстоювали їх за допомогою юристів чи самостійно. Знайте свої права, відстоюйте їх і це буде запорукою їх ефективного втілення на практиці!

  1. Як, на вашу думку, сьогодні порушуються права пацієнтів і що їм необхідно знати коли йдуть на прийом до лікаря?

Відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів” та Закону “Основи законодавства про охорону здоров’я” пацієнти мають велику низку прав, які забезпечують його право на лікування. Зокрема, деякі з них, це:

–        право на кваліфіковану медичну та реабілітаційну допомогу, включаючи вільний вибір лікаря та фахівця з реабілітації, вибір методів лікування та реабілітації відповідно до рекомендацій лікаря та фахівця з реабілітації, вибір закладу охорони здоров’я;

–        право на інформацію про лікаря, медичний заклад й медичний кабінет, методи лікування, зокрема, на інформацію про наявність у лікуючого лікаря вищої медичної освіти, кваліфікації та дозвільних документів, документів щодо лікарських засобів, обладнання тощо.

–        право на достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоров’я тощо.

У більшості випадків права пацієнта порушуються через незнання своїх прав та гарантій, та, головне, нерозуміння процедури як їх захистити.

Тому, я раджу перед тим, як пацієнт прийме усвідомлену згоду про діагностику та лікування, слід запросити від медичного закладу інформацію про ліцензію та лікаря. Порушення прав пацієнта дуже часто виглядає так: пацієнт звертається до лікаря, однак, лікар не має відповідної кваліфікації та/або ліцензії на провадження медичної практики. Саме це дуже часто стає причиною того, що пацієнт отримує неякісні, а інколи й небезпечні медичні послуги. Пацієнтам бракує знань, і через це вони наражають себе на небезпеку. Бувають випадки, коли лікар може порушити права пацієнта шляхом розголошення лікарської таємниці, не спеціально, а через відсутність знань, але, нажаль, незнання закону не звільняє його від відповідальності. На прикладі розповім, читав відповідь медичного закладу на погану оцінку пацієнта із коментарем, що лікарі в цьому медичному центрі малоосвічені. На що лікар обурився і відповів, – «Ви у нас робили тільки тест на ВІЛ, звідки Вам знати про рівень освіти наших лікарів?». Таким чином, лікар без згоди пацієнта поширив інформацію про вид та перелік проведених медичних послуг. Отже, коли порушили права пацієнта, Ви маєте право на оскарження неправомірних дій та рішень лікаря, а також право на отримання компенсації матеріальної та моральної шкоди за неналежне лікування та заподіяння шкоди здоров’я.

На зображенні може бути: 1 особа

  1. Як лікарю убезпечити себе від конфліктних ситуацій з пацієнтами?

Для того, щоб відповісти на це питання слід розуміти, що конфлікти – це невід’ємна частина будь-яких відносин між людьми, оскільки кожен має свої інтерес та цінності, а тому убезпечитися від них практично неможливо. Конфлікт між пацієнтом та лікарем/медичним закладом може бути спровокований кожною із сторін. Причиною таких суперечок може стати грубість та нечемність лікаря, неякісна діагностика й лікування, ускладнення після лікування. При цьому не варто забувати, що велика кількість спорів виникає через корисливі мотиви пацієнта. Зокрема, набирає обертів таке явище як «споживчий екстремізм», тобто, пацієнт звертається до лікаря не для того, щоб отримати медичні послуги, а щоб заробити у вигляді компенсації вигаданої матеріальної чи моральної шкоди, безкоштовних медичних послуг або з великим дисконтом. Щоб зменшити вірогідність виникнення конфліктів, перш за все, потрібно впровадити високі стандарти сервісу та забезпечити бездоганні умови взаємодії з пацієнтом, починаючи від моменту телефонного дзвінка. Все це сформує позитивне ставлення до пацієнта та убезпечить від виникнення та ескалації конфліктних ситуацій.

Також, правильна та законна організація медичної діяльності: правильне ведення медичної документації та дотримання стандартів діагностики й лікування – створює належні та лояльні умови для співпраці з пацієнтом.

  1. Куди звертатись лікарям за допомогою в конфліктних ситуаціях з пацієнтом? Та що можете побажати лікарям.

У випадку виникнення складної конфліктної ситуації між пацієнтом та лікарем, перш за все, слід звертатися до відповідних фахівців. Вони допоможуть лікарю правильно проаналізувати та оцінити ситуацію, а також запропонують варіант вирішення. До прикладу, кожного разу ми намагаюсь донести, що кожен з сторін конфлікту: і лікар, і пацієнт можуть домовитись, та не відчувати себе приниженим. Всім відомий вислів: поганий мир, кращий ніж гарна війна. Для цього рекомендую провести процедуру медіації, яка полягає в проведення переговорів між сторонами в присутності третьої особи – медіатора. Наша практика показує, що це ефективний інструмент, який дозволяє зекономити час та гроші сторін. Незалежний фахівець у цьому випадку виступає в ролі медіатора, тобто посередника, який допомагає без емоційної прив’язки проаналізовати конфліктну ситуацію та перевести діалог у конструктивне русло, аби зацікавлені сторони змогли самостійно віднайти варіанти вирішення, які задовольнили б інтереси та потреби всіх учасників конфлікту. За статистикою роботи, конфліктних ситуації в медицині стає більше, але 98% всіх конфліктних ситуацій можна вирішити у досудовому порядку, тому в сучасних умовах об’єднання лікарів та співпраця лікаря чи медичного закладу з відповідними профільними фахівцями є необхідною!