Відповіді на актуальні запитання щодо відпуску рецептурних ліків за е-рецептом

❓Як планується впровадження електронного рецепта?
В умовах воєнного стану дане рішення буде впроваджуватися поступово з можливістю використання паперових рецептурних бланків.
❓Що необхідно лікарям – ФОП аби мати змогу виписувати електронний рецепт?
До 31 березня 2023 року медичні заклади та лікарі – ФОП мають зареєструватися та почати вести електронну медичну документацію в ЕСОЗ: електронні медичні записи, електронні направлення, медичні висновки та, зокрема, й електронні рецепти.
Ця вимога передбачена ліцензійними умовами, що встановлюються державою, та поширюється на медичні заклади та фізичних осіб-підприємців незалежно від рівня медичної допомоги, яку вони надають, форми власності закладу чи його спеціалізації. Зауважимо, що наприкінці 2022 року Кабмін відтермінував підключення закладів до 31 березня 2023 року. Відповідна вимога також поширюється на всі аптечні заклади України.
❓Де навчатись роботі з даним функціоналом?
На платформі Академії НСЗУ та у представників медичних інформаційних систем, що встановлені в закладах охорони здоровʼя, завжди доступні відповідні навчальні матеріали.
Також рекомендуємо
23 Серпня 2023

Проект Дослідження якості взаємодії медичних працівників з ЕСОЗ триває. За результатами попереднього етапу дослідження (проведення опитування та глибинних інтервʼю) командою впровадження ЕСОЗ спільно з експертами Київської школи економіки розроблено методологію для регулярного вимірювання індексу якості взаємодії користувача з ЕСОЗ. Також були надані рекомендації розробникам медичних інформаційних систем щодо покращень інтерфейсів.

З червня усі медичні фахівці, які щоденно працюють з електронною системою охорони здоровʼя, почали отримувати форму зворотного звʼязку щодо оцінювання поточного стану роботи ЕСОЗ.

Просимо вас і надалі брати активну участь в дослідженні та ділитися своєю оцінкою, запитами та потребами щодо роботи в ЕСОЗ.

Окрім конструктивних пропозицій також ми будемо вдячні, якщо ви надасте зворотний звʼязок щодо позитивних моментів взаємодії з системою. Це дозволить нам сформувати обʼєктивні результати дослідження.

За результатами червневого опитування було визначено ряд ключових питань та потреб, з якими регулярно зіштовхуються користувачі.

Серед них зокрема питання щодо: 

  • швидкості передачі даних та працездатності;
  • відображення медичних даних про пацієнта у різних МІС;
  • пошуку та визначення дозування/кількості лікарських засобів при створенні е-рецепта;
  • оптимізації процесу реєстрації пацієнтів в ЕСОЗ;
  • зручності та адаптивності інтерфейсів та ін.

Ці та інші питання вже знаходяться в опрацюванні технічної команди ЕСОЗ, про статус їх опрацювання, а також результати індексу ми будемо вас сповіщати на офіційних каналах.

Дякуємо за вашу небайдужість та активну позицію щодо розвитку цифрових інструментів у сфері охорони здоровʼя в Україні!

26 Квітня 2024

Продовжуємо розповідати про цифрові можливості для пацієнтів. Раніше ми вже писали про цифрові сервіси для пацієнтів, а також про медичні інформаційні системи, які можуть бути одними із провайдерів таких послуг. Сьогодні ми розповімо саме про цифрові сервіси для пацієнтів, які надають медичні інформаційні системи (МІС), та їхню взаємодію з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ).

Які дані про пацієнта зберігаються в МІС?

Сьогодні більшість інформації про здоровʼя пацієнта зберігається в його електронній медичній картці центральної бази даних ЕСОЗ. Ці дані медичні працівники вносять через МІС та відправляють їх до центральної бази даних ЕСОЗ.

Копії цих даних (результати досліджень, е-направлення, е-рецепти тощо) також зберігаються в межах закладу на рівні його МІС. Окрім цього медичний заклад чи аптека може також збирати й іншу інформацію про пацієнтів та зберігати її.

При цьому підкреслимо, що усі цифрові сервіси, які пропонують розробники МІС пацієнтам, на сьогодні не повʼязані з центральною базою даних ЕСОЗ та не контролюються державою. Отже, оскільки МІС не мають доступу до електронної медичної картки пацієнта і між ними не може здійснюватися обмін даними, то інформація про пацієнта у застосунках МІС наразі є неповною.

Тобто, використовуючи застосунок чи вебсайт МІС, пацієнт може переглянути лише ті дані про своє здоровʼя, які медичний заклад зберігає на рівні цієї МІС. Іншими словами – лікар та пацієнт користуються однією й тією ж МІС. При цьому весь обсяг медичних даних пацієнта зберігається лише на центральному рівні ЕСОЗ.

Які можливості МІС надають пацієнтам?

На сьогодні медичні інформаційні системи надають цифрові інструменти переважно для медичних закладів та аптек, які необхідні для їх взаємодії з центральною базою даних ЕСОЗ.

Так, завдяки МІС лікарі та фармацевти можуть вносити й переглядати дані, а також створювати медичні висновки про непрацездатність, е-рецепти та е-направлення тощо.

Поза ЕСОЗ розробники МІС також надають закладам додаткові послуги, які, зокрема, й допомагають покращити взаємодію лікарів та пацієнтів, зробити медичні послуги ближчими та більш зручними.

Серед таких сервісів, наприклад, мобільні застосунки та вебсайти МІС, через які можна записатися на прийом, переглянути минулі візити до лікарів, замовити призначені ліки, провести онлайн-консультацію з лікарем та інше.

Як дізнатися, з яким МІС працює мій лікар та які цифрові можливості мені доступні?

Ви можете запитати свого сімейного лікаря, яка медична інформаційна система встановлена у його медичному закладі. Зауважимо, що не всі медичні інформаційні системи на сьогодні мають однакові можливості для пацієнтів або ж взагалі їх не мають.

Після цього знайдіть офіційний сайт МІС через пошуковий браузер або завантажте мобільний застосунок для пацієнтів. На офіційних ресурсах МІС ви зможете детальніше дізнатися про функції, які доступні для пацієнтів.

Для безпеки ваших даних закликаємо встановлювати лише офіційні мобільні застосунки на ваш смартфон із перевірених ресурсів.

28 Червня 2024

Уряд прийняв постанову і затвердив зміни в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) – у ній з’явиться особистий кабінет пацієнта. Відтепер українці зможуть самостійно зайти в ЕСОЗ і користуватися електронними сервісами. 

«Обрати сімейного лікаря, укласти чи розірвати декларацію, управляти своїми персональними даними у разі, приміром, зміни паспортних даних чи номера телефону — найперші можливості, передбачені в особистому кабінеті пацієнта. Рішення про його запровадження сьогодні ухвалили члени уряду. Плануємо, що згодом функціонал особистого кабінету пацієнта буде розширено відповідно до потреб пацієнтів. Попри війну та щоденні виклики продовжуємо працювати над тим, аби розширювати перелік зручних державних електронних сервісів для українців», — сказав міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

Нагадаємо, що електронна система охорони здоров’я є двокомпонентною системою. Вона складається з центральної бази даних та електронних медичних інформаційних систем (МІС).

Поява особистого кабінету пацієнта дозволить кожному українцю мати доступ до власних персональних даних в ЕСОЗ.

Як здійснюватиметься доступ до особистого кабінету пацієнта? 

  1. Через електронні медичні інформаційні системи (МІС).
  2. Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
  3. Мобільний додаток порталу «Дія» (Дія).   

Вхід до ЕСОЗ пацієнт здійснюватиме із застосуванням власного електронного підпису.

На першому етапі впровадження користувачі особистого кабінету пацієнта зможуть:

  • самостійно зареєструвати себе як пацієнта в центральній базі даних ЕСОЗ;
  • самостійно подавати декларації про вибір лікаря (сімейного лікаря, терапевта чи педіатра), переглядати раніше подані декларації, а за потреби — розірвати декларацію з лікарем;
  • за необхідності — змінити свої персональні дані, що містяться в центральній базі даних ЕСОЗ (до прикладу, прізвище після одруження).

Окрім зручних сервісів для пацієнта запуск особистого кабінету пацієнта дозволить знизити навантаження на медичних працівників, адже раніше більшість зазначених змін вносили до системи саме вони.

Сьогодні в Україні вже існують деякі пацієнтські електронні сервіси, за допомогою яких можна записатися на візит до лікаря, переглянути певну інформацію щодо медичного обслуговування, яка вноситься лікарями та зберігається в закладі охорони здоров’я або МІС. Однак дотепер жодні цифрові сервіси для пацієнтів не були повʼязані з центральною базою даних ЕСОЗ.

Наразі реалізується перший етап впровадження особистого кабінету пацієнта. Надалі будуть з’являтися нові можливості та електронні сервіси для того, щоби українці, незалежно від регіону чи закладу охорони здоровʼя, могли безперешкодно користуватися електронними послугами у сфері охорони здоров’я.

22 Грудня 2022

Шановні лікарі!

Інформуємо, що з 15 грудня в результаті технічного інциденту, який виник у роботі реєстру медичних висновків, користувачі ЕСОЗ могли зіштовхнутися з проблемами у роботі з медичними висновками про тимчасову непрацездатність та про народження.

Зокрема протягом цього періоду можуть виникати проблеми в обробці, скасуванні, а також відображенні деяких медичних висновків. Відповідні проблеми були зафіксовані технічними фахівцями ДП “Електронне здоровʼя” та оперативно взяті у роботу. 

Наразі продовжуються роботи над відновленням відображення деяких медичних висновків, створених з 15 грудня. За результатами технічних робіт також буде відновлено повноцінну можливість подовження та скасування раніше відкритих випадків тимчасової непрацездатності (у разі відповідності такої дії чинному законодавству).

Також сьогодні з 8:30 спостерігалася часткова недоступність медичних висновків про народження. Повідомляємо, що станом на 10:20 роботу компонента було відновлено.

Цю інформацію, а також хід розв’язання зазначених проблем завжди можна прозоро відстежити на сторінці моніторингу працездатності ЕСОЗ у відповідному блоці “Медичні висновки”: https://status.ehealth.gov.ua/

Нагадуємо, що нині законодавством визначено, що у разі виникнення технічних проблем, які перешкоджають формуванню МВТН, внесення відповідних даних допускається після усунення технічних проблем ЕСОЗ. Водночас медичний висновок може бути сформований не пізніше ніж як на пʼятий день з дати встановлення факту тимчасової непрацездатності. При цьому строк непрацездатності необхідно зазначити той, що було визначено в день огляду пацієнта лікарем. 

Окрім того, наказом МОЗ України від 01.06.2021  № 1066 “Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки” дозволяється виписувати листки непрацездатності в паперовій формі, зокрема, але не виключно у випадках:

  • спливу строку, протягом якого лікар може внести зміни до медичного висновку в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я;
  • виникнення технічних помилок при передачі даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в ЕСОЗ, які призводять до неможливості формування електронного листка непрацездатності більше ніж протягом семи днів з дати створення медичного висновку – до усунення відповідних помилок.

У разі відсутності в закладі бланків непрацездатності, за рішенням керівника допускається видача листків непрацездатності, роздрукованих на білому аркуші паперу за встановленою формою.