В Україні стартував розширений неонатальний скринінг новонароджених на 21 орфанне захворювання

17 жовтня цього року в Україні розпочато проведення розширеного неонатального скринінгу новонароджених на 21 рідкісне захворювання. Це комплексне обстеження для своєчасного виявлення спадкових і вроджених захворювань.
Пілотний запуск стартував на базі двох регіональних центрів неонатального скринінгу – Національної дитячої спеціалізованої лікарні “ОХМАТДИТ”, Львівського перинатального центру та експертного центру – Національної дитячої спеціалізованої лікарні “ОХМАТДИТ”.
Так, послуга вже доступна у 12 регіонах України: м. Києві, Вінницькій, Волинській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Львівській, Рівненській, Тернопільській, Хмельницькій та Чернівецькій областях.
Попередньо в Україні усі новонароджені безоплатно перевірялися на 4 спадкові хвороби – гіпотиреоз, фенілкетонурія, адреногенітальний синдром, муковісцидоз. З жовтня діагностику розширено до можливості виявлення 21 орфанного захворювання.
Увесь процес неонатального скринінгу супроводжується та фіксується в електронній системі охорони здоровʼя: від реєстрації новонародженого та взяття зразків крові лікарем до обробки направлення лаборантом та фіксування діагностичного звіту за результатами досліджень.
Розширення програми неонатального скринінгу та цифровізація процесів дозволять своєчасно виявити ризики орфанних захворювань у немовляти та якнайшвидше запобігти їх клінічним проявам. Адже своєчасно виявлене та вчасно розпочате лікування дозволяє запобігти розвитку хвороби та створює умови для тривалого і повноцінного життя пацієнтів.
Також рекомендуємо
3 Лютого 2025

Невдовзі пацієнти зможуть скористатися альтернативними способами отримання медичних сповіщень від ЕСОЗ, зокрема не лише через смс, але й у Дії та Viber – таким є рішення Уряду.

Фахівці МОЗ, ДП «Електронне здоров’я» та НСЗУ вже тестують цей функціонал, щоб усе працювало чітко й безперебійно. Відтак, дізнатися про свої е-рецепти та направлення стане ще зручніше та простіше, а у випадку збоїв мобільного оператора позбавить зайвих турбот.

З електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) повідомлення одразу надійде в застосунок Дія. Якщо повідомлення не буде доставлено, воно з’явиться у Viber. А якщо ви не користуєтеся цими застосунками, усе працюватиме як раніше — через СМС.

Які повідомлення з’являться в Дії та Viber:

  • Номер е-рецепта та код його погашення
  • Код е-направлення до лікаря
  • Підтвердження згоди на обробку даних, створення плану лікування тощо.

Електронна система охорони здоров’я автоматично обере найзручніший спосіб для кожного пацієнта. А ще вона допоможе уникнути затримок через можливі збої в роботі мобільного оператора.

А якщо немає телефона?
Як і раніше, ви зможете одержати інформаційну довідку з усіма потрібними даними для отримання ліків чи медичних послуг. Для дітей і людей, які не можуть самостійно отримувати повідомлення, їх одержуватимуть батьки або законні представники.

Нагадаємо, що відповідні зміни внесені до постанови КМУ від 25 квітня 2018 року № 411 «Деякі питання електронної системи охорони здоров’я».

13 Лютого 2023
Нагадуємо, що весною 2023 року МОЗ впроваджує електронний рецепт на всі рецептурні ліки.
🔸 Електронний рецепт на всі рецептурні ліки можна буде отримати незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Водночас пацієнт має бути обов’язково зареєстрований в ЕСОЗ – це проста процедура, яку може швидко здійснити будь-який лікар.
🔸 Виписати е-рецепт зможуть лікарі усіх спеціальностей державних, комунальних чи приватних клінік, або ж лікар-ФОП. І для цього необовʼязково мати договір з НСЗУ.
🔸 Завдяки цифровізації призначення ліків в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) лікуючий лікар за вашою згодою зможе переглянути історію даних, дізнатися про супутні захворювання, приймання інших медикаментів та іншу інформацію, необхідну для призначення ефективного лікування. А з часом – відстежувати результати лікування та за потреби створити план лікування.
🔸 Для того, щоб отримати рецепт на рецептурні ліки необхідно звернутися на прийом до лікуючого лікаря. Під час огляду лікар, за потреби, зареєструє вас в електронній системі охорони здоровʼя та сформує електронне призначення, вказавши активну речовину, дозування, тривалість курсу та інструкції з приймання ліків.
🔸 У разі тривалого лікування за хронічних захворювань або ж за потреби продовжити лікування чи профілактику повторний електронний рецепт на потрібні ліки можна буде отримати, звернувшись до свого сімейного лікаря дистанційно. Для цього в системі попередньо обовʼязково має бути зафіксоване перше призначення від вашого лікуючого лікаря. Так призначення ліків завжди будуть доступні у вашому смартфоні.
🔸 Як і під час очного прийому, із випискою е-рецепта ви отримаєте його номер та унікальний код підтвердження, які необхідно повідомити фармацевту в аптеці для придбання ліків.
🔸 У разі, якщо ви чи ваші близькі не маєте мобільного телефону, лікар надрукує спеціальну інформаційну пам’ятку з деталями призначення, номером та кодом для погашення рецепта в аптеці.
🔸 На сьогодні електронний рецепт є одним із найпоширеніших електронних медичних інструментів в Україні. Наразі в електронній системі охорони здоровʼя міститься близько 550 тис. рецептів на антибіотики та ще понад 11 тис. – на наркотичні (психотропні) лікарські засоби.
11 Березня 2023
З початку повномасштабного вторгнення багато українців вимушено знаходяться за кордоном.
Якщо ви, перебуваючи за кордоном, вакцинувались від COVID-19, то вже по приїзду в Україну ви зможете отримати цифровий сертифікат у Дії.
🦾 Така можливість стала доступною завдяки розробленому технічному рішенню – зчитувачеві цифрових документів про вакцинацію, що перевіряє автентичність отриманих цифрових документів про вакцинацію.
❓ Що потрібно зробити?
– Зверніться до свого сімейного лікаря або в центр масової вакцинації.
– При цьому візьміть з собою іноземний цифровий документ, документ, що посвідчує особу (паспорт, сертифікат про народження дитини, інше), а також ідентифікаційний код, якщо ви не зареєстровані в ЕСОЗ.
– Лікар перевірить ваш цифровий документ та перевірить його справжність за допомогою спеціального зчитувача.
– Наступним кроком лікар внесе інформацію про проведені щеплення до вашої електронної медичної картки.
– Після цього ви зможете згенерувати відповідний сертифікат у Дії.
🔗 Зчитувач є відкритим для лікарів та інших користувачів ЕСОЗ за посиланням https://cert.ezdorovya.ua/.
📲 Далі, вже за звичним способом ви можете згенерувати сертифікат про вакцинацію:
1.зайдіть у застосунок Дія
2.натисніть Послуги → СOVID-сертифікати
3. виберіть, який саме сертифікат вам потрібен, та натисніть Отримати
4.поставте галочку, щоб дати згоду на передачу даних з Електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) у Дію.
📑 Зауважуємо, що згенерувати сертифікат про вакцинацію можливо тільки у випадку, якщо ви отримали щеплення вакциною, яка визнається ВООЗ ефективною та допускається до екстреного використання. В іншому випадку лікар може лише внести запис про щеплення до електронної системи охорони здоровʼя та рекомендувати пацієнту пройти курс вакцинації повторно.
20 Вересня 2023

Для чого час від часу доводиться змінювати пароль для входу і чому мене “викидає” із системи? З такими запитаннями звертаються користувачі, коли діляться досвідом роботи в ЕСОЗ. 

Щоб працювати в ЕСОЗ, користувачам дійсно час від часу необхідно змінювати пароль заради дотримання правил кібербезпеки. Це важливий крок, яким не можна нехтувати у жодному разі.

📍Детальніше про безпеку даних читайте тут: https://ehealth.gov.ua/…/bezpeka-esoz-dlya-chogo…/

👉Що ж таке автентифікація і чому вона важлива? 

З позицій інформаційної безпеки автентифікація – це процес перевірки і підтвердження ідентичності користувача для надання доступу на роботу в інформаційній системі. 

Автентифікація передує авторизації і проводиться з метою захисту даних, які містяться в електронній системі охорони здоров’я. 

На вході в систему користувачі проходять двоетапну автентифікацію: через встановлену МІС та безпосередньо вхід в ЕСОЗ, на рівні якого і визначаються права доступу користувача на дії в ЕСОЗ. 

Ці умови є необхідними для того, щоб доступ в ЕСОЗ надавався виключно ідентифікованим та автентифікованим користувачам.

👉Яка регулярність зміни паролів в МІС та в ЕСОЗ? 

Заради уникнення компрометації паролів для входу в ЕСОЗ, на рівні центральної бази даних передбачено, що лікарі повинні змінювати пароль авторизації в ЕСОЗ не рідше ніж раз в 90 днів. А необхідність авторизуватися повторно виникає у випадках, якщо активність користувача в медичній інформаційній системі відсутня впродовж години. 

Задля підтримки надійного рівня безпеки медичні інформаційні системи додатково встановлюють вимогу періодичної зміни паролів для локального входу. Радимо усім без винятку користувачам своєчасно змінювати свої паролі та забезпечувати надійність та захист своїх даних для входу в ЕСОЗ. Пароль в МІС і в ЕСОЗ мають бути різними.

👉Що робити, якщо система потребує повторної автентифікації кілька разів на день? 

Зауважте, якщо користувач авторизувався і впродовж години був неактивним у системі – доведеться повторно ввести пароль та логін для входу, щоб продовжити роботу. 

Звертаємо увагу, якщо у вас виникають проблеми із автентифікацією чи потребуєте детальніших роз’яснень щодо безпеки даних, ви завжди можете звернутися за допомогою до МІС, яка обслуговує ваш медичний заклад.

📍Дізнатися більше про рекомендації з безпеки даних для лікарів: https://ehealth.gov.ua/…/bezpeka-esoz-dlya-chogo…/

📍Переглядайте алгоритм дій, як змінити пароль авторизації в ЕСОЗ: https://www.facebook.com/ezdorovya/videos/1994633464225236/