«Доступні ліки» за електронним рецептом: як працює програма реімбурсації у воєнний час?

Протягом воєнного стану українці продовжують отримувати життєво необхідні ліки в межах програми реімбурсації “Доступні ліки”.
На сьогодні в електронній системі охорони здоров’я було виписано понад 45 мільйонів електронних рецептів на препарати у рамках програми реімбурсації.
Обсяг програми реімбурсації залишився незмінним. На сьогодні програма розповсюджується на 401 лікарський засіб: 198 – проти серцево-судинних хвороб; 51 – для лікування діабету ІІ типу; 47 – інсуліни; 27 – для профілактики інсультів та інфарктів; 30 – лікування розладів психіки та поведінки; 27 – проти епілепсії; 16 – для лікування бронхіальної астми; 5 – для лікування нецукрового діабету.
Нагадуємо, щоб отримати ліки за програмою реімбурсації необхідно:
1) Звернутись до сімейного лікаря. Пацієнти можуть отримувати препарати за програмою «Доступні ліки» як за електронним, так і за паперовим рецептом. Отримати рецепт у паперовому вигляді можна у лікаря, який надає первинну медичну допомогу, незалежно від наявності декларації з ним.
2) Знайти аптеку, яка відпускає ліки за програмою «Доступні ліки» (отримати інформацію про адреси таких аптек у вашому населеному пункті можна, зателефонувавши до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77).
3) Отримати ліки в аптеці.
Також рекомендуємо
8 Березня 2023
Пацієнти, які вакцинувалися проти COVID-19 за кордоном та отримали відповідний іноземний COVID-сертифікат, можуть звернутися до лікаря для внесення цих вакцинацій до електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ), а надалі – сформувати COVID-сертифікат через Дію.
🖥 Така можливість стала доступною на базі нового технічного рішення – зчитувача, що перевіряє автентичність отриманих цифрових документів про вакцинацію.
👉 Зчитувач є відкритим для користувачів за посиланням https://cert.ezdorovya.ua/.
🔬 Відповідно після внесення лікарем даних про вакцинацію до системи пацієнт зможе згенерувати сертифікат у застосунку або на порталі «Дія».
💉 Зауважимо, що згенерувати сертифікат у Дії можливо за умови, якщо пацієнт отримав цифровий документ про вакцинацію. Адже саме так можна підтвердити достовірність документа та факт вакцинації.
🧬 Для того, щоб ваші медичні дані про щеплення, проведені за кордоном, були внесені до ЕСОЗ, достатньо звернутися до сімейного лікаря з документом, що посвідчує особу, та іноземним документом, який підтверджує вакцинацію. Крім того, ви маєте надати лікарю роздруковану копію документа – у випадку цифрового документа це може бути роздрукований скріншот із зображенням QR-коду на смартфоні.
🏥 Також дані про попередні щеплення може внести медичний працівник центру масової вакцинації у разі, якщо ви звернулися за отриманням наступної дози вакцини проти COVID-19.
📲 Згенерувати сертифікат про вакцинацію можливо тільки у випадку, якщо ви отримали щеплення вакциною, яка визнається ВООЗ ефективною та допускається до екстреного використання. В іншому випадку лікар може лише внести запис про щеплення до електронної системи охорони здоровʼя та рекомендувати пацієнту пройти курс вакцинації повторно.
28 Червня 2024

Уряд прийняв постанову і затвердив зміни в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ) – у ній з’явиться особистий кабінет пацієнта. Відтепер українці зможуть самостійно зайти в ЕСОЗ і користуватися електронними сервісами. 

«Обрати сімейного лікаря, укласти чи розірвати декларацію, управляти своїми персональними даними у разі, приміром, зміни паспортних даних чи номера телефону — найперші можливості, передбачені в особистому кабінеті пацієнта. Рішення про його запровадження сьогодні ухвалили члени уряду. Плануємо, що згодом функціонал особистого кабінету пацієнта буде розширено відповідно до потреб пацієнтів. Попри війну та щоденні виклики продовжуємо працювати над тим, аби розширювати перелік зручних державних електронних сервісів для українців», — сказав міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

Нагадаємо, що електронна система охорони здоров’я є двокомпонентною системою. Вона складається з центральної бази даних та електронних медичних інформаційних систем (МІС).

Поява особистого кабінету пацієнта дозволить кожному українцю мати доступ до власних персональних даних в ЕСОЗ.

Як здійснюватиметься доступ до особистого кабінету пацієнта? 

  1. Через електронні медичні інформаційні системи (МІС).
  2. Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
  3. Мобільний додаток порталу «Дія» (Дія).   

Вхід до ЕСОЗ пацієнт здійснюватиме із застосуванням власного електронного підпису.

На першому етапі впровадження користувачі особистого кабінету пацієнта зможуть:

  • самостійно зареєструвати себе як пацієнта в центральній базі даних ЕСОЗ;
  • самостійно подавати декларації про вибір лікаря (сімейного лікаря, терапевта чи педіатра), переглядати раніше подані декларації, а за потреби — розірвати декларацію з лікарем;
  • за необхідності — змінити свої персональні дані, що містяться в центральній базі даних ЕСОЗ (до прикладу, прізвище після одруження).

Окрім зручних сервісів для пацієнта запуск особистого кабінету пацієнта дозволить знизити навантаження на медичних працівників, адже раніше більшість зазначених змін вносили до системи саме вони.

Сьогодні в Україні вже існують деякі пацієнтські електронні сервіси, за допомогою яких можна записатися на візит до лікаря, переглянути певну інформацію щодо медичного обслуговування, яка вноситься лікарями та зберігається в закладі охорони здоров’я або МІС. Однак дотепер жодні цифрові сервіси для пацієнтів не були повʼязані з центральною базою даних ЕСОЗ.

Наразі реалізується перший етап впровадження особистого кабінету пацієнта. Надалі будуть з’являтися нові можливості та електронні сервіси для того, щоби українці, незалежно від регіону чи закладу охорони здоровʼя, могли безперешкодно користуватися електронними послугами у сфері охорони здоров’я.

18 Листопада 2021
Всесвітній економічний форум відзначив 10 найкращих світових технологій 2021-го року.
Експерти Всесвітнього економічного форуму та видання Scientific American спрогнозували, які технології можуть вплинути на світ у найближчі три-п’ять років. Вони охоплюють сфери від будівництва та до медицини та космосу.
Найкращі технології відбиралися за кількома критеріями. Окрім незаперечних плюсів для суспільства та економіки, вони мають сприяти прогресу, бути привабливими для інвесторів та дослідників, а також масштабуватись у найближчі 5 років.
Визначні медичні інновації, які увійшли до відібраних технологій:
🔬Пристрої для неінвазивного моніторингу біомаркерів. Актуальні для людей з хронічними захворюваннями, такими як діабет, серцево-судинні захворювання тощо. Завдяки низькому споживанню енергії можуть працювати практично цілодобово, а миттєвий доступ до показників здоров’я дозволяє медичному працівнику швидко приймати рішення у разі відхилення від індивідуальної норми пацієнта.
🔬Активне та здорове довголіття. Людство старіє, а людей віком 60+, які хочуть жити активним життям без хвороб, стає дедалі більше. Відповідно є величезний попит на технології anti-age.
🔬Виробництво ліків на запит. У цьому пункті фахівці наголосили на попиті на невеликі партії лікарських препаратів, а також можливість персоналізувати ліки для конкретних пацієнтів.
🔬Діагностика хвороб органів дихання. Перспективна і дуже популярна технологія – особливо в умовах пандемії, коли необхідно швидко обстежити велику кількість пацієнтів без забору біологічного матеріалу.
Детальніше про інновації за посиланням:
11 Липня 2022
З серпня 2022 року лікарі, які працюють з електронною системою охорони здоровʼя, почнуть виписувати пацієнтам електронний рецепт на антибактеріальні препарати за власні кошти пацієнта. Це перший етап у впровадженні електронного рецепта на всі рецептурні препарати в Україні та перший крок у розв’язанні проблеми неконтрольованого вживання лікарських засобів.
Нововведення почне працювати в рамках перехідного періоду в медичних закладах, що працюють з електронною системою охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
🔵 Заклади, які на разі ще не приєдналися до ЕСОЗ, на період дії перехідного періоду зможуть виписувати паперовий рецепт на відповідному бланку за формою ф-1.
🔵 Електронний рецепт можна буде отримати у будь-якого лікаря, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Проте необхідною умовою є реєстрація в електронній системі охорони здоров’я. Кожен пацієнт може це зробити або уклавши декларацію з сімейним лікарем, або зареєструвавшись у системі на прийомі в будь-якого іншого лікаря.
🔵 Аптечні заклади, підключені до ЕСОЗ, зможуть погасити рецепт у МІС, що встановлена у закладі. А якщо пацієнт отримав електронний рецепт, проте в аптеки, до якої він звернувся, немає технічної можливості відпуску рецептурного препарату в ЕСОЗ, аптечний працівник може здійснити відпуск препарату шляхом використання інформаційної довідки.
🔵 Також, за рецептом пацієнт буде самостійно ухвалювати рішення про вибір торгової назви препарату, що містить призначену діючу речовину, орієнтуючись на власний бюджет.
Функціонал виписки е-рецептів знайомий для лікарів, які вже виписують е-рецепти своїм пацієнтам у рамках програми реімбурсації “Доступні ліки”. Разом з тим, він також буде простим і зрозумілим для тих, хто тільки починає роботу з електронною системою охорони здоровʼя. Щобільше, невдовзі стануть доступними навчальні матеріали по роботі з електронними рецептами від Академії НСЗУ.
Наразі тривалість перехідного періоду визначено до кінця року. Протягом цього періоду медичні та аптечні заклади мають підготуватися до повноцінного переходу на виписку рецептурних лікарських засобів виключно за електронним рецептом, а саме – обрати медичну інформаційну систему та зареєструватися в ЕСОЗ. Далі планується повноцінний запуск електронного рецепта на антибіотики, рішення про що ухвалюватиметься з урахуванням ситуації в країні.