Відтепер пацієнти зможуть отримувати налбуфін виключно за е-рецептом

МОЗ України запровадило нові правила для препаратів із міжнародною непатентованою назвою (МНН) налбуфін та буторфанол. Ліки цієї групи, що класифікуються за кодом АТС N02AF – налбуфін (МНН: Nalbuphine), буторфанол (МНН: Butorphanol), диналбуфіну себакат (синонімічне найменування: Dinalbuphine sebacate) надалі відпускатимуться виключно за електронним рецептом.

Розʼяснюємо – що важливо пам’ятати лікарям та фармацевтам при роботі з е-рецептами. 

💊Як виписати е-рецепт на налбуфін?

Призначення препаратів налбуфіну за кошт пацієнта здійснюється за програмою “Рецептурні лікарські засоби”. Термін дії рецепта як і для решти рецептурних ненаркотичних препаратів складає 90 днів.

Детальний алгоритм призначення: https://cutt.ly/arEYr8Xy 

💊Як здійснюється призначення налбуфіну за програмами місцевих бюджетів?

В ЕСОЗ впроваджено нову програму – “Місцеві програми – ненаркотичні анальгетики” для призначення препаратів налбуфіну в межах місцевих програм – тобто, якщо повна чи часткова вартість ліків компенсується коштом місцевих бюджетів.

Зверніть увагу, що для подальшого відшкодування вартості ліків коштом місцевих бюджетів у текстовому полі нотаток лікар має обовʼязково вказати:

  • відсоток відшкодування вартості ліків (50% чи 100% – тобто безоплатно)
  • ЄДРПОУ та найменування закладу, його місцезнаходження
  • власне прізвище та ініціали лікаря.

Термін дії рецепта як і для решти рецептурних ненаркотичних препаратів складає  30 днів.

❗️Буде корисним:

💊Винятки для прифронтових територій
На територіях, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у разі відсутності технічної можливості виписування електронних рецептів на лікарські засоби, які відносяться до фармакотерапевтичної групи похідні морфінану та класифікуються за кодом анатомо-терапевтично-хімічним N02AF, виписування таких рецептів може здійснюватися в паперовій формі, протягом періоду ведення бойових дій або тимчасової окупації та трьох місяців після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації. Аптеки при цьому зобов’язані зберігати паперові рецепти протягом трьох років. Відпуск таких препаратів за паперовими рецептами також здійснюється аптеками, що розташовані виключно на цих територіях які включені до вищезазначеного Переліку.

❗️Нагадуємо про відповідальність
Налбуфін — сильнодійний опіоїдний анальгетик, що потребує суворого контролю й регулярного моніторингу стану пацієнта. Наголошуємо дотримуватися порядку призначення та відпуску рецептурних ліків та здійснювати призначення налбуфіну виключно з використанням е-рецепту.

Також рекомендуємо
8 Вересня 2023

Електронна система охорони здоровʼя розширює свої масштаби! Так, окрім появи нових сервісів, у системі постійно вдосконалюються вже існуючі функціональності.

Усі зміни, які розробляються командою впровадження ЕСОЗ, завчасно відображаються в технічних вимогах до медичних інформаційних систем (МІС).

Так нещодавно Наказом Національної служби здоровʼя від 06.09.2023 №… була затверджена нова редакція технічних вимог до МІС, яка включає деякі зміни.

Сьогодні ми розповімо детальніше, що змінюється для медичних працівників з новою редакцією технічних вимог.

  1. Командою ДП “Електронне здоровʼя” розроблено вимоги до обліку електронних рецептів на медичні вироби надавачами медичних послуг, а також у аптечному закладі.

Невдовзі для користувачів ЕСОЗ зʼявиться функціонал виписування та погашення електронного рецепта на медичні вироби.

Нагадуємо, що вже у жовтні в програмі реімбурсації вперше з’являться медичні вироби – тест-смужки для визначення рівня глюкози в крові для індивідуального глюкометра.

Відпуск тест-смужок почне здійснюватися за електронним рецептом. Процес виписування та погашення електронних рецептів задля реімбурсації медичних виробів (тест-смужок) не відрізнятиметься від лікарських засобів та буде знайомий лікарям та фармацевтам, які вже працюють з іншими напрямками реімбурсації. 

  1. Оновлено вимоги до роботи з записами про ідентифікованих пацієнтів в ЕСОЗ.

Відповідні зміни усувають помилку, яка перешкоджала лікареві зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ за ID-карткою та невірним номером УНЗР.  Відтепер така можливість буде доступна.

  1. Оновлено вимоги до роботи з медичними висновками про тимчасову непрацездатність.

Також до вимог до роботи з медичними висновками про тимчасову непрацездатність були внесені зміни, які дозволять більш зручно та коректно працювати з МВТН. 

  • Перша зміна стосується зазначення терміну непрацездатності для категорії непрацездатності “Вагітність та пологи”. 

Тепер лікар матиме змогу після вказання “Дати початку непрацездатності” обрати один з передбачених законодавством термінів, що дозволятиме автоматично заповнити “Дату закінчення непрацездатності”. 

Це спростить роботу лікаря, оскільки тепер лікарю не потрібно самостійно вираховувати термін непрацездатності – тим самим мінімізується можливість здійснити помилку в терміні, а також скорочується час на формування медичного висновку зазначеної категорії. 

  • Друга зміна стосується автоматичного заповнення більшості даних при створенні уточнюючого МВТН. Ця зміна є особливо корисною, якщо уточненню підлягають кілька пов’язаних МВТН, створених для неідентифікованого пацієнта. 

Зауважимо, що ця зміна має рекомендаційний характер для МІС. Отже, якщо МІС на своєму боці впровадить цю доробку, то лікарю більше не потрібно буде в  уточнюючому МВТН вказувати дати початку та закінчення непрацездатності, а також додаткові відмітки у блоці розширених даних про МВТН у разі їх наявності (відмітки що непрацездатність пов’язана з нещасним випадком на виробництві, порушення режиму лікування, дату порушення режиму та ін.).

Ця зміна суттєво спростить роботу лікаря, а також мінімізує час на створення медичного висновку та можливість здійснення помилок.

Звертаємо вашу увагу, що усі зазначені зміни стануть доступними користувачам після успішного проходження МІС тестування відповідності актуальним технічним вимогам.

Відстежувати статус тестувань вашої МІС за новими змінами можна на сайті системи у розділах: 

  • Підключені до ЕСОЗ МІС:

 https://ehealth.gov.ua/pidklyucheni-do-ehealth-mis/

  • Статуси тестування функціоналу МІС на рівні ПМД:

 https://ehealth.gov.ua/pervynna-medychna-dopomoga/

  • Статуси тестування функціоналу МІС на рівні СМД:

 https://ehealth.gov.ua/spetsializovana-medychna-dopomoga/

11 Жовтня 2022
Про незламність та єдність українського народу уже ходять легенди.
Ми конвертуємо нашу злість у донати та допомогу один одному. Ми непереможні, коли єдинні. Саме тому за ініціативи Міністерство охорони здоров’я України запроваджується ініціативу допомоги медикам в інших регіонах.
Механізм передбачає роботу медиків в інших регіонах. У першу чергу, йдеться про заклад, у яких наразі перевантаження та дифіцит медичних працівників. Такі заклади потребують підсилення і залучення медичних працівників для надання допомоги пацієнтам та постраждалим, у тому числі внаслідок бойових дій.
Механізм направлення медиків дозволить оперативно закривати потреби медичних закладів у необхідних спеціалістах та сприятиме якнайшвидшому відновленню нормальної життєдіяльності деокупованих територій та здоровʼя наших громадян.
Важливо: строк відрядження медичних працівників не може перевищувати 30 календарних днів.
Медики можуть самостійно подати письмову заяву про бажання працювати в закладах охорони здоров’я, що потребують підсилення. Відповідна заява подається в довільній формі на ім’я керівника закладу, де вони працюють, та керівника Центру медицини катастроф МОЗ. Для зручності свої дані медики можуть подати, заповнивши форму за посиланням: ​​
Також Центр медицини катастроф може залучати до надання допомоги або аеромедичної евакуації медиків і фахівців з реабілітації, які не мають українського громадянства. Йдеться про іноземців відповідної кваліфікації, окрім громадян росії та білорусі.
13 Серпня 2020

Офіс Глобального партнерства Державного департаменту США та Інститут суспільного бізнесу та Конкордія Університету Вірджинії оголосили українську урядову програму “Доступні ліки” фіналістом нагороди 2020P3 Impact (https://bit.ly/3kFPAEa). Премія P3 Impact відзначає 5 державно-приватних партнерств, які спрямовані на вирішення нагальних проблем у сферах економічного росту та розвитку, сталого розвитку та глобального здоров’я. Суддівський комітет відзначає фіналістів, виходячи з оперативної структури партнерства номінантів, вимірювання соціального впливу, фінансової стійкості, інноваційності та масштабованості.

Функціонал е-рецепту за урядовою програмою “Доступні ліки” запрацював у квітні 2019 року. Завдяки впровадженню е-рецепту розвиток програми вийшов на новий рівень. Держава отримала інструмент, який дозволив прозоро та ефективно розпоряджатися коштами та керувати урядовою програмою. Це стало можливим завдяки впровадженню технічної частини проекту під керівництвом провідного бізнес-аналітика eHealth Nickolay Kolotov, детальною проробкою бізнес-процесів з командою НСЗУ Національна служба здоров’я України, зокрема з Олександром Жигінасом та Іриною Ліштабою, адмініструванням та технічною підтримкою проекту командою ДП “Електронне здоров’я”.

З цього часу було виписано понад 19 мільйонів електронних рецептів, із них більше 16 млн погашено фармацевтами в 6000+ аптек.
Понад 2 мільйони українців регулярно отримують ліки за програмою “Доступні ліки”. Лише за останні 24 години 1879 пацієнтів вперше отримали ліки за е-рецептом. Щоденно е-Рецепт отримує в середньому 2000 нових пацієнтів, щотижнево – 8000. Більше:https://bit.ly/2Y0hdyi

Урядова програма реімбурсації “Доступні ліки” розпочата у 2017 році, вона передбачає, що пацієнти з серцево-судинними захворюваннями, бронхіальною астмою чи діабетом ІІ типу можуть отримати ліки безоплатно або з незначною доплатою. Сьогодні в електронній системі eHealth доступний функціонал виписки е-рецепту (“Робоче місце лікаря ПМД”), а також модуль роботи для аптечних закладів із функцією погашення е-рецепту (“Робоче місце фармацевта”).

6 Листопада 2020

Нещодавно eZdorovya випала нагода поспілкуватися з командою Марта БОТ, серед її очільників: Дмитро Сергєєв – CEO Open Data Lab – Ukraine, Вікторія Євдокімова – фахівчиня з комунікацій проєкту “Медбот Марта”, головний спеціаліст Департаменту охорони здоров’я Маріупольської міської ради, Сергій Сергєєв- Керівник проєкту “Медбот Марта”.

Доброго дня! Розкажіть, будь ласка, коротко про себе та основні напрямки роботи Вашої компанії

  • Дмитро: Доброго дня. Ми команда, що створили Марта БОТ ( https://martabot.pro/ ). Наша команда розпочала працювати над проеєктом ще 20 травня 2018 го року. Через назву місяця російською, так і назвали: «бот Марта».

Основними напрямками нашої діяльності є Smartcity та еHealth. Один з вдалих наших кейсів – медичний портал міста Маріуполь, де вже є змога слідкувати за медичною інфраструктурою міста. Наразі ним користуються понад 135 000 мешканців на місяць. Ще один вдалий проєкт – Медбот Марта, яка доповнює наданий спектр послуг і стрімко розвивається не лише в Маріуполі, а й в інших містах України. Також займаємось впровадженням МІС у всіх медзакладах Маріуполя.

 Як у Вас виникла ідея створення боту?

  • Вікторія: В березні 2018-го року ми запустили новий канал комунікаціїй, який дозволяє інформувати пацієнтів про можливості медреформи. Був саме початковий період її трансформації і в усіх виникало безліч питань про декларації, сімейного лікаря, первинну допомогу, тощо. І Марта допомогла відповісти на стандартні питання та знизити кількість частих запитань до медичного персоналу.Це був перший етап впровадження Марти, далі відбувся ребрендинг, де ми оновили інформацію про Марту, розширили список запитань та додали вакцинацію. Також суттєво розширили сам функціонал – тепер комунікувати можна не лише через Facebook, а й через інші месенджери (Viber, Telegram). Щодня Марта стає більш популярною в багатьох містах України.

    Зараз дуже важливо займатись медичними сервісами, а не тільки медичними послугами, щоб медичний заклад теж отримував зворотній зв’язок безпосередньо від пацієнтів. 

Що надихнуло Вас на створення боту?

  • Вікторія: Закоханість у медичну галузь загалом. Та, безсумнівно, потреба в популяризації реформи первинної ланки. Щоб передбачити питання: “А що буде далі?” та інформувати про нові впровадження. Ми ефективно розвиваємо медпортал Маріуполя і отримуэмо велику кількість однотипних питань, які вирішувались в зручному та доступному форматі за допомогою створення боту.

Ми допомогли багатьом користувачам знайти своїх лікарів та зрозуміти переваги медреформи для кожного.

В чому ключове завдання вашої розробки? Розкажіть, будь ласка, про ідею та використання.

  • Сергій: В Марті ми створили зручну взаємодію між пацієнтом та медзакладом. В роботі використовуємо державні реєстри відкритих даних. Наприклад, реєстр НСЗУ. Ми є одним з перших успішних прикладів монетизації відкритих даних у медицині. Також, крім реєстрів НСЗУ, використовуємо європейські інструменти для оцінки медико-санітарної грамотності, рекомендовані МОЗ та ВООЗ. Якими уже користуються в 35 країнах.

Завдяки співпраці з МІС, які інтегровані з eHealth, медбот Марта дозволяє знизити навантаження на лікаря. Через Бот можна записатися до лікаря, отримати повідомлення про запис на прийом, нагадування щодо планових щеплень, інформування про готовність лабораторних досліджень. В Марті окремо є функціонал для інформування пацієнтів про їхні права. Також є окремий розділ, присвячений профілактиці захворювань.  

Як користуватися Ботом Марта?

  • Сергій: Наразі аудиторія боту – 35 000 користувачів. Підключитись, до боту дуже просто – треба перейти за посиланням на сайт – https://martabot.pro/ та обрати зручний месенджер для комунікації. Реєструватись через сайт не потрібно – одразу вибираєте месенджер і далі сценарій, по якому буде надаватись інформація конкретно по вашому регіону.

Наразі доступна комунікація через Viber, Telegram, Facebook Messenger. Доступне безкоштовне використання по всій Україні.

Чи аналізували ви основну аудиторію користувачів? Якого віку люди найчастіше цікавляться Мартою?

  • Сергій: Основна аудиторія 25-45 років. Коли розпочали інформаційну кампанію про коронавірус – дізналися, що підлітки також є окремою групою користувачів боту.

До прикладу, ми раніше не думали, що їх так цікавить медична сфера. А тепер вони за допомогою боту мають змогу більше дізнатись про вакцини, права пацієнта, як вибрати лікаря. Це пов’язано з форматом комунікації боту з користувачами:  ми використовуємо доброзичливі звернення, смайли та гарне графічне оформлення. Це максимально наближено до живого спілкування, і таким чином користувачі охоче спілкуються з ботом. Ми так само аналізували аудиторію і шукали цей баланс спілкування навіть серед вибору емодзі.

Як саме Бот Марта інтегровано з медичними інформаційними системами?

  • Cергій: В МедБот Марта є частина функціоналу, який зв’язаний з МІС (нагадування про прийом, результати аналізів, запис до лікаря тощо), але є й послуги, які надаються незалежно від МІС. А саме – оцінка медсервісу, опитування щодо рівня медико-санітарної грамотності, відповіді на часті запитання щодо медреформи, права пацієнтів, підписка на індивідуальну розсилку тощо. Функціонал медботу дозволяє моніторити та аналізувати якість медичного сервісу, економить фінанси та надає керівникам медзакладів та муніципалітетам нові інструменти для розбудови медичної інфраструктури.
  • Дмитро: Значна частина функціоналу медботу дійсно доступна всім користувачам, незалежно від МІС, міста чи області України. Але є частина, яка доступна лише в містах, де він інтегрований з МІС. Тому в наших планах зробити всі функції бота доступними для всіх українців.

 Як в умовах пандемії COVID-19 ви адаптували функціонал Марти?

  • Вікторія: В кінці березня, коли була незрозуміла ситуація навколо нового вірусу, як і для жителів, так і для лікарів потрібно було розповісти про те, що таке коронавірус і як себе захистити.

Тоді ми розпочали інформувати ще й про коронавірус. Можна було перевірити статистику, як в світі, так і в Україні та певних містах. Проте, з аналізу розсилок ми зрозуміли, що таке інформування згодом стало неефективним, тому ми постійно адаптуємо зміни в функціоналі відповідно до запитів користувачів.

Комунікація в Марті проводиться на основі аналізу світового досвіду та рішень, які ми застосовуємо в нашому функціоналі. Регулярно проводимо опитування серед наших прихильників та втілюємо найцікавіші рішення, запропоновані користувачами. Таким чином, сервіс розбудовується відповідно до запитів самих користувачів, щоб нести для них максимальну цінність.

Марта дозволяє робити розсилку та опитування серед понад 30 000 осіб. Це в свою чергу дозволяє робити репрезентативну вибірку по регіонам/віку/статі бачити результати роботи медзакладів та ефективно оцінювати ключові тенденції.

Чи помітили ви позитивне ставлення в пацієнтів до медреформи після впровадження боту? Можливо, більша кількість населення почала укладати декларації?

  • Дмитро: Подання інформації про медреформу в боті було цілком доступним та зрозумілим, тому прочитавши це, більшість користувачів підписали декларації. В умовах пандемії частина боту, де інформується про первинну ланку досі залишається актуальною. І про декларації, і про медичні послуги ми також досі інформуємо. Та наразі розширюємо функціонал стосовно переваг підключення вторинної ланки до реформи. Ми бачимо, що саме це інформування повертає довіру до лікарів і до медицини в цілому.

Розкажіть, будь ласка, про майбутні плани Мед боту Марта.

  • Сергій: Більшість ідей нам підказали самі користувачі. Ми популяризуємо електронний кабінет пацієнта за рахунок сервісу «Медбот Марта». Щоб організація прийому була зручною та комфортною для всіх. Це допомагає контролювати скупчення людей і навантаження на лікарів та медзаклади.

Також плануємо розвивати сервіс на загальнонаціональному рівні. Активно ведемо розробку функціоналу спільно з медичними інформаційними системами. 

Плануємо масштабувати використання сервісів НСЗУ, щоб інформувати пацієнтів про сімейних лікарів. Наприклад, якщо пацієнт бажає укласти (чи переукласти) декларацію – буде видно, які лікарі є доступними в його місті або найближчих медзаклада. Якщо знаєте ПІБ лікаряі, зможете дізнатися, чи є в нього вільні місця для укладення декларацій та одразу отримуєте інформацію про пакет документів, необхідні контактні дані, які потрібні для укладання.

Якщо лікар звільниться чи переїде – пацієнтові прийде повідомлення про необхідність переобрати сімейного лікаря. Доступно та повністю безкоштовно в будь-якому регіоні України.

А про те, як користуватись ботом можете переглянути у інструкції – https://www.youtube.com/channel/UCzC1YRqI7O68_zAzs_U5rhQ