В Україні діє 37 медичних інформаційних систем, через які можна працювати з ЦБД ЕСОЗ

Поява та підключення до ЕСОЗ трьох нових медичних інформаційних систем (МІС) вказує на успішне функціонування та розвиток цифрового медичного ринку в Україні. Саме завдяки МІС медичні працівники та фармацевти мають змогу працювати з ЕСОЗ.

Медичні інформаційні системи – це інформаційно-комунікаційні системи, які дозволяють лікарням та аптекам автоматизувати свою роботу та взаємодіяти з центральною базою даних ЕСОЗ. 

За умовами державно-приватного партнерства ЕСОЗ є двокомпонентною системою і складається з центральної бази даних (ЦБД – державний компонент) та медичних інформаційних систем (приватний компонент).

При цьому держава відповідає за розробку політики та нормативно-правової бази, забезпечує роботу та розвиток тільки центральної бази даних ЕСОЗ, формує технічні вимоги до функціональності та безпеки, забезпечує збереження та захист даних на національному рівні, гарантує безпеку системи загалом. Своєю чергою бізнес (медичні інформаційні системи) відповідальний за впровадження необхідної функціональності згідно з технічними вимогами, забезпечення безпеки (в тому числі даних) на рівні МІС та надання інших сервісів користувачам, які вони обрали відповідно до своїх потреб.  

Медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) лише через МІС, яка протестована і підключена державою до ЦБД ЕСОЗ і з якою заклад уклав договір

Наразі до продуктивного середовища ЦБД ЕСОЗ підключені 37 МІС, три з яких підключені впродовж року. На тестовому середовищі 15,  прийнято 19 заяв щодо доступу на тестове середовище. Водночас дві МІС відключили від системи на основі заяви про добровільне відключення МІС від ЦБД ЕСОЗ. 

Тестування МІС в цифрах:

  • Проведено близько 550 годин тестувань функціональностей МІС;
  • Опрацьовано 363 заявки на тестування, які містили 454 модулів;

Держава визначає політику і стратегію, працює як партнер з бізнесом для цифровізації системи охорони здоров’я в Україні. Модель державно-приватного партнерства є ефективною, дозволяє уніфікувати стандарти та якість електронних сервісів та водночас розвивати ринок цифрових послуг в охороні здоровʼя. Розвиток ЕСОЗ у рамках такої моделі має низку переваг: прискорення реалізації проєктів, залучення приватного капіталу, економічний розвиток та створення робочих місць, підвищення якості послуг завдяки інноваціям, уніфікація стандартів якості електронних сервісів.

Також рекомендуємо
20 Вересня 2023

Для чого час від часу доводиться змінювати пароль для входу і чому мене “викидає” із системи? З такими запитаннями звертаються користувачі, коли діляться досвідом роботи в ЕСОЗ. 

Щоб працювати в ЕСОЗ, користувачам дійсно час від часу необхідно змінювати пароль заради дотримання правил кібербезпеки. Це важливий крок, яким не можна нехтувати у жодному разі.

📍Детальніше про безпеку даних читайте тут: https://ehealth.gov.ua/…/bezpeka-esoz-dlya-chogo…/

👉Що ж таке автентифікація і чому вона важлива? 

З позицій інформаційної безпеки автентифікація – це процес перевірки і підтвердження ідентичності користувача для надання доступу на роботу в інформаційній системі. 

Автентифікація передує авторизації і проводиться з метою захисту даних, які містяться в електронній системі охорони здоров’я. 

На вході в систему користувачі проходять двоетапну автентифікацію: через встановлену МІС та безпосередньо вхід в ЕСОЗ, на рівні якого і визначаються права доступу користувача на дії в ЕСОЗ. 

Ці умови є необхідними для того, щоб доступ в ЕСОЗ надавався виключно ідентифікованим та автентифікованим користувачам.

👉Яка регулярність зміни паролів в МІС та в ЕСОЗ? 

Заради уникнення компрометації паролів для входу в ЕСОЗ, на рівні центральної бази даних передбачено, що лікарі повинні змінювати пароль авторизації в ЕСОЗ не рідше ніж раз в 90 днів. А необхідність авторизуватися повторно виникає у випадках, якщо активність користувача в медичній інформаційній системі відсутня впродовж години. 

Задля підтримки надійного рівня безпеки медичні інформаційні системи додатково встановлюють вимогу періодичної зміни паролів для локального входу. Радимо усім без винятку користувачам своєчасно змінювати свої паролі та забезпечувати надійність та захист своїх даних для входу в ЕСОЗ. Пароль в МІС і в ЕСОЗ мають бути різними.

👉Що робити, якщо система потребує повторної автентифікації кілька разів на день? 

Зауважте, якщо користувач авторизувався і впродовж години був неактивним у системі – доведеться повторно ввести пароль та логін для входу, щоб продовжити роботу. 

Звертаємо увагу, якщо у вас виникають проблеми із автентифікацією чи потребуєте детальніших роз’яснень щодо безпеки даних, ви завжди можете звернутися за допомогою до МІС, яка обслуговує ваш медичний заклад.

📍Дізнатися більше про рекомендації з безпеки даних для лікарів: https://ehealth.gov.ua/…/bezpeka-esoz-dlya-chogo…/

📍Переглядайте алгоритм дій, як змінити пароль авторизації в ЕСОЗ: https://www.facebook.com/ezdorovya/videos/1994633464225236/

21 Лютого 2023

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

Згідно наказу Адміністратора від 20.12.2022 №76, ураховуючи виявлену невідповідність низки функціональних можливостей МІС актуальним технічним вимогам, з 20 лютого 2023 року зменшено обсяг функціональних можливостей електронних медичних інформаційних систем (надалі – МІС)  “HealthTech” (ТОВ “ХОРСТЕХ”) та “МІТІС “ДНІПРО-МТ” (ТОВ “ПВП МОНТЕКС”) для роботи в електронній системі охорони здоров’я, шляхом відключення від центральної бази даних.

Перелік функціональних можливостей, відключених від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я МІС “HealthTech” та “МІТІС”ДНІПРО-МТ”” наведено в наказі.

Так, у разі зменшення обсягу функціональних можливостей МІС, якою користуються заклади охорони здоров’я, фізичні особи – підприємці, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (надалі – заклад охорони здоров’я), мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я інший МІС відповідно до алгоритму вибору МІС; 

– розірвати договір з Оператором МІС та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

16 Лютого 2022

Усі заклади охорони здоров’я незалежно від форми власності, які провадять медичну практику, невдовзі будуть працювати в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). Кабінет Міністрів України ухвалив відповідну постанову щодо питань провадження господарської діяльності з медичної практики.

Цим документом внесено зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, зокрема додана обов’язкова вимога щодо реєстрації закладів у центральній базі даних ЕСОЗ та ведення електронних медичних записів усіма надавачами медичних послуг. Відповідна норма буде поширюватися як на комунальні заклади охорони здоров’я, так і на приватні. Незалежно від того, чи заклад уже займається подібним видом діяльності, чи отримує ліцензію вперше.

Інакше кажучи, усі заклади охорони здоров’я в Україні будуть вести медичну документацію в електронній базі даних й реєстрах.

«Це рішення є логічним продовженням тих позитивних змін, які почалися в охороні здоров’я у 2017 році, коли запускалася електронна система охорони здоров’я. Воно важливе в першу чергу для пацієнтів, аби усі медичні дані зберігалися в одному місці та були доступними в майбутньому пацієнту та медичним працівникам, які надають йому медичну допомогу», – прокоментувала зміни заступник Міністра охорони здоров’я з питань цифрового розвитку Марія Карчевич.

Як медичному закладу підключитися до ЕСОЗ?

Крок 1: Обрати медичну інформаційну систему (МІС) та укласти договір про співпрацю. Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи – ehealth.gov.ua у розділі «Підключені до ЕСОЗ МІС» (https://bit.ly/3HgmW7v).

Крок 2: Зареєструвати керівника закладу та заклад в ЕСОЗ. Представник обраної МІС допоможе коректно це зробити.

Крок 3: Забезпечити працівників закладу КЕПом на захищеному носії.

Крок 4: Зареєструвати відповідальну особу, яка буде заносити в систему інших користувачів.

Крок 5: Зареєструвати працівників закладу в ЕСОЗ.

Після проходження цих кроків працівники закладів, після відповідного навчання, зможуть працювати з функціоналом ЕСОЗ.

Відповідна постанова набирає чинності з дня її публікації, і з цього моменту усі юридичні особи (незалежно від їх організаційно-правової форми) та фізичні особи – підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики, мають рівно 5 місяців на її виконання та приведення своєї діяльності у відповідність до ухвалених змін.

Додатково нагадуємо, що дія цих ліцензійних умов не поширюється на господарську діяльність, пов’язану зі здійсненням судово-медичної гістології, судово-медичної експертизи, судово-медичної імунології, судово-медичної криміналістики, судово-медичної токсикології, судово-медичної цитології, судово-психіатричної експертизи.

10 Січня 2025

Починаючи з 1 січня 2025 року, з’явився додатковий Перелік лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою “Доступні ліки”, затверджений Постановою КМУ від 03 грудня 2024 року № 1380

Додатковий перелік включає 52 нові торгові назви лікарських засобів, зокрема 23 – комбіновані препарати.
📌 Таким чином, програма реімбурсації розширилася за такими напрямами:
◼️серцево-судинні та цереброваскулярні захворювання (комбінації);
◼️для лікування болю та надання паліативної допомоги
◼️для лікування хвороб ендокринної системи
◼️для лікування метаболічних, аутоімунних та запальних захворювань
◼️для лікування глаукоми
◼️для лікування мігрені
◼️для лікування захворювань у дітей

Перелік лікарських засобів і медичних виробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення станом 23 серпня 2024 року залишається чинним та продовжує діяти до чергового оновлення.

Новий перелік ліків згрупований в окрему медичну програму, яка в електронній системі охорони здоров’я має назву  “Постанова КМУ №1380 від 03.12.2024”. 

Призначати ліки за цією програмою можуть виключно лікарі первинної ланки, тобто сімейні лікарі, терапевти та педіатри. 

Звертаємо увагу, що в новий перелік увійшли торгові назви МНН “Метронідазол”, призначення якого, відповідно до постанови КМУ від 03.12.2024 № 1380 дозволяється лише дітям. На решту лікарських засобів вікові обмеження не застосовуються. Створення плану лікування для цієї програми є необов’язковим. 

Наразі програма містить понад 600 торгових назв лікарських засобів та медичних виробів. Програма реімбурсації надає право пацієнтам отримати безоплатно чи з частковою доплатою ліки за е-рецептами. Залежно від програми виписати е-рецепт на «Доступні ліки» може лікар первинної медичної допомоги (сімейний лікар, терапевт чи педіатр) або лікар-спеціаліст.

Нагадаємо, що починаючи з липня 2025 року всі субʼєкти господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю ліками в аптечних закладах, будуть зобовʼязані укласти договір з НСЗУ в межах програми реімбурсації «Доступні ліки». 

Урядова програма реімбурсації «Доступні ліки» впроваджена 2017 року для зменшення фінансового навантаження на пацієнтів та збільшення доступності ліків. Відшкодування вартості медичних препаратів здійснює Національна служба здоров’я України.