Щодо втрати чинності рішення ДП “Електронне здоровʼя” про відключення МІС “Укрмедсофт” від ЦБД ЕСОЗ

З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я ДП “Електронне здоровʼя” здійснює посилений системний моніторинг дотримання МІС технічних вимог та вимог законодавства.

Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.

У ході попередньо ініційованих Адміністратором тестувань електронної медичної інформаційної системи “Укрмедсофт” було виявлено невідповідність 3 функціональних модулів вказаної МІС.

Встановлення цієї невідповідності було безумовною підставою для відключення медичної інформаційної системи від центральної бази даних ЕСОЗ. Згідно з цим 9 серпня 2023 року було ухвалено рішення про відключення МІС “Укрмедсофт” від центральної бази даних електронної системи охорони здоровʼя 9 жовтня 2023 року. 

При цьому зауважимо, що впродовж 60 днів з моменту прийняття рішення, оператор МІС мав можливість провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування на відповідність технічним вимогам. Так станом на 13.09.2023 оператор МІС “Укрмедсофт” успішно пройшов тестування зазначених модулів та отримав підтверджуючі висновки про позитивний результат тестування. 

У звʼязку з цим, враховуючи позитивні результати тестувань МІС “Укрмедсофт” Адміністратором визнав наказ “Про відключення МІС “Укрмедсофт” від 09.08.2023 №36 таким, що втратив чинність.

 

Також рекомендуємо
15 Вересня 2025

❓Чи хочете ви, щоб ваші пацієнти самостійно керували своїми даними та подавали декларації онлайн?

❓Чи знаєте ви, як зміниться робота лікаря з появою цифрових можливостей ЕСОЗ для пацієнта?

❓Чи готові ви до запуску особистого кабінету пацієнта?

Вже зовсім скоро стартує бета-тестування нової функціональності ЕСОЗ, яка оновить взаємодію між лікарем та пацієнтом. 

🙋‍♀️Поспішаємо відповісти на ці та інші запитання на  вебінарі «Особистий кабінет пацієнта в ЕСОЗ: новий етап взаємодії між лікарем і пацієнтом»!

Дата та час вебінару: 19.09.2025, 15:00

🧑‍⚕️ Для кого цей вебінар: для лікарів ПМД, керівників ЦПМСД, а також лікарів СМД.

На вебінарі розповімо:

✔️ Коли з’явиться кабінет пацієнта

✔️ Через які платформи пацієнти зможуть увійти

✔️ Які можливості з’являться у пацієнта та як це вплине на роботу лікаря

✔️ Як відбуватиметься бета-тестування

Вебінар відбудеться на:
🔗 YouTube-каналі eHealth Україна за посиланням.

❓Хочете поставити запитання заздалегідь 👉 переходьте сюди

🔥 Запис вебінару буде доступний на YouTube.

Будь ласка, поширте це повідомлення серед колег та профільних груп!

9 Вересня 2022
Стала доступною українська версія LOINC (Logical Observation Identifiers Names and Code)- міжнародного універсального стандарту для визначення медичних лабораторних спостережень.
Перекладено 841 позицію з рейтингу 2000 топових кодів, визначеного Regenstrief Institute.

📌 LOINC — універсальний стандарт для ідентифікації медичних спостережень. Він дозволяє перетворити неструктуровані записи про медичні огляди, лабораторні дослідження тощо в чітку, класифіковану інформацію, описану через спеціальні кодові імена.

📌 Серед переваг, які створює застосування LOINC:

– спрощення взаємодії різних ІТ-систем між собою під час обміну медичною інформацією;
– автоматизація медичного моніторингу, контролю захворювань та виявлення епідемій чи пандемій;
– покращення фінансового контролю під час надання медичних послуг;
– удосконалення загальної якості медичної допомоги, скорочення помилок в обліку медичної інформації.

📌 Завантажити можете за посиланням –

27 Березня 2024

Деколи у працівників виникають труднощі з реєстрацією в ЕСОЗ або оновленням паролю або ж інші питання, пов’язані з роботою у системі. У всіх цих випадках медзаклади та аптеки можуть звертатися до медичних інформаційних систем, які їх обслуговують, адже підтримка, консультування та навчання медпрацівників роботи в ЕСОЗ входить до послуг, які МІС надає закладам охорони здоров’я. Як визначитися із переліком необхідних послуг від МІС та де це можна переглянути, розповідаємо детальніше. 

Для початку нагадаємо, що медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я лише через медичні інформаційні системи, які відповідають технічним вимогам держави та підключені до ЦБД ЕСОЗ. 

МІС – це рішення для автоматизації охорони здоров’я, адже саме завдяки медичним інформаційним системам відбувається обмін інформацією між медзакладами та аптеками з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Перш ніж працювати з МІС, заклади охорони здоров’я вивчають, які саме функціональності для взаємодії з ЕСОЗ пропонує медична інформаційна система і чи покриває обсяг цих функціональностей потреби закладу. Перевірити, чи володіє МІС відповідними функціональностями, можна на спеціальному дашборді Статуси тестування функціоналу МІС

Коли медзаклад чи аптека визначаються із МІС, яка найбільше покриває потреби закладу, то зобов’язані укласти відповідний договір про умови співпраці (згідно з Постановою КМУ №411 від 25.04.2018). Саме договір є інструментом взаємодії закладу охорони здоров’я з оператором МІС і передбачає обсяг та якість послуг, які медична інформаційна система зобов’язана надавати закладу. Зокрема, у такому договорі може обумовлюватися режим роботи служби підтримки, доступність такої підтримки у вихідні, також передбачається консультування та навчання медпрацівників і відповіді на всі питання чи проблеми, пов’язані з роботою в ЕСОЗ. 

Рекомендації: на що звернути увагу закладам охорони здоров’я, укладаючи договір з МІС?

Задля належної співпраці між закладами охорони здоров’я і МІС у договорі варто передбачити, зокрема такі умови. 

Забезпечення безперебійної роботи МІС

Договір повинен передбачати, що МІС має забезпечувати доступ до її функціональних можливостей та можливостей ЦБД ЕСОЗ в режимі 24/7. При цьому планова недоступність (час, протягом якого функціональні можливості онлайн сервісу МІС можуть бути недоступні) має становити не більше, ніж 4% часу звітного періоду.

Забезпечення навчальними матеріалами

Передбачте в договорі, що оператор МІС має розробити та забезпечити вас постійним доступом до інструкцій та навчальних матеріалів, які пояснюють, як користуватися функціональними можливостями МІС, наприклад, покрокова інструкція, як виписати е-рецепт або як зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ. 

Робота служби підтримки МІС

У договорі має бути визначено, як, у який термін та в якому режимі роботи служба підтримки МІС надає консультації та допомагає вирішити проблеми, запити, пов’язані з роботою МІС та ЕСОЗ.

Вчасне повідомлення про інциденти та помилки в роботі МІС

Проблеми в роботі можуть виникати як в роботі МІС, так і в роботі ЦБД ЕСОЗ. Детальніше про розподіл зон відповідальності читайте за посиланням.

Так, щодо проблем в роботі ЦБД ЕСОЗ ми інформуємо користувачів шляхом публікації повідомлень через сторінку Моніторингу працездатності ЦБД ЕСОЗ.

Тому для розуміння, як працює ваша МІС рекомендуємо передбачити порядок інформування вас як замовника послуг щодо проблем саме в роботі МІС. 

Дотримання термінів реагування на збої

Для усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, держава висуває вимоги щодо того, як швидко збої і проблеми мають бути усунені. Так, відповідно до умов договору між МІС та державою зазначено, що збої мають бути виправлені в термін від 4 годин до 3-х діб залежно від складності такого збою. Ці та інші умови, які держава висуває до МІС, можна переглянути у Договорі про підключення електронної медичної інформаційної системи до ЦБД ЕСОЗ та передбачити у вашому з МІС Договорі також. 

Забезпечення доступу до функціональності ЕСОЗ 

Усі можливості ЕСОЗ поділені на функціональні частини, на які тестуються та підключаються МІС. Ви як замовник можете передбачати, яка функціональність необхідна саме вам, тому рекомендуємо передбачити перелік такої функціональності як складову закупівлі та договору відповідно. 

На момент укладення договору МІС має бути протестована на таку функціональність та мати позитивний висновок за результатами тестувань. Перевірити, чи протестована МІС, яка подала вам пропозиції, можна на дашборді Статуси тестувань функціоналу МІС.

Оновлення функціональних можливостей МІС відповідно до розвитку ЕСОЗ

Врахуйте, що ЕСОЗ постійно розвивається, змінює існуючу функціональність та створює нові. Тому у договорі, який ви укладаєте з МІС, має бути однозначно передбачено умови, за яких МІС надає оновлення програмного забезпечення, щоб ваш заклад міг отримати всі можливості, які передбачає електронна система охорони здоров’я. 

Забезпечення відповідальності за порушення договору

Якщо ви передбачили певні умови послуг та їх якості (зокрема, які ми навели вище) з МІС, яка є важливою складовою вашої діяльності, рекомендуємо передбачати певну відповідальність за порушення таких умов. Наприклад, санкціями за порушення умов договору може бути зменшення вартості надання послуг або штрафи тощо.

Рекомендації, які ми навели вище, допоможуть вам зорієнтуватися, на які моменти варто звернути увагу, укладаючи договір з МІС. Рекомендуємо медичним закладам та аптекам уважно ознайомлюватися із переліком функціональностей для взаємодії з ЕСОЗ та додатковими сервісами для організації роботи в закладі, які зазначені в договорі. 

Якщо ви потребуєте додаткових можливостей, обов’язково обговоріть це з медичною інформаційною системою, перш ніж укласти договір. Комфортна та ефективна робота в ЕСОЗ починається з моменту визначення необхідних потреб закладу та вибору медичної інформаційної системи, яка найкраще покриває ці потреби. 

📌Ознайомитися із переліком усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, можна за посиланням.

📌Технічна підтримка медичних інформаційних систем

22 Серпня 2024

За весь період дії е-рецепту українці вже змогли переконатися в зручності цього цифрового сервісу порівняно з паперовим аналогом. Якщо раніше для отримання кожного наступного рецепту треба було йти до лікаря, то тепер завдяки е-рецепту це можна зробити дистанційно. 

Електронний рецепт (е-рецепт) – це цифровий медичний документ, що формується в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) на підставі внесених медичних записів про стан здоровʼя пацієнта та містить призначення лікаря пацієнтові на певний лікарський засіб.

Зручністю цього цифрового сервісу на сьогодні скористалися майже 5 млн пацієнтів. Загалом в ЕСОЗ сформовано 77,65 млн е-рецептів. 2023-й рік навіть номінували роком е-рецепту, адже тоді е-рецепт запрацював на цілу низку нових категорій лікарських засобів на доповнення паперовому рецепту і це був один із найбільш активних періодів його розвитку. 

Однак війна в Україні  значно вплинула на процес впровадження е-рецепту. Через воєнний стан зміни втілюються поступово, аби пацієнти, медичні та аптечні заклади могли адаптуватися до нових умов. Як же працює е-рецепт під час війни?  

“Перехідний період” для медзакладів та аптек 

Загальна обов’язковість на використання рецепту (як паперового, так і електронного) зберігається, однак на період воєнного стану діють так звані тимчасові пом’якшення вимог застосування е-рецепту для медзакладів, аптек і пацієнтів загалом. 

Умови встановлюються залежно від регіону розташування аптеки, технічної можливості і доступу до ЕСОЗ, способу фінансування та залежно від виду лікарських засобів, на які виписується рецепт. 

 

➡️Виключно за е-рецептом призначаються та відпускають в аптеках наркотичні (психотропні) лікарські засоби та ті лікарські засоби, що відшкодовуються частково або повністю державою, зокрема “Доступні ліки”. 

👉Винятки, коли можна за паперовим рецептом

Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій, обов’язковість е-рецепту на наркотичні лікарські засоби та “Доступні ліки” не застосовується у випадках, коли це неможливо зробити (технічна неспроможність, блекаути). Лікарі мають право призначати ці категорії лікарських засобів за паперовим рецептом.

➡️Використовувати е-рецепт або паперовий рецепт на вибір пацієнта можна для всіх рецептурних (не наркотичних (психотропних)) лікарських засобів за кошти пацієнта

Під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ. У таких випадках лікарі можуть використовувати форми паперового рецепту, коли немає технічної можливості сформувати е-рецепт в ЕСОЗ.
👉Винятки, коли можна отримати ліки без рецепту

Для медичних закладів, аптек та пацієнтів, які знаходяться на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій відпуск всіх рецептурних ліків за власний кошт пацієнта (за винятком наркотичних/психотропних, отруйних та сильнодіючих лікарських засобів) – допускається і без рецепту лікаря. Така можливість забезпечується з огляду на обмежений чи ускладнений доступ до медичних послуг.

Також закуповувати ліки для потреб фронту у дистриб’юторів без рецепта можуть волонтери та волонтерські організації. 

Нагадуємо, що “рецептурними” є лікарські засоби, які потребують додаткового контролю щодо їх застосування, тому кожна інструкція до такого лікарського засобу містить інформацію щодо умов відпуску, тобто “за рецептом”. Перевірити, чи необхідний вам лікарський засіб є рецептурним можна в Державному реєстрі лікарських засобів або в інших сервісах таких, як наприклад, веб-сайти або чат-боти.

Які переваги е-рецепту у порівнянні з паперовим рецептом?

Додамо, що відпуск рецептурних ліків завжди здійснювався за призначенням лікаря. Ця вимога не є новою, натомість з квітня 2022 року лише додався зручний цифровий інструмент – електронний рецепт.

Використання е-рецептів сприяє прозорому та контрольованому відпуску рецептурних препаратів в аптеці, допомагає боротися з неконтрольованим застосуванням всіх рецептурних ліків, зокрема і антибіотиків, що є важливим кроком, зокрема, у запобіганні розвитку антибіотикорезистентності.

Попри можливість обирати між паперовим та е-рецептом, все ж варто звернути увагу на низку переваг цього цифрового сервісу. Саме завдяки доступу лікаря до медичної картки пацієнта в ЕСОЗ  лікар зможе лікувати вас ефективніше, а саме:  

  • переглянути історичні медичні дані пацієнта;
  • враховувати дані про ваші супутні захворювання, інші ліки, які ви приймаєте;
  • відслідковувати результати лікування та за потреби – створити план лікування;
  • та навіть уникнути можливих помилок у призначенні.
  • За наявності хронічних захворювань формувати е-рецепт дистанційно без зайвої трати часу 

“Використання е-рецепту дозволить не тільки визначати прогнозовані обсяги потреби в лікарських засобах, але й виключити випадки допущення технічних помилок при виписуванні рецептів і головне сприятиме розвитку раціонального призначення лікарських засобів та покращенню якості надання медичної допомоги, – зазначає Олександр Гріценко, в.о. начальника Фармацевтичного управління МОЗ України. 

Е-рецепт також є важливим інструментом реалізації програми реімбурсації, яка дозволяє пацієнтам отримувати доступні ліки безкоштовно або з невеликою доплатою. 

Використання е-рецептів у програмі “Доступні ліки” забезпечує прозорість і контроль за відпуском медикаментів, що сприяє більш ефективному використанню бюджетних коштів та покращує доступ пацієнтів до необхідних ліків з першого дня функціонування програми”, – додає Наталія Гнатюк, начальник відділу розвитку програми реімбурсації Департаменту стратегії універсального охоплення населення медичними послугами НСЗУ.

Щоб перевірити, які лікарські препарати входять до програми “Доступні ліки” та дізнатися, в якій найближчій аптеці – можна скористатися чат-ботом “Спитай Гриця”.

💊Перелік лікарських засобів, які входять до Програми реімбурсації.
💊Перелік медвиробів.

Запровадження е-рецепту як долучення до світових стандартів

Е-рецепт є важливим кроком у модернізації системи охорони здоров’я України і  долучення України до світових стандартів. Зазначимо, що впровадження цього цифрового інструменту є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.

Прозорий відпуск рецептурних ліків – одне з “домашніх завдань”, яке Україна має виконати на своєму інтеграційному шляху до європейської спільноти. У низці країн е-рецепт успішно функціонує як метод превенції та моніторингу у сфері громадського здоров’я. Зараз у світі активно розвивається транскордонний обмін даними, що дозволяє придбати ліки за е-рецептом в іншій країні ЄС. Україна також планує долучитися до цього проєкту”, – зазначає Марія Карчевич, заступник міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку. 

Нагадаємо, що у 2019 році стартувала Програма реімбурсації за е-рецептом, яка постійно розвивається і додаються нові напрямки. З серпня 2022 року запрацював е-рецепт на антибіотики за кошти пацієнта, а з листопада 2022 року – на наркотичні (психотропні) лікарські засоби за кошти пацієнта. У 2023 році е-рецепт поширився на всі рецептурні ліки за кошти пацієнта, а також на медвироби.