Координаційна зустріч проєкту щодо покращення якості внесення даних про вакцинацію від COVID-19

Минулого тижня відбулася координаційна зустріч за участі представників ВООЗ в Україні, Міністерства охорони здоровʼя, ДП «Електронне здоровʼя», Національної служби здоровʼя та представників медичних інформаційних систем з питань покращення якості даних про вакцинацію.
World Health Organization Ukraine разом з Міністерство охорони здоров’я України за фінансової підтримки Уряду Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії ініціювали проєкт, спрямований на покращення якості внесення даних про вакцинацію від COVID-19 шляхом покращення процесів внесення даних у різних медичних інформаційних системах (МІС), та надання чітких інструкцій щодо функціональності всім медичним працівникам, які беруть участь у цьому процесі.
Доктор Ярно Хабіхт, голова Бюро ВООЗ в Україні, зазначив: «В Україні вакцинація пріоритетних груп населення проводиться з 24 лютого 2021 року, і станом на сьогодні близько 15 мільйонів людей вже повністю вакциновані, країна досягла охоплення майже 35% всього населення. ВООЗ постійно підтримує МОЗ рішеннями на основі даних, включаючи рекомендації, спрямовані на ефективне функціонування електронної системи охорони здоров’я, що дозволить полегшити життя медичним працівникам і пацієнтам».
Також рекомендуємо
27 Березня 2024

Деколи у працівників виникають труднощі з реєстрацією в ЕСОЗ або оновленням паролю або ж інші питання, пов’язані з роботою у системі. У всіх цих випадках медзаклади та аптеки можуть звертатися до медичних інформаційних систем, які їх обслуговують, адже підтримка, консультування та навчання медпрацівників роботи в ЕСОЗ входить до послуг, які МІС надає закладам охорони здоров’я. Як визначитися із переліком необхідних послуг від МІС та де це можна переглянути, розповідаємо детальніше. 

Для початку нагадаємо, що медичні заклади та аптеки можуть працювати з електронною системою охорони здоров’я лише через медичні інформаційні системи, які відповідають технічним вимогам держави та підключені до ЦБД ЕСОЗ. 

МІС – це рішення для автоматизації охорони здоров’я, адже саме завдяки медичним інформаційним системам відбувається обмін інформацією між медзакладами та аптеками з центральною базою даних ЕСОЗ. 

Перш ніж працювати з МІС, заклади охорони здоров’я вивчають, які саме функціональності для взаємодії з ЕСОЗ пропонує медична інформаційна система і чи покриває обсяг цих функціональностей потреби закладу. Перевірити, чи володіє МІС відповідними функціональностями, можна на спеціальному дашборді Статуси тестування функціоналу МІС

Коли медзаклад чи аптека визначаються із МІС, яка найбільше покриває потреби закладу, то зобов’язані укласти відповідний договір про умови співпраці (згідно з Постановою КМУ №411 від 25.04.2018). Саме договір є інструментом взаємодії закладу охорони здоров’я з оператором МІС і передбачає обсяг та якість послуг, які медична інформаційна система зобов’язана надавати закладу. Зокрема, у такому договорі може обумовлюватися режим роботи служби підтримки, доступність такої підтримки у вихідні, також передбачається консультування та навчання медпрацівників і відповіді на всі питання чи проблеми, пов’язані з роботою в ЕСОЗ. 

Рекомендації: на що звернути увагу закладам охорони здоров’я, укладаючи договір з МІС?

Задля належної співпраці між закладами охорони здоров’я і МІС у договорі варто передбачити, зокрема такі умови. 

Забезпечення безперебійної роботи МІС

Договір повинен передбачати, що МІС має забезпечувати доступ до її функціональних можливостей та можливостей ЦБД ЕСОЗ в режимі 24/7. При цьому планова недоступність (час, протягом якого функціональні можливості онлайн сервісу МІС можуть бути недоступні) має становити не більше, ніж 4% часу звітного періоду.

Забезпечення навчальними матеріалами

Передбачте в договорі, що оператор МІС має розробити та забезпечити вас постійним доступом до інструкцій та навчальних матеріалів, які пояснюють, як користуватися функціональними можливостями МІС, наприклад, покрокова інструкція, як виписати е-рецепт або як зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ. 

Робота служби підтримки МІС

У договорі має бути визначено, як, у який термін та в якому режимі роботи служба підтримки МІС надає консультації та допомагає вирішити проблеми, запити, пов’язані з роботою МІС та ЕСОЗ.

Вчасне повідомлення про інциденти та помилки в роботі МІС

Проблеми в роботі можуть виникати як в роботі МІС, так і в роботі ЦБД ЕСОЗ. Детальніше про розподіл зон відповідальності читайте за посиланням.

Так, щодо проблем в роботі ЦБД ЕСОЗ ми інформуємо користувачів шляхом публікації повідомлень через сторінку Моніторингу працездатності ЦБД ЕСОЗ.

Тому для розуміння, як працює ваша МІС рекомендуємо передбачити порядок інформування вас як замовника послуг щодо проблем саме в роботі МІС. 

Дотримання термінів реагування на збої

Для усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, держава висуває вимоги щодо того, як швидко збої і проблеми мають бути усунені. Так, відповідно до умов договору між МІС та державою зазначено, що збої мають бути виправлені в термін від 4 годин до 3-х діб залежно від складності такого збою. Ці та інші умови, які держава висуває до МІС, можна переглянути у Договорі про підключення електронної медичної інформаційної системи до ЦБД ЕСОЗ та передбачити у вашому з МІС Договорі також. 

Забезпечення доступу до функціональності ЕСОЗ 

Усі можливості ЕСОЗ поділені на функціональні частини, на які тестуються та підключаються МІС. Ви як замовник можете передбачати, яка функціональність необхідна саме вам, тому рекомендуємо передбачити перелік такої функціональності як складову закупівлі та договору відповідно. 

На момент укладення договору МІС має бути протестована на таку функціональність та мати позитивний висновок за результатами тестувань. Перевірити, чи протестована МІС, яка подала вам пропозиції, можна на дашборді Статуси тестувань функціоналу МІС.

Оновлення функціональних можливостей МІС відповідно до розвитку ЕСОЗ

Врахуйте, що ЕСОЗ постійно розвивається, змінює існуючу функціональність та створює нові. Тому у договорі, який ви укладаєте з МІС, має бути однозначно передбачено умови, за яких МІС надає оновлення програмного забезпечення, щоб ваш заклад міг отримати всі можливості, які передбачає електронна система охорони здоров’я. 

Забезпечення відповідальності за порушення договору

Якщо ви передбачили певні умови послуг та їх якості (зокрема, які ми навели вище) з МІС, яка є важливою складовою вашої діяльності, рекомендуємо передбачати певну відповідальність за порушення таких умов. Наприклад, санкціями за порушення умов договору може бути зменшення вартості надання послуг або штрафи тощо.

Рекомендації, які ми навели вище, допоможуть вам зорієнтуватися, на які моменти варто звернути увагу, укладаючи договір з МІС. Рекомендуємо медичним закладам та аптекам уважно ознайомлюватися із переліком функціональностей для взаємодії з ЕСОЗ та додатковими сервісами для організації роботи в закладі, які зазначені в договорі. 

Якщо ви потребуєте додаткових можливостей, обов’язково обговоріть це з медичною інформаційною системою, перш ніж укласти договір. Комфортна та ефективна робота в ЕСОЗ починається з моменту визначення необхідних потреб закладу та вибору медичної інформаційної системи, яка найкраще покриває ці потреби. 

📌Ознайомитися із переліком усіх МІС, які підключені до ЦБД ЕСОЗ, можна за посиланням.

📌Технічна підтримка медичних інформаційних систем

21 Лютого 2023

Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є  адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.

Згідно наказу Адміністратора від 20.12.2022 №76, ураховуючи виявлену невідповідність низки функціональних можливостей МІС актуальним технічним вимогам, з 20 лютого 2023 року зменшено обсяг функціональних можливостей електронних медичних інформаційних систем (надалі – МІС)  “HealthTech” (ТОВ “ХОРСТЕХ”) та “МІТІС “ДНІПРО-МТ” (ТОВ “ПВП МОНТЕКС”) для роботи в електронній системі охорони здоров’я, шляхом відключення від центральної бази даних.

Перелік функціональних можливостей, відключених від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я МІС “HealthTech” та “МІТІС”ДНІПРО-МТ”” наведено в наказі.

Так, у разі зменшення обсягу функціональних можливостей МІС, якою користуються заклади охорони здоров’я, фізичні особи – підприємці, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (надалі – заклад охорони здоров’я), мають право:

– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я інший МІС відповідно до алгоритму вибору МІС; 

– розірвати договір з Оператором МІС та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.

13 Січня 2023
Нагадуємо, що ви можете скористатись програмою «Доступні ліки», завдяки якій є змога отримувати певні ліки безоплатно або з невеликою доплатою.
🤳 Рецепт на “Доступні ліки” може бути паперовим або електронним.
1️⃣ У випадку, коли лікар має доступ до електронної системи охорони здоров’я, він створює електронний рецепт.
📲 Після створення рецепта на мобільний телефон пацієнта приходить СМС з унікальним номером рецепта та кодом підтвердження для отримання ліків в аптеці. Зміст СМС: «Ваш рецепт: ****-****-****-****. Код підтвердження: ****» — ця комбінація 16 цифр і є електронним рецептом.
📩 Ті, хто не мають телефона або бажають отримати продубльований на папері рецепт, можуть попросити лікаря надрукувати його у вигляді інформаційної пам’ятки.
2️⃣ У разі відсутності доступу до електронної системи охорони здоров’я, лікар може виписати паперовий рецепт.
📑 Паперовий рецепт на препарати за програмою «Доступні ліки» виписується на формі рецептурного бланка №1.
Він містить інформацію про медичний заклад, лікаря та пацієнта, завіряється підписом лікаря та печаткою.
У рецепті лікар має зазначити, чи препарат повністю безоплатний для пацієнта, чи з доплатою.
🏥 Сам лікарський засіб виписується за міжнародною непатентованою назвою (МНН), не більше трьох найменувань на один рецепт. Наразі лікар може виписувати рецепт за програмою «Доступні ліки» на місяць.
4 Листопада 2021
З 1-го жовтня Україна здійснила перехід на електронні лікарняні.
Е-лікарняний — електронний документ, що засвідчує факт тимчасової непрацездатності особи та є підставою для звільнення від роботи та отримання відповідної оплати за тимчасову непрацездатність. Цей документ формується програмними засобами реєстру ПФУ на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність в ЕСОЗ.
Дізнатись детальніше про оформлення лікарняного можете за посиланням –
3 060 366 створено медичних висновків про тимчасову непрацездатність в ЕСОЗ на сьогодні
1 310 780 непрацездатних осіб, яким підписано медичні висновки про тимчасову непрацездатність
60,3 тисячі лікарів створили медичні висновки про тимчасову непрацездатність