З 1 листопада відпуск наркотичних (психотропних) ліків почне здійснюватись за рецептом: що потрібно знати пацієнтам про нововедення
Що таке Телемедицина?
Як сьогодні телемедичні технології роблять медичні послуги доступнішими
Телемедицина – це комплекс дій, технологій та заходів, що застосовуються під час надання медичної допомоги з використанням засобів дистанційного зв’язку для обміну інформацією. Крім цього, телемедичний напрям включає діджитал-освіту лікарів та пацієнтів, медичні інформаційні послуги та самообслуговування через цифрові комунікаційні технології.
🔷 Телемедицина допомагає зв’язати не тільки пацієнта та лікаря, але й надає можливість лікарям спілкуватися, навчатися та обмінюватися досвідом.
🔷 Наразі перспективним напрямком у телемедицині є телеконсультації у віддалених містах та селах, за допомогою яких фахівці можуть надавати профільні рекомендації колегам та консультувати пацієнтів.
🔷 Учора пройшов Всесвітній день боротьби з цукровим діабетом. З цієї нагоди пропонуємо розглянути, як сьогодні телемедичні технології у світі можуть допомогти пацієнтам, до прикладу, з цукровим діабетом. Зазвичай, пацієнти з таким діагнозом мають вдома свій глюкометр. Проаналізувавши аналіз крові за допомогою пристрою, можна сповістити лікаря зручним засобом зв’язку про результати та домовитись з ним про відео-консультацію. Впродовж відео-консультації пацієнт може отримати відповідні рекомендації та характеристику свого стану здоров’я. Після консультації лікар може скласти відповідні призначення та надіслати їх пацієнту.
🔷 Сервіси, що впроваджуються в електронній системі здоров’я в Україні, також допомагають зробити медичні послуги більш доступними. Так, електронний рецепт значно спрощує процес виписки та отримання препаратів інсуліну.
Пацієнт може звернутися до ендокринолога для створення індивідуального плану лікування в електронній системі охорони здоров’я.
Перший е-рецепт на інсулін виписує лікар-ендокринолог, який приймає амбулаторно.
Повторний рецепт зможе також виписати сімейний лікар. До кого звертатись за повторним рецептом – пацієнт обирає самостійно.
👉🏻 Таким чином, електронний інструмент усуває необхідність для пацієнта, що проживає у віддаленій місцевості, регулярно відвідувати ендокринолога задля отримання необхідних призначень.
Команда eHealth з Міністерства охорони здоров’я побувала на ІІ Симпозіумі ВООЗ щодо майбутнього систем охорони здоров’я в цифрову еру, що відбувся в Португалії.
Це важлива подія, яка об’єднує урядовців, науковців, експертів, представників громадянського суспільства, професійних організацій у сфері охорони здоров’я. Серед української делегації, яка стала учасником заходу – представники МОЗ, Національної служби здоров’я, «Медичні закупівлі України» та Центру громадського здоровʼя.
ІІ Симпозіум ВООЗ став платформою для обговорення цифрових трендів і формування дій на підтримку Регіонального плану дій у сфері цифрової охорони здоровʼя для Європейського регіону на 2023 – 2030 роки, схваленого під час 72-ї сесії Європейського регіонального комітету ВООЗ.
Під час зустрічі делегати мали змогу поділитися досвідом впровадження цифрових інструментів, дискутувати щодо можливостей боротьби з інфекційними та неінфекційними захворюваннями, а також розглянути медичні рішення з використанням штучного інтелекту, у тому числі і для покращення психічного здоров’я.
«Розвиток електронної охорони здоров’я, а також детальне планування необхідних заходів і ресурсів виноситься на пріоритетні позиції в багатьох країнах світу, і Україна не є виключенням. Це також наближає досягнення таких цілей, як доступність і якість медичних послуг, управління якістю та ефективністю сфери охорони здоров’я загалом, – говорить заступниця міністра охорони здоров’я з питань цифрового розвитку Марія Карчевич. – Ми маємо успішний досвід впровадження низки електронних рішень та сервісів, яким поділились із іншими країнами. Водночас є ще багато планів і проєктів, які хочемо втілити в життя. До прикладу, у 2023 році нашою командою реалізується дорожня мапа зі 107 цифрових проєктів».
Серед питань, які розглянули на симпозіумі і які досі потребують пристальної уваги – потреба в підвищенні захисту даних та покращення цифрової грамотності пацієнтів. Також світова спільнота активно вивчає нові напрямки, у яких можна використовувати технології штучного інтелекту, зокрема, у таких сферах, як телемедицина, психічне здоров’я та аналіз цифрових знімків пацієнта з метою виявлення хвороб або ускладнення на ранніх стадіях.
“Всесвітня сфера охорони здоров’я перебуває на етапі активної цифровізації. Серед пріоритетних векторів розвитку – покращення доступності послуг, налагодження системної цифрової співпраці та обмін досвідом для застосування штучного інтелекту у медицині, – зазначає Олександр Ємець. – Щоб розробити якісні електронні сервіси, треба проаналізувати величезний обсяг медичної інформації. 86% країн ЄС вже почали використовувати пацієнтські дані для аналізу та прийняття рішень. Завдяки стрімкій цифровій трансформації української медицини ми з ними “на одній хвилі”, адже усі електронні інструменти розробляються та покращуються лише на основі аналізу потреб та запитів користувачів ЕСОЗ. Україна стежить за трендами й успішно розвиває нові проєкти в сфері електронного здоров’я. Лише за пів року ми впровадили більше 9 проєктів і 29 – ще в роботі. Нам є чим поділитися з іноземними колегами, і це добрий знак”.
Революційні технологічні рішення у сфері медицини розробляються з ціллю попередити хворобу, а не лікувати її наслідки. Саме тому розвинені країни схиляються до підходу у розвитку охорони здоров’я, виділяючи 80% ресурсу на підтримку здоров’я і лише 20% – на лікування.
Державне підприємство “Електронне здоров’я”, що відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 411, є адміністратором центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я (надалі – Адміністратор) повідомляє наступне.
Відповідно до наказу Адміністратора від 20.12.2022 №76, ураховуючи виявлену невідповідність низки функціональних можливостей МІС актуальним технічним вимогам, прийнято рішення щодо відключення визначеного функціонала медичних інформаційних систем “HealthTech” та “МІТІС “ДНІПРО-МТ”у термін до 20.02.2023 від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я.
Обсяг функціональних можливостей, який не відповідає технічним вимогам та буде відключений від ЦБД ЕСОЗ у МІС “HealthTech”:
- 3.1.2 Вимоги до реєстрації та оновлення НМП, реєстрації керівників НМП;
- 3.1.3 Вимоги до управління видами та місцями надання послуг НМП;
- 3.1.7 Вимоги до управління ліцензіями НМП;
- 3.7.4 Вимоги до статусу верифікації пацієнта;
- 3.10 Модуль “План лікування”;
- 3.13 Вимоги до роботи з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
- 3.15 Вимоги до роботи з клінічними оцінками та категоріями пацієнтів.
Обсяг функціональних можливостей, який не відповідає технічним вимогам та буде відключений від ЦБД ЕСОЗ у МІС “МІТІС “ДНІПРО-МТ””:
- 3.1.2 Вимоги до реєстрації та оновлення НМП, реєстрації керівників НМП;
- 3.1.3 Вимоги до управління видами та місцями надання послуг НМП;
- 3.1.6. Вимоги до перегляду декларацій про вибір лікаря ПМД в НМП ПМД (тип закладу “PRIMARY_CARE”);
- 3.1.7 Вимоги до управління ліцензіями НМП;
- 3.2.1. Вимоги до роботи з деклараціями;
- 3.2.6 Вимоги до функціоналу перевірки та взяття в обробку ЕН НМП;
- 3.2.7 Вимоги до погашення ЕН лікарем ПМД;
- 3.7.4 Вимоги до статусу верифікації пацієнта;
- 3.9 Модуль “Виписування електронного рецепту”;
- 3.10 Модуль “План лікування”;
- 3.11.6 Вимоги до роботи з епізодом медичної допомоги;
- 3.11.7 Вимоги до роботи із пакетом взаємодії;
- 3.13 Вимоги до роботи з довідниками, номенклатурами та класифікаторами;
- 3.15 Вимоги до роботи з клінічними оцінками та категоріями пацієнтів.
Так, у разі зменшення обсягу функціональних можливостей МІС від, якою користуються заклади охорони здоров’я, фізичні особи – підприємці, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (надалі – заклад охорони здоров’я), мають право:
– обрати для роботи в електронній системі охорони здоров’я інший МІС відповідно до алгоритму вибору МІС;
– розірвати договір з Оператором МІС та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;
– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не підключений до ЕСОЗ.