Електронний рецепт на антибіотик: перехідний період

З серпня 2022 року лікарі, які працюють з електронною системою охорони здоровʼя, почнуть виписувати пацієнтам електронний рецепт на антибактеріальні препарати за власні кошти пацієнта. Це перший етап у впровадженні електронного рецепта на всі рецептурні препарати в Україні та перший крок у розв’язанні проблеми неконтрольованого вживання лікарських засобів.
Нововведення почне працювати в рамках перехідного періоду в медичних закладах, що працюють з електронною системою охорони здоровʼя (ЕСОЗ).
🔵 Заклади, які на разі ще не приєдналися до ЕСОЗ, на період дії перехідного періоду зможуть виписувати паперовий рецепт на відповідному бланку за формою ф-1.
🔵 Електронний рецепт можна буде отримати у будь-якого лікаря, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Проте необхідною умовою є реєстрація в електронній системі охорони здоров’я. Кожен пацієнт може це зробити або уклавши декларацію з сімейним лікарем, або зареєструвавшись у системі на прийомі в будь-якого іншого лікаря.
🔵 Аптечні заклади, підключені до ЕСОЗ, зможуть погасити рецепт у МІС, що встановлена у закладі. А якщо пацієнт отримав електронний рецепт, проте в аптеки, до якої він звернувся, немає технічної можливості відпуску рецептурного препарату в ЕСОЗ, аптечний працівник може здійснити відпуск препарату шляхом використання інформаційної довідки.
🔵 Також, за рецептом пацієнт буде самостійно ухвалювати рішення про вибір торгової назви препарату, що містить призначену діючу речовину, орієнтуючись на власний бюджет.
Функціонал виписки е-рецептів знайомий для лікарів, які вже виписують е-рецепти своїм пацієнтам у рамках програми реімбурсації “Доступні ліки”. Разом з тим, він також буде простим і зрозумілим для тих, хто тільки починає роботу з електронною системою охорони здоровʼя. Щобільше, невдовзі стануть доступними навчальні матеріали по роботі з електронними рецептами від Академії НСЗУ.
Наразі тривалість перехідного періоду визначено до кінця року. Протягом цього періоду медичні та аптечні заклади мають підготуватися до повноцінного переходу на виписку рецептурних лікарських засобів виключно за електронним рецептом, а саме – обрати медичну інформаційну систему та зареєструватися в ЕСОЗ. Далі планується повноцінний запуск електронного рецепта на антибіотики, рішення про що ухвалюватиметься з урахуванням ситуації в країні.
Також рекомендуємо
1 Вересня 2023

З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я ДП “Електронне здоровʼя” здійснює посилений системний моніторинг дотримання МІС технічних вимог та вимог законодавства.

Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.

У ході попередньо ініційованих Адміністратором тестувань електронної медичної інформаційної системи “Lakmus” було виявлено невідповідність 5 функціональних модулів вказаної МІС.

Встановлення цієї невідповідності було безумовною підставою для відключення медичної інформаційної системи від центральної бази даних ЕСОЗ. Згідно з цим 9 серпня 2023 року було ухвалено рішення про відключення МІС “Lakmus” від центральної бази даних електронної системи охорони здоровʼя 9 жовтня 2023 року. 

При цьому зауважимо, що впродовж 60 днів з моменту прийняття рішення, оператор МІС мав можливість провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування на відповідність технічним вимогам. Так станом на 01.09.2023 оператор МІС “Lakmus” успішно пройшов тестування зазначених модулів та отримав підтверджуючі висновки про позитивний результат тестування. 

У звʼязку з цим, враховуючи позитивні результати тестувань МІС “Lakmus” Адміністратором визнав наказ “Про відключення МІС “Lakmus” від 09.08.2023 №37 таким, що втратив чинність.

29 Грудня 2023

Неонатальний скринінг – один із пріоритетних напрямків, який реалізується для своєчасного виявлення та ефективного лікування 21 рідкісного (орфанного) захворювання серед немовлят.

З 17 жовтня минулого року дослідження почали проводити в 12 регіонах країни на базі регіональних лабораторних центрів – Київського і Львівського. 

Попри війну програма неонатального скринінгу динамічно розвивається та з 24 квітня цього року стала доступною і в інших областях країни, за винятком тимчасово окупованих територій. Це стало можливим завдяки відкриттю регіональних центрів скринінгу – у Харкові та Кривому Розі

Впродовж 2023 року провели понад 154 тисяч обстежень на базі регіональних центрів скринінгу. Загалом кількість проведених досліджень з жовтня 2022 року становить більше ніж 175 тисяч. 

Зокрема, близько 59 тисяч досліджень проведено цьогоріч Львівським регіональним центром неонатального скринінгу, понад 52,4 тисячі досліджень – Київським центром, більш як 19 тисяч – у Харкові та понад 24 тисяч – у Кривому Розі.

Неодноразово зафіксовані випадки, коли завдяки своєчасно проведеній діагностиці було врятовано життя дітей. Проведення скринінгу є абсолютно безоплатним для родини, як і подальше дообстеження та лікування дитини у разі виявлення ризиків.

8 Вересня 2023

Невдовзі відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеці почне здійснюватися виключно на підставі електронного рецепта. Ця вимога визначена наказом МОЗ від 21.07.2023 № 1333 «Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 19 липня 2005 року № 360». 

Наразі відповідний наказ пройшов державну реєстрацію в Міністерстві юстиції України. Щойно відповідний наказ набере чинності (орієнтовно середина вересня) ми додатково проінформуємо вас про входження змін у дію.

Звертаємо вашу увагу, що ця зміна передбачає зокрема і те, що призначення та відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів згідно з ПКМУ від 17.08.1998 №1303, здійснюватиметься також виключно за електронним рецептом

Для цього в електронній системі охорони здоровʼя буде реалізовано відповідну програму Наркотичні та психотропні препарати на пільгових умовах за постановою КМУ від 17.08.1998 №1303”. 

Винятки діятимуть лише для:

  • лікарських засобів екстемпорального виготовлення, 
  • у разі виникнення технічних питань у роботі ЕСОЗ, який унеможливлює виписування електронних рецептів, 
  • або у випадку призначення таких препаратів на територіях, де тривають активні бойові дії, або тимчасово окупованих рф, що визначені відповідним наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309. 

У таких випадках призначення та відпуск ліків може здійснюватися за паперовим рецептом.

Просимо вас завчасно врахувати ці зміни в роботі та бути готовими почати виписувати/погашати виключно в електронному вигляді рецепти на ліки, вартість  яких повністю чи частково відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів  згідно з ПКМУ від 17.08.1998 №1303.

При цьому звертаємо вашу увагу, що МОЗ не змінює порядок та політики відшкодування лікарських засобів на пільгових умовах в межах програм місцевих бюджетів. Натомість лише впроваджується електронний інструмент (е-рецепт) для відпуску наркотичних (психотропних) груп ліків. 

Це рішення сприятиме попередженню неконтрольованого обігу наркотичних та психотропних препаратів, вживання яких має особливо небезпечні наслідки для життя та здоров’я людини. Разом з тим пацієнти, які проходять складне лікування та потребують знеболення, зможуть отримувати рецепт на такі ліки у більш зручний для них спосіб. 

Що змінюється для лікарів та фармацевтів

Відпуск психотропних ліків

Маршрут лікаря

  • Як призначати наркотичні (психотропні) лікарські засоби, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів: 

    1. Тепер електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми №1 та №3 для призначення наркотичних ліків у рамках програм місцевих бюджетів.
    2. ❗️Оберіть відповідну програму в ЕСОЗ – “Наркотичні та психотропні препарати на пільгових умовах за постановою КМУ від 17.08.1998 №1303” 
    3. Наступний крок – внесіть інформацію про рецепт, обравши лікарський засіб за міжнародною непатентованою назвою, його кількість, дозування, тривалість лікування та спосіб вживання.
  • ❗️Додатково до способу вживання/застосування ліків вкажіть у полі “Сигнатура”:
  • відсоток відшкодування вартості ліків (50% чи 100% – тобто безоплатно).
  • ЄДРПОУ та найменування закладу, його місцезнаходження,
  • власне прізвище та ініціали.
  1. Підтвердіть рецепт та переконайтеся, що пацієнт отримав номером рецепта та код його погашення. 

За потреби чи на прохання пацієнта можна роздрукувати інформаційну довідку та видати її пацієнту. Зауважте, інформаційна довідка не прирівнюється до рецепта, то ж її не потрібно засвідчувати підписом та печаткою лікаря.     

Маршрут фармацевта

  • Як відпускати наркотичні (психотропні) лікарські засоби, часткова чи повна вартість яких відшкодовується в рамках програм місцевих бюджетів: 

  1. Тепер електронний рецепт повноцінно замінить рецептурні бланки форми №1 та №3 для призначення наркотичних ліків у рамках програм місцевих бюджетів.
  2. Пацієнт на прийомі в лікаря отримає електронний рецепт, а зокрема – номер рецепта та код його погашення та за потреби інформаційну довідку. 
  3. Фармацевт може просканувати штрих-код, що міститься на інформаційній довідці, сканером або ввести 16-значний код до МІС вручну;
  4. ❗️У полі “СИГНАТУРА” фармацевт може знайти всю необхідну інформацію для обліку відпуску наркотичних (психотропних) ліків, що відпускаються в межах програм місцевих бюджетів. Зокрема отримати інформацію про:

 

  • відсоток відшкодування (50% чи 100%), 
  • ЄДРПОУ закладу,
  • найменування закладу та його місцезнаходження,
  • прізвище та ініціали лікаря.

 

  1. В інтерфейсі МІС з’явиться перелік торгових назв ліків, що доступні до відпуску згідно з даними Державного реєстру лікарських засобів.
  2. Наступним кроком пацієнт обирає серед запропонованих варіантів торгову назву препарату, керуючись власним вибором та фінансовими можливостями.
  3. Для завершення відпуску ліків в ЕСОЗ необхідно ввести код підтвердження та накласти КЕП працівника аптеки.

Зауважте, що наразі інформаційна довідка не прирівнюється до електронного рецепта, отже, вимагати її для відпуску ліків не потрібно. Зберігати інформаційну довідку в аптеці також не потрібно, як і не потрібно робити жодних позначок на ній.

👉 на наркотичні лікарські засоби в рамках місцевих бюджетів

28 Червня 2023

З метою комплексної оцінки взаємодії медичних інформаційних систем з центральною базою даних електронної системи охорони здоров’я ДП “Електронне здоровʼя” здійснює регулярні заходи з тестування всіх без винятку електронних медичних інформаційних систем щодо їх відповідності актуальним технічним вимогам. Також наразі розробляються посилені вимоги до  електронних медичних інформаційних систем при їх первинному підключенні до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я.

Ці заходи є необхідними задля того, щоби всі без обмежень медичні працівники мали повноцінний доступ до всіх функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я, а також їх високу якість та надійний сервіс.

Відповідно до Наказу ДП “Електронне здоровʼя” від 28.06.2023 №28 та, ураховуючи виявлені у результаті таких тестувань невідповідності функціональних можливостей електронної медичної інформаційної системи актуальним технічним вимогам, ДП “Електронне здоровʼя” прийнято рішення щодо відключення електронної медичної інформаційної системи РІМС “Медстар” 28.08.2023 від центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я. 

Зауважимо, що впродовж 60 днів, оператор медичної інформаційної системи може провести роботи над усуненням виявлених порушень та повторно пройти тестування відповідності технічним вимогам. 

Від початку року  РІМС “Медстар” проходив  19 сесій тестувань та отримав 12 негативних висновків. Відповідні тестування тривали понад пів року та проводилися неодноразово в межах різних версій технічних вимог: у редакції Наказів НСЗУ від 20.12.2022 №706, від 29.03.2023 №199, від 28.04.2023 №261 та від 25.05.2023 №332.

Повний перелік модулів, у ході тестування яких були виявлені невідповідності технічним вимогам:

    • Модуль 3.1.2 “Вимоги до реєстрації та оновлення НМП, реєстрації керівників НМП”;
    • Модуль 3.1.6 “Вимоги до перегляду декларацій про вибір лікаря ПМД в НМП ПМД”;
    • Модуль 3.2.1 “Вимоги до роботи з деклараціями”;
    • Модуль 3.3.2 “Вимоги до пакета даних діагностичного звіту”;
    • Модуль 3.6 “Вимоги до отримання доступу до медичних даних”;
    • Модуль 3.7.1 “Вимоги до роботи з записами про ідентифікованих пацієнтів в Системі”;
    • Модуль 3.10 “План лікування”;
    • Модуль 3.17 “Вимоги до роботи з електронними направленнями”.

Інформуємо вас, що у випадку відключення МІС, користувачі мають право:

– обрати та укласти договір з іншою МІС відповідно до алгоритму вибору МІС; 

– розірвати договір з Оператором МІС у частині взаємодії з ЦБД ЕСОЗ та/або провести претензійно позовну роботу щодо невиконання, неналежного виконання договору Оператором МІС;

– продовжити співпрацю з МІС у частині функціоналу, що не взаємодіє з ЦБД ЕСОЗ.

Для того, аби процес відключення функціоналу не завадив закладам якісно надавати медичні послуги та вносити дані до ЕСОЗ, пропонуємо завчасно подбати про зміну МІС в частині її взаємодії з ЦБД та слідувати запропонованому алгоритму:

  1. Ознайомтеся з наказом про відключення МІС.
  2. Сконтактуйте з представниками вашої МІС та обговоріть процес розірвання юридичних відносин з оператором МІС у частині взаємодії з ЦБД ЕСОЗ.
  3. Оберіть нову медичну інформаційну систему. Актуальний перелік МІС: https://ehealth.gov.ua/pidklyucheni-do-ehealth-mis/.
  4. Проведіть комунікацію з МІС, які задовольняють вашу потребу. Оберіть серед обраних МІС варіанти, які найбільш задовольняють ваші потреби та можливості.
  5. Проведіть необхідну процедуру закупівлі (за потреби) та укладіть договір з вибраним постачальником послуг.

Фахівці ДП “Електронне здоровʼя” спільно з партнерами готові провести необхідні консультації та зробити технічний перехід закладу максимально комфортним для користувачів ЕСОЗ.