Зміни до ліцензійних умов з медпрактики та реєстрація закладу в ЕСОЗ: розʼяснення

Нові ліцензії чи зміни до чинних — не потрібні. МОЗ пояснює зміни до ліцензійних умов з медпрактики.

Зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, які днями були ухвалені Урядом, не зобов’язують керівників закладів охорони здоров’я отримувати нову ліцензію чи вносити зміни до чинних. Вони стосуються зобов’язання медзакладів упродовж 5 місяців почати роботу в електронній системі охорони здоров’я, якщо цього не було зроблено раніше. Про це під час ранкового брифінгу заявила заступниця міністра Марія Карчевич. 

«Заклади охорони здоров’я, незалежно від форми власності, мають вести базові медичні записи в електронній системі охорони здоров’я. Це дозволить зберігати необхідну медичну інформацію про пацієнта в єдиному місці — електронній  медичній картці. Таким чином, не буде межі між приватною та державною медициною. Усі заклади працюватимуть у рівних умовах, а  пацієнт завжди матиме доступ до своєї електронної медичної карти, незалежно від того, в якому закладі він обслуговується — комунальному чи приватному», — розповіла заступниця міністра.   

Заступниця міністра також наголосила, що на сьогодні правила ведення первинної облікової медичної документації залишаються незмінними. Тобто вони регламентуються чинними наказами МОЗ та іншими нормативно-правовими актами.

«На сьогодні у нас є обов’язкова вимога в законодавстві про ведення в електронному обліку таких документів, як, приміром, медичний висновок про тимчасову непрацездатність, медичний висновок про народження дитини, записи про вакцинацію та електронний рецепт на цукрознижувальні препарати. Відповідно, така первинна облікова медична інформація має обов’язково вноситися до ЕСОЗ», пояснила Марія Карчевич. 

Повний перехід до цифрового обліку усієї медичної документації буде відбуватися поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.

Нагадаємо, у середу Уряд ухвалив зміни до Ліцензійних умов, згідно з якими усі заклади охорони здоров’я, які провадять медичну практику, працюватимуть в ЕСОЗ. ЕСОЗ це велика двокомпонентна система, яка містить медичні дані, що раніше зберігалась у паперовій формі. Вже зараз вона об’єднує понад 34 мільйони пацієнтів та 5,5 тисячі як комунальних, так і приватних закладів охорони здоров’я. 

До ЕСОЗ уже внесено до 700 мільйонів медичних записів. Це система з надвисоким навантаженням та однією з рекордних швидкостей росту даних у світі, які надійно захищені відповідно до міжнародних стандартів безпеки.

Також рекомендуємо
20 Листопада 2023

Впровадження електронного рецепта – один із кроків у боротьбі з нераціональним вживанням антибіотиків, що призводить до розвитку антибіотикорезистентності.

У всьому світі одним із основних інструментів стримування антибіотикорезистентності є рецептурне призначення ліків та їх відпуск з аптек. Одним із зручних інструментів забезпечення рецептурного обігу антибактеріальних ліків є електронний рецепт.

Саме тому з серпня минулого року в Україні відпуск антибіотиків почав здійснюватися за е-рецептом. Втім ця норма не є новою, додався лише новий цифровий інструмент – електронний рецепт.

Нагадаємо, що на перехідному періоді пацієнт може сам обрати, який тип рецепта є для нього більш зручним – електронний чи паперовий. 

Як отримати е-рецепт на ліки та в якій аптеці його погасити – детальніше в розʼясненні МОЗ:

  1. Рішення щодо призначення рецептурних ліків приймає лікар. Тому, щоб отримати рецепт на рецептурний препарат необхідно звернутися до лікаря.
  2. Якщо вам потрібно вживати рецептурний препарат, лікар запропонує обрати електронний чи паперовий рецепт. Якщо ж ви обрали електронний рецепт, то лікар сформує е-рецепт в ЕСОЗ, вказавши діючу речовину, дозування, тривалість курсу та інструкції з прийому ліків.
  3. Після цього ви отримаєте СМС-повідомлення з номером електронного рецепта та унікальним кодом його погашення. А в разі, якщо при реєстрації в ЕСОЗ ви обрали метод автентифікації не за телефоном, а за документами, лікар роздрукує вам інформаційну довідку, яка міститиме необхідні реквізити. Звертаємо увагу, що кожен пацієнт має право отримати інформаційну довідку. Якщо вам вона потрібна – скажіть про це лікарю.
  4. Знайти аптеку, яка відпускає ліки за електронним рецептом можна, скориставшись , який підкаже адресу найближчої для вас аптеки. Для цього достатньо ввести чи обрати з переліку в пошуковому рядку назву вашого населеного пункту.
  5. Ви можете придбати ліки за електронним рецептом в аптеці протягом 90 днів. А якщо вам призначено ліки на пільгових умовах чи за програмами реімбурсації, то строк таких рецептів складає 30 днів, а для наркотичних (психотропних) ліків – 10 днів.
  6. Для того, щоб придбати ліки, достатньо повідомити фармацевту потрібні реквізити з СМС чи інформаційної довідки – номер рецепта та код погашення.
  7. Фармацевт запропонує вам наявні в аптеці лікарські засоби, які містять діючу речовину у визначеному дозуванні та формі випуску, що призначив вам лікар – так ви зможете обрати ліки відповідно до вашого бюджету. Лікуйтеся свідомо та будьте здорові!

Нагадаємо, що військові адміністрації, підрозділи Збройних сил, а також залучені волонтерські та благодійні організації можуть закуповувати антибактеріальні лікарські засоби оптово безпосередньо у дистрибʼюторів для потреб воєнного часу без рецепта.

А також аптеки, що перебувають у зоні проведення бойових дій або в тимчасовій окупації, оточенні, на час дії воєнного стану, зможуть і далі відпускати пацієнтам рецептурні антибактеріальні лікарські засоби без рецепта лікаря.

29 Лютого 2024

Електронна система охорони здоровʼя (ЕСОЗ) дозволяє обмінюватися даними у сфері охорони здоров’я. У ній зберігаються та обробляються персональні та медичні дані пацієнтів.

ЕСОЗ складається з центральної бази даних, яка належить державі в особі НСЗУ, та медичних інформаційних систем (МІС), які медичні заклади використовують для зберігання, перегляду, обміну інформацією в електронній формі, зокрема, з центральною базою даних.

Доступ до інформації, що міститься в ЕСОЗ, надається виключно ідентифікованим та підтвердженими системою користувачам, що мають відповідні права та визначені рівні доступу. Інформація пацієнтів захищається законодавством України про персональні дані.

Тож права доступу до інформації про пацієнтів мають:

1. Сімейний лікар

Доступ до даних про пацієнта, за його згодою, має сімейний лікар (терапевт, педіатр), з яким пацієнт уклав декларацію.

Лікар первинної медичної допомоги має доступ до всіх медичних даних, окрім інформації про ВІЛ та психіатричних діагнозів, якщо пацієнт не надав письмово тимчасовий дозвіл на доступ до цих даних.

2. Інші медичні працівники

Інші медичні працівники, зокрема лікуючий лікар, мають доступ виключно до тієї інформації, до якої пацієнт сам дав доступ, та на ту, яка прикріплена до направлення, за яким пацієнт звернувся до медичного працівника.

Якщо медпрацівнику потрібні дані для надання медичних послуг пацієнту, то він може запросити дозвіл у пацієнта (або його уповноваженої особи). Надання такого доступу до своїх даних пацієнт підтверджує через обраний метод автентифікації (через смс, документи чи іншу особу).

3.  Уповноважені посадові особи НСЗУ
Персональні та медичні дані пацієнтів зберігаються відокремлено в центральній базі даних ЕСОЗ. У цілях безпеки посилання на пацієнта в медичній інформації анонімізоване з використанням спеціального шифрування.  Уповноважені посадові особи НСЗУ можуть використовувати знеособлені медичні записи, наприклад, для здійснення оплат медзакладам за фактично надані послуги або збору статистичних даних для прийняття рішень.

На запит пацієнта НСЗУ може надати персональні дані, які зберігаються про нього в ЕСОЗ.

Тож отримати медичну інформацію про себе пацієнт може через звернення до свого сімейного або лікуючого лікаря. Інформацію про персональні дані можна отримати через запит до НСЗУ. Наразі завершується розробка функціональних можливостей, які дозволятимуть пацієнту самостійно керувати доступами до власних даних.

21 Серпня 2023

Учасниці Лідерської програми для жінок, залучених до цифрової трансформації в українських міністерствах, ознайомлювалися із британським досвідом побудови державних цифрових послуг під час 3-денного навчального туру в Лондоні.

З 1 по 3 серпня 15 жінок, які займають ключові ролі в українських відомствах, обмінювалися досвідом та брали участь в лекціях про світові кейси державної цифровізації, інклюзивний дизайн державних послуг, трансформацію всіх послуг і мереж соціального захисту на прикладі Universal Credit, а також відвідали урядову організацію Government Digital Service (GDS), яка відповідає за цифрову трансформацію у Великій Британії.
 «Причина, чому GDS існує, полягає в тому, щоб максимально спростити взаємодію з урядом та громадянами для кінцевих користувачів», — розповів учасницям CEO GDS Том Рід.

Одним із найбільш масштабних проєктів GDS стало створення єдиної платформи із електронними послугами GOV.UK у 2012 — вона замінила 1800 різних сайтів, що існували досі.
Колишній високопосадовий представник Government Digital Service Ендрю Грінвей також поділився своїм досвідом та висновками із реалізації цифрових проєктів. Свого часу він, наприклад, очолював команди, які розробили перший у країні стандарт цифрових послуг та посібник із дизайну.

Говорили також про GOV.UK pay — це послуга з безпечних онлайн-платежів для державних і громадських організацій. А також цифрову ідентифікацію та дизайн, орієнтований на користувача. Організація керується 10 принципами дизайну, що допомагають командам створювати та запускати нові державні послуги. Найперший з них — про користувачів: «Розумійте користувачів та їхні потреби».


Окрема увага — доступності. Вона лежить в основі усіх розробок, адже «кожна послуга — для кожного». А «доступний дизайн — хороший дизайн».

Представниці з Мінцифри також поділилися з британськими колегами досвідом української цифровізації та державних послуг у Дія.  На завершення усі учасниці змогли познайомитися із місцевим самоврядування та говорили про лідерство і роботу у міждисциплінарних командах під час кризи.

«Такі навчальні тури, по-перше, – це прекрасний час для нетворкінгу, а по-друге, можливість збагатити досвід цифрової трансформації, перейнявши певні практики від колег та поділившись своїми цінними кейсами. Усі, хто працює у цій сфері погодиться, що цифрова трансформація — це не змінити сайт урядової установи, а змінити, як саме вона працює», – зазначає Юлія Задеряка, керівник відділу комунікацій та розвитку ДП «Електронне здоров’я», яка була однією із учасниць візиту.

Підсумовуючи теми обговорень з міжнародними колегами, вона зауважила, що під час створення державних послуг на першому місці мають бути потреби громадян, а не зручність для уряду: «Визначальна якість, якої треба дотримуватися у процесі змін, – це доступність, адже для всіх громадян треба забезпечити інклюзивний доступ до державних послуг. Щоб досягати успіху і працювати на результат, а не просто заради процесу, у першу чергу треба пам’ятати про клієнтоорієнтований підхід – збирати фідбеки, досліджувати досвід взаємодії із послугами і вдосконалювати їх на основі цих відгуків».

Навчальний візит до Лондона став частиною Лідерської програми для жінок, залучених до цифрової трансформаціі в українських міністерствах. Їх організували у межах «Проєкту підтримки Дія», що Програма розвитку ООН в Україні реалізує за фінансової підтримки Уряду Швеції.

14 Січня 2025

UPDT: станом на 12:41 можливість авторизації в ЦБД ЕСОЗ відновлено. Будь ласка, оновіть сторінку авторизації для успішного входу в систему.  Якщо увійти не вдається, рекомендуємо очистити кеш на вашому комп’ютері. Якщо маєте інші труднощі – зверніться до технічної підтримки вашої МІС.

Наразі в центральній базі даних ЕСОЗ спостерігаються тимчасові технічні труднощі через недоступність окремих сервісів Google. Зокрема – при авторизації користувачів у системі.

Команда НСЗУ та ДП “Електронне здоров’я” робить усе, щоб ви якнайшвидше повернулися до користування системою. Про результати робіт повідомимо додатково.

Слідкувати за оновленнями можна тут: https://status.ehealth.gov.ua/.

Нагадуємо, як діяти під час затримок у роботі ЦБД ЕСОЗ:

  • Призначення ліків коштом пацієнта (крім наркотичних) може здійснюватися на паперових рецептурних бланках.
  • Призначення ліків та тест-смужок за програмою реімбурсації, а також наркотичних препаратів можливе лише за е-рецептом. Тому, будь ласка, проінформуйте пацієнтів про можливі затримки та можливість отримання е-рецептів після відновлення роботи ЕСОЗ.
  • Усі медичні записи, направлення та рецепти слід внести до системи одразу після усунення технічних несправностей.
  • Медичні висновки про тимчасову непрацездатність під час недоступності ЕСОЗ формуються не пізніше п’яти днів з моменту встановлення лікарем факту непрацездатності.
  • Договори з НСЗУ можливо буде підписати після усунення технічних несправностей.