Міністерство охорони здоров’я України ініціює проєкт з телемедицини

В умовах боротьби з пандемією телемедичні технології набувають принципово нового значення та потребують всебічного застосування в практичній діяльності лікарів, науковців та освітян. Якщо до пандемії телемедицина вирішувала завдання, які наближали пацієнтів до лікарів, то зараз до основних завдань додалися – безпечна комунікація між пацієнтами та медичними працівниками та доступ до медичних послуг у безпечний спосіб.
Саме тому Міністерство охорони здоров’я України започатковує проєкт з розвитку телемедицини та телемедичних технологій.
Учора відбулась Установча зустріч щодо започаткування телемедицини в межах розвитку електронної охорони здоров’я України, в якій взяли участь представники Міністерства охорони здоров’я, Національної служби здоров’я України, ДП “Електронне здоров’я”, “Центру громадського здоров’я”, Асоціації eHealth в Україні, а також представники USAID та проєкту LHSS.
💻 “Телемедичні технології необхідно розглядати, як невід’ємну складову тих діджітал-інструментів, які ми зараз впроваджуємо в системі охорони здоров’я та адаптувати їх у eHealth”, – зазначила Марія Карчевич, заступник Міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
💻 Дмитро Самофалов – т.в.о. Глави Національної служби здоров’я України поділився досвідом розбудови телемедичних мереж в регіонах України та резюмував: “Ще до пандемії впроваджені телемедичні технології підтвердили свою ефективність у лікуванні серцево-судинних хвороб. Так, у Одеській області показники інфарктів поза терапевтичним вікном знизилися майже удвічі, а також покращилася якість лікування інфарктів у цілому. Безумовно, телемедичні центри показали дуже високі результати і вже під час пандемії. Питання включення телемедичних мереж і їх входження в Програму медичних гарантій як одного з компонентів – важлива умова для досягнення універсального покриття медичними послугами”.
🖥 “Без телемедицини сучасні електронні медичні послуги не є повноцінними і такими, що відповідають світовим стандартам eHealth. Адже світова практика на прикладі панемії COVID-19 доводить, що це дійсно ефективний інструмент в профілактиці, діагностиці та лікуванні пацієнтів. Це синергія технологій та медичної допомоги, яка сприяє створенню нової якості медичних послуг. Електронна охорона здоров’я України уже сьогодні дозволяє застосовувати телемедичні сервіси, які надалі тільки набуватимуть популярності. Оскільки це зручно та корисно для пацієнтів і лікарів”,- Vadym Terentyuk, начальник відділу управління проєктами та програмами ДП “Електронне здоров’я”.
EZdorovya висловлює подяку учасникам зустрічі, які беруть участь у якісній розбудові електронної охорони здоров’я та готові впроваджувати телемедичні сервіси в Україні, що дозволить збільшити ефективність та доступність медичних послуг для всіх громадян.
Також рекомендуємо
5 Лютого 2024

Час від часу від медичних працівників надходять запитання, пов’язані з етапом реєстрації пацієнта в ЕСОЗ. Сьогодні розглянемо найбільш поширені з них і надамо відповіді. 

Чи треба зазначати УНЗР усім і де його взяти? 

УНЗР вноситься виключно за умови, якщо він присвоєний пацієнтові. 

УНЗР вказано в паспорті у форматі ID картки та/або у біометричному паспорті. Номер знаходиться з правої сторони та має вигляд наступного формату: 11111111-22222.

Наприклад, якщо ви реєструєте пацієнта з ID карткою, система вимагатиме від вас внесення УНЗР. У випадку якщо реєструється пацієнта з паспортом-книжкою або свідоцтвом про народження, УНЗР вноситься за наявності (пацієнт може мати закордонний паспорт).

Для кого РНОКПП є необов’язковим?

РНОКПП є необов’язковим для:

  • Для осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від присвоєння РНОКПП і мають відмітку у паспорті або відповідну довідку, податковий код не зазначається (поле залишається порожнім), проставляється відмітка про відмову від його присвоєння. 
  • Пацієнтів віком до 14 років (оскільки вони могли його ще не отримати). Для таких осіб РНОКПП не зазначається (поле залишається порожнім), відмітка про відмову від його присвоєння не зазначається.

Загалом РНОКПП є обов’язковим полем для осіб, які досягли 14 років і не відмовилися від його присвоєння. Він зазначається згідно з документом, що посвідчує особу пацієнта або довідки, яка підтверджує присвоєння такого номера.

Якщо особа відмовилася від РНОКПП, що треба робити? 

Якщо особа з релігійних переконань відмовилася від РНОКПП, навпроти поля “Ознака ВІДМОВИ від РНОКПП” встановлюється «галочка» чи «так» ВИКЛЮЧНО для осіб які:

  1. ВІДМОВИЛИСЬ від РНОКПП (ІПН)
  2. Повідомили про це відповідний контролюючий орган
  3. Мають відмітку у паспорті чи документ про відмову

Для таких пацієнтів ОБОВ’ЯЗКОВИМ є завантаження електронних копій документів (фото/скан-копії), що підтверджують відмову особи від отримання РНОКПП (документ чи сторінка паспорту з відміткою).

З яким документом можна зареєструвати пацієнта? 

Перш ніж реєструвати пацієнта в ЕСОЗ, здійсніть ідентифікацію та його пошук в системі. Переконавшись, що пацієнт ще не зареєстрований, розпочинайте реєстрацію. Про важливість ідентифікації пацієнта більш детально можна ознайомитися за посиланням.

Щоб зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ, треба зазначати один із документів, які посвідчують особу, із наступних варіантів:

– паспорт громадянина України

– тимчасове посвідчення громадянина України

– свідоцтво про народження (для осіб, які не досягли 14-річного віку) 

– документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави, легалізований у встановленому порядку

– посвідка на постійне проживання в Україні

– посвідчення біженця

– посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту

Для всіх пацієнтів номер телефону є обов’язковим? 

Ні, не вимагається, але рекомендовано. Адже номер телефону – один із найбільш зручних способів автентифікації пацієнта в ЕСОЗ. CМС-повідомлення від “E-health” з номером е-направлень, номером МВТН, номером е-рецептів та кодів їх погашення надходять на той номер телефону, який вказаний в Реєстрі пацієнтів. Тобто номер телефону є ще й зручним каналом в отриманні сповіщень від ЕСОЗ. 

Крім того, за наявності номеру телефону пацієнт зможе не лише самостійно управляти доступом до своїх медичних та чутливих даних, але й буде в курсі щодо дій з такими даними. Якщо хтось захоче отримати доступ до даних пацієнта, то без 4-значного коду з СМС такий доступ не буде видано або ж якщо хтось створить пацієнту е-направлення, то система оперативно його про це повідомить. 

Зауважимо, що можна вказати один номер телефону та зокрема, адресу електронної пошти, які допоможуть надсилати пацієнтові важливу інформацію чи нагадування.

Чи має бути у дитини свій власний номер телефону? 

Номер телефону дитини зазначати не треба. Для осіб, які не досягли віку 14 років, доступний лише метод автентифікації за унікальним записом законного представника (мати/батько/тощо) в ЕСОЗ. 

Зазначимо, що номер телефону – це один із трьох доступних методів автентифікації пацієнта в ЕСОЗ. Два інші варіанти – “за документами” і “за унікальним записом законного представника”. 

Чи можна зареєструвати на один номер телефону всю сім’ю?

Ні, не можна. Номер телефону – це один із методів підтвердження дій кожного пацієнта в ЕСОЗ, який вказується в Реєстрі пацієнтів. Саме на цей номер пацієнту надходитимуть СМС-повідомлення від “E-health” з номером е-направлень, номером МВТН, номером е-рецептів та кодів їх погашення. Номер телефону при реєстрації в ЕСОЗ може вказуватися лише для однієї особи. 

Чи треба переукладати декларацію, якщо змінилися дані про пацієнта чи лікаря?

Ні, при зміні будь-яких персональних даних пацієнта, в тому числі зміні чи втраті номеру телефону, переукладати декларацію не потрібно. Треба лише змінити метод автентифікації пацієнта через вашу МІС. У випадку втрати номеру телефону подається відповідна заявка до НСЗУ. 

Якщо лікар, з яким пацієнт уклав декларацію, вже не працює у медичному закладі, то в такому випадку декларацію потрібно переукладати з новим лікарем цього або іншого закладу. 

Хто такий законний представник? 

Законний представник – це людина, якій вже виповнилося 18 років і яка уповноважена представляти права іншого пацієнта Для дітей, які не досягли 14 років, обов’язково вказувати дані про законного представника. Автентифікація таких дітей в ЕСОЗ відбувається методом автентифікації законного представника. Для дітей, які досягли віку 14 років, заповнення блоку про законного представника є опційним і заповнюється на розсуд лікаря.

Також законний представник заповнюється для повнолітніх осіб, які визнані недієздатними. 

Законний представник обов’язково має надати документи, що посвідчують особу та повноваження законного представника.

Хто такий “екстрений контакт”?

“Екстрений контакт” – це довірена людина, до якої можуть звернутися медичні працівники у випадку, якщо пацієнту надається екстрена або ургентна допомога. Зазвичай ця людина із кола сім’ї або близьких друзів. При реєстрації пацієнта в ЕСОЗ у блоці відомостей про довірену особу для повідомлення у разі настання екстреного випадку вносяться такі дані зі слів пацієнта: 

  • Прізвище довіреної особи
  • Ім’я
  • По-батькові
  • Номер телефону
30 Листопада 2023

МОЗ спільно з НСЗУ впроваджують зміни у сфері електронної охорони здоров’я, створюючи на рівні держави нові функціональні можливості для телемедицини. 

Так, надалі в межах електронної охорони здоровʼя будуть впроваджені сервіси телеконсультування, телерадіології та телеметрії – послуг, які наразі є найбільш актуальними для українців.

Ця ініціатива зокрема є відповіддю на гостру потребу в забезпеченні доступу до медичних послуг для людей, які проживають у віддалених від медичної допомоги регіонах, та для тих, хто постраждав від війни. 

Що це означатиме для пацієнтів на практиці?

Пацієнти по всій країні зможуть шукати лікарів, записуватися на прийом онлайн та отримувати консультації із застосуванням безпечного відео- та аудіозв’язку. Так, пацієнт зможе отримати чи продовжити отримувати кваліфіковану медичну допомогу навіть поза стінами медичного закладу.

Завдяки впровадженню телерадіології буде забезпечено збереження діагностичних досліджень, виконаних на радіологічному обладнанні (КТ, МРТ тощо). За потреби лікарі з відповідними правами доступу зможуть переглядати ці дослідження, виконувати їх опис, створювати на їх базі спостереження та призначати лікування пацієнту.

Окрім цього, результати телеметричних даних діагностики таких як ЕКГ, виміри показників життєдіяльності людини (як от насиченість киснем крові, спірометрія тощо) будуть зберігатися в єдиному захищеному місці – центральній базі даних ЕСОЗ. При цьому результати цих досліджень не потрібно зберігати вдома чи у лікарні.

Нові функціональні можливості будуть інтегровані з уже наявними модулями ЕСОЗ та розширять можливості не лише у сфері телеконсультування, а й теледіагностики. 

Нагадаємо, що впровадження телемедичних рішень в Україні відбувається за технічної підтримки проєкту USAID «Сталий розвиток національних систем охорони здоровʼя в Україні» (LHSS).

 

13 Червня 2022
Підготували актуальну підбірку онлайн – заходів для лікарів:
🧩 Львівська бізнес-школа запускає серію вебінарів «Адаптація медцентрів в часи війни». В рамках цього проєкту відбудеться серія вебінарів з експертами, які допоможуть медичним закладам адаптувати та налагодити свої процеси в умовах воєнного стану. Перша онлайн-зустріч відбудеться уже в цю середу. Детальніше за посиланням: https://lvbs.top/mjw
🧩 Онлайн-дискусія: “Як працюють лікарі поблизу лінії зіткнення” від Українського центру охорони здоровʼя. У дискусії обговорять: як змінилася робота лікарень, які працюють поблизу ліній зіткнення? Які найбільші складнощі у роботі? Як це — працювати в лікарні, яка перебувала в окупації? Участь безкоштовна за умови реєстрації за посиланням:
🧩 Інформаційний проєкт Національної служби здоровʼя України “Як діяти, коли …” Рекомендуємо доєднатися до ефірів лікарям, які надають первинну медичну допомогу, вузьким спеціалістам, а також лікарям і медичним працівникам, які потребують додаткових роз’яснень, знань та навичок у роботі в умовах війни. Ознайомитись можете за посиланням –
🧩 Радимо короткий анімаційний серіал «Подбати про себе» від команди «Твій сімейний лікар». Тема першої серії: «Що робити, коли не можеш нічого робити?». Режисерка проєкту Анастасія Фалілеєва засновує сюжети роликів на реальних подіях, а прототипом головної героїні обрала себе: зокрема саме в цьому одязі дівчина вирвалась із 11-денної окупації в Ірпені. Дивись тут –
21 Березня 2024

За даними Національної служби здоровʼя України у 2023 році в рамках Програми медичних гарантій за пакетами послуг реабілітаційної допомоги понад 300 тисяч пацієнтів отримали послуги з реабілітації. 

🤳Одним з ефективних напрямів, який сьогодні набирає обертів в Україні, є телереабілітація – спосіб надання реабілітаційної допомоги цифровими засобами у дистанційний спосіб. 

Запрошуємо медичних працівників та зокрема фахівців з реабілітації долучитися до вебінару “Телереабілітація: як інтегрувати сучасні цифрові рішення у роботу медичного закладу”.

На вебінарі ми поговоримо про:

🔸що таке телереабілітація

🔸які телемедичні рішення наразі інтегровані в медичні заклади України

🔸реабілітаційну ігрову систему RGS та як її адаптувати 

🔸досвід та клінічні випадки застосування телереабілітації у відновленні дорослих пацієнтів та дітей в медичному закладі та поза його межами

🔸поширені питання та відповіді.

Дата та час вебінару: 27 березня, 16:00 год.

Серед наших доповідачів:

Анна Тоцька – ерготерапевт відділення фізичної та реабілітаційної медицини  КНП “Міська клінічна лікарня №4” Дніпровської міської ради.

Лариса Виходченко – завідувач відділення фізичної та реабілітаційної медицини  КНП “Одеська обласна дитяча клінічна лікарня” Одеської Обласної Ради.

Трансляція відбудеться на: 

🔸Платформі Zoom:  

🔸YouTube каналі eHealth – Україна: https://youtube.com/live/fYjP_fbgUZg?feature=share 

❓ Залишайте свої питання у реєстраційній формі, аби саме ваше питання увійшло до вебінару!

Під час блоку «запитання-відповіді» перевага надаватиметься учасникам, які переглядатимуть ефір на платформі Zoom. Запис вебінару буде доступний на платформі YouTube. 

🔥 Нагадуємо, що вже традиційно ми проводимо вебінари в останню середу місяця, то ж не пропустіть майбутні події та стежте за оновленнями на каналах eHealth! Просимо поширити це повідомлення серед колег та профільних груп!