З Днем сімейного лікаря!

Сьогодні відзначають Всесвітній день сімейного лікаря та лікарки!
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я, саме первинна медико-санітарна допомога повинна бути основою в організації медичної допомоги населенню.
На сьогодні у електронній системі охорони здоров’я зареєстрованно 23 737 лікарів першої медичної допомоги, серед них 15559 сімейних лікарів. Також уже понад 31 мільйонів громадян уже обрали свого сімейного лікаря.
Дякуємо за Вашу працю! Бажаємо Вам міцного здоров’я, миру, тепла і затишку в Ваших оселях, поваги і порозуміння від пацієнтів!
Також рекомендуємо
19 Січня 2024

Верифікація – це комплекс заходів, що регулярно здійснюється НСЗУ для порівняння, встановлення відповідності та підтвердження відомостей про пацієнта, зокрема його персональних даних, що містяться у центральній базі даних, з відомостями, що отримані від органів державної влади, з державних електронних інформаційних ресурсів, іншими даними.

Верифікації підлягають усі пацієнти, зареєстровані в ЦБД ЕСОЗ для того, щоб забезпечити точність та достовірність інформації про пацієнта у системі.

Як здійснюється верифікація даних пацієнта

Заходи з верифікації здійснюються як в автоматичному, так і в ручному режимі.

Автоматична верифікація здійснюється шляхом взаємодії ЦБД ЕСОЗ з іншими державними реєстрами – Державним реєстром актів цивільного стану громадян (ДРАЦСГ) та Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ДРФО).
Більше про автоверифікацію.

За визначених вимог відомості про пацієнта, потребують ручної верифікації з боку НСЗУ.
Більше про те, які записи пацієнтів підлягають ручній верифікації.

Що робити, якщо у статусі пацієнта зазначено “Потребує верифікації”?

Статус “Потребує верифікації” інформує про проведення верифікації на стороні НСЗУ – або в ручному, або в автоматичному режимі.

Цей процес жодним чином не блокує роботу з обліковим записом про пацієнта та не потребує ніяких додаткових дій зі сторони лікаря (навіть якщо статус більшості пацієнтів “Потребує верифікації”).

Що робити у разі надходження статусу пацієнта “Не верифіковано”

Якщо у результаті верифікації даних пацієнт отримав статус “Не верифіковано” це означає, що дані, які містяться у записі про пацієнта не відповідають даним у державних реєстрах або даним, які містяться в електронних копіях документів.

Звертаємо вашу увагу, що допоки обліковий запис пацієнта не верифікований, то існують певні обмеження, зокрема, заблокована можливість створювати нові декларації, рецепти, направлення, медичні записи тощо.

У такому разі необхідно:
– Перевірити, що дані, які містяться в обліковому записі пацієнта, коректні та актуальні.
– Якщо завантажені електронні копії документів –  необхідно пересвідчитися. що всі документи завантажені коректно та в належної якості (читабельні).

Зауважимо, що якщо запис про пацієнта було не верифіковано, то лікар (автор такого запису) отримає коментар із причиною відхилення. Після усунення виявлених недоліків необхідно повторно відправити запит на верифікацію.

Рекомендації для успішної верифікації записів пацієнтів

– Для успішної верифікації облікового запису пацієнта, скан-копії документів, які  завантажуються до системи, мають бути належної якості.
– У разі зміни персональних даних пацієнта, подбайте про їх своєчасне оновлення.
– Дізнавайтеся більше про верифікацію облікових записів пацієнтів та роботу з ними у вебінарі “Пацієнт в ЕСОЗ: ідентифікація, пошук, реєстрація та зміна персональних даних”.

Наразі команда впровадження ЕСОЗ працює над впровадженням нових методів верифікації шляхом інтеграції даних реєстрів ДРАЦСГ та ДРФО. Надалі це дозволить здійснювати верифікацію та оновлення даних в онлайн режимі.

Джерело: НСЗУ

14 Лютого 2023
З червня за ініціативи Міністерство охорони здоров’я України та ДП «Електронне здоровʼя», за підтримки Kyiv School of Economics проходило дослідження якості взаємодії медичних працівників з електронною системою охорони здоровʼя (ЕСОЗ). Головна мета дослідження – розробка методології для регулярного вимірювання індексу якості взаємодії користувача з ЕСОЗ.
У дослідженні взяли участь лікарі, які щодня працюють з електронною системою охорони здоровʼ я та практично можуть оцінити як переваги, так і труднощі у роботі з системою.
До експертної групи лікарів, які виявили бажання взяти участь у дослідженні, долучилися близько 700 медичних фахівців різної спеціалізації, щонайменше 230 з них взяли участь в анкетуванні, та понад 40 – в глибинних інтервʼ ю. У ході кількох етапів дослідження було визначено ряд ключових питань та потреб, з якими регулярно зіштовхуються користувачі. Серед них: питання швидкості передачі даних, пропозиції щодо розширення та оптимізації бізнес-процесів функціонала реєстрації пацієнта, зміни його реєстраційних даних тощо. Також лікарі надали свої відгуки та рекомендації щодо їх взаємодії, зокрема і з медичними інформаційними системами.
Наразі команда проєкту спільно з експертами-соціологами з Київської школи економіки завершили аналіз дослідження, сформували методологію для вимірювання індексу оцінки взаємодії користувачів та передали рекомендаційні звіти для представників медичних інформаційних систем для подальшого опрацювання.
Надалі планується впровадження напрацьованої методології для проведення регулярного моніторингу користувацького досвіду та вимірювання індексу оцінки якості взаємодії всіх користувачів ЕСОЗ.
31 Серпня 2023

31 серпня в дію увійшов оновлений Реєстр лікарських засобів та медичних виробів, які підлягають реімбурсації. Цього разу до переліку додались знеболювальні лікарські засоби для паліативних пацієнтів, а також тест-смужки для вимірювання рівня глюкози в крові. 

Так уже з вересня паліативні пацієнти, які потребують знеболення, зможуть  отримати ліки за електронним рецептом від сімейного лікаря. А уже з жовтня пацієнти з діабетом І типу почнуть отримувати тест-смужки за програмою реімбурсації.

До програми реімбурсації увійшли шість препаратів Морфіну в таблетках – чотири безоплатні та два з доплатою. Пацієнти зможуть отримати їх за електронним рецептом в аптеках, які співпрацюють з НСЗУ.

Для того, щоби отримати знеболювальні необхідно:

 1. Звернутися до сімейного або лікуючого лікаря:

Для пацієнтів з онкологією – звернутися лікаря первинної медичної допомоги. При наявності паліативного статусу лікар встановить діагноз хронічний біль та сформує е-рецепт в електронній системі охорони здоровʼя.

Для пацієнтів із психічними розладами: звернутися до лікаря-психіатра. При наявності паліативного статусу лікар встановить діагноз хронічний біль та створить електронний рецепт.

Усім іншим пацієнтам необхідно звернутися за направленням сімейного лікаря до лікаря-спеціаліста. При наявності паліативного статусу лікар встановить діагноз хронічний біль та призначить пацієнту знеболювальні засоби. 

Далі пацієнту необхідно звернутися до сімейного лікаря, який створить електронний рецепт на ліки.

2. Як і зазвичай після формування рецепта пацієнт отримає СМС-повідомлення з номером рецепта та кодом його погашення. Для тих пацієнтів, які зареєструвалися в ЕСОЗ не за номером телефона, а за документами, лікар надрукує інформаційну довідку, яка міститиме всю необхідну інформацію про рецепт.

3. Звернутися до аптеки, яка має договір з НСЗУ з електронним рецептом. Для погашення рецепта достатньо назвати фармацевту номер рецепта та код його погашення або надати інформаційну довідку.

4. Обрати серед наявних препаратів необхідну торгову назву та отримати знеболювальні препарати безоплатно або з частковою доплатою в аптеці з договором з НСЗУ. 

Знеболювальні лікарські засоби для паліативних пацієнтів необхідні людям з важкими, часто невиліковними захворюваннями. Наприклад, онкологія у ІІІ-ІV стадії, ВІЛ-інфекція/СНІД, туберкульоз у пізній стадії, серцево-судинні, неврологічні, атрофічно-дегенеративні та інші прогресуючі захворювання. Отримати знеболювальні можуть пацієнти, які мають встановлені: основний діагноз, паліативний статус та хронічний біль.

Загалом оновлений реєстр лікарських засобів та медичних виробів, які підлягають реімбурсації, містить 515 торгових назв препаратів і медвиробів.  Їх вартість частково або повністю відшкодовує НСЗУ.

31 Березня 2023
З квітня для придбання рецептурних препаратів, які відпускались за паперовим рецептом, додається цифровий інструмент.
Надаємо відповіді на питання, що найбільше хвилюють українців.
🚫 МІФ: На всі ліки тепер буде потрібен рецепт
✔️ ПРАВДА: Ні, рецепт потрібен лише на рецептурні ліки. МОЗ не змінює перелік та умови відпуску рецептурних ліків. Усі ліки, що й раніше підлягали відпуску за рецептом лікаря тепер можна буде придбати не лише за паперовим, але й за електронним рецептом.
До того ж впровадження рішення є частиною вимог євроінтеграційних процесів України, адже в багатьох країнах світу відпуск рецептурних ліків відбувається саме з використанням електронних інструментів.
🚫 МІФ: Рецептурні ліки будуть відпускатися виключно за е-рецептом
✔️ ПРАВДА: Ні, ліки можна придбати як за паперовим, так і е-рецептом. При цьому е-рецепт має ряд переваг над паперовим бланком, а тому зручніший зокрема і при регулярному прийомі ліків.
🚫 МІФ: За відсутності світла буде неможливо отримати рецепт на ліки!
✔️ ПРАВДА: За відсутності світла лікар випише вам паперовий рецепт. На перехідному періоді впродовж воєнного стану аптеки зобовʼязані використовувати як електронні, так і паперові рецепти.
🚫 МІФ: Це не потрібні зміни під час війни!
✔️ ПРАВДА: Відпуск рецептурних ліків завжди мав здійснюватися за призначенням лікаря, ця вимога не є новою, з квітня лише додається додатковий інструмент – е-рецепт. Безумовно під час воєнного стану є ризики відсутності світла та звʼязку, обмеження доступу до ЕСОЗ, саме тому е-рецепт буде вводитися поступово з можливістю використання паперових рецептурних бланків.
А також на період дії воєнного стану буде діяти виключення на придбання рецептурних ліків в аптеках, які перебувають межах громад, де ведуться активні бойові дії. Такі аптеки в разі потреби можуть відпускати рецептурні ліки (за винятком наркотичних (психотропних) ліків, сильнодіючих та отруйних речовин) без рецепта лікаря.
🚫 МІФ: Волонтери тепер не зможуть закуплять ліки для потреб воєнного часу
✔️ ПРАВДА: Військові адміністрації, підрозділи Збройних Сил України, а також залучені волонтерські та благодійні організації можуть закуповувати рецептурні ліки для потреб воєнного часу оптово безпосередньо у дистрибʼюторів і для цього не потрібен рецепт.
🚫 МІФ: Багато ВПО не зможуть отримати ліки, оскільки втратили доступ до своїх сімейних лікарів
✔️ ПРАВДА: Для отримання електронного рецепта не потрібно мати декларацію з сімейним лікарем. Якщо ви тимчасово були вимушені змінити місце свого проживання, отримати рецепт можна у будь-якого лікаря в закладі, який доступний для вас за місцем перебування. Виписати рецепт на рецептурний препарат зможе будь-який лікар, який відповідає за ваше лікування – хірург, терапевт, кардіолог чи онколог.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде отримати ліки, оскільки запис до лікаря на декілька днів вперед!
✔️ ПРАВДА: Якщо ви відчуваєте погіршення самопочуття, обовʼязково зверніться до лікаря. Лікар зможе оцінити стан вашого здоровʼя, провести клінічну діагностику та призначити лікування, яке буде ефективним та безпечним для вас. А всі повторні рецепти на потрібні ліки ви зможете отримати дистанційно. У разі екстрених ситуацій також пацієнт може викликати бригаду швидкої медичної допомоги. Не уникайте та не відкладайте лікування!
🚫 МІФ: Тепер лікарі призначатимуть лише дороговартісні ліки
✔️ ПРАВДА: Насправді електронний рецепт не містить торгових назв препаратів, а лише міжнародну непатентовану назву, іншими словами – діючу речовину. Так ви зможете самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу з відповідною речовиною, відповідно до свого бюджету. Ні лікар, ні фармацевт не зможе вплинути на ваш вибір.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки проти тиску/серцево-судинних захворювань/алергії/знеболювальні засоби без рецепта
✔️ ПРАВДА: Якщо цей препарат відповідно до інструкції підлягає відпуску виключно за рецептом лікаря, у такому випадку дійсно потрібен рецепт. Однак, це не нова норма, МОЗ не змінює правила відпуску лікарських засобів.
При цьому ви завжди можете отримати рекомендацію від фармацевта щодо безрецептурних аналогів чи форм зазначених ліків. Адже в асортименті аптек можуть бути різні варіації ліків (різних обʼємів та форм), які є безрецептурними. А ще краще – зверніться до лікаря, який призначить вам ефективне лікування.
🚫 МІФ: Це незручно для пацієнтів, які мають хронічні захворювання
✔️ ПРАВДА: З впровадженням е-рецепта не потрібно щоразу звертатися до лікаря на прийом для того, щоби отримати рецепт на ліки. Це можна буде зробити зокрема і дистанційно. Для цього в системі обовʼязково має бути зафіксований діагноз та перше призначення від вашого лікуючого лікаря. Так призначення ліків завжди будуть доступні у вашому смартфоні. Це ще одна перевага електронного рецепта, над паперовим.
🚫 МІФ: Тепер неможливо буде придбати навіть звичайний етиловий спирт без рецепта!
✔️ ПРАВДА: Дійсно, існують певні обмеження на відпуск спиртових розчинів. Проте в асортименті аптек можна знайти упаковки, які не підлягають відпуску за рецептом. Є доступні опції в іншому обʼємі, або ж є інші антисептичні засоби, які можна вільно купити аптеці.
🚫 МІФ: Тепер комбіновані оральні контрацептиви та контрацептиви екстреного застосування будуть за рецептом!
✔️ ПРАВДА: Здебільшого всі гормоновмісні лікарські засоби є рецептурними у багатьох країнах світу, оскільки можуть мати серйозний вплив на гормональне здоровʼя та самопочуття жінки. Саме тому їх застосування має контролюватися медичним спеціалістом. Ця норма не є новою і є поширеною світовою практикою. До того ж існують ситуації, коли здоровʼя жінки вимагає комплексної діагностики та лікування, а тому не має обмежуватися виключно застосуванням контрацептиву. У разі тривалого прийому КОК лікар може виписувати рецепт на ліки дистанційно, це суттєво спростить процес призначення.
🚫 МІФ: Тепер буде неможливо придбати ліки для тварин у звичайній аптеці!
✔️ ПРАВДА: Жодних додаткових змін чи обмежень щодо відпуску лікарських препаратів для тварин не передбачається. Як і раніше ви зможете придбати лікарські засоби для тварин в аптеці за ветеринарним (паперовим) рецептом.