Які дані пацієнтів зберігаються в електронній системі охорони здоровʼя

Електронна система охорони здоров’я (ЕСОЗ) складається з центральної бази даних (ЦБД) та медичних інформаційних систем (МІС). ЦБД належить державі в особі Національної служби здоровʼя України (НСЗУ). Тоді як МІС – це програмне забезпечення, через яке медичні заклади можуть зберігати дані в себе в цифровому вигляді та передавати необхідні дані в ЦБД. 

Завдяки електронній системі охорони здоров’я медичні заклади можуть зберігати інформацію в цифровому вигляді, в тому числі в ЦБД для подальшого контрольованого доступу до неї іншими медичними працівниками. А отже, швидше працювати з медичними даними та приймати більш ефективні рішення для надання медичних послуг пацієнту. Пацієнт же використовує такі електронні інструменти як електронні рецепти, направлення, медичні висновки про тимчасову непрацездатність тощо.

Які персональні дані вносяться в ЕСОЗ?

У першу чергу в ЦБД ЕСОЗ вносяться персональні про пацієнта під час його реєстрації.  Зареєструвати пацієнта може будь-який лікар, який працює з ЕСОЗ: як лікар первинної медичної допомоги, так і лікар спеціалізованої ланки.

Персональні дані дозволяють ідентифікувати людину як в ЕСОЗ, так і в інших державних системах, коректно облікувати надане їй медичне обслуговування в електронній медичній карті та надати пацієнту доступ до сервісів (е-рецепти, е-направлення тощо).

Зокрема, в електронну систему вносяться: прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), реквізити документа, що посвідчує особу,  контактні дані, інформація про обраний метод автентифікації тощо.

Після внесення даних пацієнт перевіряє їх на відсутність помилок. Якщо помилок немає – лікар накладає на створений в ЕСОЗ запит свій електронний підпис. Відтак запит потрапляє в центральну базу даних та отримує унікальний ідентифікатор пацієнта в системі.

Набір персональних даних про кожного пацієнта й утворює реєстр пацієнтів у складі центральної бази даних. Внесення даних до реєстру регулюється Порядком ведення Реєстру пацієнтів в електронній системі охорони здоровʼя.

Яка медична інформація пацієнта зберігається в ЕСОЗ?

До медичної інформації в ЦБД ЕСОЗ належать: інформація про візити до лікаря, госпіталізації, консультації, плани лікування, інформація про електронні направлення, рецепти, медичні висновки, процедури, імунізації тощо. Ці дані зберігаються і безпосередньо в самому медичному закладі, і передаються в ЦБД через медичні інформаційні системи.

Зберігання медичної інформації організовано окремо від зберігання персональних даних пацієнтів, що забезпечує додатковий захист інформації та конфіденційності пацієнтів. Персональні дані з медичною інформацією пов’язані через унікальний ідентифікатор пацієнта в реєстрі пацієнтів з використанням шифрування для забезпечення неможливості нерегламентованої ідентифікації пацієнта через його медичну інформацію або навпаки.

Завдяки централізованому збереженню медичної інформації в ЦБД ЕСОЗ медичні працівники отримують в режимі реального часу (за згодою пацієнта) повну, зрозумілу та актуальну медичну інформацію для прийняття подальших рішень щодо встановлення діагнозів, призначення лікування тощо.

Набори медичних даних про пацієнта формують реєстр електронних медичних записів, записів про направлення та рецепти і реєстр медичних висновків, які регулюються відповідними порядками МОЗ.

Також рекомендуємо
1 Грудня 2021
36.6 — напевно, найважливіша цифра сьогодення. Наразі йде мова не лише про показник термометра, 36.6 — це число електронних рецептів, які були виписані за урядовою програмою “Доступні ліки”.
Усього за програмою реімбурсації виписано 36.6 млн електронних рецептів.
💊З цього числа за два місяці виписано 275. 9 тисяч електронних рецептів на інсулінові препарати
💊Та 10.2 тисяч рецептів для пацієнтів з розладами психіки та поведінки.
Нагадуємо, що функціонал електронних рецептів на інсулінові препарати та препарати для пацієнтів з розладами психіки та поведінки став доступний з першого жовтня.
💊Загалом відшкодування медичних препаратів за програмою “Доступні ліки” на сьогодні становить 2.9 млрд грн.
23 Травня 2022
Що робити, якщо зник сертифікат про вакцинацію в додатку Дії? Та чи можна згенерувати сертифікат після закінчення терміну придатності?
Якщо у вас у Дії зник COVID-сертифікат через завершення його терміну придатності, ви можете повторно надіслати запит на генерування документа. Після оновлення документ знову з’явиться у застосунку. Термін дії COVID-сертифікату будепродовжено. Сертифікат зберігатиметься на вашому пристрої упродовж 1,5 року. Це нові правила відображення цифрового документа в Дії.
Проте, варто взяти до уваги, що використовувати документ після завершення його терміну придатності в цілях уникнення карантинних обмежень не вийде. Вам потрібно буде зробити заплановане щеплення.
Нагадуємо, що усі українці, які перебувають у безпечному місці, можуть отримати вакцинацію у наступних пунктах –
4 Серпня 2023

Віднедавна в ЕСОЗ стала доступна можливість скасування недійсного електронного рецепта фармацевтом. 

Переглядайте важливі нюанси при скасуванні е-рецепта фармацевтом👇 

Коли скасування ДОПУСКАЄТЬСЯ👇

✔Фармацевт має право скасувати електронний рецепт лише у випадку, якщо він є недійсним

✔Е-рецепт є недійсним, якщо: 1) виписаний з порушенням вимог Правил виписування рецептів на лікарські засоби, 2) містить несумісні лікарські засоби та/або помилки, зокрема в дозі лікарського засобу, та/або строк дії якого закінчився.

✔Під час скасування е-рецепту фармацевт повинен вказати підстави для визнання рецепту недійсним. 

✔Після скасування рецепту в ЕСОЗ фармацевт має повідомити пацієнта про необхідність повторно звернутися до лікаря задля призначення необхідного лікарського засобу та виписки нового рецепта. 

✔Функція скасування рецепта можлива для всіх програм – як за власні кошти пацієнта, так і в межах програм реімбурсації.

Коли скасування е-рецепту НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯ👇

Ситуація #1 Якщо пацієнт з тих чи інших причин  вважає, що у рецепті допущено помилку (до прикладу, вказаний не той лікарський засіб, джерело фінансування тощо) – це не є підставою для скасування рецепта фармацевтом.

Що ж робити? У такому випадку фармацевт має розʼяснити пацієнту, що в інформаційній довідці (у разі її наявності у пацієнта) пацієнт може переглянути всю інформацію про рецепт та/або пересвідчитися у призначенні лікаря шляхом повторного звернення до лікаря. 

Важливо: Виключно лікар визначає доцільність та необхідність призначення того чи іншого лікарського засобу при лікуванні пацієнта, керуючись відповідними алгоритмами, протоколами лікування, дослідженнями тощо. 

11 Лютого 2022

Як підготуватися медичним закладам до нових умов відпуску антибіотиків?
Уже з квітня цього року для отримання антибактеріальних лікарських засобів в аптеках потрібен буде електронний рецепт. Українські лікарі розпочнуть виписувати е-рецепти на всі антибактеріальні лікарські засоби, які зареєстровані в Україні та містяться в Державному реєстрі лікарських засобів.
Лікарі отримають можливість здійснювати призначення антибіотиків в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ) через медичну інформаційну систему. Функціонал виписування е-рецептів знайомий для лікарів, які вже виписують е-рецепти своїм пацієнтам у рамках програми реімбурсації “Доступні ліки”. Разом з тим, він також буде простим і зрозумілим для тих, хто тільки починає роботу з електронною системою охорони здоровʼя. Більше того, невдовзі стануть доступними навчальні матеріали по роботі з електронними рецептами.

Як підготуватися?
Якщо ваш заклад уже має МІС, працює з електронною системою охорони здоров’я та виписує рецепти, не потрібно ніяких додаткових кроків – представники вашої МІС попередять вас про появу нових можливостей у системі.
Якщо ваш заклад зареєстрований в ЕСОЗ, проте ви раніше не працювали з модулем електронного рецепта – зверніться до представників вашої МІС та уточніть, чи мають вони необхідний модуль або чи планують його впровадження найближчим часом. Додатково зʼясуйте у представників вашої МІС, коли вони планують провести необхідні навчальні заходи по роботі з новим функціоналом.
Якщо ваш заклад не зареєстрований та ніколи не працював з ЕСОЗ, необхідно:
1. Першочергово обрати медичну інформаційну систему (МІС), яка має, зокрема, і необхідний функціонал електронного рецепта. Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи – ehealth.gov.ua у розділі “Підключені до ЕСОЗ МІС”. При виборі МІС та укладенні договору про надані послуги, радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки, як одні з пріоритетних вимог. Більше рекомендацій щодо вибору МІС: https://bit.ly/3fOEz25;
2. Далі – керівник закладу має зареєструвати себе та заклад в ЕСОЗ через МІС. На цьому етапі рекомендуємо звернутися за підтримкою до представників обраної вами МІС, які проконсультують вас щодо коректного внесення даних;
3. Подбайте про забезпечення персоналу закладу кваліфікованим електронним підписом для підтвердження дій у системі;
наступним кроком керівник закладу може зареєструвати уповноважену особу – адміністратора, спеціаліста з кадрів чи іншого працівника, хто буде проводити реєстрацію користувачів;
4. Зареєструйте працівників закладу в ЕСОЗ.

Для початку роботи з електронним рецептом користувачам необхідно освоїти базові навички та функціонал ЕСОЗ, а саме уміти:
– реєструвати пацієнта в системі;
– здійснювати пошук пацієнта в МІС та на ЦБД;
– оновлювати дані про пацієнта;
– вносити та редагувати медичні записи.
Відповідні навчальні матеріали користувачі завжди можуть знайти на ресурсах Академії НСЗУ (https://academy.nszu.gov.ua/), або звернувшись до представників медичної інформаційної системи.

Для довідки
З метою виконання вимог законодавства щодо рецептурного призначення та відпуску рецептурних лікарських засобів до кінця 2022 року запланований поетапний перехід на електронний рецепт.
Впровадження е-рецепта буде відбуватися в 3 етапи. Перший із них – призначення та відпуск антибактеріальних лікарських засобів (антибіотиків) за електронним рецептом. Другий етап – поширення е-рецепта на наркотичні ліки, які зараз призначаються на спеціальних рецептурних бланках форми № 3. Третій – відпуск усіх рецептурних препаратів за е-рецептом за усіма джерелами фінансування.
Так, на першому етапі, електронна система охорони здоровʼя дозволить відслідковувати дані про призначення та споживання антибактеріальних ліків в Україні. А електронний рецепт сприятиме вирішенню проблеми неконтрольованого та нецільового використання антибіотиків.